Πηγή: in.gr

Στον κρίσιμο ρόλο των γαλλικών οπλικών συστημάτων στη διατήρηση του πλεονεκτήματος έναντι της Τουρκίας, καθώς και στις σημερινές στρατηγικές δυνατότητες στρατηγικής συνεργασίας της Ελλάδας με τη Γαλλία στον τομέα της άμυνας, εστιάζει ο καθηγητής Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Ιώαννης Μάζης.

Ο κ. Μάζης σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «αποτελεί αναντίρρητο γεγονός ότι μεγάλο κομμάτι των ελληνικών αποτρεπτικών ικανοτήτων έναντι της Τουρκίας βασίστηκε σε γαλλικά οπλικά συστήματα και τις μοναδικές τους επιχειρησιακές δυνατότητες. Ήδη από το 1974 οι πυραυλάκατοι Combattante, εφοδιασμένοι με πυραύλους επιφανείας – επιφανείας Exocet καθιστούσαν τον τουρκικό στόλο έναν μεγάλο στόχο για το Πολεμικό Ναυτικό. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα υπήρξε ο πρώτος εξαγωγικός πελάτης των Exocet, ο οποίος κατέστη μετά διεθνές best seller. Επίσης, από το 1975 και για μία δεκαετία περίπου, τα μαχητικά αεροσκάφη Mirage F1 προσέφεραν αναντίρρητη αεροπορική κυριαρχία στην Ελληνική Αεροπορία πάνω από το Αιγαίο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπογραφή της συμφωνίας για την προμήθεια των Mirage F1 έγινε στις αρχές του Καλοκαιριού του 1974. Οι παραδόσεις για την Ελληνική Αεροπορία προβλεπόταν για το Καλοκαίρι του 1978. Όμως, χάρη σε προσωπική παρέμβαση του Γάλλου Προέδρου Ζισκάρ Ντε Εσταίν κατόπιν αιτήματος του Κωνσταντίνου Καραμανλή, οι παραδόσεις στην Ελλάδα απέκτησαν προτεραιότητα και έτσι στα τέλη της Άνοιξης του 1975 η Ελληνική Αεροπορία ξεκίνησε να παραλαμβάνει μαχητικά τα οποία προορίζονταν για τη Γαλλική Αεροπορία. Έτσι, η Ελλάδα βρέθηκε εκείνη την εποχή με ένα από τα πιο προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη παγκοσμίως με μοναδικές ικανότητες εναέριας μάχης».

Συμπληρώνει δε ότι «στη δεκαετία του 80, στο πλαίσιο της περιβόητης Αγοράς του Αιώνα, η ΠΑ απέκτησε 40 μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000EG. Εξαιτίας της ελληνικής εμμονής σε ένα ραντάρ «πολλαπλών ρόλων» για το αεροσκάφος, επιλέχθηκε το προβληματικό ραντάρ RDM – 3, αντί για το εξειδικευμένο σε ρόλους αέρος – αέρος RDI που είχε επιλέξει η Γαλλική Αεροπορία για τα δικά της Mirage 2000C. Το RDI ήταν ένα από τα αξιόλογα ραντάρ για εναέρια μάχη εκείνον τον καιρό, περίπου ισάξιο του αμερικανικού APG – 63 που χρησιμοποιούσαν τα μαχητικά F – 15A/B και C και ανώτερο από το APG – 68 των F – 16. Ακόμη όμως και με το RDM – 3 τα Mirage 2000 είχαν σαφές πλεονέκτημα στην εναέρια μάχη έναντι των τουρκικών F – 16, όντας καλύτερες πλατφόρμες για μεσαία και μεγάλα ύψη και με μικρότερο στιγμιαίο ρυθμό στροφής αλλά και οπλισμένα με τον πύραυλο αέρος – αέρος για κλειστές αερομαχίες (WVR) R550 Magic – 2, ο οποίος ήταν ανώτερος από τις εκδόσεις L και M των αμερικανικών AIM – 9 Sidewinder, έχοντας μεταξύ των άλλων και πολύ μεγαλύτερες ικανότητες εγκλωβισμού του στόχου εκτός του διαμήκους άξονα του αεροσκάφους (HOB). Επίσης, το σύστημα αυτοπροστασίας ICMS 2000 Mk1 ήταν κατά πολύ ανώτερο του ASPIS Ι που εξόπλισε στα F – 16».

Ακολούθως ο κ. Μάζης αναφέρεται στην αγορά των βελτιωμένων Mirage 2000 – 5 Mk 2 στα τέλη της δεκαετίας του 90 που «προσέφερε στην Ελλάδα ένα μοναδικό πακέτο προβολής ισχύος στον αέρα, τη στεριά και τη θάλασσα που δεν είχε υπάρξει ξανά». «Κατ’ αρχάς, η αντικατάσταση του προβληματικού RDM με το RDY – 2, που ήταν ένα από τα καλύτερα ραντάρ αεροσκαφών στην εποχή του, προσέφερε νέες δυνατότητες στο αεροσκάφος, ενώ το σύστημα αυτοπροστασίας ICMS2000 Mk 5 ήταν ότι πιο επιτυχημένο έχει τοποθετηθεί σε ελληνικό μαχητικό», τονίζει.

«Όσον αφορά τις ικανότητες εναέριας μάχης, οι πύραυλοι MICA προσέφεραν πολύ μεγάλες δυνατότητες τόσο σε κοντινές όσο και αποστάσεις πέραν του οπτικού ορίζοντος (BVR). Αξίζει να επισημανθεί ότι οι πύραυλοι MICA έχουν ένα χαρακτηριστικό που δεν υπάρχει σε κάποιο άλλο ελληνικό όπλο αέρος – αέρος. Συγκεκριμένα, διατίθενται σε έκδοση μεγάλου βεληνεκούς, που φθάνει τα 70 χλμ, χρησιμοποιώντας όμως κεφαλή θερμικής απεικόνισης για τον εγκλωβισμό του στόχου και όχι μέσω καθοδήγησης ραντάρ. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι η παθητική μέθοδος εντοπισμού δεν προσφέρει κανένα περιθώριο προειδοποίησης, σε αντίθεση με την καθοδήγηση με ραντάρ που θα ενεργοποιούσε το δέκτη προειδοποίησης εγκλωβισμού από ραντάρ (RWR) του συστήματος αυτοπροστασίας του αεροσκάφους – στόχου. Το δεύτερο είναι πως ένας παρόμοιος πύραυλος μπορεί να αντιμετωπίσει τα αεροσκάφη stealth, όπως είναι το F – 35 ή το ρωσικό Sukhoi Su – 57. Ειδικά το F – 35 παρουσιάζει πολύ μεγάλο θερμικό ίχνος, μεγαλύτερο από αυτό των «κανονικών» αεροσκαφών, εξαιτίας του πολύ ισχυρού κινητήρα του και πιθανώς και λόγω της αεροδυναμικής τριβής (aerodynamic heating). Έτσι, στοχοποιείται πιο εύκολα από παρόμοια όπλα σε σχέση με τα «κανονικά» αεροσκάφη. Παρόμοιοι πύραυλοι, σε συνδυασμό με συστήματα υπέρυθρης έρευνας και ιχνηλάτησης (IRST), που μπορούν να τοποθετούνται και σε ατρακτίδια (pods) και να μεταφέρονται ως εξωτερικό φορτίο για τα μαχητικά, αποτελούν μεγάλη απειλή για τα μαχητικά stealth», εξηγεί.

Όσον αφορά στην αγορά των νέων Mirage 2000 – 5 ο κ. Μάζης εκτιμά ότι «επέτρεψε σε κάποια από τα παλαιότερα Mirage 2000 EG να εφοδιαστούν με πυραύλους αέρος – επιφανείας Exocet, μετατρεπόμενα σε στρατηγική απειλή για τον τουρκικό στόλο επιφανείας».

«Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η αγορά των Mirage 2000 – 5 συνδυάστηκε με την απόκτηση περίπου εκατό αεροεκτοξευόμενων πυραύλων cruise Scalp EG. Το επίσημο βεληνεκές των πυραύλων αυτών είναι 250 χλμ. Στην πραγματικότητα, όμως, όπως αναφέρει ο έγκυρος οίκος αμυντικών αξιολογήσεων Jane’s αλλά και άλλες πηγές, φθάνει ή και ξεπερνά τα 500 χλμ. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να προσβάλουν σχεδόν οποιοδήποτε σημείο της τουρκικής επικράτειας με σημειακή ακρίβεια που φθάνει το ένα μέτρο, ενώ εφοδιασμένα με τη διατρητική κεφαλή BROACH μπορούν να καταστρέψουν στόχους υψηλής προστασίας. Ο συνδυασμός μεγάλου βεληνεκούς, υψηλής ακρίβειας και μεγάλης καταστρεπτικής ικανότητας, καθιστούν τους Scalp EG όπλα στρατηγικών εφαρμογών. Επισημαίνεται ότι μόνο η Γαλλία προσέφερε όπλα τέτοιων δυνατοτήτων στην Ελλάδα, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν αρνηθεί επανειλημμένως να το πράξουν», σημειώνει.

«Εν κατακλείδι λοιπόν, σε αντίθεση με τα αμερικανικά ή άλλα δυτικοευρωπαϊκά ή ρωσικά οπλικά συστήματα, τα γαλλικά όπλα δεν προσέφεραν στην Ελλάδα κάποια ισορροπία έναντι της Τουρκίας αλλά σαφή υπεροπλία», επεσήμανε.

Ο κ. Μάζης υπογραμμίζει ότι «σήμερα βρισκόμαστε ενώπιον μιας νέας φάσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις πιθανώς πιο επικίνδυνης σε σχέση με το παρελθόν και χρειαζόμαστε άμεσα και επιτακτικά ενίσχυση των ελληνικών αποτρεπτικών ικανοτήτων, με τρόπο ώστε να εξασφαλίσουμε πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας ώστε να αδρανοποιήσουμε τον τουρκικό επεκτατισμό. Και η Γαλλία προσφέρει ξανά λύσεις στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, γαλλικές φρεγάτες εφοδιασμένες με πυραύλους αεράμυνας Aster 30 και με πυραύλους cruise Scalp Naval με βεληνεκές μεγαλύτερο των 1000 χλμ θα προσφέρουν στο Πολεμικό Ναυτικό δυνατότητες στρατηγικής κρούσης εις βάθος. Επίσης, η Ελλάδα μπορεί να συμμετάσχει στην προσπάθεια για το ευρωπαϊκό μαχητικό αεροσκάφος του μέλλοντος, της οποίας ηγείται η Γαλλία.

Συγκεκριμένα, στις 17 Ιουνίου 2019 κατά τη διάρκεια της αεροδιαστημικής έκθεσης Paris Air Show 2019 η γαλλική εταιρεία Dassault παρουσίασε το μαχητικό αεροσκάφος νέας γενεάς (NGF), το οποίο αναπτύσσει σε συνεργασία με την Airbus ως μέρος του ευρύτερου προγράμματος για το «μελλοντικό αεροπορικό σύστημα μάχης» (Future Combat Air System  / FCAS). Το αεροσκάφος θα επιχειρεί από κοινού με ένα μη επανδρωμένο μαχητικό (UCAV)». Και καταλήγει:

«Η Ελλάδα βρίσκεται ήδη με το ένα πόδι στο πολυπρόγραμμα αυτό ως συμπαραγωγός του μη επανδρωμένου μαχητικού (UCAV) Neuron, πάνω στο οποίο φαίνεται πως θα βασιστεί το ρομποτικό απάρτιο του νέου ευρωπαϊκού συστήματος εναέριας μάχης. Μένει λοιπόν να αποφασίσει αν θα ενταχθεί πλήρως, μετατρεπόμενη για πρώτη φορά στην ιστορία της από πελάτη σε παραγωγό και αποκτώντας πρόσβαση σε κρίσιμες τεχνολογίες και ικανότητες οι οποίες θα προσφέρουν στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας στα χρόνια που έρχονται».

Comments

  1. Άργησε να πιστοποιηθεί και ο Super 560D… και στο τέλος αντί να εκσυγχρονιστούν όλα σε επίπεδο Mk.2 ξέμεινε με δύο τύπου ίδιου μαχητικού η ΠΑ.

    Λάθη επι λαθών… στην τελική αν περικοπτόταν κάποιο εξοπλιστικό…

  2. Επαναλαμβάνω σχόλιό μου επί του θέματος στην Προέλαση:

    Περιττό να αναφέρω το πόσο συμφωνώ με τον αξιότιμο κ. καθηγητή… Ούτε γω να τά ‘γραφα…

    Θα ήθελα μόνο να σημειώσω, encore une fois, ότι οι συζητήσεις σχετικά με την προμήθεια των 40 Μ2000 ξεκίνησαν γύρω στο 1983, ενώ η σχετική σύμβαση ΤΑΛΩΣ υπεγράφη το 1985. Τω καιρώ εκείνω, δεν ήταν διαθέσιμο το ραντάρ RDI [Radar Doppler Impulsions], το οποίο ήταν όντως πολύ καλύτερο σε λειτουργίες αέρος-αέρος από το πολλαπλών ρόλων RDM [Radar Doppler Multimode], το οποίο ήταν και το μόνο διαθέσιμο για τα εξαγωγικά Mirage 2000. Εξ όσων γνωρίζω, το ραντάρ RDI παραδόθηκε για δοκιμές στην Armée de l’Air προς το τέλος της δεκαετίας του ’80, όταν ήδη παραλαμβάναμε τα δικά μας Μ2000.

    Όσο για το ραντάρ RDY-2 που φέρουν τα Μ2000-5, αυτό αποτελεί ένα από τα καλύτερα ραντάρ της κατηγορίας του, με πολύ μεγάλη απόσταση αποκάλυψης, λόγω της πολύ ισχυρής λυχνίας TWT που διαθέτει. Βέβαια, μετά από πολλά χρόνια σκότους (λόγω έλλειψης FOS) και αδυναμίας προμήθειας ανταλλακτικών, ίσως έχει μειωθεί ο φανατισμός του… Πράγμα για το οποίο δεν φταίει ούτε το ραντάρ, ούτε οι “κακοί” Γάλλοι, τους οποίους κάποιοι κατηγορούν ότι δεν υποστηρίζουν τα αεροπλάνα μας, λες και θα έπρεπε να μας δίνουν ανταλλακτικά δωρεάν, λόγω ελληνο-γαλλικής φιλίας… Επί του θέματος της υποστήριξης των Μ2000/-5 πάντως, θα ήθελα να δώσω μία νότα αισιοδοξίας, καθώς αχνοφαίνεται FOS στο τούνελ.

    Ιδιαίτερα σημαντική και η παρέμβαση του κ. Μάζη σχετικά με το FCAS/SCAF, το οποίο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει το πιο σημαντικό ευρωπαϊκό εγχείρημα στον τομέα της άμυνας στις επόμενες δεκαετίες. Θα πρέπει να εξεταστεί με ιδιαίτερη προσοχή η ενδεχόμενη συμμετοχή μας σε αυτό, το συντομότερο δυνατόν, με σκοπό την αποκόμιση του μεγαλύτερου δυνατού οφέλους σε βιομηχανικό και αμυντικό επίπεδο. Βεβαίως, είναι γνωστό ότι το εν λόγω πρόγραμμα θα αποδώσει στο απώτερο μέλλον (δεκαετία 2030 και βάλε), δηλαδή σε καμμία περίπτωση δεν αναμένεται να συμβάλει βραχυ/μεσοπρόθεσμα στην αμυντική ισχύ της χώρας. Όμως, κάθε ανάλογο πρόγραμμα έχει ορίζοντα πολλών δεκαετιών. Έτσι σημερινές αποφάσεις (ή μη αποφάσεις) θα έχουν αντίκτυπο μετά από πολλά χρόνια (και πολλές αλλαγές κυβερνήσεων…). Εάν πάρουμε όμως θέση από νωρίς, θα έχουμε ίσως το μέγιστο όφελος, ξεφεύγοντας από την κατηγορία του “πελάτη”, αναβαθμιζόμενοι στο στάτους του “συμπαραγωγού”. Η ενδεχόμενη ολιγωρία μας (η οποία είναι και πιθανότερη) θα οδηγήσει στο απώτερο μέλλον κάποιους να αναρωτιούνται “μα καλά, γιατί δεν μπήκαμε στο παιχνίδι τότε που μπορούσαμε;” Εάν υπάρχουμε βέβαια έως τότε ως κράτος, λόγω ανάλογων ολιγωριών του παρελθόντος…

    http://www.proelasi.org/mazis-ellinogalliki-filia-kai-ellinikes-exoplismoi/#comment-39780

  3. Ο κύριος Μάζης μας ανοίγει τα μάτια σε πολλά θέματα.
    Με την ευκαιρία της συζήτησης για τα γαλλικά αεροσκάφη. Ξανακυκλοφορεί σε μέσα το σενάριο για πώληση των F-16 block30 σε Κροατία και ΗΑΕ. Αν όντως γίνει κάτι τέτοιο ίσως η ανταλλαγή με κάποια Μιράζ των εμιράτων να είναι από τις τελευταίες ρεαλιστικές πιθανότητες να δοθεί πνοή ζωής στα δικά μας και να βρεθεί λύση στην άμυνα για την επόμενη δεκαετία που τα F-16 θα έχουν μικρότερες διαθεσιμότητες λόγω της αναβάθμισης. Κάτι που έχει συζητηθεί εκτεταμένα και εδώ από αρθρογράφους και φίλους αναγνώστες. Δεν ξέρω βέβαια κατά πόσο ενδιαφέρει το σενάριο αυτό τους αρμόδιους.

  4. Eίναι τόσο φίλοι που αν ένας Έλληνας δεν τους μπορεί να τους μιλήσει γαλλικά (γιατί δεν τα ξέρει) αυτοί ή θα τον προσβάλουν λέγοντας τους σε έντονο ύφος και κουνόντας του το δάχτυλο πως ,,μίλα μου στα γαλλικά,, ή θα τον κοιτάξουν όσο πιο απαξιωτικά μπορούν.
    Σε ότι αφορά τα γαλλικά κ.α μαχητικά πρόσφτα μιλούσα με φίλο ταξίαρχο της Π.Α που μεταξύ άλλων έχει υπηρετήσει παλιά στην 342 Μοίρα στην Τανάγρα. Μου έλεγε και πάλι ότι τα Mirage F-1 δεν είχαν καλό ραντάρ. Αυτός ήταν ένας λόγος που απαξιώθηκαν στην Π.Α. Πρόσθεσε δε ,,τι λεφτά να ρίξεις σε ένα μαχητικό που δεν έχει καλό ραντάρ ?,, Λέγοντας του εγώ μετά ότι τέτοιες ημέρες συμπληρώθηκαν τα 30 χρόνια της 332 Μ.Π.Κ και ήθελα τότε να πάω στην Τανάγρα να δω τα πρώτα Μ-2000 που θα έρχονταν στην Ελλάδα και πως βρε παιδί μου πέρασαν 30 χρόνια από τότε και πως περνάνει τα χρόνια κτλ κτλ εκεί πρόσθεσε ότι ,,και τα Μ-2000 δεν είχαν καλό ραντάρ,, και ότι μετά την παραλαβή των πρώτων 12 η Π.Α σταμάτησε τις παραλαβές των υπολοίπων για κάποιο αρκετό καιρό και μέχρι να επιλυθεί το πρόβλημα με το ραντάρ του. Μάλιστα μου είπε ποιο ήταν το πρόβλημα που ποτέ δεν το είχα μάθει. Ότι έσπαγε από μόνος του ο εγκλωβισμός (το lock on) στον αντίπαλο στόχο. Είπε δε ότι οι γάλλοι δεν είχαν καλά ραντάρ (αν θυμάμαι καλά οι ισραηλινοί είχαν προβλήματα με τα Mirage III τους) και τελικά αυτό διορθώθηκε με αποτέλεσμα αυτά των Μ-2000-5 και Rafale να είναι πολύ αξιόλογα ραντάρ.
    Πάντως κάτι ακόμη. Να ξέρει ο κόσμος ότι είναι προβληματική η συνεργασία με τους γάλλους. Δεν είναι νορμάλ οι άνθρωποι. Κάπως ,,την έχουν δει,,. Είναι δύστροποι, κακοί έμποροι και πολλά άλλα..

    1. Αγαπητέ ΓΙΑΝΝΗΣ 1, είχαμε συζητήσει ξανά το θέμα για το ραντάρ Cyrano IV των Mirage F1, εάν θυμάστε, σε άλλη ιστοσελίδα. Σας είχα πει τότε αναλυτικά (μετά λόγου γνώσεως, καθώς είχα διατελέσει προϊστάμενος του Συνεργείου Ραντάρ της ΜΣΒ στα μέσα της δεκαετίας του ’90), ότι είχαμε κι εμείς σοβαρότατες ευθύνες ως ΠΑ για την απόδοση του εν λόγω ραντάρ, καθώς για λόγους κοντόφθαλμης “οικονομίας” δεν αγοράζαμε κάποια ακριβά ανταλλακτικά (π.χ., λυχνίες Magnetron), με αποτέλεσμα να υπάρχει έλλειψη υλικών, προβλήματα διαθεσιμότητας και συνακόλουθη απώλεια τεχνογνωσίας στην συντήρηση. Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε για ένα ραντάρ της δεκαετίας του ’60, στο οποίο δεν εφαρμόσαμε καμία αναβάθμιση (αν και υπήρξαν κάποιες προτάσεις στην δεκαετία του ’80) και το οποίο απέδιδε απολύτως ικανοποιητικά και μάλλον καλύτερα σε σχέση με “συνομήλικά” του ραντάρ (όταν βέβαια συντηρούταν όπως έπρεπε).
      Για το RDM των Μ2000 EGM/BGM, είναι γνωστή η ιστορία με τα αρχικά προβλήματα. Μετά όμως την αναβάθμιση που εφάρμοσαν οι Γάλλοι (το λεγόμενο Retrofit), το ραντάρ ήταν αρκετά ικανοποιητικό, αν και μάλλον υποδεέστερο από το αντίστοιχο των F-16 Block 30 σε λειτουργίες α-α. Όμως, θα πρέπει να επισημανθεί ότι διατήρησε τις επιδόσεις του πολύ καλύτερα σε βάθος χρόνου, λόγω καλύτερης συντήρησης. Υπενθυμίζεται ότι για το Mirage 2000 είχαμε προμηθευτεί πλήρη υποστήριξη 2ου και 3ου Βαθμού Συντήρησης (ILM – DLM) σε πολλά υποσυστήματα, μεταξύ των οποίων και για το ραντάρ. Το Συνεργείο DLM απέδωσε καλώς όλα αυτά τα χρόνια, εν αντιθέσει με το αντίστοιχο Συνεργείο των F-16 Block 30/50 (είχαμε κάνει μάλιστα μία επιτελική επίσκεψη επί τούτου όταν ήμουν στο ΓΕΑ, κατά τις αρχές της δεκαετίας του ’00, επί Διοικητού Ιωάννη Βυζάντιου, ο οποίος μας άφησε προ ημερών – ο Θεός ας τον συγχωρέσει). Πέραν όμως των ηλεκτρονικών, διαθέτουμε μεγάλες δυνατότητες υποστήριξης (τόσο η ΠΑ, όσο και ΕΑΒ) των Μ2000, γι’ αυτό και επιμένω ότι θα πρέπει να εξετάσουμε σοβαρά την διατήρησή τους με κάποια μικρή ή μεγαλύτερη αναβάθμιση. Βέβαια, εάν συζητάμε για πώληση F-16 Block 30 σε Κροατία/HAE όπως είπε και ο φίλος Chris (τα οποία θεωρώ πολύ σημαντικά και αξιοποιήσιμα, δεδομένης και της μεσοπρόθεσμης απόσυρσης των F-4), που να συζητάμε για αναβάθμιση των Μ2000…
      Για τα ραντάρ του Μ2000-5, συμφωνούμε, είναι πολύ αξιόλογο. Συμμετέχοντας στις πτητικές δοκιμές αποδοχής του πρωτοτύπου -5 το 2004 στο ΚΕΑΤ, καταθέτω ότι το ραντάρ σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν ακόμα καλύτερο και από τις προδιαγραφές του… Τώρα, εάν μετά από υπερδεκαετή απραξία από μέρους μας, λόγω έλλειψης FOS, δεν έχουν την διαθεσιμότητα που θα έπρεπε, δεν θα μας φταίνε οι Γάλλοι και το εάν είναι δύστροποι ή όχι…

      1. Εχει γραφεί ότι ο συνδιασμός ραντάρ RDM και συστήματος ICMS 2000 Mk1 ήταν ανώτερος από τα αντίστοιχα του F-16bl.30… δεν ξέρω βέβαια αν μπορεί να επιβεβαιώσετε πια κάτι τέτοιο.

        Πάρα από το παρελθόν το θέμα ειναι τι ΠΑ θα έχουμε μετά το 2020… μιας και θα αποσυρθούν F-4, θα πουληθούν bl.30;;; … θα ξεκινήσει η αναβάθμιση των F-16 και τα EGM θα αφεθούν στην τύχη τους!!!

        Ειλικρινά άλλη περίπτωση από την αναζήτηση τουλάχιστον μεταχειρισμένα 25 2000-5 δεν βλέπω…

        1. Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω ότι ο συνδυασμός RDM + ICMS 2000 Mk1 ήταν ανώτερος από τα αντίστοιχα του F-16 Block 30 αν και το θεωρώ πολύ πιθανό, λόγω της πολύ καλής αξιοποίησης του ICMS. Μπορώ όμως να επιβεβαιώσω ότι από την στιγμή που πήραμε το ICMS, δεν ξανασηκώθηκε Mirage χωρίς αυτό…

      2. Mon ami, μην απαντάς σε αυτό τρολ. Μόνο που πέφτεις σε αυτήν την παγίδα λερώνεσαι. Είναι γνωστό μποτάκι του flight & lm, με συγκεκριμένες οδηγίες και …πληροφορίες από ανώτατους ε.α. & ε.ε.

        Πολύ πιθανό να είναι ο μπάνος ο burned (μια φορά τους ξέφυγε και γράψανε κάποια πράγματα που έδειχνε προς αυτή την κατεύθυνση και σε αυτό συνηγορούσε και η ροή πληροφοριών που δημοσίευαν με εντυπωσιακό ρυθμό) ή κάποιο κομματόσκυλο πρόσφατα που πήρε δημοσιότητα αλλά μπορεί να είναι και ο καραφλοκόρακας ειδικός δντης site και αυτός με πολλές ανώτατες πηγές..

        1. Έχεις και εσύ δικαίωμα ψήφου ε ?
          Ε δεν θα πάει μπροστά η Ελλάδα. Κάτι τέτοιοι σαν εσένα ψηφίζουν και η χώρα είναι μία ζωή στον πάτο.
          Κατά τα άλλα ψάχνω άτομο να καθαρίζει ένα σπίτι στην Εκάλη. Είσαι να σε προσλάβω να πάρεις κάνα φράγκο ? Για να έχεις λεφτά να πληρώσεις τον ψυχίατρο που χρειάζεται γιατί σε βλέπω για μπατίρη και είναι κρίμα να χειροτερεύει η τρελοκατάσταση σου. Άντε να σε βοηθήσω λιγάκι…

      3. μιλησα παλι σημερα με τον συνονοματο σας και φιλο μου ταξιαρχο. του ειπα οτι μου γραψατε εδω. ειπε οτι απο την αρχη υπηρχε προβλημα με τα ρανταρ των μιραζ φ 1 μας. πως ειχαν ερθει εδω οι γαλλοι για το προβλημα αλλα δεν καταφεραν να το λυσουν. μετα καποια στιγμη πραγματι μας προτειναν να το βελτιωσουν. η βελτιωση του θα ηταν της ταξης του 60 τοις 100. αλλα δεν προχωρησαμε στην βελτιωση του γιατι δεν ηταν οπλισμενα με τα aim 9L για να αξιζει ο κοπος να βελτιωσουμε το ρανταρ τους. ειχε γινει και μια μελετη για να οπλιστουν με τα aim 9L αλλα αυτο δεν εγινε λογο υψηλου κοστους. τωρα , σε δοκιμες το ρανταρ του μιραζ δεν μπορουσε να εγκλωβισει ουτε στοχους μικρης ταχυτητας , δηλαδη τα ελικοπτερα που εβαλε η π.α να πετανε μεταξυ καρυστου και ανδρου. επισης πως το ρανταρ ειχε κλατερς απο την θσλασσα οταν το μιραζ πετουσε σε χαμηλα υψη επσνω σπο αυτη ενω οι περισσοτεροι πιλοτοι των μιραζ που προερχονταν απο τα φ 5 , επειδη συτο δεν ειχε ραντσρ ειχαν εξσσκηθει να βλεπουν σε διπλασια αποσταση τα αντιπαλα αεροπλανα , και οταν απογειωνονταν για αναχσιτισεις σπο την σκυρο ουτε που εβαζαν το ρανταρ του μιραζ να δουλεψει. αλλα καο σε περιπτωσεις που το εβαζαν να δουλεψει αυτο δεν δουλευε καθολου. σε οτι αφορα αυτο που λετε οτι σπο ενα σημειο και μετα η π.α δεν αγοραζε αυτα τα ακριβά ανταλλακτικα για τα ρανταρ των μιραζ φ 1 ειπε οτι αυτο πραγματι ηταν αληθεια.

  5. Ο κύριος καθηγητής ξεχνάει να αναφέρει πως οι φίλοι μας οι γάλλοι δεν έχουν κανένα πρόβλημα να πουλήσουν στους γείτονες μας ότι θέλουν

    Από κινητήρες πυραυλων cruise μέχρι καμια 100h supe puma ελικόπτερα
    Και από κορβέτες με μέχρι αντιαρεπορικά συστήματα μεγάλου βεληνεκούς SAMPT

    Δεν υπάρχουν φιλιες μονο συμφέροντα!

    Θυμίζω το πρόσφατο σχόλιο του defence point περί μηδενικών διευκολύνσεων και υπερβολικού κόστους των FOS των M2000 και των οπλων τους

    Επίσης να υπενθυμίσω στους νεότερους πως η αγορά tvn M200 πίσω στο 1988 είχε γίνει από τον Παπανδρέου The Great με πολιτικά κριτήρια ( λεγε με κασόγκι)

    Η αεροπορία ήθελε 120 aεροσκάφη ενός τύπου κατά προτίμηση f18 απέναντι στα 160 τουρκικα f16
    και προέκυψαν το 40+40

    Ανάλογα η αεροπορία έμαθε από τις ειδήσεις περί της αγοράς των 2000-5 με κριτήρα Τ$όχα- $μπώκου αυτή τη φορα!!

    1. Αγαπητέ CK, είμαστε στο 2019, κυριαρχεί η παγκοσμιοποίηση (κακώς αλλά c’est la vie, που λένε και οι Γάλλοι) και υπάρχει ελεύθερη αγορά.
      Έχετε κάποιο παράπονο, ζητήσαμε να αγοράσουμε κάτι από την Γαλλία και δεν μας το πούλησε; Δεν νομίζω. Υπενθυμίζω ότι μας έχουν πουλήσει όπλα που δεν μας έδινε κανένας άλλος. Ζητήσαμε καμιά 100ή SCALP, μας τους πούλησαν. Μας έδινε κάποιος άλλος κάτι ανάλογο; Όχι. Επίσης, μας έχουν πουλήσει αυξημένες δυνατότητες συντήρησης, όπως είπα και σε άλλο σχόλιό μου, πολύ περισσότερο από άλλους (καμμία σχέση, για να είμαστε ακριβείς). Επίσης, μας έχουν κάνει προτάσεις για ακόμα περισσότερες δυνατότητες συντήρησης/υποστήριξης/αναβάθμισης/συμπαραγωγής. Συνήθως λέμε όχι. Ενίοτε, δεν απαντούμε καν.
      Το αυτόν ισχύει διά τους απέναντι. Όπως είπαμε, υπάρχει ελεύθερη αγορά. Όπως αγοράσαμε εμείς πρώτοι Phantom (και πολύ καλά κάναμε, και να μην θυμίσω ποιος το έκανε, γιατί θα κατηγορηθώ), αγόρασαν και οι απέναντι. Όπως αγόρασαν F-16, αγοράσαμε κι εμείς (δεν ξέρω εάν βοήθησε ο Κασόγκι ή κάποιος άλλος που διορίστηκε επικεφαλής στην Λυρική Σκηνή πολύ αργότερα). Κάποιοι λένε πως κακώς δεν αγοράσαμε 100-120 Mirage 2000 αντί για 40 συν 40 F-16. Ήταν απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης, την οποία είχε ψηφίσει ο κυρίαρχος λαός, επί δύο τετραετίες. Εμένα δεν μου πέφτει λόγος.
      Όσον αφορά την δεκαετία του ’90, να υπενθυμίσω ότι ο Άκης και η ΠΑ είχαν εισηγηθεί F-15H. Νομίζω ότι η τελική απόφαση (F-16 Blk52+/Μ2000-5) ήταν ορθή, imho.
      Ζήτησαν οι απέναντι μερικούς κινητήρες Micoturbo για τους SOM; Τους έδωσαν. C’est la vie, όπως είπαμε.
      Με τα δεδομένα αυτά, όπως καταλαβαίνετε, το προαναφερθέν άρθρο του defence-point (site το οποίο εκτιμώ και μου έχει κάνει την τιμή να μου δημοσιεύσει επώνυμο άρθρο) ήταν υπερβολικό. Οι Γάλλοι δεν αρνήθηκαν να παράσχουν υποστήριξη, ακόμα και στα παλαιά Μ2000, την ακριβή διαμόρφωση των οποίων δεν έχει ουδείς άλλος στον κόσμο. Είναι αστείο να υπονοεί κάποιος ότι θα έπρεπε να μας χαρίζουν υποστήριξη. There’s no such thing as free lunch. Απλά πράματα. Η υποστήριξη μαχητικών είναι ένα ακριβό σπορ. Δεν ξέρω εάν το είπαμε ξανά αλλά c’est la vie.

      1. The point made ότι οι Γάλλοι πουλάνε οτιδήποτε σε οποιονδήποτε αρκεί βεβαια να έχει το χρήμα

        Δεν μας έχουν σε καμια ιδιαίτερη εκτίμηση / θέση πελάτες ψάχνουν!

        Και βεβαια είναι πανάκριβοι σε σχέση με τους αμερικανους
        αναμενόμενο βεβαια λόγω των μικρών αριθμών που παράγουν και πουλάνε

        Τα αλλα που αναφέρεται σηκώνουν πολλά σχόλια

        1. Το πανάκριβοι από που προκύπτει; Εχεις κάτι χειροπιαστό;

          Μην μου αναμασήσεις πάλι το κόστος εκσυγχρονισμού των EGM, γιατί αυτό όταν εκσυγχρονίστηκαν τα υπόλοιπα δεν ξεπερνούσε τα 20εκ.
          Επίσης για να αποδειθχεί και το πανάκριβοι πρέπει να έχουν πιο είναι το κόστος αναβάθμισης των block.30, μαζί με τις δύο δομικές αναβαθμίσεις που έχουν υποστεί.

          1. Κοίτα ποσο πληρώσαμε το 1 m2000 και ποσο το 1 f16 στις αγορές που κάναμε

            Κοίτα επίσης ποσο πληρώσαμε το NH90 και ποσο κοστίζει το UH60!!

            Κοίτα ποσο πάει το 1LECLERC και ποσο το 1 ABRAAMS!

            Τα γαλλικά βγαίνουν σε μερικές εκατοντάδες ενώ τα αμερικανικα σε μερικές χιλιάδες

            τι συζητάμε τώρα

            Η αγορά των 2000 και στις περιπτώσεις έγινε με πολιτικά κριτήρια να το πω ευγενικά $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    2. CK συμφωνούμε ότι δεν υπάρχουν συμμαχίες μόνο συμφέροντα. Κανένας δεν πρόκειται να σου χαρίσει τίποτα, ούτε και να βάλει πλάτη αν δεν το κάνουμε πρωτίστως εμείς οι ίδιοι.

      Στα ελληνικά εξοπλιστικά από την άλλη εισέρχεται και ο πολιτικός παράγων… κακώς βέβαια αλλα δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να αποφευχθεί…. τελευταία η αναβάθμιση των P-3 ήταν η πλέον ακατανόητη ορθολογιστικά κίνηση και πήγε το ναυτικό τουλάχιστον 5 χρόνια πίσω.

      Από την άλλη η πλήρη εξάρτηση της ΠΑ από τις ΗΠΑ. ειναι πασιφανές και στον προτελευταίο -με βάση ακόμα και την τωρινή στάση των ΗΠΑ- ότι είναι έγκλημα. Αυτά για να μην πιάσουμε το άτυπο εμπάργκο που είχε επιβληθεί επί Μπούς τζούνιορ…

      Ασχέτως αν ο Παπανδρίκος έσπασε την αγορά και στην ΠΑ αυξήθηκαν οι τύποι μαχητικών, δεν μπορώ να πω ότι στρατηγικά ήταν λάθος ακόμα και σήμερα, παρά τα λάθη…

      Δεν ξέρω ποιοι εισηγήθηκαν πρότειναν την εισαγωγή τότε το F-18 και πόσο πραγματική βάση είχε, αλλα μπορούμε να φανταστούμε σήμερα δικινητήριο μαχητικό για την «καθημερινότητα» στο Αιγαίο;

      Μάλλον το

  6. Το δεδομένο είναι η γερμανική και ολλανδική τουρκοφιλία και με την στήριξη των δικών μας των πολιτικών ραγιάδων που επηρεάζει συνολικά τις αποφάσεις της Ε.Ε.! Απο εκεί και πέρα ελληνογαλλική φιλία με ρενό, πεζό και σιτροέν να παράγουν τα μοντέλα τους στην Τουρκία όπως και άλλες γαλλικές βιομηχανίες? Δεν νομίζω οι Γάλλοι να θέλουν να θέσουν σε κίνδυνο τα συμφέροντά τους και απο όσο γνωρίζω δεν έχουν αποκλείσει τους Τούρκους απο την πώληση κάποιου οπλικού συστήματος! Αντιθέτως οι Τούρκοι παραλαμβάνουν γαλλικά συστήματα και γαλλικές εταιρείες θα συμμετέχουν στην κατασκευή του πυρηνικού εργοστασίου στην Σινώπη! Απλά συγκρίνουμε σε σχέση με τις άλλες χώρες-προμηθευτές οπλικών συστημάτων και κυρίως τις ΗΠΑ που δεν αποδεσμεύουν κάποια συστήματα στρατηγικής σημασίας για την χώρα μας και τους Γερμανούς που ότι μας πουλήσουν, τρέχουν να το πουλήσουν και στους Τούρκους με καλύτερους όρους! Ναι τα γαλλικά όπλα αυτή την στιγμή μπορούν να κάνουν την διαφορά όπως όμως μπορεί και κάθε αναβαθμισμένο σύστημα ΠΕΠ πάνω στα νησιά! Δεν είναι όμως και asmp-a! Αυτά μεχρι στιγμής.
    Η «ελληνογαλλική φιλία» καλό θα είναι να πάρει έναν ρεαλιστικό χαρακτήρα και να γίνει ελληνογαλλική συμπαραγωγή με συγκεκριμένους όρους.
    Κανένας επίσης δεν μας εμποδίζει απο το να αναζητήσουμε οπλικά συστήματα που θα κάνουν την διαφορά απο άλλες χώρες. Η συμπαραγωγή κάποιας έκδοσης βαλλιστικών πυραύλων με την Ινδία η οποία διαθέτει σχετική τεχνολογία θα ήταν μια κίνηση στρατηγικής σημασίας.

  7. Φιλίες (με την κλασική, παραδοσιακή έννοια) μεταξύ κρατών δεν υπάρχουν.

    Από την άλλη, κάποιοι γνωστοί για τις μπατούφες τους, ‘επιχειρηματολογούν’ βάσει του αν μας μιλούν ή όχι οι κάτοικοι μιας χώρας και θυμήθηκαν το… Mirage F-1!

    Επίσης, για να δώσουν κύρος στις κοτσάνες που πάντα πετούν, προσπαθούν να πείσουν πως συνομιλούν σχεδόν καθημερινά (συχνά σίγουρα πάντως) με πτεράρχους, ναυάρχους, στρατηγούς και υπουργούς και μεταφέρουν τα όσα είπαν!

    Τέλος, γενικεύοντας και ισοπεδώνοντας σας λένε πως οι Γάλλοι δεν είναι νορμάλ άνθρωποι!

    Το τραγικό δεν είναι πως υπάρχουν τέτοιες περιπτώσεις ανθρώπων αλλά πως κάποιοι τους παίρνουν στα σοβαρά και προσπαθούν να κάνουν σοβαρό διάλογο μαζί τους!!!
    No hope λέμε!

    Επίσης, κάποιοι άλλοι ακόμα νοσταλγούν και προσπαθούν να στηρίξουν την θέση πως έπρεπε η Π.Α. να αγοράσει την δεκαετία του ’80 το F-18! Αεροπλάνο το οποίο σχεδόν ποτέ δεν νίκησε σε αερομαχίες ούτε το F-16 αλλά ούτε και το Mirage 2000!

    Θεωρώ πως καλά κάναμε και ‘σπάσαμε’ στα δύο την περίφημη αγορά του αιώνα, γιατί πολύ απλά δεν βάλαμε όλα τα αυγά μας σε ένα καλάθι (άσχετα αν για λόγους διαφθοράς τα Mirage 2000 τα πληρώσαμε σχεδόν διπλή τιμή ή αν τα αεροσκάφη αγοράστηκαν ‘γυμνά’) και αποκτήσαμε και ένα τύπο αεροσκάφους που δεν είχε και δεν γνώριζε ο αντίπαλος.

    Τέλος για να μην μακρυγορώ, πέρα από το τι λέει ο κ.Μάζης ή ο όποιος άλλος, φιλίες πραγματικές δεν υπάρχουν μεταξύ κρατών. Και ίσως το πιο σημαντικό που πρέπει να καταλάβουμε είναι πως αν θέλουμε οι άλλες χώρες (σύμμαχοι και εχθροί) να μας πάρουν στα σοβαρά, πρέπει να σοβαρευτούμε και να πάρουμε σωστές αποφάσεις για τις στρατιωτικές προμήθειες (όχι άλλες μεσοβέζικες λύσεις αλλά λύσεις game changer) αλλά πιο σημαντικό είναι κάποτε να αρχίσουμε να στηριζόμαστε στα δικά μας πόδια όσον αφορά την έρευνα και ανάπτυξη οπλικών συστημάτων! Για παράδειγμα: https://doureios.com/ellada-2021-as-valoume-stoxous-ena-elliniko-oxima-ena-fortigo-ena-uav/

    1. Επιλογή της Π.Α ήταν το F-18 το οποίο ήθελε να αγοραστούν σε περισσότερες από 100 μονάδες. Αν θυμάμαι καλά. 120. Ποιοι θέλουν προσπαθούν να στηρίξουν την θέση κτλ κτλ ? Από την στιγμή που η επιλογή της Π.Α ήταν τo F-18 αυτό τα λέει όλα. Επιλογή της Π.Α !!!!!
      Όσο Μαλ… και να είναι κανείς θα καταλάβει ότι από την στιγμή που η Τουρκία είχε ήδη αγοράσει 160 F-16 η Ελλάδα για να αντισταθμίσει την κατάσταση και έπρεπε ή να αγοράσει περισσότερα F-16 ή άλλο αντίστοιχο μονοκινητήριο μαχητικό (Μ-2000) Ή να αγοράσει λιγότερα αλλά ικανότερα μαχητικά. (F-18) Και επειδή ποτέ δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε την Τουρκία σε αριθμούς (π.χ να πηγαίναμε να αγοράσουμε 200+ F-16) έπρεπε να επιλέξουμε ένα ικανότερο τύπο που να τον αγοράζαμε σε λιγότερες μονάδες.
      Κατάλαβες τώρα ???? Έτσι μπράβο.
      Που ξέρεις σε ασκήσεις μεταξύ αεροποριών τι έχουν καταφέρει τα F-18 εναντίον F-16 και M-2000 ? Ε δεν ξέρεις και γράφεις ότι σου κατέβει.

      1. Τρολάκι των 0,60 ευρώ και αρχηγέ των ηλιθίων, όποιον και να ρωτήσεις που ξέρει πραγματικά από στρατιωτικά θέματα και κυρίως αεροπορικά θα σου πει πως το F-18 (και δεν μιλάω για το Super Hornet) στο 90+% των περιπτώσεων έτρωγε φάπες και πολύ ξύλο στις αερομαχίες. Εκεί είναι το ίντερνετ, ψάξτο και μην προκαλείς γιατί ξες πως δεν σε παίρνει!

        Αλλά τι να παραδεχθεί το μυαλουδάκι σου! Α, και δεν μας είπες ακόμη πυρηνικά όπλα πότε θα πάρουμε που μας έλεγες σε άλλο θέμα τις προάλλες; Οι στρατηγοί, οι ναύαρχοι, οι πτέραρχοι και οι υπουργοί που ξες και έχεις πάρε δώσε μαζί τους τι σου λένε; LOL και πάλι LOL !

        Καημενόπουλε ε καημενόπουλε με τα συνεχόμενα brain-farts σου!

        1. Εδώ έχεις λάθος !

          Η αεροπορία ήθελε 120 F/A18 απέναντι στα..160 τουρκικα F16

          Μιλάγανε μάλιστα για ειδική έκδοση του F/A8 για τις ελληνικές ανάγκες(F/A18L)

          Ελαφρύτερο από τις εκδόσεις για αεροπλανοφόρα
          Με το μειωμένο βάρος της συγκεκριμένης έκδοσης δεδομένου του πολύ καλύτερου high a maneurability σίγουρα τα F16 θα βρίσκαν σκούρα σε dogfight!

          Να σου θυμίσω πως τότε το F18 είχε πολύ καλύτερα cockpit,avionics,radar από το F16B30

          επιπλέον μπορούσε να φέρει και πυραυλους AIM7 SPARROW για BVR

          Το F16 τότε δεν είχε ικανότητα BVR!

          Ποτε απέκτησαν τα ελληνικά F16 ικανότητες BVR?

          μήπως μετά τα IMIA?

          Επιπλέον τα δικινητήρια σίγουρα χαίρουν πολύ μεγαλύτερης εκτίμησης από τους χειριστες ιδιαιτερα όσοι πετάνε πάνω από θάλασσα

          Η έκδοση αυτή του F/A18 ήταν πολύ ανώτερη (και ακριβότερη)από τα F16 που προμηθευτήκαμε

          https://www.ptisidiastima.com/what-if-greek-air-force-have-bought-f18-instead-of-f16-and-mirage/

          1. Η Π&Δ μετά τον Κ.Κ. δεν πιάνει μία. Άρα η πηγή που μου παραθέτεις δεν αξίζει.

            https://www.youtube.com/channel/UCI_mZTC4UmH2ICN5MBbrDrQ/videos

            Το link που σου παραθέτω είναι ενός πρώην TOPGUN instructor, πιλότου F-18C/F-18E.Σε κάποια βίντεο του (F-16,F-18,Rafale κτλ) μιλά ακριβώς για το πόσο ‘λίγο’ ήταν (κυρίως το ‘απλό-legacy F-18 σε αερομαχίες) και ο πιλότος του Rafale για τις ‘φάπες’ που έχει ρίξει και στο Super Hornet! Αν θες τα λαμβάνεις υπόψιν σου. Απλά μην νομίζει κάποιος πως αυτά που λέω τα βγάζω απλά από το κεφάλι μου.

            Ας καταλάβουν μερικοί πως το F-18 ΔΕΝ ‘ηταν ποτέ αυτό που λέμε DOGFIGHTER! Καλό σε άλλα πράγματα ΑΛΛΑ όχι dogfighter!

          2. @ ALASTOR

            TOP GUN INSTRUCTOR είπες?
            https://www.youtube.com/watch?v=qSqVVswa420
            αφού θεωρείς το youtube ως σοβαρή πηγή
            δες τι πετάει

            Στα σοβαρά: Η επιλογή της αεροπορίας τότε ήταν 120 F/A18
            και τελικά της προκύψαν τα 40+40

            Το F/A18 τότε ήταν πολύ πιο ικανό ως οπλικό σύστημα από το B30

            περί dogfight
            Τότε είχαν ήδη βγει τα all aspects
            οποτε τι μου λες…
            Δες τι σημασία του high a nose control

          3. Ευτυχώς που η ΠΑ πήγε σε μονοκινητήρια, δεν ξέρω αν τις το επέβαλαν πολιτικοί, αλλα νομίζω ότι απλά επικράτησε η λογική.

            Τώρα το τροποποιημένο F-18 αφού ήταν τόσο καταπληκτικό δεν είδα να πουλάει τόσο όσο το F-16 και δεν νομίζω ότι όλοι ήταν στραβοί ή ηλίθιοι που έκαναν τις επιλογές τους.

        2. Όσο ψηφίζουν άτομα σαν εσένα και τον προβοκάτορα, δηλαδή αμόρφωτοι, εξυπνάκηδες, χωρικοί, ξερόλες κτλ κτλ η Ελλάδα θα είναι μία ζωή στον πάτο.

  8. Σε ότι αφορά μελλοντικούς εξοπλισμούς μας η Π.Α και το Π.Ν δεν θέλουν τα γαλλικά μαχητικά και φρεγάτες αντίστοιχα.
    Σε ότι αφορά το παρελθόν για πολλές χώρες. Ας δει κανείς πόσες χώρες αγόρασαν τα Mirage III και -5 και πόσες αγόρασαν μετά τα Mirage F-1, M-2000 και Rafale. Κάθε πέρσι και καλύτερα, και με μεγάλη διαφορά.
    Ειδικά υπήρξαν χώρες που ενώ αγόρασαν παλαιά τα γαλλικά Μιράζ μετά ούτε που ήθελαν να ξανα-ακούσουν για αγορά γαλλικών μαχητικών. Ενώ ακόμη και πλούσια χώρα όπως η Ελβετία που είχε αγοράσει 10άδες Μιράζ 3, με αρχικό στόχο να αγοράσει 100, μετά που ήρθε η ώρα να τα αντικαταστήσει βρήκε ακριβό το Μ-2000-5, και στράφηκε σε αμερικανικά μαχητικά. Επίσης, ακόμη και οι αργεντίνοι που είναι συναισθηματικά δεμένοι με τα Μιράζ (τα είχαν 43 χρόνια στην Π.Α τους) ενώ ήθελαν μετά μόνο Μ-2000 οι γάλλοι τους πουλούσαν ακριβά ακόμη και τα παλαιά Μ-2000C. Αντί στην τελική να τους βοηθήσουν κάπως να τα αγοράσουν…
    Τι να λέμε τώρα..
    Σε ότι αφορά τα περί φιλίας μεταξύ κρατών αυτά δεν υπάρχουν. Μεταξύ κρατών υπάρχουν μόνο συμφέροντα. Τα περί ελληνο-αραβικής φιλίας, Ελλάς-Γαλλία Συμμαχία, τα αδέλφια μας οι ρώσοι, οι σέρβοι κτλ, είναι όλα συνθήματα του καφενείου.
    Για το τέλος. Π.χ με τα λεφτά που δώσαμε για να αγοράσουμε τα 312 Magic-2 για τα Μ-2000 με τα ίδια λεφτά θα αγοράζαμε 900+ ΑΙΜ-9L. Σε ότι αφορά τωρινά όπλα π.χ το γαλλικό AASM κοστίζει 12 φορές πιο ακριβά από το αντίστοιχο αμερικανικό JDAM. Αν και το τελευταίο η αλήθεια έχει παραχθεί σε πολλαπλάσιο αριθμό. 250.000 κιτ.
    Στην τελική πριν καιρό και οι γάλλοι αμερικανικές βόμβες GBU αγόρασαν για τα μαχητικά τους…

    1. ‘Σε ότι αφορά μελλοντικούς εξοπλισμούς μας η Π.Α και το Π.Ν δεν θέλουν τα γαλλικά μαχητικά και φρεγάτες αντίστοιχα.’ Κανάς υπουργός στο είπε και αυτό;!

      Η μάνα σου τι λέει για τις μπούρδες που τσαμπουνάς σχετικά με τα Γαλλικά οπλικά συστήματα; Το ξέρει πως είσαι ο γιαννάκης ο μπαρουφάκης με τις μπαρούφες που κουφαίνουν κόσμο; LOL και τρολολόλ!

      1. Tι λες βρε ζωντόβολο πιο πάνω για τα F-18, τα Rafale κτλ ? Είσαι επικίνδυνος !!
        Η επιλογή της Π.Α ήταν ένα ανώτερο αεροπλάνο από αυτό που είχαν επιλέξει η τούρκοι. Μόνο έτσι θα ισοφαρίζαμε την κατάσταση. Άντε με τις μπούρδες σου ου αμφισβητείς την επιλογή της Π.Α. Που δεν ξέρεις καν σε πόσους άξονες ,,πατάει,, ένα αεροπλάνο. Έχεις και άποψη. Τραγικέ.

        1. Η μαμάκα σου και ο μπαμπάκας σου τι λένε στο κόσμο για σένα ρε Ι5;

          Κλάψε, κλάψε!!! Χα χα χα!

          Ρούφα και την μύξα σου μην λερώσεις κανένα πληκτρολόγιο σκατομπέμπη! LOL

    2. Ότι δεν θέλει η ΠΑ γαλλικά μαχητικά και το ΠΝ φρεγάτες, έβγαλες στατιστικό δείγμα ή στο είπε κανένας σημαιοφόρος και το έκανες σημαία;

      1. Πήγαινε επίσκεψη και εσύ σε ΓΕΑ και ΓΕΝ να σου πουν ότι σε μαχητικά θέλουν μόνο αμερικανικά και συγκεκριμένα το F-35A και σε φρεγάτες γερμανικές και ολλανδικές.

      1. Κώτσο, φιλαράκι σου ο γιαννάκης σίγουρα μιας που μοιάζεται και στον χαρακτήρα και στα μυαλά! Εγώ προσβλητικός είμαι με αυτούς που πρέπει. Ο γιαννάκης δεν είναι με όλους και απρόκλητα και πάντα Κώτσο;

        Α, μιας και το θυμήθηκα. Το F-35 πες μας πόσο μεγάλη ακτίνα δράσης έχει μεταφέροντας το φοβερό οπλικό φορτίο 2 βομβών και 2 πυραύλων Α/Α!!!

        Όπως λένε Κώτσο ‘όμοιος ομοίω αεί πελάζει’ και ‘όμοιος τον όμοιο κι η κοπριά στα λάχανα’ !

        1. Ακόμη και χώρες που δεν αντιμετωπίζουν καμμία απειλή πήγαν βουρ για το F-35A. (π.χ Βέλγιο)
          Σε ότι αφορά τις 2 βόμβες από τα 1.200 μαχητικά στον 1ο πόλεμο του Κόλπου τα 55 στελθ F-117 ήταν αυτά που με τις 2 βόμβες τους την κάθε φορά αφάνισαν το 60% των στρατηγικών στόχων του Ιράκ. Κατάλαβες άσχετε που έχεις και άποψη περί του αεροπορικού όπλου ?

          1. Χα χα χα! Κλαίει πάλι ο μπέμπης και χτυπιέται παιδιά! Και ως γνήσιος γιαννάκης μπαρουφάκης πετάει κοτσάνες και μπούρδες! Τρολολολ λέμε.

            Ο πανίβλακας και πανάσχετος, που ξεχνάει στοιχεία έχει παραθέσει κόσμος και κοσμάκης σε άλλα θέματα (μεταξύ τους ΚΑΙ ο σμήναρχος Κ.Ζ. που σχολιάζει συχνά) για την απελπιστικά μικρή διαθεσιμότητα του F-35 και το υψηλότατο κόστος συντήρησης του (μην μιλήσουμε για το κόστος απόκτησης) ήλθε να σας προωθήσει το F-35!

            Άντε ρε τσου-τσου νταχτιρντί, με τα brain-farts σου, παλιοκλανιάρη, κουραδόμαγκα του πληκτρολογίου, καρπαζοεισπράκτορα, καραγκιοζάκο, Ι5 που έχεις και άποψη για στρατιωτικά θέματα, που γελάει ο κόσμος όλος κάθε φορά που γράφεις κάτι!

            Ρε το βουτυρομπεμπέ, που ο μπαμπάς του ‘είχε εργοστάσιο΄και ξέρει υψηλά ιστάμενα πρόσωπα! Πες μας ρε καραγκιοζάκο, σου είπαν τελικά οι στρατηγοί πο΄τε θα πάρουμε τα πυρηνικά όπλα που μας έλεγες σε άλλο θέμα; Και πότε θα έθουν να σχολιάσουν που μας έλεγες σε άλλο; Θα αργήσουν ή να φάμε; LOL και τρολολολ ρε μυξιάρκικο!!!

  9. Το Mirage 2000-5 είναι ότι καλύτερο έχει πετάξει στο Αιγαίο.
    RDY + Mica + ICMS MK3 είναι κορυφαίος συνδυασμός στην πράξη και όχι στα χαρτιά.
    Τώρα κατά πόσο τα διατηρούμε λειτουργικά αποτελεί δική μας ευθύνη.
    Υ.Γ Θα βοηθούσε βέβαια αν οι Γάλλοι δεν έφερναν μαζί τους 6 δικηγόρους και 300 σελίδες για την υπογραφή Fos όταν οι αμερικανοί έρχονται με 1 δικηγόρους και 10 σελίδες για τον εκσυγχρονισμό των F16….

  10. @ CK

    @ ALASTOR

    TOP GUN INSTRUCTOR είπες?
    https://www.youtube.com/watch?v=qSqVVswa420
    αφού θεωρείς το youtube ως σοβαρή πηγή
    δες τι πετάει

    Στα σοβαρά: Η επιλογή της αεροπορίας τότε ήταν 120 F/A18
    και τελικά της προκύψαν τα 40+40

    Το F/A18 τότε ήταν πολύ πιο ικανό ως οπλικό σύστημα από το B30

    περί dogfight
    Τότε είχαν ήδη βγει τα all aspects
    οποτε τι μου λες…
    Δες τι σημασία του high a nose control’

    Ρε συ CK δεν καταλαβαίνω που σκαλώνεις.Είπα όταν έδωσα το link ‘αν θέλεις το λαμβάνεις υπόψιν σου’. Και ναι, ο τύπος ήταν TOPGUN instructor.Γιατί το αμφισβητείς;Και ο συμπαρουσιαστής του ήταν πρώτα στα S-3 και μετά στα F-18.Και οι δύο λένε πως το F-18 ΔΕΝ ‘ηταν καλό στις αερομαχίες. Τι αμφισβητείς και που είναι το πρόβλημά σου τελικά; Το F-18 ήταν ένα καλό αεροπλάνο ΑΛΛΑ εξαιρετικό πουθενά! Δικά τους λόγια,όχι μόνο δικά μου!
    Εδώ και άλλα links:
    https://www.fighterpilotpodcast.com/

    https://www.instagram.com/fighterpilotpodcast/

    https://twitter.com/ftrpltpdcst?lang=el

    Τι μου δίνεις link από ένα βίντεο που παρουσίασε σχετικά με την ταινία Top Gun: Maverick;
    Ρε σεις,ξέρετε να διαβάζετε και να καταλαβαίνετε αυτά που σας λένε, ή χάνουμε την ώρα μας εδώ;

    Πάρε και άλλο παρόμοιο youtube channel και αφιέρωσε χρόνο για να μάθεις μερικά πράγματα από πραγματικούς πιλότους και το τι λένε για τα αεροσκάφη που πέταξαν.
    https://www.youtube.com/user/Aircrewinterview/videos

    Και τα περί αμφισβήτησης του αν είναι former TOPGUN instructor!
    https://www.youtube.com/watch?v=GteKhMruCuE

    https://www.youtube.com/watch?v=RfPVYFfEYkY

    Δεν μας φτάνουν οι γιαννάκηδες και οι κώτσοι έχουμε και τους CK τώρα να μας το παίζουν ιστορία!

    1. Αγοράκι μου στο ξαναγράφω διότι από το πολύ YouTube δεν καταλαβαίνεις και πολλά:

      Το F/A18 ήταν η επιλογή της αεροπορίας τότε

      Ήταν πιο ολοκληρωμένο οπλικό σύστημα από το F16 B30

      Περί dogfight και «»ξύλου»»: Από τη στιγμή που βγήκαν τα all aspect είναι μονο για videakia στο youtube
      έτσι και αρχίσει το πιστολίδι!

      ʼAμα δεν σου αρέσει η ΠΤΉΣΗ μην τη διαβάζεις !

      Είμαστε εκτος θέματος και δεν το συνεχίζω

      1. CK τι ακριβώς σημαίνει πως το F-18 ήταν επιλογή της Π.Α.; ΟΚ, το ξέρω, σε πιστεύω αλλά σταμάτα να το λες και να το ξαναλές (μιας που δεν έχεις άλλα επιχειρήματα). Κάλα κάνανε και το ήθελαν. Πίστεψαν ίσως πως θα κάλυπτε τις ανάγκες τους. Ίσως είχαν δίκιο, ίσως όχι ΑΛΛΑ όλοι μας έχουμε δικαίωμα στην άποψη ΑΡΚΕΙ να την στηρίζουμε με επιχειρήματα, λογική και όπου μπορούμε με αποδείξεις. Δεν είμαι πιλότος μαχητικού αλλά όταν σου δίνω links με 2 διαφορετικά youtube channels όπου μιλούν δεκάδες (μην πω εκατοντάδες) πραγματικοί πιλότοι μαχητικών και καταθέτουν τις δικές τους εμπειρίες και απόψεις εσύ (και κανένας άλλος) δεν μπορείς να τα πετάς αυτά στον κάλαθο των αχρήστων και να τα ακυρώνεις επειδή απλά δεν σε βολεύει/συμφέρει.

        Δεν διαφωνώ για τα περί all aspect A/A πυραύλους. Αλλά ρε συ CK, έτσι είναι στημένο το παιχνίδι και από την δική μας την πλευρά και από την απέναντι. Και το όνομα του παιχνιδιού λέγεται ‘εικονικές αερομαχίες’.
        Θα προτιμούσες να είχαμε αεροπλάνα που δεν θα μπορούσαν να είναι νικητές σε αυτό το παιχνίδι; Γιατί σου θυμίζω πως γι’αυτόν ακριβώς τον λόγο αγοράστηκαν τότε την δεκαετία του ’80 τα 80 μαχητικά αεροσκάφη! Γιατί τα F-4/F-104/ Mirage F-1 ΔΕΝ μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τα F-16 της Τ.Α.! Ξαναρωτάω, θα το προτιμούσες;

        Επίσης δεν θα μου πεις εσύ αν θα διαβάζω την Π&Δ ή όχι. Χρειάζεται και γέλιο η ζωή μας, πως να το κάνουμε;! Αλλά σοβαρή πηγή πληροφόρησης ΔΕΝ είναι είτε σου αρέσει είτε όχι. Π.χ. https://www.ptisidiastima.com/thinkoutofthebox-ticonderoga-or-cyclone/

        Τέλος μπορεί να κλαίς και να χτυπιέσαι μέχρι να πεθάνεις για το F-18 και το γιατί δεν το πήραμε ή πως θα ήταν σήμερα η κατάσταση ΑΛΛΑ δεν είδα γενικώς να είναι τόσο πετυχημένο όσο το F-16 (ακόμη και το M-2000 αναλογικά) και τέλος πάντων η ιστορία δεν αλλάζει. Σου αρέσει δεν σου αρέσει πήραμε 40 F-16 και 40 M-2000 και για λόγους που εξήγησα και εγώ και άλλοι και καλά κάναμε. Αν τα χρυσοπληρώσαμε τα M-2000 ή τα F-16 τα πήραμε γυμνά ΔΕΝ φταίνε τα συγκεκριμένα αεροσκάφη ΑΛΛΑ οι διεφθαρμένοι εμπλεκόμενοι!

        Τέλος, την επόμενη φορά που σου παραθέτει κάποιος links (με στοιχεία και αποδείξεις) μην προσπαθείς με κατάπτυστο τρόπο να τα ακυρώσεις επειδή δεν σε συμφέρει. Εξέτασέ τα και θα μάθεις και κάποια νέα πράγματα από τους ειδικούς (στην συγκεκριμένη περίπτωση πραγματικούς πιλότους). Και ξαναλέω, καλό το F-18 αλλά όχι τόσο καλό για τον ρόλο και την δουλειά που το θέλαμε.

  11. https://www.ptisidiastima.com/thinkoutofthebox-ticonderoga-or-cyclone/

    Αυτή είναι η Π&Δ κυρίες και κύριοι που μας τσαμπουνάνε κάποιοι ως σοβαρή πηγή (που να ήξερε ο σπουδαίος Κώστας Καββαθάς που θα καταντούσε το δημιούργημά του) και που δεν δέχονται το youtube ως πηγή!!!

    Η Π&Δ που 9 στα 10 θέματά της είναι ‘ό,τι του φανεί του Λωλοστεφανή/Άλλα ντ’ άλλα της Παρασκευής το γάλα’!

    Και αυτοί οι κάποιοι με γκεμπελίστικο τρόπο και σαφή φασιστική κουτοπονηριά επιλέγουν-ξεχωρίζουν 1 βίντεο από το link που έδωσα (αντί να κάτσουν να δουν τουλάχιστον τα 3 που έδωσα σαν παράδειγμα και να μάθουν κάτι σημαντικό από 1ο χέρι,αφού μιλούν πιλότοι πραγματικοί) προσπαθώντας να πείσουν κανένα 12χρονο για το ότι έχουν αυτοί δίκιο. Τους θίξαμε βλέπεις το…F-18! Που απλά ισχύει αυτό που είπα.Πως δηλαδή είναι καλό σε κάποια πράγματα αλλά όχι καλό dogfighter! Έχω ξαναπεί, δεν υπάρχει ελπίδα!

    Τα συμπεράσματα όπως πάντα δικά σας!

  12. @ AIM
    ‘Ευτυχώς που η ΠΑ πήγε σε μονοκινητήρια, δεν ξέρω αν τις το επέβαλαν πολιτικοί, αλλα νομίζω ότι απλά επικράτησε η λογική.
    Τώρα το τροποποιημένο F-18 αφού ήταν τόσο καταπληκτικό δεν είδα να πουλάει τόσο όσο το F-16 και δεν νομίζω ότι όλοι ήταν στραβοί ή ηλίθιοι που έκαναν τις επιλογές τους.’

    Πολύ σωστά! Αν κανείς δει τις εξαγωγές το F-18 μάλλον ‘πάτωσε’! Και εξηγώ:

    https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F/A-18_Hornet#Operators
    8 χώρες (μαζί με την Αμερική!)

    https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon#Operators
    26 χώρες (μαζί με την Αμερική)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage_2000#Operators
    9 χώρες (μαζί με τη Γαλλία) Δηλαδή σε 1 χώρα παραπάνω από το F-18 κατάφερε η μικρή αναλογικά Γαλλία να εξάγει το M-2000!!!

    Και ήταν τόσο καλό το F-18 που αναγκάστηκαν να το ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΟΥΝ σε Super Hornet (super bug) όχι απλώς να το ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΟΥΝ όπως τα F-16 και M-2000!

    Και βέβαια χτυπάνε ακόμη το κεφάλι τους στο U.S.N. αφού ακόμη και σαν Super Hornet ΔΕΝ μπορεί να κάνει την δουλειά του αεροσκάφους που αντικατέστησε (F-14 Tomcat)! Σχετικά στοιχεία στα links που έχω ήδη παραθέσει.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *