Η οριακή κατάσταση που επικρατεί στο ΠΝ θα είναι το θέμα της επίσκεψης του νέου ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου στο Αρχηγείο Στόλου ΠΝ στη Σαλαμίνα. Η επίσκεψη του ΥΕΘΑ λαμβάνει χώρα στα πλαίσια ενημέρωσης του Υπουργού για την κατάσταση που επικρατεί στο ΠΝ. Ήδη ενημερώθηκε από τους επιτελείς του ΓΕΝ και τον ίδιο τον Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχο Νικόλαο Τσούνη. Και είναι πλέον προφανής πως η ενημέρωση είναι όπως πρέπει να είναι.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ενημέρωση του ΥΕΘΑ θα περιλαμβάνει τους ακόλουθους άξονες:
Τα προβλήματα λόγω παλαιότητας στα πλοία του Στόλου και κυρίως στις κύριες μονάδες κρούσης, τις φρεγάτες. Η Διοίκηση Φρεγατών βρίσκεται σε εξαιρετικά οριακό σημείο από πλευράς πλοίων. Μολονότι, εμφανίζει ικανοποιητικές διαθεσιμότητες στις ασκήσεις βγάζοντας ικανό αριθμό πλοίο εντούτοις η εικόνα των πλοίων είναι πολύ οριακή. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε σωρεία συστημάτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα και εν πρώτοις δεν φαίνονται. Το γεγονός πως τα πλοία λαμβάνουν μέρος στις εθνικές ασκήσεις δεν σημαίνει πως το σύνολο των συστημάτων και υποσυστημάτων τους είναι σε πλήρως λειτουργική κατάσταση. Στα περισσότερα πλοία το προσωπικό καταβάλλει υπεράνθρωπες προσπάθειες να τα κρατήσει σε μια ικανοποιητική κατάσταση. Τόσο οι φρεγάτες «S» όσο και οι ΜΕΚΟ 200ΗΝ κρατιούνται κυριολεκτικά με νύχια και δόντια. Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ 200ΗΝ έχει καθυστερήσει υπερβολικά και πλέον τα πλοία είναι σε κατάσταση αρκετά μέτρια. Η απραξία τόσων ετών τα έχει φέρει σε τροχιά απαξίωσης και εγκατάλειψης. Γι αυτό και υπάρχουν πολλές σκέψεις μέσα στο ΠΝ για εκσυγχρονισμό τριών εξ αυτών και όχι των τεσσάρων ή ακόμα και δύο.
Και φυσικά όπως αναφέρεται στην ενημέρωση που ήρθε στη διάθεση μας δεν είναι μόνον οι φρεγάτες. Είναι οι ΤΠΚ, τα Υ/Β και τα παρωχημένα ΠΓΥ.
Ήδη ο ΥΕΘΑ έθεσε το ζήτημα των νέων φρεγατών ως νούμερο ένα. Μένει να δούμε υπογραφές και αποφάσεις.
Την αύξηση ημερών εν πλω. Μολονότι, τα πλοία μας είναι παλαιά εντούτοις η εν πλω παραμονή έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2010. Θετικό από τη μια άποψη καθώς η εκπαιδευτική δραστηριότητα είναι έντονη από την άλλη όμως η καταπόνηση του υλικού είναι μεγάλη και πολλές φορές πολύ δαπανηρή.
Την έλλειψη προσωπικού σε συνδυασμό με τη γήρανση αυτού. Τόσο η ελλιπής θητεία όσο και η μη πρόσληψη μόνιμων στελεχών έχει φέρει τα πλοία σε καθεστώς μειωμένης επάνδρωσης. Παράλληλα, οι εισαγωγές στις παραγωγικές σχολές του ΠΝ και συγκεκριμένα στη ΣΝΔ και τη ΣΜΥΝ θα οδηγήσει το ΠΝ να διαθέτει πολύ λίγα στελέχη που δεν θα μπορούν να καλύψουν τις σημερινές ανάγκες. Σημειώνεται ότι το ΠΝ διαθέτει προϋπολογισμό των 89 εκατομμυρίων ευρώ για να καλύψει πάγιες ανελαστικές δαπάνες που αφορούν τη συντήρηση υλικού, εγκαταστάσεων και λοιπών εξόδων. Η μείωση σε σχέση με το 2010 είναι της τάξης του 66%. Αντιλαμβάνεται συνεπώς και ο πλέον αδαής ότι με αυτά τα χρήματα είτε οι οροφές πρέπει να μειωθούν είτε ο προϋπολογισμός πρέπει να αυξηθεί. Οι οροφές προφανώς δεν μπορούν να μειωθούν δεδομένης της απειλής που διαρκώς αναβαθμίζεται ποιοτικώς και του ενεργειακού ενδιαφέροντος για την Ανατολική Μεσόγειο.
Την μετατόπιση του τουρκικού ενδιαφέροντος από το Αιγαίο στην Ανατολική Μεσόγειο. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα από την παρακολούθηση και καταγραφή των κινήσεων του Τουρκικού Ναυτικού, το πεδίο ενδιαφέροντος αφορά την Ανατολική Μεσόγειο. Το Τουρκικό Ναυτικό έχει διασπείρει περί τις 18 κύριες μονάδες στην ευρύτερη περιοχή τόσο ελλιμενισμένες όσο και εν πλω συνοδεύοντας τα γεωτρύπανα και τα πλοία ερευνών. Επιπροσθέτως, οι Τούρκοι επιτελείς του Ναυτικού γνωρίζουν πως στην Ανατολική Μεσόγειο το ΠΝ πλην των ελληνικών Υ/Β διαθέτει περιορισμένες επιχειρησιακές ικανότητες. Η Ελληνική αχίλλειος πτέρνα είναι η Ανατολική Μεσόγειο για προφανείς λόγους.
Η ενημέρωση του ΥΕΘΑ ελπίζουμε να προβληματίσει την νέα πολιτική ηγεσία και συνολικότερα τη κυβέρνηση. Να τονιστεί ότι και ο νέος πρωθυπουργός έγινε γνώστης της οριακής κατάστασης του ΠΝ και πλέον έχει έρθει η ώρα των αποφάσεων. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί από πλευράς πολιτικού κόσμου και κυβέρνησης ότι «δεν ήξερε» ή «δεν γνώριζε». Τα ψέματα τελείωσαν.