Η γαλλική εταιρεία Naval Group άνοιξε τις πόρτες της μονάδας κατασκευής και συντήρησης τορπιλών και αντιμέτρων στο Saint-Tropez, στην δημοσιογραφική αποστολή του Navy Recognition για ένα αποκλειστικό βίντεο παρουσίασης των τεχνολογιών που ενσωματώνουν οι τορπίλες F21, MU90, το αυτόνομο υποβρύχιο όχημα D19 και το νέας γενιάς αντίμετρο κατά τορπιλών CANTO.

1. Η βαρέως τύπου τορπίλη F21

Η τορπίλα F21 (Artemis) είναι η μόνη νέα βαριά τορπίλη που τελείωσε πρόσφατα την εξέλιξή της. Τα χαρακτηριστικά της είναι σημαντικά ανώτερα από όλες τις άλλες βαριές τορπίλες που βρίσκονται σε λειτουργία. Η F21 σχεδιάστηκε για να εξουδετερώνει τα εχθρικά πλοία και τα υποβρύχια. Έχει δυνατότητα ταχύτητας άνω των 50 κόμβων, με εμβέλεια τα 50 χιλιόμετρα και αυτονομία περίπου 1 ώρας, και μπορεί να λειτουργήσει όχι μόνο σε βαθιά νερά αλλά κυρίως σε παράκτιες περιοχές με υψηλό επίπεδο θορύβου και πυκνής ναυτιλίας.

Πέρα από τα εξαιρετικά επίπεδα επιδόσεων, η τακτική πλοήγησή της καθιστά αυτή την τορπίλη πρόδρομο για τα υποβρύχια μη επανδρωμένα οχήματα (UUVs) του αύριο.

Στο βίντεο, ο τεχνικός του Naval Group  αναφέρει ότι η F21 σταδιακά θα εξοπλίσει όλα τα γαλλικά υποβρύχια, αρχίζοντας από το 2018. Η σύμβαση περιλαμβάνει την ανάπτυξη και την παράδοση περίπου εκατό τορπιλών F21 και την ένταξή τους στα γαλλικά υποβρύχια (τα έξι Barracuda-class SSN, μερικά από τα Rubis-class SSN και τα τέσσερα Le Trinomphant-class SSBN όπως και στα μελλοντικά SSBNs 3ης γενιάς). Το Βραζιλιάνικο Πολεμικό Ναυτικό έχει επίσης επιλέξει την F21 για τα 4 υποβρύχια Scorpène που θα ναυπηγηθούν στην Βραζιλία.

2. Η ελαφριά τορπίλη MU90 

Η MU90 είναι τελευταίας γενιάς ελαφριά τορπίλη και αποτελεί αποτέλεσμα συνεργασίας Ιταλίας και Γαλλίας. Μπορεί να αναπτυχθεί από οποιαδήποτε ναυτική ή αεροπορική πλατφόρμα. Η MU90 μπορεί να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε είδος συμβατικού ή πυρηνικού υποβρύχιο με εξελιγμένη παρακολούθηση στόχων και ικανότητα αποφυγής αντιμέτρων (anti-torpedo decoys). Έχει παραχθεί σε περισσότερες από 1000 μονάδες και οπλίζει τα γαλλικά, ιταλικά, γερμανικά, δανικά πολωνικά και αυστραλιανά πλοία.

3. To αυτόνομο υποβρύχιο όχημα D19 

Το D19 ανήκει στην κατηγορία των αυτόνομων υποβρύχιων οχημάτων (Unmanned Underwater Vehicles – UUVs) και σχεδιάστηκε για μια ποικιλία αποστολών, όπως:

– ταυτοποίηση, επιτήρηση, αναγνώριση,
– ηλεκτρονικό πόλεμο,
– αντι-υποβρυχιακό πόλεμο,
– υποβρύχιο κινητό στόχο,
– φορέας αντιμέτρων για νάρκες,
– ταχεία εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων,
– έξυπνη υποθαλάσσια νάρκη

Φέρει στο μπροστινό μέρος αρθρωτό ωφέλιμο φορτίο το οποίο μπορεί εύκολα να αλλάζει, αναλόγως των επιχειρησιακών αναγκών, χάρη σε ένα σύστημα plug-and-play.

4. Το αντίμετρο εναντίων τορπιλών CANTO

Το CANTO (anti-torpedo decoy) αντιπροσωπεύει την τελευταία εξέλιξη στην άμυνα πλοίων και υποβρυχίων απέναντι στις πιο εξελιγμένες τορπίλες αλλά και την προηγούμενη γενιά τορπιλών. Είναι ένα ενεργός ευρυζωνικός ακουστικός πομπός που ενεργεί τόσο ως jammer  όσο και ως γεννήτρια εκατοντάδων ψευδο-στόχων για την σύγχυση του σόναρ της τορπίλης και του ακουστικού επεξεργαστή. Αναγκάζει την τορπίλη να χάσει χρόνο εξαντλώντας την ενέργεια της ενώ το φίλιο πλοίο/υποβρύχιο θα διαφεύγει εκτός της ακτίνας δράσης της απειλής.

Εκτοξευτές αντιμέτρων CANTO που θα εγκατασταθούν στα υποβρύχια Scorpène της Βραζιλίας

Ας σημειωθεί ότι το 2016, ύστερα από την πραγματοποίηση κοινών επιχειρησιακών δοκιμών στην θάλασσα, οι DCNS και Terma, ανακοίνωσαν την επιτυχή πιστοποίηση ενσωμάτωσης του anti-torpedo decoy CANTO στο σύστημα εκτόξευσης αναλωσίμων C-Guard (φωτο), που εκτοξεύει αναλώσιμα για παραπλάνηση πυραυλικών απειλών υπέρυθρης και ηλεκτρομαγνητικής κατεύθυνσης.

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό μπροστά στις νέες εξελίξεις

Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) για άμυνα εναντίων τορπιλικών επιθέσεων διαθέτει το γνωστό σύστημα κροτάλων AN / SLQ-25A Nixie που σε μορφή ενός συρώμμενου καλωδίου προσομοιώνει τον θόρυβο των πλοίων, όπως ο έλικας και ο θόρυβος του κινητήρα, που είναι πιο ελκυστικός από το πλοίο, στο σόναρ της τορπίλης. Ενσωματώνει τεχνολογία 60-70 και είναι αμφίβολο αν μπορεί να ξεγελάσει τους εξελιγμένους ερευνητές τορπιλών όπως οι F21, MU-90 αλλά και των τορπιλών Mk48 Mod6AT AUR, DM2A4 και Tigerfish Mk24 Mod2, των υποβρυχίων του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού (ΤΝ).

Πιθανότατα δεν έχει αναβαθμιστεί στις νεότερες εκδόσεις AN / SLQ-25 Nixie Β/C που ενσωματώνουν μακρύτερο καλώδιο ρυμούλκησης οπτικών ινών, διαγνωστικό πρόγραμμα και συρόμενο αισθητήρα ανίχνευσης τορπιλών που χρησιμοποιούν ενεργητικό σόναρ.

Αν αναλογιστούμε τις δημόσιες διακηρύξεις ανώτατων τουρκικών παραγόντων της αμυντικής βιομηχανίας για προγράμματα εξέλιξης εθνικής τουρκικής τορπίλης και αντιμέτρων κατά τορπιλών, στα πλαίσια του προγράμματος MiLDEN (Εθνικό Υποβρύχιο) τότε βλέπουμε ότι οι γείτονες έχουν πάρει στα σοβαρά το θέμα επιβιωσιμότητας ναυτικών μονάδων απέναντι στις τωρινές και μελλοντικές απειλές από τορπίλες. Σίγουρα θα περάσουν αρκετά χρόνια, ώσπου τα βιομηχανικά πρωτότυπα να πάρουν την μορφή πλήρως επιχειρησιακών μονάδων μέσα σε υποβρύχια και πάνω στα πλοία του Τουρκικού Ναυτικού, αλλά όπως δείχνει η εμπειρία με δεκάδες τουρκικά συστήματα, οι μακέτες κάποια στιγμή… γίνονται πραγματικότητα.

Με τα τωρινά οικονομικά δεδομένα και την αλλεργία που προξενούν στο χαμηλής ποιότητας πολιτικό προσωπικό οι αμυντικές επενδύσεις, είναι απίθανο στατιστικά, το ΠΝ να χρηματοδοτηθεί επαρκώς για έναν σοβαρό εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ ή την πρόσκτηση κάποιων νέων μονάδων. Θα ήταν τουλάχιστον ευχής έργο να τα στελέχη του ΠΝ να έχουν εκπονήσει ένα minimum πρόγραμμα αναβάθμισης της παθητικής προστασίας των φρεγατών που εκτιμάται ότι θα μείνουν στην πρώτη γραμμή τα επόμενα χρόνια, με αντίμετρα κατά τορπιλών όπως ο συνδυασμός CANTO /C-Guard.

 Φυσικά, η οικονομικότερη επιλογή θα ήταν η τεχνική διερεύνηση επιλογής αναλώσιμου αντίμετρου κατά τορπιλών από τους εγκατεστημένους εκτοξευτές Μκ 36 Mod2 SRBOC και ALEX, που βρίσκονται εγκατεστημένοι στις φρεγάτες και τις πυραυλακάτους του ΠΝ.

Το ΤΝ έχει ήδη εγκαταστήσει εκτοξευτές με επαναπρογγραμματιζόμενα ακουστικά αναλώσιμα της βρετανικής Ultra Electronics (φωτο) στις κορβέτες κλάσης MILGEM και προγραμματίζει την εγκατάσταση ενός περισσότερου εξελιγμένου συστήματος της Aselsan (HIZIR) στα επόμενα σκάφη της κλάσης.

Παραθέτουμε και το σχετικό βίντεο με τους ειδικούς αναλυτές του Naval Group:

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *