Μετά από μόλις 4 χρόνια και 9 μήνες, το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε το LCS της κλάσης Freedom «USS SIOUX CITY». Το Αμερικανικό Ναυτικό απέσυρε το LCS της κλάσης Freedom απόρροια του υψηλού ετήσιου λειτουργικού κόστους, των τεχνικών προβλημάτων και των εγγενών αδυναμιών του. Πρόκειται για πλοίο με τον μικρότερο χρόνο παραμονής στις τάξεις του Αμερικανικού Ναυτικού από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ας τα βλέπουν αυτά όσοι εντός και εκτός Ενόπλων Δυνάμεων τα προωθούσαν για το Πολεμικό Ναυτικό.

Η είδηση φυσικά έχει ελληνικές προεκτάσεις καθώς είναι γνωστό πως το ΓΕΕΘΑ και ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ είναι υπέρμαχοι της προμήθειας των LCS που αποσύρει το Ναυτικό των ΗΠΑ για το Πολεμικό Ναυτικό. Ακόμη χειρότερα και η παρούσα ηγεσία του ΠΝ έχει υποστηρίξει τη αυτή τη προοπτική. Υπενθυμίζεται πως το ΠΝ έχει καταθέσει ολοκληρωμένη οικονομοτεχνική μελέτη στην οποία καταγράφεται το κόστος των 600 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να αποκτηθούν τέσσερα πλοία LCS της κλάσης Freedom. Το κόστος αυτό περιλαμβάνει την απόκτηση των πλοίων και τα αναγκαία κόστη για την επιδιόρθωση όλων των τεχνικών προβλημάτων με το κιβώτιο κίνησης.

Απαιτούνται όμως επιπρόσθετα κονδύλια ώστε τα πλοία να αναβαθμιστούν και να λάβουν σύγχρονα οπλικά συστήματα δεδομένου πως ο παρόν εξοπλισμός και διαμόρφωση των πλοίων, τα κατατάσσει στη κατηγορία των περιπολικών σκαφών ανοικτής θάλασσας. Μήπως αυτός είναι και ο στόχος; Να στηθεί άλλο ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα που δήθεν θα είναι δωρεάν;

Ετήσιο κόστος λειτουργίας ενός LCS της κλάσης Freedom ανέρχεται στα $ 42 εκατομμύρια εκ των οποίων τα $ 26.7 αφορούν τη κάλυψη των πάγιων ανελαστικών δαπανών συντήρησης.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως τα πλοία της κλάσης Freedom είναι το πλέον αποτυχημένο ναυτικό πρόγραμμα των ΗΠΑ που επιμένουν ορισμένοι να τα φορτώσουν στο Πολεμικό Ναυτικό.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ελεγκτικού γραφείου GAO του Αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών (GAO) το ετήσιο κόστος λειτουργίας ενός LCS της κλάσης Freedom ανέρχεται στα $ 42 εκατομμύρια εκ των οποίων τα $ 26.7 αφορούν τη κάλυψη των πάγιων ανελαστικών δαπανών συντήρησης.

Η έκθεση του ελεγκτικού γραφείου GAO (US Government Accountability Office) με τίτλο«Weapon System Sustainment: Navy Ship Usage Has Decreased as Challenges and Costs Have Increased» (δείτε ΕΔΩ) η οποία δημοσιεύτηκε πριν δυο μήνες, τονίζει πως τη τελευταία δεκαετία το λειτουργικό και το κόστος υποστήριξης των πολεμικών πλοίων του Αμερικανικού Ναυτικού αυξήθηκε κατά $ 2,5 δισεκατομμύρια. Ομοίως, αυξήθηκε και το κόστος ανά ώρα πλεύσης.

Τα πλοία που κατέγραψαν το μεγαλύτερο ποσοστό «κανιβαλισμού» είναι τα LCS κλάσης «Freedom και τα πλοία αμφίβιων επιχειρήσεων κλάσης «Wasp». Επιπλέον, τα «Wasp» και τα LCS κλάσης «Freedom» και «Independence» κατέγραψαν τα περισσότερα σοβαρά περιστατικά αστοχιών («αναφορές απωλειών» κατηγορίας 3 και 4).

Για τα 10 πλοία τύπου LCS κλάσης «Freedom» η έκθεση καταγράφει ετήσιο (για το 2020) συνολικό λειτουργικό και κόστος υποστήριξης $ 381.400.000 ($ 38.140.000 ανά πλοίο), εκ των οποίων $ 242.900.000 είναι το κόστος υποστήριξης ($ 24.290.000 ανά πλοίο). Το 2021 σημειώθηκαν, κατά μέσο όσο, 18 περιστατικά κανιβαλισμού ανά πλοίο και 180 συνολικά, ενώ κατέγραψαν και 440 αναφορές απωλειών κατηγορίας 3 και 4 (44 περιστατικά κατά μέσο όρο ανά πλοίο). Το 2021, τα «Freedom» δεν κατέγραψαν ημέρες καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των προβλεπόμενων εργασιών συντήρησης, ενώ η έκθεση αναφέρει αυξημένη τάση ως προς το κόστος ανά ώρα πλεύσης.

Μήπως η ηγεσία του ΓΕΝ πρέπει να σκεφτεί γιατί το Αμερικανικό Ναυτικό τα αποσύρει δεδομένων των επιχειρησιακών του αναγκών;

Εφόσον «το ΠΝ θέλει πλώρες» και ουδείς το αμφισβητεί, ας κοιτάξει η ελληνική πολιτεία και το ΓΕΕΘΑ/ ΓΕΝ να αποκτήσουν σύγχρονα πλοία κατάλληλα για τις ανάγκες του ΠΝ και όχι δεύτερης διαλογής πλοία (για να μην γράψουμε τον κατιμά) που αποσύρουν οι Αμερικανοί. Με δεύτερης διαλογής πλοία αξιώνουν το μέλλον του ΠΝ ή με νέας σχεδίασης και ναυπήγησης;