Το 2016 ξεκίνησε η κατασκευή μιας νέας κλάσης πλοίων για το Ιταλικό Ναυτικό. Της κλάσης Paolo Thaon di Revel των γνωστών πλοίων PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura- Υπεράκτιων πλοίων πολλαπλών αποστολών), δηλαδή μιας σχεδίασης μεγάλων περιπολικών ανοικτής θαλάσσης πολλαπλών αποστολών. Δύο από τα πλοία αυτά που ήταν υπό κατασκευή για το Ιταλικό ναυτικό είχαν προταθεί στο Π.Ν. ως ενδιάμεση λύση τον Ιούνιο του 2022. Τα δύο αυτά πλοία πριν από μερικές μέρες η Fincantieri ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο για τη παράδοση τους στο Ινδονησιακό ναυτικό.

Τα πλοία αν και χαράκτηρίζονται από το Ιταλικό ναυτικό ως περιπολικά ανοικτής θαλάσσης, με εκτόπισμα που ξεπερνάει τους 6000 τόνους στην πλήρη έκδοση, στην ουσία πρόκειται για πλοία μεγέθους μεγάλης φρεγάτας. Τα πλοία είναι σπονδυλωτής σχεδίασης και προσφέρονται σε τρεις εκδόσεις ανάλογα με την πληρότητα του εξοπλισμού τους. Προσφέρονται στις εκδόσεις Light, Light+ και Full. Οι κύριες διαστάσεις των πλοίων είναι: ολικό μήκος 143 μέτρα, μήκος μεταξύ καθέτων 133 μέτρα, πλάτος 16,5 μέτρα, κοίλο 10,5 μέτρα και μέσο βύθισμα στη πλήρη διαμόρφωση στα 5 μέτρα. Το εκτόπισμα του πλοίου ανάλογα με τη διαμόρφωση έχει ως εξής: Στην πλήρη διαμόρφωση είναι 4994 τόνοι άφορτο και 6270 τόνοι σε πλήρη φόρτο, στη Light + διαμόρφωση είναι 4912 τόνοι άφορτο και 5880 τόνοι σε πλήρη φόρτο και στη Light διαμόρφωση είναι 4880 τόνοι άφορτο και 5830 τόνοι σε πλήρη φόρτο.

Το χαρακτηριστικό της κλάσης είναι η καινοτομία της πλώρης με διαμόρφωση WPB (Wave Piercing Bow) η οποία δημιουργεί αυτή τη διπλή απόληξη. Η διαμόρφωση αυτή εξομαλύνει την κάθετη κίνηση του πλοίου σε κυματισμό με αποτέλεσμα λιγότερη καταπόνηση για το πλήρωμα και λιγότερη δομική καταπόνηση για το σκάφος. Επίσης δίνει μεγαλύτερο μήκος ίσαλου γραμμής το οποίο βοηθάει στην υδροδυναμική αντίσταση του πλοίου και κατ’ επέκταση είτε αυξάνει την τελική ταχύτητα του πλοίου είτε μειώνει την κατανάλωση καυσίμου σε σύγκριση με ένα πλοίου ίδιου εκτοπίσματος με συμβατική πλώρη. Όπως και το εκτόπισμα, έτσι και η επάνδρωση είναι συνάρτηση της έκδοσης. Στις εκδόσεις Light και Light+ οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 90 άτομα, ενώ στην έκδοση Full είναι 120 άτομα. Συνολικά τα πλοία έχουν ενδιαιτήσεις ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν έως και 173 άτομα πλήρωμα συν άλλα 30 κατόπιν σχετικής διαμόρφωσης.

Στην εικόνα βλέπουμε τη χαρακτηριστική σχεδίαση της πλώρης τύπου Wave Piercing Bow

Το σύστημα πρόωσης είναι μια υβριδική διάταξη CODAG με ηλεκτροπρόωση. Το πλοίο διαθέτει συνδυασμό μηχανών ντήζελ και αεροστρόβιλου και για τις χαμηλές ταχήτητες χρησιμοποιούνται επίσης ηλεκτροκινητήρες τύπου PTI/PTO. Πιο αναλυτικά, το σύστημα πρόωσης αποτελείται από δύο κύριες μηχανές ντήζελ MTU 20V 8000 M91L μέγιστης ισχύος 10000 kW στις 1063 σ.α.λ., ένα ναυτικό αεροστρόβιλο LM2500+ G4  μέγιστης ισχύος 32000 kW στις 3600 σ.αλ. και δύο ηλεκτρομότορες απόδοσης 1350 kW διπλής ενέργειας κομπλαρισμένους πάνω στους δύο άξονες. Ολα τα παραπάνω δίνουν κίνηση σε δύο πεντάφυλλες προπέλες μεταβλητού βήματος μέσω ενός cross-connecting gearbox της Renk αποδίδοντας 163 και 120 στροφές στην προπέλα κατά την χρήση των LM2500+ G4 και MTU 20V 8000 M91L αντίστοιχα. Το πλοίο επιτυγχάνει 31,7 κόμβους μέγιστη ταχύτητα με όλες τις μηχανές, 27 κόμβους με χρήση μόνο του αεροστροβίλου, 25 κόμβους με χρήση των δύο πετρελαιοκινητήρων, 18 κόμβους με τον έναν πετρελαιοκινητήρα και 10 κόμβους με την ηλεκτροκίνηση. Όπως αναφέραμε πιο πάνω οι ηλεκτρομότορες είναι διπλής ενέργειας PTI/PTO (Power Take In/Power Take Out) και είναι συνδεδεμένοι με δύο variable Speed Drives MV3000 της General Electric οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν ρεύμα προς δύο κατευθύνσεις. Δηλαδή ρεύμα από τις ηλεκτρομηχανές του πλοίου στους ηλεκτρομότορες για ηλεκτροκίνηση αλλά και χρήση αυτών ως shaft generators κατά τη χρήση των υπόλοιπων μηχανών πρόωσης παρέχοντας προς τα πίσω ρεύμα στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του πλοίου. Τέλος για κίνηση σε περιορισμένα ύδατα και λιμένες διαθέτει προωθητήρα πλώρης ισχύος 550 kW. Η διεύθυνση του πλοίου εκτελείται από σύστημα διπλών πηδαλίων.

Διάγραμμα αποτύπωσης του προωστήριου σκεύους υβριδικού CODAG
Εικόνα που φαίνονται οι διπλοί άξονες που καταλήγουν στις πεντάφυλλες προπέλλες μεταβλητού βήματος καθώς και τα διπλά πηδάλια του πλοίου

Εκτός των shaft generators για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το πλοίο διαθέτει τέσσερις ηλεκτρομηχανές ντήζελ. Στα πρώτα τρία πλοία έχουν τοποθετηθεί οι MAN 12V175D-MEM με απόδοση 1640 kW στα υπόλοιπα οι 16V170C2ME της Isotta Franchini με απόδοση 1600 kW. Επίσης το πλοίο διαθέτει και δύο ηλεκτρογεννήτριες έκτακτης ανάγκης.

Ο οπλισμός του πλοίου είναι αρκετά εντυπωσιακός για περιπολικό ανοικτής θαλάσσης αφού στον στάνταρντ εξοπλισμό (έκδοση Light) διαθέτει ένα ναυτικό πυροβόλο μεγάλου διαμετρήματος OTO Melara 127/64 LW (Light-Weight) μέγιστου βεληνεκούς 120 χιλιομέτρων στην πλώρη, ένα πυροβόλο OTO Melara 76/62 Sovraponte μέγιστου βεληνεκούς 40 χιλιομέτρων με πυρομαχικά Vulcano. Το πυροβόλο ενσωματώνει και το σύστημα Strales με αντιαεροπορικές ικανότητες (χρήση του πυρομαχικού DART) και δύο πυροβόλα KBA B06 των 25 χιλιοστών. Στην πλήρη έκδοση διαθέτει επίσης δύο κάθετους εκτοξευτές Α50 (16 κελιά στο σύνολο) για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30, δύο τριπλού τορπιλοσωλήνες WASS B515/3 για ελαφρές τορπίλες Black Arrow των 324χιλ.και οκτώ αντιπλοϊκούς πυραύλους TESEO Mk2/E. Τέλος διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να φιλοξενήσει μέχρι δύο ελικόπτερα μεγέθους NH-90.

Ο κύριος αισθητήρας των πλοίων είναι το ραντάρ πολλαπλού ρόλου Kronos DBR (Dual Band Radar), τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array), το οποίο λειτουργεί στις ζώνες συχνοτήτων C και X (συνολικά οκτώ πάνελ), για την έκδοση Full. Η έκδοση Light+ ενσωματώνει το ίδιο ραντάρ, αλλά με λειτουργία μόνο στη ζώνη συχνοτήτων C, ενώ η έκδοση Light ενσωματώνει το ίδιο ραντάρ, αλλά με λειτουργία μόνο στη ζώνη συχνοτήτων X. Και οι δύο εκδόσεις ενσωματώνουν την υποδομή υποστήριξης και των άλλων συχνοτήτων. Επίσης ενσωματώνουν και ένα ραντάρ επιτήρησης αέρος και επιφανείας SPS-732 χαμηλής πιθανότητας υποκλοπής. Το SPS-732 λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων Χ, ενώ η εμβέλεια του είναι συνάρτηση του τρόπου λειτουργίας του. Σε λειτουργία Mode.1 (βασική) η εμβέλεια του είναι 98+ χιλιόμετρα, σε λειτουργία Mode.2 (για εντοπισμό ταχέως κινούμενων στόχων) η εμβέλεια του είναι 54+ χιλιόμετρα, ενώ σε λειτουργία Mode.3 (βέλτιστη επίδοση) η εμβέλεια του είναι 150+ χιλιόμετρα.

Τον εξοπλισμό των πλοίων συμπληρώνουν δύο ραντάρ ναυτιλίας (λειτουργούν στη ζώνη συχνοτήτων X/Ku), ένα υπέρυθρο σύστημα έρευνας και ανίχνευσης (IRST : Infra-Red Search and Track), ένα σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού SIR-M5-C EVO (κατηγορίας Mode.5 Level.2), ένα σύστημα ελέγχου πυρός NA-30S Mk.2, το οποίο λειτουργεί στις ζώνες συχνοτήτων X (για έρευνα και πρόκτηση στόχων στο μέσο και μεγάλο βεληνεκές) και Ka (για στόχους στο μικρό βεληνεκές και χαμηλές ιπτάμενες απειλές), ένα σόναρ εντοπισμού δυτών, δύο συστήματα δορυφορικών επικοινωνιών, δύο και τριών συχνοτήτων αντίστοιχα, καθώς και κεραία δορυφορικών λήψεων, ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Zeus, με σύστημα υποστήριξης ηλεκτρονικών αντιμέτρων ραντάρ (RESM : Radar Electronic Support Counter-Measure), σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων ραντάρ (RECM : Radar Electronic Counter-Measure) και σύστημα επικοινωνιών ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης (CESM : Communication Electronic Support Measures), ένα ακουστικό σύστημα MS-424 μεγάλης εμβέλειας και δύο εκτοξευτές αντιμέτρων ODLS-20.

3D αποτύπωση της εξελιγμένης γέφυρας του πλοίου τύπου Cockpit

Σε όλες τις έκδοση τα πλοία ενσωματώνουν το προηγμένο σύστημα διαχείρισης μάχης SADOC Mk.4, το οποίο ελέγχει όλα τα συστήματα, τους αισθητήρες και τα όπλα του πλοίου, επεξεργάζεται τις πληροφορίες και τα δεδομένα και παράγει εικόνα τακτικής κατάστασης την οποία προβάλει σε 28 οθόνες αφής, των 43 ιντσών, πολλαπλών ενδείξεων (20 στην έκδοση Light) ή μπορεί να διαβιβάσει σε άλλα φίλια μέσα ή κλιμάκια διοίκησης μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων. Επίσης, κοινό σε όλες τις εκδόσεις των PPA είναι και το σύστημα διαχείρισης αντιαεροπορικής άμυνας SAAM-ESD (Surface Anti Air Missile-Extended Self Defence).