Το σήριαλ με την παραχώρηση 4 σκαφών ειδικών επιχειρήσεων τύπου Mk.V των SEALs, από αυτά που αποσύρονται από τις Μονάδες Ειδικών Σκαφών (Special Boats Units: SBU) του Αμερικανικού Ναυτικού, κρατά από το 2014, όταν ανάμεσα στα 42 προγράμματα που είχαν εγκριθεί από την Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων & Συμβάσεων της Βουλής είχε συμπεριληφθεί και η απόκτηση των εν λόγω σκαφών με προβλεπόμενη δαπάνη ύψους 15,6 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις το Π.Ν και ειδικότερα η ΔΥΚ αναμένεται να παραλάβει 4 σκάφη με κόστος που φτάνει τα 8 εκ. ευρώ.
Για λόγους που θα εξηγήσουμε παρακάτω θεωρούμε ότι είναι μια αρνητική εξέλιξη που κινδυνεύει να βάλει οριστική ταφόπλακα σε οποιαδήποτε ελληνική προσπάθεια να δημιουργηθεί μια οικογένεια σκαφών που θα καλύπτει με αποτελεσματικό και οικονομικό τρόπο τις επιχειρησιακές ανάγκες της ΔΥΚ και των μονάδων Αμφίβιων Καταδρομών, σε πρώτη φάση τουλάχιστον.
Οι επιχειρησιακές ανάγκες και απαιτήσεις
Στις απαιτήσεις του ΓΕΝ προβλέπεται η ναυπήγηση νέων ταχύπλοων Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου για τις επιχειρησιακές ανάγκες των Μονάδων Υποβρυχίων Καταστροφών. Μάλιστα, σύμφωνα με αξιωματικούς του ΓΕΝ, το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρίσκεται ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο αναζητούνται οι απαραίτητες πιστώσεις.
Με δεδομένες τις πιεστικές ανάγκες που έχει η ΔΥΚ, η υλοποίηση του προγράμματος είναι διαπιστωμένο ότι είναι επιθυμητή από την ηγεσία, ενώ προσμετρείται θετικά το γεγονός, έχει σαφώς περιορισμένο μέγεθος από πλευράς κόστους – συγκριτικά με άλλα εξοπλιστικά προγράμματα. Το ζήτημα της χρηματοδότησης είναι αυτό που το ΠΝ καλείται να επιλύσει στην παρούσα δυσμενή χρονική συγκυρία, προκειμένου να ξεκινήσει άμεσα η κατασκευή του νέου βελτιωμένου ΩΚΥΑΛΟΥ ΙΙ για να δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες.
Παράλληλα, εκκρεμεί και το πρόγραμμα για 22 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων για τις Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών. Το εξοπλιστικό πρόγραμμα αναφέρεται ως σκάφη συνοδείας και συμβολής στην άμυνα νήσων προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το ΓΕΣ βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων μονάδων Αμφίβιων Καταδρομών εντός του 2018 με στόχο την αύξηση την ικανότητας τους να παρεμβαίνουν αυτόνομα σε σημεία που εκδηλώνεται απειλή – τόσο στη νήσο που εδρεύουν – όσο και σε γειτονικές νήσους και βραχονησίδες στο Αν. Αιγαίο.
Ζητούμενη είναι η ικανότητα ταχείας μεταφοράς δυνάμεων με πλωτά σκάφη που έχουν τα χαρακτηριστικά της σχεδίασης ΩΚΥΑΛΟΣ ΙΙ και τα οποία είναι εν γνώσει της παρούσας ηγεσία του ΓΕΣ.
Αποστολή των Σκαφών Ανορθοδόξου Πολέμου είναι η κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών των ομάδων βατραχανθρώπων στη φάση της διείσδυσης καθώς και της διαφυγής/ απαγκίστρωσης. Αντιστοίχως, ανάλογη είναι και η αποστολή των ταχυπλόων των Μοιρών Αμφίβιων Καταδρομέων με διαφορές πάνω στο είδους και τη φύση της εκάστοτε αποστολής.
Η υφιστάμενη κατάσταση
Ως γνωστόν ένας στόλος ετερόκλητων σκαφών χρησιμοποιείται σήμερα από τη ΔΥΚ σε αποστολές ανορθόδοξου πολέμου, προερχόμενα από δωρεές εφοπλιστών στο ΠΝ (σκάφη νέας κατασκευής) όσο και από κατασχέσεις σκαφών υψηλών επιδόσεων από λαθρέμπορούς που κατέληξαν μέσω του ΟΔΔΥ στη ΔΥΚ. Τα σκάφη που συγκροτούν τον υφιστάμενο στολίσκο της ΔΥΚ, διαθέτουν μεν χαρακτηριστικά επίτευξης υψηλών ταχυτήτων, πλην όμως δεν καλύπτουν σειρά άλλων ειδικών επιχειρησιακών απαιτήσεων λόγω εγγενούς σχεδιαστικής αδυναμίας καθώς προορίζονταν εξ αρχής για την πολιτική αγορά. Παράλληλα, οι μοίρες αμφίβιων καταδρομών αξιοποιούν ΕΔΩ ΚΑΙ 20 ΧΡΟΝΙΑ ταχύπλοα πολιτικού τύπου Μagna 960 RIB της Motomarine καθώς και φουσκωτά VTR. Αμφότερα δεν διαθέτουν καμία προστασία από τα στοιχεία της φύσης, καμία προστασία από το εχθρικό πυρ και τέλος ελάχιστη ισχύ πυρός.
Και όλα αυτά τη στιγμή που οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν δημιουργήσει ένα πανίσχυρο πλέγμα αντιμετώπισης των ελληνικών ενεργειών ανορθοδόξου πολέμου με εφοδιασμό των ναυστάθμων με σύστημα εντοπισμού δυτών της Νορβηγικής Kongsberg, καταδιωκτικών σκαφών της Τουρκικής Ακτοφυλακής τύπου KAAN, ενισχυμένων ικανοτήτων παρατήρησης με UAV και φυσικά το περιβόητο πρόγραμμα «Μακρινός Ορίζων» ή «Ολοκληρωμένο Σύστημα Ναυτικής Επιτηρήσεως» (IMSS). Τέλος, έχουν ενισχύσει αποφασιστικά τις ικανότητες διείσδυσης/ απαγκίστρωσης με σκάφη εγχώριας κατασκευής και προέλευσης τύπου MRTP 22U.
Τι ορίζουμε ως σκάφη ειδικών επιχειρήσεων;
Οι απαιτήσεις αυτές περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων ειδικές προδιαγραφές πλευστότητας με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, συγκεκριμένες καταναλώσεις, μεγάλη εμβέλεια, συστήματα ναυτιλίας παντός καιρού (στρατιωτικών προδιαγραφών), θωράκιση ευαίσθητων σημείων, σημεία ανάρτησης οπλισμού επί σταθεροποιούμενου πυργίσκου ελεγχόμενα από το πλήρωμα (όταν αυτό βρίσκεται εσωτερικά του σκάφους), συστήματα υπέρυθρης σκόπευσης, εσωτερική μεταφορά προσωπικού σε ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα για προστασία από τα καιρικά φαινόμενα κ.α.
Το ευρύ αυτό φάσμα χαρακτηριστικών που περιλαμβάνουν οι απαιτήσεις σκαφών για αποστολές Ανορθόδοξου Πολέμου, συγκεντρώθηκε για πρώτη φορά στη σχεδίαση ενός σκάφους το οποίο έγινε από ελληνικά χέρια και προσφέρεται για να καλύψει με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο τις ανάγκες του ΠΝ. Φυσικά τα σκάφη ειδικών επιχειρήσεων θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν μέσα διείσδυσης στην ομάδα καταδρομών/ βατραχανθρώπων όπως λέμβους ή επιπλέον μέσα παρατήρησης όπως UAV.
Το τέλμα του ΩΚΥΑΛΟΥ
Μετά την πάροδο 3 ετών από την παράδοση του ΩΚΥΑΛΟΥ στην ΔΥΚ και την πολύ θετική εικόνα που έχουν πλέον τα στελέχη της, για τις δυνατότητες του σκάφους, η λέξη ΤΕΛΜΑ αποδίδει 100% την κατάσταση που επικρατεί. Ενώ σε μια σοβαρή χώρα θα είχαν εξαχθεί οι πρώτες παρατηρήσεις – βελτιώσεις για να ενσωματωθούν στο μεγαλύτερο και πιο εξελιγμένο σχέδιο, τον ΩΚΥΑΛΟ ΙΙ, για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι όλα γίνονται αποσπασματικά στο γνωστό τέμπο του «βλέποντας και κάνοντας». Ο ΩΚΥΑΛΟΣ ΙΙ περιλαμβάνει 2 προτεινόμενες εκδόσεις από τον κατασκευαστή που είναι η εταιρεία Emal A.E.B.E-Ν. Μπουλελάκης.
Την ανοικτή έκδοση «ΩΚΥΑΛΟΣ Οpen 14» και την κλειστή «ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 10». Αμφότερες οι δύο εκδόσεις είναι κατασκευασμένες από κράμα αλουμίνιου έχουν σχήμα ολισθακάτου με υψηλή γωνία ανύψωσης πυθμένα (Deep V) με βασικό σκοπό την καλή συμπεριφορά του σκάφους σε κυματισμό. Μοιράζονται πάρα πολλά κοινά στοιχεία όπως:
Γενικά χαρακτηριστικά:
• 2x κινητήρες Volvo Penta D11-670
• 2 x Μειωτήρες – Αναστροφείς TWIN DISC MGX-5065A.
• 2 x Άξονες μετάδοσης κίνησης (cardan shaft).
• 1 x Σετ (2 πόδια) Σύστημα επιφανείας ARNESON ASD 11S.
• 2 x Έλικες επιφανείας 5 πτερυγίων ROLLA της TWIN DISC
• 1 x Ηλεκτρονικό χειριστήριο TWIN DISC ΕC30 • Συνολικό μήκος σκάφους : 15 m
• Μήκος σκάφους (LOA) 13,295 m
• Ισαλογραμμή (LWL) 11,320 m (ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 10) – 11,076 m (ΩΚΥΑΛΟΣ Οpen 14)
• Συνολικό πλάτος : 3,996 m
• Πλάτος (Breadth) 3,156m.
• Βύθισμα (DWL) 0,710 m (ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 14) – 0,683m (ΩΚΥΑΛΟΣ Οpen14).
• Συνολικό ύψος : 3,499 m
• Βάρος: 11.000 kg (ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 10) – 9.500 kg (ΩΚΥΑΛΟΣ Οpen 14)
• Χωρητικότητα σε πετρέλαιο 2.000 It
• Πλήρωμα 14 άτομα η έκδοση ΩΚΥΑΛΟΣ Οpen 14 και 12 άτομα η έκδοση ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 10.
Εξοπλισμός – οπλισμός:
• Συσκευή RADAR ναυτιλίας SIMRAD SCANNER 4G
• Πομποδέκτη VHF SIMRAD RS12
• Αναμεταδότη AIS SIMRAD
• ΔέκτηGPS SIMRAD GS25
• Χαρτογραφικό plotter SIMRAD NSS με χάρτες Ελλάδος/Αιγαίου
• Πυξίδα SIMRAD FC40
• Βυθόμετρο AIRMAR P319
• Θερμική κάμερα FLIR M-618CS (ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 10) ή M-324XP (ΩΚΥΑΛΟΣ Οpen 14)
• Προβολέα ερεύνης
• Φανούς ναυσιπλοΐας • πυροβόλα των 12.7mm στην πλώρη (με χειροκίνητη λειτουργία ή εγκατάσταση RWS ανάλογα της απαίτησης του πελάτη) και 7.62 mm, στα πλευρά του σκάφους ή πίσω από την υπερκατασκευή • ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα Ermioni VS Mil Jockey
Τα σκάφη θα μπορούν να επιτύχουν μέγιστη ταχύτητα 50-55 κόμβους (ανάλογα με την έκδοση του σκάφους) και εκτιμώμενη επιχειρησιακή ταχύτητα 45-49,5 κόμβους. Οι διαφορές εντοπίζονται ουσιαστικά στην μεταφορική ικανότητα, στην μεγαλύτερη εμβέλεια της έκδοσης ΩΚΥΑΛΟΣ Οpen 14 (500 ν.μ) έναντι 300 ν.μ της έκδοσης ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 10 και στην θέση τοποθέτησης των πυροβόλων 7.62mm.
Σύμφωνα με πληροφορίες του defencereview την παρούσα χρονική περίοδο ο σταθεροποιούμενος τηλεχειριζόμενος σταθμός όπλων (RWS) του ΩΚΥΑΛΟΥ δεν είναι ενεργός και πιθανότατα έχει αφαιρεθεί από το σκάφος καθώς δεν ικανοποίησε με τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του την ΔΥΚ. Έτσι το σκάφος επιχειρεί αποκλειστικά με 4 πυροβόλα των 12.7mm, κάτι που είναι σαφέστατα αρνητικό για την δυνατότητες επιτυχούς σκόπευσης και καταστροφής εχθρικών στόχων σε συνθήκες υψηλού κυματισμού και σκοταδιού.
Τα ακινητοποιημένα ιταλικά SUPERTERMOLI ST60 INTERCEPTOR
Τα 2 ικανότατα σκάφη της ΔΥΚ με δυνατότητα ανάπτυξης ταχύτητας πάνω από 60 κόμβoυς είναι αυτή την στιγμή ακινητοποιημένα. Το ένα χρειάζεται ένα ποσό της τάξεως των 500.000 ευρώ για να επισκευαστεί από την ελληνική εταιρεία που είναι ο πιστοποιημένος επισκευαστής και το άλλο γίνεται προσπάθεια να επισκευαστεί με μικρότερο κόστος, σε συνεργασία με το προσωπικό των ναυπηγείων Σκαραμαγκά .Όμως η προσπάθεια έχει εξ ορισμού αβέβαιη κατάληξη από την στιγμή που δεν γίνεται με βάση την εμπειρία πιστοποιημένου από τον κατασκευαστή προσωπικού.
Είναι μια σωστή επιλογή τα μεταχειρισμένα Mk.V των SEALs;
Τα σκάφη Mk.V ( 20 συνολικά) έχουν δυνατότητα μεταφοράς δεκαέξι πλήρως εξοπλισμένων ανδρών σε απόσταση 500 ν.μ. από τη βάση τους, με μέγιστη ταχύτητα 50+ κόμβων σε κατάσταση θαλάσσης 2 ή 25-35 κόμβων σε κατάσταση θαλάσσης 3. Διαθέτουν πέντε σταθμούς οπλισμού, όπου συνήθως φέρονται πολυβόλα των 0,50 και 7,62, GAU-17 Miniguns ή βομβιδοβόλα των 40 χιλ. ενώ, δύνανται να φέρουν και αντιεροπορικούς πυραύλους FIM-92 Stinger για αυτοπροστασία από εναέριες απειλές. Στον ηλεκτρονικό τους εξοπλισμό περιλαμβάνονται: GPS, Radar, LORAN, Secure radio communications (UHF/VHF/HF/SATCOMMs) και IFF transponder.
Σίγουρα αποτελούν μια σημαντική προσθήκη στο δυναμικό της ΔΥΚ αλλά υπάρχουν σημαντικά ζητήματα που οφείλουμε να θέσουμε:
1. Τα σκάφη είναι γνωστό ότι αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα ένεκα της αλουμινένιας κατασκευής τους και της σχεδίασης τους η οποία ολοκληρώθηκε στον χρόνο ρεκόρ των 18 μηνών! Τα σοβαρότερα εξ αυτών αποτελούν η ανάπτυξη υψηλών θερμοκρασιών στο εσωτερικό τους όταν επιχειρούσαν σε συνθήκες ηλιοφάνειας και η μεγάλη δομική καταπόνηση τους σε περιβάλλον υψηλών κυματισμών.Το πρόβλημα βέβαια λύθηκε με την υιοθέτηση καλύτερης σχεδίασης και νέων υλικών κατασκευής στην εξελιγμένη κλάση Mk.VΙ. Εκεί, αφού δοκιμάστηκαν διάφορα συνθετικά πάνελ απορρόφησης των κραδασμών για αντικατάσταση των πάνελ αλουμινίου 5086, επιλέχθηκε ο συνδυασμός ενός σάντουιτς με υβριδικά εποξειδικά υλικά, ενισχυμένα με ίνες άνθρακα / αραμιδίου (kevlar) και πυρήνα αφρού στυρενίου ακρυλονιτριλίου (SAN).
Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε μοναδικές φωτογραφίες με λεπτομερή τεχνική περιγραφή, για τα υλικά, την διαδικασία και τις εταιρείες που είχαν εμπλακεί στην κατασκευή της εξελιγμένης έκδοσης Mk.VΙ: https://www.compositesworld.com/articles/composites-take-the-hit-in-us-navy-patrol-boat
2. Tα περιστατικά τραυματισμών των πληρωμάτων:
Το προσωπικό επίσης παρουσίαζε αρκετά θέματα τραυματισμών ένεκα των μεγάλων και επαναλαμβανόμενων επιταχύνσεων. Σύμφωνα με τον κ. Damon Shearer, ανώτερο ιατρικό υπάλληλο του NSWG-4 (Naval Special Warfare Group 4) τα επιταχυνσιόμετρα που τοποθετήθηκαν στα Mark Vs έδειξαν ότι τα πληρώματα υποβάλλονταν σε επιταχύνσεις 4 έως 5-Gs μία έως δύο φορές ανά λεπτό κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων σε ταχύτητα πλεύσης (35 κόμβοι) και σε κύματα από 3 ft έως 4 ft (0.91 m έως 1.22 m) . Αυτό υπέβαλε όλο το προσωπικό επί του σκάφους σε ακραίες κατακόρυφες επιταχύνσεις, δημιουργώντας ευρύ φάσμα τραυματισμών (π.χ. διάστρεμμα των αστραγάλων, σπασμένα γομφοί, τραυματισμούς στη σπονδυλική στήλη) και αφήνοντας τους μη τραυματισμένους εξαντλημένους πριν καν ξεκινήσει η πραγματική αποστολή. Ας σημειωθεί, ότι ακόμα και μετά την τοποθέτηση ειδικών αντικραδασμικών καθισμάτων το πρόβλημα των ισχυρών επιταχύνσεων δεν λύθηκε οριστικά.
3. Η δομική καταπόνηση των σκαφών θα είναι μεγαλύτερη στο δύσκολο περιβάλλον του Αιγαίου. Αν τα σκάφη μπουν σε υπηρεσία πως οι τεχνικές υπηρεσίες της ΔΥΚ θα αποκτήσουν εικόνα της δομικής κατάστασης των σκαφών; Χρειάζεται ειδικό μηχάνημα ακτίνων Χ τόσο για την παρακολούθηση της δομικής ακεραιότητας του σκάφους όσο και για την έγκαιρη ανίχνευση ρωγμών. Φυσικά, αυτή την στιγμή δεν διαθέτουμε τέτοια συσκευή και είναι άγνωστο αν θα παραδοθεί από τους αμερικανούς ή θα αγοραστεί με κονδύλια του ΠΝ.
4. Τα σκάφη διαθέτουν δυο κινητήρες ντίζελ MTU 12-cylinder TE94 ισχύος 2.285 ίππων και 2 κινητήρες υδροτζέτ K50S για επίτευξη γρήγορων επιταχύνσεων. Με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα πόσο πιθανό είναι το ΠΝ να στραγγιστεί οικονομικά για να υποστηρίξει την τεράστια κατανάλωση αυτών των κινητήρων; Για σύγκριση αναφέρουμε ότι το κινητήριο σκεύος του ΩΚΥΑΛΟΥ είναι 2 Volvo Penta Aquamatic Duoprop D6-370/DP, με ονομαστική ισχύ 272 kW (370 PS) στις 3.500 στροφές ενώ αυτοί των 2 εκδόσεων του ΩΚΥΑΛΟΥ ΙΙ, είναι 2 Volvo Penta D11-670 με ονομαστική ισχύς 490 kW (670 PS) στις 2.450 στροφές.
5. Τα σκάφη τι παραπάνω θα προσδώσουν στην μαχητική ικανότητα της ΔΥΚ σε σύγκριση με την κλειστή έκδοση του ΩΚΥΑΛΟΣ Closed 10; Ναι μεταφέρουν 6 περισσότερους άνδρες. Το πλεονέκτημα να φέρουν λέμβο υπάρχει αλλά υπάρχει και στον ΩΚΥΑΛΟ. Όμως σε δύναμη πυρός και κυρίως στα ποιοτικά στοιχεία αυτής, δεν διαφοροποιείται από τις επιλογές οπλισμού που προτείνονται στην ελληνική σχεδίαση.
Αν τα προς απόκτηση μεταχειρισμένα σκάφη των Seals είχαν RWS έστω και στο διαμέτρημα που δοκιμάστηκε στον ΩΚΥΑΛΟ (12.7mm), τότε ναι, θα έδιναν ένα σαφέστατο ποιοτικό προβάδισμα στην κρούση κάτω από αντίξοες συνθήκες, εκεί που το ανθρώπινο χέρι και μάτι, φτάνει στα όρια του. Όμως δεν το έχουν και δεν υπάρχει περίπτωση το ΠΝ να μπει στην διαδικασία τέτοιας μετατροπής. RWS έχει φυσικά η επόμενη και πιο εξελιγμένη έκδοση των Mark V, η Mark VΙ που είναι ένα ισχυρότερο, ανθεκτικότερο, βαρύτερο και φυσικά, ακριβότερο σκάφος.
Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε τον πολύ βαρύ οπλισμό που ενσωματώνει η νέα έκδοση Mark VΙ, όπου κυριαρχούν τα 2 RWS με πυροβόλα ΜΚ38 mod 2 των 25mm! Στο μεγαλύτερο τμήμα του βίντεο θα τα δείτε σκεπασμένα με προστατευτικό πανί, αλλά από το 8.36 μέχρι το 8.53 του βίντεο μπορείτε να παρατηρήσετε το ΜΚ38 mod 2 της πλώρης ξεσκέπαστο.
6. Η παραχώρηση των σκαφών MKV μήπως αποτελέσει και την οριστική ταφόπλακα για κάθε εγχώρια προσπάθεια ελληνικών εταιρειών να κατασκευάσουν μια οικογένεια σκαφών κρούσης επικεντρωμένων στα ιδιαίτερα επιχειρησιακά δεδομένα του ελληνικού περιβάλλοντος;
7. Εκτός από το κόστος απόκτησης πρέπει να υπολογίζεται και το ΚΟΣΤΟΣ ΚΥΚΛΟΥ ΖΩΗΣ ενός οπλικού συστήματος. Τα αμερικανικά σκάφη έιναι κυριολεκτικά καταπονημένα.
Είναι απορίας άξιο γιατί όλοι ή σχεδόν όλοι φαίνεται να πανυγυρίζουν με αυτή την πιθανή εξέλιξη φτιάχνοντας διθυραμβικούς τίτλους για την νέα εποχή στην οποία εισέρχεται η ΔΥΚ, χωρίς να βλέπουν το «τυράκι στην φάκα». Το τυράκι είναι ένα έτοιμο και δοκιμασμένο σκάφος με τα πλεονεκτήματα και τα (επικίνδυνα) μειονεκτήματα του αλλά η φάκα είναι τα κονδύλια που θα απορροφήσουν για την επιχειρησιακή ένταξη και υποστήριξη τους. Και ξέρουμε όλοι μας ότι στο κεφάλαιο ΥΠΟΣΤΉΡΙΞΗ ΟΠΛΙΚΏΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, απέχουμε ελάχιστα από το να χαρακτηριστούμε ο περίγελος της παγκόσμιας αμυντικής «πιάτσας».
Αδυνατούμε σε τελική ανάλυση να βρούμε απαντήσεις γιατί τελικά είναι αδύνατο η πολιτική ηγεσία των ΕΕΔ να δώσει ένα πρόγραμμα κατασκευής 8-10 μονάδων αντίστοιχων σκαφών σε μια ελληνική εταιρεία, από την στιγμή που το πρώτο δείγμα γραφής του πρωτότυπου ΩΚΥΑΛΟΥ, κρίνεται ως επιτυχημένο.Φυσικά με τις ανάλογες απαιτήσεις και τροποποιήσεις που θα κρίνουν ως επιτακτικές οι επιτροπές του ΠΝ, που μπορεί να είναι από την προσθήκη RWS των 12.7mm ή και μεγαλύτερου διαμετρήματος, μέχρι την προσθήκη θωράκισης και την υποστήριξη drones!
Και αναρωτιόμαστε γιατί δεν έγιναν κάποιες προσπάθειες κρούσης παραγόντων της ομογένειας που θα ήταν θετικά διακείμενοι στο να χρηματοδοτήσουν ένα τέτοιο πρόγραμμα; Είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί ένα κονδύλι της τάξης των 5-6 εκατομμύριων ευρώ ώστε να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα σκάφη ειδικών επιχειρήσεων από Ελληνικά χέρια με συμμετοχή αρκετών αμυντικών βιομηχανιών; Χαρακτηριστικά αναφέρουμε: η Miltech Hellas μπορεί να προσφέρει συστήματα παρατήρησης, η IDE συστήματα επικοινωνιών, η ISI HELLAS συστήματα command and control καθώς και αρκετές ακόμα να έχουν μεγάλη συμμετοχή γεγονός που θα σημαίνει πως τα όποια χρήματα θα δοθούν ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!
Πως μπορούν τελικά να μας δουλεύουν τόσο απροσχημάτιστα εξαγγέλοντας κάθε φορά ότι στηρίζουν τις ελληνικές εταιρείες και τις προσπάθειες που κάνουν να βρουν βιώσιμες εξαγωγικές προοπτικές χωρίς να τους δώσουν ένα συμβόλαιο; Είναι τόσο βαθιά άσχετοι και νυχτωμένοι που δεν έχουν αντιληφθεί ακόμη τον τιτάνιο αγώνα που δίνουν ελληνικές επιχειρήσεις να επιβιώσουν παλεύοντας με έναν συρρικνούμενο κύκλο εργασιών, με μια ανυπαρξία χρηματοδότησης από τον τραπεζικό κλάδο, με μια αυτοκτονική κρατική υπερ-φορολόγιση, με μια σχεδόν νεκρή εσωτερική αγορά και έναν ανηλεή διεθνή ανταγωνισμό;
Είναι πλέον τόσο απροκάλυπτος ο πολιτικός κυνισμός στην χώρα μας που ΟΛΟΙ προσποιούνται ότι δεν βλέπουν το ενδεχόμενο να μην μάθουμε ΠΟΤΕ από τα λάθη του παρελθόντος, συνεχίζοντας στο ίδιο μοτίβο της εύκολης λύσης, δηλαδή στην εύρεση μεταχειρισμένων αλλά τεχνολογικώς απαξιωμένων συστημάτων που καλύπτουν (μερικώς) τραγικά κενά, χωρίς όμως να δίνουν βιώσιμες μακροπρόθεσμες λύσεις με παράλληλη αξιοποίηση του ελληνικού τεχνικού και επιστημονικού δυναμικού;
Τους είναι τραγικά αδιάφορη η αιμορραγία της χώρας σε επιστημονικό δυναμικό που τρέχει να πηδήξει από το τρένο για να κάνει πράξη τα όνειρά του στο εξωτερικό και να βγει από τα μητρώα του ΟΑΕΔ;
Τελικά τους είναι και δεν έχουν κανένα πρόβλημα με το να μην προσπαθήσουν να μας πείσουν με πράξεις για το αντίθετο.