Όπως σας έχουμε ενημερώσει και συνεχίζουμε να σας κρατάμε ενήμερους, το ΠΝ (Πολεμικό Ναυτικό) βρίσκεται σε φάση προχωρημένων διαπραγματεύσεων με τα γαλλικά ναυπηγεία Naval Group για την προμήθεια δύο (2) φρεγατών Belh@rra, οι οποίες αποτελούν, αυτή τη στιγμή, την πιθανότερη επιλογή του ΠΝ. Ωστόσο, στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης ενημέρωση σας, όπως άλλωστε είχαμε κάνει και στην περίπτωση των πιθανών μελλοντικών υποβρυχίων του ΠΝ, θεωρούμε σωστό να παρουσιάσουμε και άλλες φρεγάτες-εναλλακτικές λύσεις για το ΠΝ.
Ήδη, σε προηγούμενο άρθρο μας, παρουσιάσαμε την περίπτωση των ισπανικών φρεγατών τύπου F-100 κλάσης «Alvaro de Bazan». Στο παρόν άρθρο θα αναφερθούμε σε ένα γνώριμο πλοίο για ΠΝ, και συγκεκριμένα στις φρεγάτες MEKO-200, στη νεότερη έκδοση τους MEKO A200, η οποία έχει επιλεγεί από τη Νότιο Αφρική (τέσσερα πλοία, κλάσης «Valour»), την Αλγερία (δύο πλοίο, κλάση «El Radii») και πιο πρόσφατα από την Αίγυπτο (έξι πλοία). Τα δύο σημαντικότερα πλεονεκτήματα των MEKO A200, τα οποία είναι ελκυστικά για το ΠΝ είναι το κόστος και η διαμόρφωση-ποσότητα οπλισμού που μπορούν να ενσωματώσουν.
Το εκτόπισμα των πλοίων είναι 3.700 τόνοι περίπου, ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 121 μέτρα x 16,34 μέτρα x 5,95 μέτρα. Η κίνηση των φρεγατών επιτυγχάνεται με το συνδυασμό CODAG WARP (COmbined Diesel And Gas Water jet And Refined Propeller), μια βελτιωμένη έκδοση του συνδυασμού CODAG. Τα πλοία ενσωματώνουν δύο (2) πετρελαιοκινητήρες MTU 16V 1163 TB93 μέγιστης ισχύος 7.940 ίππων έκαστος και έναν αεροστρόβιλο LM2500 των 27.000 ίππων. Επίσης ενσωματώνουν έναν υδροπροωθητή (Water Jet), η χρήση του οποίου μειώνει το ακουστικό ίχνος του πλοίου.
Η μέγιστη ταχύτητα των πλοίων είναι 28 κόμβοι (52 χιλιόμετρα την ώρα), ενώ με ταχύτητα πλεύσης τους 16 κόμβους (30 χιλιόμετρα την ώρα) η μέγιστη εμβέλεια των MEKO A200 είναι 8.000 ναυτικά μίλια (14.816 χιλιόμετρα). Τα πλοία απαιτούν 152 άτομα πλήρωμα (συμπεριλαμβανομένου και του πληρώματος του ελικοπτέρου), ενώ η μέγιστη αυτονομία του πλοίου είναι 28 ημέρες. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει ταυτόχρονα δύο (2) ελικόπτερα ή δύο (2) UAV ή ένα (1) ελικόπτερο και ένα (1) UAV.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία, ThyssenKrupp, οι MEKO A200 διαθέτουν πολύ χαμηλό ίχνος ραντάρ λόγω της σχεδίασης «X» που ενσωματώνουν, των προσεκτικά σχεδιασμένων γραμμών και του πολύ μικρού ποσοστού έκθεσης οπλισμού και συστημάτων στην υπερκατασκευή του πλοίου. Επιπλέον τα πλοία παρουσιάζουν και χαμηλό υπέρυθρο ίχνος, λόγω της ανυπαρξίας του κλασσικού φουγάρου και της διοχέτευσης των θερμών αερίων είτε οριζόντια, στο ύψος της ίσαλου γραμμής, είτε κάτω απ’ αυτήν (τα πλοία ενσωματώνουν και σύστημα ψύξης αερίων).
Όπως προείπαμε το δύο (2) σημαντικότερα πλεονεκτήματα των MEKO A200 είναι το κόστος και διαμόρφωση-ποσότητα οπλισμού που μπορούν να ενσωματώσουν. Το πλέον πρόσφατο παράδειγμα κόστους είναι αυτό της Αιγύπτου, όπου τον περασμένο Απρίλιο το Γερμανικό Κοινοβούλιο ενέκρινε την πώληση έξι (6) MEKO A200 στην Αίγυπτο έναντι του ποσού των € 2,3 δισεκατομμυρίων (δηλαδή € 383,5 εκατομμύρια ανά πλοίο).
Το 1999, όταν δηλαδή υπογράφηκε το συμβόλαιο ναυπήγησης των πέντε (5), στη συνέχεια έγιναν τέσσερις (4), νοτιοαφρικανικών MEKO A200, το κόστος των πλοίων ήταν $ 327 εκατομμύρια. Το παράδειγμα κόστους της Αλγερίας είναι το ακριβότερο: € 2.175.520.699, το 2012, για τα δύο (2) πλοία, έξι (6) ελικόπτερα ναυτικής συνεργασίας Super Lynx, τα όπλα (βλήματα κατά πλοίων RBS-15 Mk.3, αντιαεροπορικά βλήμα Umkhonto για τα πλοία, βλήματα κατά πλοίων Mokopa για τα ελικόπτερα και τορπίλες MU-90.
Το πλεονέκτημα της διαμόρφωσης και της ποσότητας οπλισμού μεταφράζεται στην ικανότητα μεταφοράς 8-16 βλημάτων κατά πλοίων, 32 αντιαεροπορικών βλημάτων, κατηγορίας ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile), και σύστημα εγγύς προστασίας RAM (Rolling Airframe Missile). Ιδανική η προσθήκη των ESSM Block II.
Για παράδειγμα, η Νότιος Αφρική έχει επιλέξει τα γαλλικά βλήματα MM-40 Block.3 Exocet στη διαμόρφωση των οκτώ (8) βλημάτων (δύο τετραπλοί εκτοξευτές), ενώ η Αλγερία έχει επιλέξει τα σουηδικά βλήματα RBS-15 Mk.3 στη διαμόρφωση των 16 βλημάτων (δύο οκταπλοί εκτοξευτές). Για την Αίγυπτο δεν υπάρχουν πληροφορίες.
Στον τομέα των αντιαεροπορικών βλημάτων η Νότιος Αφρική έχει επιλέξει τα βλήματα Umkhonto, εγχώριας σχεδίασης και ανάπτυξης, μέγιστου βεληνεκούς 20-60 χιλιομέτρων, ανάλογα της έκδοσης, στη διαμόρφωση των 16 βλημάτων επί κάθετα εκτοξευόμενου συστήματος ισάριθμων θέσεων. Η Αλγερία έχει επιλέξει και αυτή τα βλήματα Umkhoto, στην έκδοση IR μέγιστου βεληνεκούς 20 χιλιομέτρων, στη διαμόρφωση των 32 βλημάτων. Διαφοροποίηση υπάρχει και στα κύρια πυροβόλα, όπου η Νότιος Αφρική έχει επιλέξει το OTO Breda των 76 χιλιοστών, ενώ η Αλγερία το OTO Melara των 127 χιλιοστών με κατευθυνόμενα βλήματα Vulcano.
Είναι σαφές ότι οι ελληνικές απαιτήσεις βρίσκονται κοντύτερα στην έκδοση της Αλγερίας με γενική διαμόρφωση: 16 βλήματα κατά πλοίων, 32 βλήματα ESSM και σύστημα RAM (ESSM και RAM βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία στο ΠΝ). Ένα άλλο θετικό στοιχείο των MEKO A200 είναι η ικανότητα τους να ενσωματώσουν τα βλήματα που επιθυμεί ο εκάστοτε πελάτης: RGM-84 Harpoon, MM-40 Exocet, NSM, RBS-15, επιτρέποντας έτσι τη δημιουργία διαμορφώσεων ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη. Το ίδιο ισχύει και για τους αισθητήρες, όπου η Νότιος Αφρική έχει επιλέξει το MRR-3D NG G της γαλλικής Thales, ενώ η Αλγερία το Sea Giraffe AMB της σουηδικής Saab.
Το πλοίο μπορεί να δεχθεί εξαιρετικούς συνδυασμούς ραντάρ όπως τα TRS-4D ή το Saab Giraffe Radar. Τα ραντάρ αυτά επιτρέπουν την ταυτόχρονη εμπλοκή και καθοδήγηση βλημάτων προς τους εναέριους στόχους.
Μια άλλη παράμετρος των MEKO A200, σε σχέση με το ΠΝ, είναι η δυνατότητα που προσφέρουν ως μοντέλο αναβάθμισης των εν υπηρεσία MEKO-200HN Mod.3. Με άλλα λόγια, υπό κανονικές οικονομικές συνθήκες, πιθανή προμήθειας 4-6 MEKO A200 θα μπορούσε να συνδυαστεί με πρόγραμμα αναβάθμισης των MEKO-200 στο κοντινότερο επίπεδο με τις MEKO A200 έτσι ώστε να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή ομοιοτυπία, άρα οικονομία κλίμακας ως προς την υποστήριξη και την συντήρηση τους.
Φυσικά η ΜΕΚΟ Α200 δεν είναι πλοίο κατηγορίας αεράμυνας περιοχής για το ΠΝ. Όμως είναι μια αξιόλογη σχεδίαση με κύριο χαρακτηριστικό της, την ικανοποιητική σχέση κόστους προς όφελος. Διακρίνεται για το σύγχρονο συγκρότημα αισθητήρων, ραντάρ και ηλεκτροπτικών και τέλος τη μεγάλη γκάμα και όγκο βλημάτων. Ο συνδυασμός των 16 βλημάτων κατά στόχων επιφανείας, των 32 αντιαεροπορικών βλημάτων μέσης ακτίνας και ενός σύγχρονου συστήματος CIWS αποτελεί ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό συνδυασμό κατά των σύγχρονων απειλών.
Εν κατακλείδι, κρίνεται ως μια ισορροπημένη λύση για την ανανέωση του Στόλου των κύριων μονάδων κρούσης.