Η ανάπτυξη του αρχικού συστήματος Mistral ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, με τον πύραυλο πρώτης γενιάς να εισέρχεται στην παραγωγή το 1988 και τις αρχικές παραδόσεις να ξεκινούν το 1989. Βασιζόμενη στην επιχειρησιακή επιτυχία των προηγούμενων μοντέλων Mistral, η ανάπτυξη του Mistral 3 ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 2000. Στόχος της ήταν ο εκσυγχρονισμός του συστήματος ώστε να ανταποκρίνεται στην αυξανόμενη ανάγκη αντιμετώπισης ολοένα και πιο ευέλικτων και προηγμένων εναέριων απειλών. Το Mistral 3 εισήλθε στην παραγωγή στις αρχές της δεκαετίας του 2010, με τις πρώτες παραδόσεις να ξεκινούν το 2014. Αυτή η τελευταία έκδοση αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό άλμα προς τα εμπρός, ενσωματώνοντας βελτιωμένη τεχνολογία καθοδήγησης, βελτιωμένη ευελιξία και μεγαλύτερη αντίσταση στα σύγχρονα αντίμετρα. Ο πύραυλος βρίσκεται σήμερα σε υπηρεσία σε πάνω από 30 χώρες στις οποίες περιλαμβάνονται η Γαλλία, Ισπανία, Σιγκαπούρη, Σαουδική Αραβία, Νορβηγία, Κύπρος κ.α., ενώ υπάρχει τουλάχιστον έξι χώρες Υπέγραψαν για την προμήθεια της τελευταίας και πιο εξελιγμένη έκδοση του Mistral 3.

– Mistral 1: Η πρώτη επιχειρησιακή έκδοση του πυραύλου εδάφους-αέρος Mistral, που αναπτύχθηκε το 1988.

– Mistral 2: Εισήχθη το 1998. Μια μικρή αναβάθμιση του πυραύλου Mistral, με μειωμένο βάρος για βελτίωση της απόδοσης. Αυτή η έκδοση προσέφερε αυξημένη ελικτική ικανότητα, εμβέλεια και ταχύτητα, επεκτείνοντας την εμβέλεια από 5 χλμ. σε 6 χλμ. Μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε αντίμετρα τύπου φωτοβολίδας και εισαγωγή πυροκροτητή προσέγκισης λέιζερ. Εισήχθη το 1998.

– Mistral 3: Εισήχθη το 2013. Ένας σημαντικός εκσυγχρονισμός του πυραύλου Mistral, εξοπλισμένος με προηγμένο ανιχνευτή υπέρυθρης απεικόνισης για βελτιωμένη ανίχνευση στόχου. Αυτή η παραλλαγή διαθέτει επίσης αυξημένη ταχύτητα και εμβέλεια έως και 7-8 χλμ και ικανότητα προσβολής μικρών ταχέων και ευέλικτων σκαφών επιφανείας, αντιπλοϊκών πυραύλων και UAV.

Χρονικό ανάπτυξης και παραγωγής του πύραυλου MIstral

Το Mistral είναι ένα πυραυλικό σύστημα αεράμυνας μικρής εμβέλειας (SHORAD, Short Range Air Defence) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από οχήματα, πλοία επιφανείας και ελικόπτερα, καθώς και σε φορητή διαμόρφωση. Ο πύραυλος «Mistral» μεταφέρεται σε ένα κοντέινερ μεταφοράς και εκτόξευσης (MPC) μαζί με ανακριτή «Friend or Foe», πηγή ενέργειας και τρίποδο με τις συσκευές στόχευσης. Σε αντίθεση με ένα MANPADS, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον ώμο. Διαφέρει από τα συστήματα MANPADS στο ότι εκτοξεύεται απαραίτητα από ένα σύστημα εκτόξευσης που συνδυάζει τη ράγα , το σύστημα στόχευσης – ελέγχου πυρός και ένα pod (δομή που συνδέει το σύνολο με το έδαφος, ένα όχημα ή οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα). Μπορεί επίσης να διαμορφωθεί ως αερομεταφερόμενο (ελικόπτερο) ή εποχούμενο (τηλεχειριζόμενος ή αυτοματοποιημένος πυργίσκος, χερσαίο ή ναυτικό) σύστημα.

O MISTRAL 3 είναι η τελευταία έκδοση του πολύ πετυχημένου αντιαεροπορικού πυραύλου βραχέως βεληνεκούς. Στην τελευταία έκδοση ο πύραυλος επιτυγχάνει μεγαλύτερη εμβέλεια φτάνοντας τα οκτώ χιλιόμετρα και διαθέτει κεφαλή υπερύθρων με προηγμένες ικανότητες επεξεργασίας εικόνας. Αυτό επιτρέπει στον πύραυλο να αντιμετωπίζει στόχους με χαμηλή θερμική υπογραφή, όπως drones, αντιπλοϊκους πυραύλους (σε ναυτική χρήση), πυραύλους κρουζ και ταχέα σκάφη, με σημαντική αντοχή σε αντίμετρα. Τον Νοέμβριο του 2019, ο πύραυλος Mistral 3 έδειξε τις αυξανόμενες δυνατότητές του αναχαιτίζοντας έναν κινούμενο στόχο σε απόσταση μεγαλύτερη των 7 χιλιομέτρων. Μια πλήρης εγκατάσταση με σύστημα ραντάρ Saab Giraffe 1-X, μονάδα διοίκησης και ελέγχου LICORNE και εκτοξευτήρα ATLAS-RC χρησιμοποιήθηκε για να χτυπήσει έναν μικρό στόχο MIRACH 40 στη δοκιμή βολής.

Ο πύραυλος έχει μήκος 1,88 μέτρα, διάμετρο 90 χιλιοστά και βάρος 19,7 κιλά από τα οποία τα 2,95 κιλά είναι η γόμωση. Διαθέτει πυροκροτητή εγγύτητας και κρούσης με λέιζερ, εξασφαλίζοντας αποτελεσματική καταστροφή τόσο στόχων που βρίσκονται σε ελιγμούς όσο και θωρακισμένων στόχων. Διαθέτει πυραυλοκινητήρα στερεάς κατάστασης δύο σταδίων επιτυγχάνοντας ταχύτητα 2,7 μαχ και ικανότητας ελιγμών τριών αξόνων που αυξάνει την ελικτική ικανότητα στα 30g. Έχει δυνατότητα αναχαίτισης στόχων που πραγματοποιούν ελιγμούς μέχρι 9g, σε βεληνεκή 500 – 8000 μέτρα και σε ύψη έως 6000 μέτρα. Είναι τύπου fire & forget και έχει πιθανότητα επιτύχους προσβολής του στόχου με ένα πύραυλο άνω του 96%. Επιπλέον, ο πύραυλος έχει σχεδιαστεί για ανθεκτικότητα και αξιοπιστία, με 20ετή λειτουργική διάρκεια ζωής χωρίς συντήρηση και την ικανότητα λειτουργίας σε ακραίες θερμοκρασίες που κυμαίνονται από -40°C έως +71°C.

Ο Mistral 3 χρησιμοποιεί έναν εξελιγμένο ψυχόμενο υπέρυθρο (IR) ανιχνευτή, καθιστώντας τον, τον πρώτο πύραυλο αεράμυνας πολύ μικρής εμβέλειας που χρησιμοποιεί απεικόνιση μήτρας IR. Αυτό το σύστημα καθοδήγησης παρέχει εξαιρετική ευαισθησία, επιτρέποντάς του να εμπλέκει εύκολα ακόμη και στόχους χαμηλής υπογραφής. Ο ανιχνευτής είναι πλήρως παθητικός και δεν εκπέμπει σήματα, καθιστώντας τον άτρωτο σε παρεμβολές και ανίχνευση. Οι προηγμένοι αλγόριθμοι επεξεργασίας εικόνας του επιτρέπουν να διακρίνει πραγματικές απειλές από δολώματα, εξασφαλίζοντας υψηλή αξιοπιστία σε σύνθετα περιβάλλοντα μάχης.

Η τριαξονική ευελιξία του πυραύλου εξασφαλίζει ακριβή παρακολούθηση και καθοδήγηση, ακόμη και στην τελική φάση της εμπλοκής. Είναι εξαιρετικά ανθεκτικός στα σύγχρονα αντίμετρα υπέρυθρης ακτινοβολίας, όπως οι φωτοβολίδες, εξασφαλίζοντας την αποτελεσματικότητά του έναντι τεχνολογικά προηγμένων αντιπάλων. Η λειτουργικότητα Fire and Forget ενισχύει περαιτέρω την ευελιξία του, επιτρέποντας στους χειριστές να αναδιατάσσονται ή να εμπλέκονται γρήγορα με νέο στόχο μετά την εκτόξευση.

MISTRAL RC

Το MISTRAL ATLAS RC είναι ένας νέος εκτοξευτής MISTRAL που βασίζεται σε έναν τηλεχειριζόμενο πύργο και μπορεί να εξοπλιστεί με δύο ή τέσσερις πυραύλους MISTRAL έτοιμους για βολή. Εξοπλισμένο με θερμικό σκοπευτικό τελευταίας γενιάς και μπορεί να τοποθετηθεί σε μια ποικιλία οχημάτων, από ελαφρά (SHERPA ή URO VAMTAC ST5) έως βαρέα οχήματα (PANDUR, BOXER ή STRYKER). Το ATLAS-RC είναι η απάντηση της MBDA στην απαίτηση για ένα οπλικό σύστημα που συνδυάζει υψηλή ισχύ πυρός (έως τέσσερις MISTRAL έτοιμους για βολή), σύντομο χρόνο αντίδρασης, δυνατότητες επιτήρησης ημέρας/νύχτας και εμπλοκής. Προσφέρει επίσης τακτική και στρατηγική κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας μιας δύναμης σε κίνηση, με αποτέλεσμα την υψηλού επιπέδου προστασία του πληρώματος και χαμηλούς περιορισμούς συντήρησης.

Σύστημα ATLAS RC σε όχημα τύπου SHERPA με τέσσερις πυραύλους έτοιμους προς εκτόξευση

Το ATLAS RC μπορεί να λειτουργήσει σε αυτόνομη λειτουργία, ωστόσο είναι εγγενώς σχεδιασμένο να συντονίζεται από ένα C² όπως το LICORNE C² της MBDA μέσω ενός δικτύου ραδιοεπικοινωνιών μάχης, επιτρέποντας:

• Αυτόματη εξάρτηση (αζιμούθιο και ανύψωση) του πύργου στον στόχο που ορίζεται από το C². • Αυτόματες ανταλλαγές δεδομένων μεταξύ του ATLAS RC και του C², όπως η κατάσταση εμπλοκής, οι πληροφορίες αξιολόγησης εξουδετέρωσης, η κατάσταση του ATLAS RC και η διαθεσιμότητα πυρομαχικών.

Το ATLAS RC, χάρη στην απλότητά του στη χρήση, εγγυάται την πλήρη απόδοση του πυραύλου MISTRAL, ανεξάρτητα από τα χαρακτηριστικά του στόχου, υψηλή ταχύτητα διέλευσης, μεγάλο υψόμετρο, πολύ χαμηλή υπογραφή. Το ATLAS RC μπορεί επίσης να λειτουργήσει εξ αποστάσεως για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη μέσω ενός ειδικού συνδέσμου.

MISTRAL SIMBAD RC

Το MISTRAL SIMBAD-RC είναι ένα αντιαεροπορικό σύστημα αυτοάμυνας που χρησιμοποιεί τον πολύ αποτελεσματικό πύραυλο MISTRAL. Το σύστημα παρέχει εξαιρετικά αποτελεσματική αμυντική ικανότητα έναντι όλων των απειλών (πύραυλοι κατά πλοίων, αεροσκάφη, ελικόπτερα καθώς και ασύμμετρες απειλές επιφανείας). Έχει βελτιστοποιηθεί για να μπορεί να αντιμετωπίσει ένα σενάριο πολλαπλών απειλών. Χάρη στο πολύ μικρό του μέγεθος, το MISTRAL SIMBAD-RC μπορεί να εγκατασταθεί σε ένα ευρύ φάσμα πλοίων, από περιπολικά σκάφη έως πλοία υποστήριξης. Έχει σχεδιαστεί για να προσαρμόζεται σε διαφορετικές δυνατότητες συστημάτων μάχης, από αυτόνομα έως πλήρως ενσωματωμένα. Έχει δυνατότητα πλήρους ελέγχου από το ραντάρ ή το ηλεκτρο-οπτικό σύστημα του πλοίου φορέα. Ελέγχεται πλήρως από έναν μόνο χειριστή από το εσωτερικό του σκάφους, το σύστημα προσφέρει επιχειρησιακή ικανότητα 24/7, ακόμη και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες. Το σύστημα είναι επομένως ιδανικό για πλοία με χαμηλή επάνδρωση. Ο πύργος έχει βάρος 480 κιλά δυνατότητα περιστροφής στον οριζόντιο άξονα +/- 160 μοίρες και ανύψωσης -30 έως + 50 μοίρες. Ο πύργος είναι επίσης εξοπλισμένος με θερμικό σκοπευτικό διπλού πεδίου όρασης, αδρανειακή μονάδα μέτρησης για σταθεροποίηση και αυτόνομο σύστημα παρακολούθησης στόχου.

Simbad RC τοποθετημένο σε περιπολικό Ανοικτής θαλάσσης

Επίσης διατίθενται τα συστήματα Mistral MANPADS το οποίο στην ουσία πρόκειται για ένα τρίποδο που φέρει μονό πύραυλο και όλο το σύστημα πρόσκτησης του στόχου. Το τρίποδο έχει δυνατότητα περιστροφής 360 μοιρών, ανύψωσης -12 έως +60 και βάρος 22,5 κιλά. Μπορεί να επιχειρήσει αυτόνομα ή συδεδεμένο με σύστημα C² όπως το LICORNE C² της MBDA. Αντίστοιχο είναι και ελαφρώς μεγαλύτερο σύστημα, ο διπλός εκτοξευτήε Mistral ATLAS ο οποίος μπορεί να τοποθετηθεί σταθερά στο έδαφος είναι να είναι εποχούμενος σε ελαφρύ όχημα. Να επισημάνουμε ότι ο Mistral διατίθεται και σε αεροεκτοξευόμενη έκδοση για την αντιαεροπορική άμυνα επιθετικών ελικοπτέρων όπως το ευρωπαϊκό Tiger και το νοτιοαφρικάνικο Rooivalk. Τέλος να προσθέσουμε ότι το 2024 η γαλλική Safran ανακοίνωσε ότι εξελίσσει το σύστημα εκτόξευσης αναλώσιμων αντιμέτρων NGDS (New Generation Dagaie System), με την ενσωμάτωση αντιαεροπορικών πυραύλων μικρού βεληνεκούς Mistral-3, ώστε να το καταστήσει και σύστημα εγγύς άμυνας (CIWS). Το NGDS είναι σύστημα εκτόξευσης αναλώσιμων αντιμέτρων, των 150 χιλιοστών, εναντίων πυραύλων κατά πλοίων και τορπιλών. Το πρόγραμμα εξέλιξης του συστήματος αφορά στην ενσωμάτωση οκτώ πυραύλων Mistral-3 (τέσσερις σε κάθε πλευρά). 

Διπλός εκτοξευτής Mistral ATLAS
NGDS (New Generation Dagaie System), με την ενσωμάτωση αντιαεροπορικών πυραύλων μικρού βεληνεκούς Mistral-3