Η ισπανική αμυντική βιομηχανία υπέγραψε το αρχικό συμβόλαιο-πλαίσιο συμμετοχής στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα νέου μαχητικού FCAS (Future Combat Air System). Το συμβόλαιο αφορά στη φάση της επίδειξης τεχνολογίας και της ωρίμανσης τεχνολογιών. Εκτός της Ισπανίας, στο πρόγραμμα FCAS συμμετέχουν η Γαλλία και η Γερμανία. Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα η πρώτη δοκιμαστική πτήση έχει προγραμματιστεί για το δεύτερο μισό του 2026.

Comments

    1. Όχι..απλός η Ελλάδα δεν θέλει αεροσκάφος που θα ΑΓΩΡΑΣΕΙ την πρώτη έκδοση και θα χρειαστεί να τα αναβαθμησει για να γίνουν 100% λειτουργικά(και φυσικά να πληρώσει 2 φορές την τιμή του αεροσκάφους)…αγωραζει ολοκληρομενα αεροσκάφη που έχουν ξεπεράσει τα παιδικά τους προβληματα….εάν το f35 θα ξεπεράσει τα μειονέκτηματα του το 2028 ενώ έχει μπει είδη σε παραγωγή από το 2016 ….φαντάσου το νέο ευρωπαϊκό αεροσκάφος πότε θα ξεπεράσει τα παιδικά του προβληματα….ΚΑΛΟ 2050!!!!!

      1. Με ποια προυποθεση το θετεις οτι το FCAS θα γινει λειτουργικο το 2050;
        Το f 35 το εφαγε η εκδοση για τους πεζοναυτες κατα πρωτων και κατα δευτερων οτι ειχε ανεβασει ψηλα τον πυχη η LM σε τεχνολογιες που ακομα ηταν σε πρωιμο σταδιο και το τι μπορουσαν να κανουν ολες μαζι.
        Στο FCAS δε νομιζω να ισχυει κατι ως προς τα δυο προαναφερομενα (προς το παρον τουλαχιιστον).

        1. Αν δεν κάνω λάθος το F35 το είχε πάρει εργολαβία όλο η LM, ενώ συνήθως η στρατηγική ήταν να υπάρχουν πολλοί partners, ο καθένας εξειδικευμένος σε κάτι.

      2. Ποιος μίλησε για αγορά? Όταν βγαίνουν οι φωστήρες της κυβέρνησης και μιλάνε για ανασυγκρότηση της αμυντικής βιομηχανίας, θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα. Τι επενδύσεις και μπούρδες συζητούν στα ναυπηγία (και εξαιτίας αυτής της εμμονής θα παρασύρουν στο όλεθρο το ΠΝ)? Η λαμαρινοδουλεία είναι το μέλλον ή αυτά τα προγράμματα? Στα εμπορικά πλοία αυτή γίνεται εκεί που είναι φθηνότερο το κόστος, γι αυτό φυτοζωούν όλα τα ευρωπαϊκά ναυπηγία, πόσο μάλλον τα δικά μας.

        Δεν μπήκαμε στο f35 για 100 εκ Σιγά το σοβαρό ποσό. Θα πέφταμε έξω αν το δίναμε? Αεροπλάνα αγοράζουμε όποτε θέλουμε και άσε που όταν είσαι είδη μέσα στο πρόγραμμα τα πάντα(αναβαθμίσεις, ενσωματώσεις όπλων κτλ) θα είναι φθηνότερα. Θα έχεις κόστη εκπαίδευσης ή θα υπογράφεις πανάκριβες FOS όταν είσαι είδη μέσα?

        Και πέρα από αυτά, υπάρχει και τεράστια πολιτική σκοπιμότητα. Ελπίζουμε ότι με αγορές τις πλάκας 4 πλοία -18 αεροπλάνα θα αγοράσουμε διπλωματικό κεφάλαιο. Έτσι πάνε αυτά? Μήπως αν έχεις κοινά προγράμματα οι «συνέταιροι» έχουν μεγαλύτερο όφελος να σε προστατεύσουν? Από την άλλη όταν θες η αμυντική βιομηχανία να λειτουργεί με υψηλά standards δεν γίνεται να την χρησιμοποιείς για βόλεμα ημετέρων, ούτε να έχεις περισσότερους γραφιάδες σε σχέση με το παραγωγικό προσωπικό. Στα Ψαχνά υπάρχει τμήμα αεροδιαστημικής, υπάρχουν πολυτεχνία, η απόδοση που θα έχει μια τέτοια επένδυση θα είναι υπερπολλαπλάσια του κόστους.

        1. @Dk
          Αγαπητέ φίλε συγχαρητήρια για το σχόλιο σου.ομως αυτά τα προγράμματα θέλουν σοβαρούς συνεταίρους, είμαστε εμείς τέτοιοι???
          Για άλλη μια φορά μια μεγάλη ευκαιρία περνάει από μπροστά μας και εμεις πετάμε χαρταετο

          1. Εμείς είμαστε για τα πανηγύρια, αλλά αν θέλουμε να σοβαρευτούμε αυτός είναι ο τρόπος.

            Δεν είμαστε ούτε η Dasault ούτε η Airbus, το ξέρουν αυτό. Αρχικά θα μπορούσαμε να αναλάβουμε κάποιο μικρό κομμάτι, να αποκτήσουμε τεχνογνωσία και υποδομές και μελλοντικά να εμπλακούμε ακόμα πιο ενεργά. Νομίζω ότι το βασικό μας πρόβλημα είναι η ασυνέπεια. Σε τέτοιες συνεργασίες δεν τους ενδιαφέρει να σου σου αναθέσουν το 30%, αλλά το 5-10% που θα αναλάβεις θα πρέπει να το παραδόσεις στην ώρα του. Αυτό δεν γίνετε όταν η ΕΑΒ δουλεύει όπως δουλεύει. Έχουν τα προγράμματα πόσο καιρό και ψάχνουν τώρα να κάνουν προσλήψεις και μάλιστα συμβασιούχους. Για να μπορέσουμε να μπούμε σε τέτοια προγράμματα όλα αυτά πρέπει να κοπούν μαχαίρι, αλλά αυτό πρέπει να γίνει έτσι κι αλλιώς για να εξυπηρετούνται οι δικές μας ανάγκες και να μην κάνεις 7 χρόνια να αναβαθμίσεις 84 αεροπλάνα. Στην τελική η TAI τι παραπάνω έχει?

      3. Παλι για το φου 35 γινεται κουβεντα;;;

        Αυτο το λεμονακι, αυτη την πατατα, αυτος ο ιπταμενος κουβας ουτε η Αυτραλια ουτε ο Καναδας το θελει.

        Εχεις προσεξει πως ΟΛΕΣ οι αρχικες παραγγελλιες φου35 απο κρατη που ευμμετεχουν στο αρχικο προγραμμα της εταιριας Logkheed martin, εχουν ΜΕΙΩΘΕΙ;;;

        ε ρε τρελα με τα ντενεκεδακια ……. αρρωστια …..

      4. Το 2028..πιθανοτατα και νωρίτερα το f 35 δεν θα ειναι πλέον stealth…

        αλλα απλά ενα αρκετά προηγμένο ηλεκτρονικά αεροσκάφος αναλόγως των συστηματων και των όπλων που θα φορά..

        Το πλεονέκτημα του stealth το είχαν και θα το έχουν την πρώτη δεκαετία χρήσης του αυτοί που παρέλαβαν f35 το 2015 που άρχισε να παραδίδεται ..

        Όμως μοιραία σύντομα και οι υπολοιποι στον εξοπλιστικό χώρο θα κάνουν catch up..

  1. Ο τενεκες έκανε παρθενική πτήση το Δεκέμβριο του 2006 και έγινε επιχειρησιακος (εδω γελάμε) τυπικά το 2015 μετά από 8μιση χρονια.
    Οπότε το να γίνει επιχειρησιακο το fcas το 2035 είναι απόλυτα εφικτό.
    Μονό οι Γάλλοι μπορούν να μας βάλουν στο fcas αφού Γερμανοί και Ισπανοί δεν θέλουν να τα σπάσουν με τους Τούρκους.
    Ο απόλυτος δούρειος ίππος για να μπούμε στο fcas είναι να πάρει η ντασω την ΕΑΒ, όπως έχει διαρρεύσει πως ενδιαφέρετε.
    Πρώτα φυσικά θα μπούμε και στο μεγάλο (1μιση φορά μεγαλύτερο από ενα mq9) ευρωπαϊκό drone το male rpas, που θα είναι η απάντηση μας στο akinci σε οπλισμένη έκδοση, και καλιστα μπορεί να καλυψει όλες μας τις ανάγκες με διαφορετικές εκδόσεις από maritime patrol, electronic warfare, mini awacs.
    Δεν βλέπω άλλη λύση για τόσο μεγάλο και ικανό drone, και κυρίως για να συνεργάζεστε πλήρως με τα Rafale F4. 2 + και το Fcas μακροπροθεσμα.

  2. Πρωτη πτηση το 2026; Καλα, ενταξει.

    To προγραμμα της αναπτυξης του Eurofighter ξεκινησε το 1983, η πρωτη πτηση εγινε το 1994, και το αεροσκαφος μπηκε σε υπηρεσια το 2001. Υπ΄οψιν οτι τουλαχιστον μεχρι το 1989 οι ευρωπαϊκοι στρατιωτικοι προϋπολογισμοι ειχαν αρκετη χρηματοδοτηση.

    Αυτο το αεροσκαφος, αν υπαρξει, θα κανει την πρωτη του πτηση το 2030, και θα μπει σε υπηρεσια λιγο πριν το 2040.

    1. Βασικα υπαρχει πολλη τεχνωγνωσια , υπολογιστες και οχι χαρτι, και λογικα θα ειναι τοπ μηχανικοι, Εαν προσδιορισουν το πως το θελουν και δε μπουν για διαδικασια stovl ή οτι αλλο μπορει να υπαρξει, ανεφικτο για προτυπο και για πιο μετα πρωτοτυπο να βγει το 2025-26 δε το βρισκω.

  3. @Romeo60

    «Πρώτα φυσικά θα μπούμε και στο μεγάλο (1μιση φορά μεγαλύτερο από ενα mq9) ευρωπαϊκό drone το male rpas, που θα είναι η απάντηση μας στο akinci σε οπλισμένη έκδοση, και καλιστα μπορεί να καλυψει όλες μας τις ανάγκες με διαφορετικές εκδόσεις από maritime patrol, electronic warfare, mini awacs.
    Δεν βλέπω άλλη λύση για τόσο μεγάλο και ικανό drone, και κυρίως για να συνεργάζεστε πλήρως με τα Rafale F4. 2 + και το Fcas μακροπροθεσμα.»

    Erdogan: Μη επανδρωμένα παντού!

    «Η πολεμική αεροπορία, ο στρατός ξηράς και το πολεμικό ναυτικό πρέπει να διαθέτουν όλα μη επανδρωμένα οχήματα ΙΗΑ, SİHA και UAV.»

    //hellasjournal.com/2020/08/ta-exoplistika-plana-tou-soultanou-theli-na-ftiaxi-ke-aeroplanoforo-etimazi-ipovrichia/

    Οι Πολιτικοί με αυτά που (δεν) κάνουν για την άμυνα και ειδικότερα στον τομέα των Drones, πάνε ολοταχώς να μας καταντήσουν Αρμένιους!

  4. Οι σοβαρές χώρες κάνουν τον προγραμματισμό μακροπρόθεσμα και δίνουν και κατασκευαστικό έργο στης πολεμικές τους βιομηχανίες με τεράστια οφέλη.

    Οι εδώ φωστήρες πάλι προγραμματισμό μηδέν, κατασκευαστικό έργο μηδέν τις πολεμικές βιομηχανίες τις αφήνουν να ρημάζουν διορίζοντας φυσικά άσχετους κομματάρχες και προσωπικό άσχετο με το αντικείμενο προκειμένου να βολεύουν ημέτερους κομματικούς και μετά ως συνήθως τρέχουν κατόπιν εορτής και φυσικά χρυσοπληρώνουν την κάθε προμήθεια χωρίς κανένα ουσιαστικό αντιστάθμισμα για την εγχώρια πολεμική βιομηχανία.

    Παιδάκια του Γυμνασίου να μας κυβερνούσαν (αρκεί να ήταν τίμια και να αγαπούσαν την χώρα τους) καλύτερα θα μας κυβερνούσαν.

    Πιθανή συμμετοχή μας στο πρόγραμμα πέρα από τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργούσε σε τόσο υψηλή τεχνολογία και τεχνογνωσία θα κάλυπτε μελλοντικές μας ανάγκες και θα είχε και όφελος η οικονομία μας από μελλοντικές πωλήσεις των μαχητικών σε άλλες χώρες.

    Βέβαια το στραβοκέφαλο και άσχετο με το οτιδήποτε πολιτικό μας προσωπικό δεν μπορεί να δει πέρα από τη μύτη του.

  5. Δεν είμαι σίγουρος ότι μας θέλουν ως βασικό συνέταιρο στο πρόγραμμα. Και δεν έχουμε και πολλά να προσφέρουμε από πλευράς τεχνογνωσίας. Ίσως αν μπορούσαμε να συμμετέχουμε σε «χαμηλό επίπεδο» σαν το tier 3 partner του F35 με δέσμευση για καμιά 36 κομμάτια. Θα πρέπει όμως να κάνουμε επένδυση για την ανάπτυξη του FCAS που λόγω του μικρού αριθμού πωλήσεων σε σχέση με τα αμερικανικά μπορεί να είναι και ένα σημαντικό ποσό. Επίσης θα πρέπει να απιδεχτούμε το ρίσκο να προκύψει ένα α/φ πανάκριβο και δύσχρηστο όπως το EF2000, που πέρασε μια Οδύσσεια να γίνει αξιοπρεπές .

    1. Ίσως να μη τους ενδιαφέρει να προσφέρουνε πολλά αλλά συγκεκριμένα πράγματα και ας είναι λιγότερα σε σύγκριση με τους άλλους συναίτερους στο πρόγραμμα. Όπως συμβαίνει σε άλλα προγράμματα που συμμετέχουν ακόμα ελληνικές εταιρίες, η σε εκείνα που συμμετείχαν, συμπεριλαμβανομένων των ερευνητικών όπως το nEUROn που ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

      Ενδιαφέρον θα έχουν πάντως να προκαλέσουν οπωσδήποτε το ενδιαφέρον όσων περισσότερων μπορέσουν για το πρόγραμμα, ειδικά αν πρόκειται για χώρες μέλη της ευρωπαϊκής ένωσης.

    2. Φοβάμαι Chris ότι μας θέλουν συνεταίρους χαμηλού βαθμού, δευτέρου ή και τρίτου , ακόμη καλύτερα για αυτούς ώστε να μας αρμέξουν οικονομικά και να αναπτύξουν το μαχητικό τους με τα Ελληνικά κεφάλαια, μεταξύ άλλων.

      1. Ειδικοί για άρμεγμα είναι εκείνοι που μοιράζουν πετροδολάρια σε προμηθευτές αμυντικού υλικού, μόνο για εντυπωσιασμούς προς τους σεΐχηδες των γειτονικών εμιράτων.
        Στην Ελλάδα οι πλούσιες χώρες στην Ευρώπη όπως η Γερμανία και Γαλλία ακόμα προσφέρουν οικονομική υποστήριξη, που σημαίνει ότι αν πάρουν θα πάρουν χρήματα που προσφέρουν οι ίδιοι στην χώρα, οπότε δεν νομίζω να παίζουν τα εξωφρενικά ποσά εφοπλιστών στην Ελλάδα που θα «οικονομήσουν» απο την συμμετοχή της Ελλάδας, αλλά ότι είναι άλλα πράγματα που τους ενδιαφέρουν. Επειδή με παραγγελίες για μιάμιση ντουζίνα Rafale απο τα οποία τα 2/3 είναι Second Hand και μερικούς πυραύλους δεν εντυπωσιάζεις σήμερα μια εταιρία που έχει πάρει μεγαλύτερες παραγγελίες απο πλούσιες χώρες στην μέση ανατολή.

      2. Η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα θέλει επένδυση κεφαλαίου στο στάδιο της ανάπτυξης και στο στάδιο της αγοράς φυσικά. Ο Καναδάς π.χ. ως tier 3 partner για το f35 επένδυσε κοντά 600 εκ δολάρια. Εμείς πόσα θα ξοδέψουμε για ένα αεροσκάφος 6ης γενιάς που θα παραχθεί σε πολύ μικρότερους αριθμούς από το F35;

        Εκεί είναι ο μεγάλος μου προβληματισμός. Το αεροσκάφος είναι 6ης γενιάς με όλο το μεγάλο κόστος για την ανάπτυξη των επιθυμητών νέων ικανοτήτων. Ας εκτιμήσουμε το κόστος του αεροσκάφους 120-180 εκ το κομμάτι, εύρος που θεωρώ λογικό αν κρίνουμε από το κόστος των F35, Rafale μια και θα είνα 1-2 γενιές μπροστά. Μπορούμε να αγοράσουμε περισσότερα από 20-30 κομμάτια; Αξίζει όλη η διαδικασία και η επένδυση για ένα αεροσκάφος που δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα F16/M2000 και θα είναι εξειδικευμένου ρόλου;

        Άλλος προβληματισμός, αν η ανάπτυξη έχει προβλήματα όπως το EF2000 και το F35 (προσωπικά είμαι σίγουρος γι αυτό) μπορούμε να περιμένουμε 15 χρόνια να γίνει ένα αξιοπρεπές αεροσκάφος; Τι υπερβάσεις κόστους θα έχει αυτό;

        Εγώ νομίζω ότι θα πρέπει να μας ενδιαφέρει ένα αεροσκάφος χαμηλής τιμής και χαμηλού κόστους χρήσης για κορμό της ΠΑ. Εκτός και μειωθεί τόσο δραματικά ο αριθμός που προτιμήσουμε να έχουμε λίγα τεχνολογικά εξελιγμένα αεροσκάφη. Το κακό είναι ότι κανείς δεν αναπτύσσει ένα τέτοιο αεροσκάφος προηγμένο τεχνολογικά αλλά μονοκινητήριο και οικονομικό, με εξαίρεση το Γκρίπεν που είναι 4ης γενιάς άρα δεν εμπίπτει στη συζήτηση για το μέλλον.

        1. Για το f35 εμείς αρνηθήκαμε να δώσουμε 100εκ…. Τι σχέση έχει η όποια αγορά με την συμμετοχή στο πρόγραμμα και με την ανάληψη τμήματος παραγωγής?

          Όταν θες η στρατιωτική βιομηχανία της χώρας να είναι λειτουργική πρέπει να συμμετέχεις σε τέτοια προγράμματα ώστε να αξιοποιούνται οι εγκαταστάσεις και το ανθρώπινο δυναμικό. Δεν γίνεται να συντηρείται βιομηχανία μόνο με τις δικές μας εργασίες και με συμβασιούχους.

          1. Φυσικά και έχει σχέση χωρίς να εγγυηθείς αγορά συγκεκριμένου αριθμού α/φ πως θα απαιτήσεις να μπεις ως συναίτερος και γιατί να το κάνεις και γιατί να σε αφήσουν; Κάποια στιγμή εκτός από το τυρί πρέπει να βλέπουμε και τη φάκα.

          2. Μα το τι σου ζητούν για να μπεις το ξέρεις προκαταβολικά. Αν σου αρέσει μπαίνεις αν όχι δεν μπαίνεις.

            Πχ για τα F35 συμφωνα με το βήμα ζητούσαν 50 εκατ.

            «Η υπόθεση των F-35 έχει, ως γνωστόν, μακρά ιστορία για την Ελλάδα. Και τούτο διότι τρεις φορές στο παρελθόν, το 2001, το 2003 και το 2007, η χώρα είχε λάβει πρόσκληση να συμμετάσχει στο πρόγραμμα αλλά την απέρριψε, την ώρα που η γειτονική Τουρκία αποφάσιζε να συμμετάσχει. Το χειρότερο στοιχείο είναι ότι η Αθήνα θα μπορούσε να είχε εξαρχής διασφαλίσει τη συμμετοχή της σε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα αμυντικών εξοπλισμών με κεφάλαιο περίπου 50 εκατομμυρίων δολαρίων – ένα ποσό που ακούγεται εξωφρενικά μικρό σε σχέση με τα τεράστια κονδύλια που έχουν δαπανηθεί τα τελευταία 25 χρόνια. Η Τουρκία, την ίδια στιγμή, έδινε 100 εκατομμύρια δολάρια και γινόταν δεκτή στο πρόγραμμα, αποκομίζοντας πολλά οφέλη για την αμυντική της βιομηχανία πριν από την αποπομπή της από αυτό λόγω της προμήθειας των S400 από τη Μόσχα.»

            https://www.tovima.gr/2020/08/15/politics/i-dyskoli-eksisosi-ton-f-35/

        2. Chris

          Συμφωνώ ότι θα έπρεπε να μας απασχολούν και να ασχοληθούμε με τα ερωτήματα που έθεσες για το θέμα, αλλά θεωρώ εξίσου σημαντικό να μην παίρνουμε το πρόγραμμα F-35 ως παράδειγμα που προεξοφλεί εξελίξεις σε άλλα μελλοντικά προγράμματα επειδή αυτό απέτυχε με ευθύνη του μάνατζμεντ της εταιρίας.

          Οι απαντήσεις που ζήτησες νομίζω ότι μπορούν να δοθούν μόνο απο ανθρώπους που ασχολούνται με την εκτίμηση του ρίσκου στο πρόγραμμα, αλλά αν θες την γνώμη μου θα σου πω ότι προσωπικά δεν πιστεύω ότι θα εξελιχθεί σε ένα Never Ending Story όπως συνέβει σε ένα F-35 η σε ένα EF που ήταν όμως διαφορετική περίπτωση επειδή έπεσε σε μια εποχή του Glasnost όπως και το F-22 που παράχθηκε σε πολύ μικρούς αριθμούς ενώ είχε πολλά έξοδα για έρευνα και ανάπτυξη και ενώ υπήρχε αρκετό ενδιαφέρον για περισσότερα αεροσκάφη…

          Όσον αφορά το ποσό που πλήρωσε ο Καναδάς για να γίνει συνέταιρος στο F-35 είναι Peanuts, αν σκεφτείς ότι εκείνη την εποχή ένα F-35 στοίχιζε απο 170 – 250 εκατ. $ έκαστο, σύμφωνα με σχετικές εκθέσεις απο αρμόδιες υπηρεσίες όπως το GAO που δημοσιεύτηκε σε ειδικό αφιέρωμα στο περιοδικό AFM η CA σε ειδική ξεχωριστή έκδοση.

          Η γενιά απο μόνη της δεν λέει όμως κάτι για το πως θα εξελιχθεί ένα πρόγραμμα η πόσα χρήματα θα πρέπει να επενδυθούν για έχει επιτυχία, αυτό εξαρτάτε απο τις προεργασίες, το ταλέντο του μάνατζμεντ και τις γνώσεις των μηχανικών και σχεδιαστών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, εάν εξαιρέσουμε την ανάμιξη πολιτικών προσώπων σε τεχνικά θέματα που δεν θα έπρεπε να ανακατεύονται με Φαραωνικές απαιτήσεις.

          Αεροσκάφη σε χαμηλότερες τιμές παράγουν νομίζω σήμερα μόνο οι Ρώσοι και οι κινέζοι, όλοι οι άλλοι που έχουν επίσης σημασία στην αγορά μαχητικών ζητάνε απο 100 εκατ. και πάνω για ένα σύγχρονο -έτοιμο για χρήση- μαχητικό.

          Οποίος δεν συμμετέχει όμως πουθενά επειδή φοβάτε να μην αποτύχει, παραμένει στάσιμος και το προσπερνάνε οι εξελίξεις ενώ γίνεται μπαλάκι των προμηθευτών αφού παραμένει σκέτος πελάτης.

          1. Ndgi νομίζω ότι δίνεις μια εμπεριστατωμένη απάντηση στο βασικό προβληματισμό μου.

            Με τους άλλους φίλους δε διαφωνώ για τα θετικά που βλέπουν αλλά νομίζω είναι καλό να συζητάμε τα + και – τέτοιων προγραμμάτων.

            Θα ήμουν πιό απόλυτος στην άποψη μου αν υπήρχε η εξέλιξη εναλλακτικού αεροσκάφους με τα χαρακτηριστικά που περιγράφω παραπάνω. Δυστυχώς δεν υπάρχει. Αν λοιπόν δεν υπάρξει στο μέλλον, βλέπω ανεξάρτητα του αεροσκάφους που θα επιλέξουμε σημαντική μείωση των οροφών λόγω κόστους. Βέβαια ακόμα δεν ξέρουμε και την κίνηση της Τουρκίας λόγω εμπλοκής σε F35 και ανεδαφικού TFX.

  6. Παντως θα επρεπε να κοιταξουμε και απο Αυστρια απο οπλικα τι εχει, με τοση στηριξη που μας εχει δωσει και δε μασανε τα λογια τους.

  7. Για οσους ενδιαφερονται.

    Η Γαλλικη αντιπροσωπεια της DASSAULT, εθεσε το θεμα ΠΡΟΣΦΑΤΑ η Ελλαδα να γινει κατασκευαστικο μελος, λαμβανοντας μερος στο προγραμμα αυτο το Ευρωπαικο FCAS που ΗΓΕΙΤΑΙ η Γαλλια.

    Αναλογο μερος κι θεση που ειχε λαβει η Ελλαδα μεσω της ΕΑΒ στο Ευρωπαικο προγραμμα eNEURON που ΗΓΕΙΤΑΙ κι ΠΑΛΙ η Γαλλια!!

    Μερικα αμερικανακια, πιστα στο δογμα πως ο Ηλιος ανατελει κι δυει στης ΗΠΑ, παραμενουν δισπιστα σε οτι ΔΕΝ προερχεται απο τους γιακηδες………..

    υ.γ.
    Εαν κανεις προτρεξει στα αμυντικα περιοδικα/ιστοτοπους της Γαλλικης αμυντικης βιομηχανιας θα δει πως οι Γαλλοι διαφημιζουν το ΜΕΑ(Μη Επανδρωμενο Αεροσκαφος) eNEURON, να εκτελει ποικιλια επιχειρησιακων αποστολων σε ρολο slave καθοδηγουμενο με απευθειας επικοινωνια κι ανταλαγη εικονας, ψηφιακες πληροφοριες, κλπ με ενα Rafale σε ρολο master.

    Τα φου 35 ΑΚΟΜΑ δεν μπορουν να κοψουν γωνια !!

  8. Τη δεδομένη στιγμή η συγκεκριμένη συμμετοχή θα είχα αποκλειστικά και μόνο στόχο της συμπόρευσης με τους εταίρους μας στο πλαίσιο του »Ενα κράτος (ΕΕ) ένας στρατός» υπό την έννοια του ότι εμείς ως Ελλάδα είμαστε μαζί στα αμυντικά σχέδια σας και επιθυμούμε κι εσείς ως σύμμαχοι και αδελφοί λαοί να υποστηρίξετε το έδαφός μας που είναι και δικό σας λόγω του ως άνω αναγραφόμενου δόγματος/πλαισίου.
    Επίσης λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι ως χώρα από το 2022 και μετά ενδέχεται λόγω τεράστιων οικονομικών δυσχεριών να μην μπορούμε να αγοράσουμε ούτε βίδα για τις ερπύστριες των τανκς, μια επίσημη συμμετοχή μας τώρα σε ένα τέτοιο φορέα/σχήμα θα μας εξασφάλιζε σε βάθος χρόνου τη συμμετοχή και ενεργή εμπλοκή μας στο πρόγραμμα από το οποίο θα ήταν δύσκολο να μας πετάξει έξω ο οποιοσδήποτε αργότερα λόγω της αμυντικής φύσης του project και της υποστήριξης των άλλων χωρών/εταίρων

    1. Προφανέστατα τα διπλωματικά οφέλη είναι τεράστια. Αν πλασαριζόμαστε ως κακόμοιροι που δεν έχουμε στον ήλιο μοίρα, για ποιο λόγο να προστατεύσουν εμάς αντί για τα δικά τους συμφέροντα? Όταν όμως έχουμε κοινά συμφέροντα θα μας υπερασπιστούν γιατί έτσι υπερασπίζονται και τους εαυτούς τους. Το ζήτημα με την Τουρκία θα το βρουν μπροστά τους, αλλά τότε θα είναι αργά.

    2. Paradox & dk

      Προφανώς πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία την οποία οποία οι αμερικάνοι θέλουν και προταθούν να αποτρέψουν με όλα τα μέσα συμπεριλαμβανομένων των υπόπτων προσώπων και εταιριών στην Ελλάδα, για να παραμείνουν οι σημαντικότεροι προμηθευτές στην χώρα.

        1. Ndgi οι φίλοι μας και σύμμαχοί μας Αμερικανοί, εάν θελήσουν το οτιδήποτε ας μας παραχωρήσουν πρώτα τουλάχιστον δύο Arleigh Burke, μαζί με τους πυραύλους τους ως στρατιωτική βοήθεια, όπως πράττουν και με το Ισραήλ και μετά μπορούμε να συζητήσουμε την αγορά κάνα δυο μοιρών F-35. Μόνο τη βάση της Σούδας που τους παραχωρήσαμε φτάνει για όλα αυτά που περιέγραψα παραπάνω, νομίζω. Επίσης μέχρι το 2030 παραδοτέα +18 Rafale F4 με συνοπτικές διαδικασίες και παράλληλη απόσυρση των Mirage.

          1. Γιώργο
            Οι φίλοι αμερικάνοι δεν έχουν αντιτορπιλικά για πέταμα, η όταν έχουν προτιμούν να τα στείλουν για αποσυναρμολόγηση για να λιώσουν τα σίδερα και πολύτιμα μέταλλα όπως τον χαλκό που περιέχουν τα χιλιόμετρα καλωδιώσεων στα πλοία για ανακύκλωση αφού έτσι γλυτώσουν χρήματα στις νέες ναυπηγήσεις που είναι πανάκριβες στην Αμερική, αν σκεφτείς ότι ένα φτωχό LCS η ένα NSC Legend-class για την USCG στοιχίζουν γύρο στα 600+ εκατ. $ έκαστο.

            Η Ελλάδα δεν θα έχει ποτέ το στάτους ενός Ισραήλ για την Αμερική όσο και να προσκυνούν οι πολιτικοί και μερικοί άλλοι φανατικοί αμερικανόφυλοι.

            Αν θέλαμε υποστήριξη με παραχωρήσεις μεγάλων πλοίων, νομίζω ότι θα έπρεπε να είχαμε ενδιαφερθεί απο παλιά για αγορά φρεγατών Perry-class όταν ήταν στην μόδα μετά την απόσυρση των C.F. Adams που ήταν παραχώρηση απο Αμερική αν θυμάμαι σωστά, όπως ήταν και στην Γερμανία μέχρι να συνέλθουν τα γερμανικά ναυπηγεία στην μεταπολεμική εποχή και να ξεκινήσουν εγχώριες ναυπηγήσεις.
            Όσον αφορά πάντως την Σούδα δεν είμαι πλέον σίγουρος αν ήταν όντως παραχώρηση, η αν έπαιξε άλλο σενάριο στο παρασκήνιο, αφού έχουν αφήσει σε μερικές περιπτώσεις στο παρελθόν να εννοειθει ότι μας θεωρούν ιδιοκτησία τους σαν το Diego Garcia η ένα Puerto Rico όπου απαιτούν και παίρνουν αυτά που θέλουν χωρίς διαπραγματεύσεις η πολύ συζήτηση.

  9. 1. Νομίζω ότι από το άρθρο φαίνεται ότι αυτή την στιγμή δεν μιλάμε για την ανάπτυξη και παραγωγή ενός νέου μαχητικού, αλλά για την εξέλιξη ακόμη ενός πράγματος επίδειξης τεχνολογίας όπως ήταν το Neuron. Οπότε η μη συμμετοχή εδώ δεν αποκλείει ότι μπορούμε να μπούμε μετά όταν και αν αποφασιστεί τελικά να γίνει μαχητικό.

    2. Η εμπειρία από το Neuron τουλάχιστον σε εμένα μου άφησε πικρή γεύση και πραγματικά για εμένα το αν άξιζε η συμμετοχή μας ή όχι, εξαρτάται από το αν τα κονδυλια που δαπανήθηκαν για αυτό βγήκαν από την τσέπη του Ελληνικού κράτους ή αν η ΕΑΒ πήρε λεφτά από κάποιο ταμείο της ΕΕ. Ο λόγος είναι ότι ξοδεύτηκε χρήμα και χρόνος από την εμπλοκή της ΕΑΒ, και έστω ότι παράχθηκε κάποια τεχνογνωσία, η οποία όμως παραδόθηκε και στους άλλους (άρα δεν έμεινε σαν εμπορικό «μυστικό»/πατέντα της ΕΑΒ). Άρα, την επομένη της λήξης του προγράμματος του Neuron, η ΕΑΒ εκτός των τυχόν χρημάτων που μπορεί να πήρε, δεν είχε ΚΑΝΕΝΑ απτό όφελος. Αύριο μεθαύριο μπορεί οι άλλοι να βγάλουν κάτι σαν το Neuron, χρησιμοποιώντας την τεχνογνωσία όλων των συμμετεχόντων, αλλά χωρίς την συμμετοχή τους, ενώ παράλληλα μην ξεχνάνε ότι από τότε που το έκαναν μέχρι σήμερα, έχει προχωρήσει η τεχνολογία και ήδη πήγε στον βρόντο εκείνη η δουλειά.

    Κάτι τέτοιο μπορεί να είναι ή να μην είναι και το τωρινό project. Αν δίνονται κονδύλια, ας μπει και η ΕΑΒ, αν είναι να ξοδέψει η ΕΑΒ και μετά να πάρουν οι άλλοι την τεχνολογία και να πουν ΟΚ τελείωσε το πειραματικό, ο καθένας μόνος του ξανά αν θέλει να τα χρησιμοποιήσει αλλού, τότε άκυρο.

    3. Όταν βγάλουν οι Ευρωπαίοι 6ης γενιάς και θα το δοκιμάζουν, οι ΗΠΑ θα είναι στην 8η γενιά και μάλλον δεν θα είναι πλέον αεροπλάνο, ενώ η 7η γενιά θα είναι ήδη ώριμη τεχνολογία. Παίζει η Τούρκοι να βγάλουν πιο νωρίς από αυτούς κάτι, αφού κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου στην ΕΕ

    1. Για το τριτο που γραφεις ειναι τι προταιρεοτητα εχεις δωσει πχ οι ρωσοι με το su 57 δε πολυβιαζονται ενω σε αλλους τομεις Α/Α θα δεις ποικιλα συστηματα και ικανα (S 400). Οι αμερικανοι εχουν δωσει προτεραιοτητα στα αεροπλα/ρα και στα μαχητικα. Oποτε ειναι σχετικο αυτο που γραφεις.

      Για μενα θα επρεπε να δωθει εμφανση στον στρατο ξηρας και στην αεροπορια, στο ναυτικο λιγα και καλα.

      1. Οι Ρώσοι δεν βιάζονται, γιατί έχουν άλλο δόγμα. Με μικρές δυνάμεις, αυτά που έχουν τους φτάνουν, με μεγάλες δυνάμεις έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν θα ασχοληθούν με αεροπλανάκια, αλλά με πυρηνικά και υπερ-υπερηχητικά, για αυτό και δεν πολυβιάζονται, γιατί στην ουσία το Su-57 δεν έχουν να το χρησιμοποιήσουν κάπου.

        Ολόγυρά τους δεν υπάρχει χώρα από την οποία μπορεί να αντιμετωπίσουν πολεμική απειλή που να χρειαστεί αυτό (οπότε οι γύρω τους είναι είτε μικροί που τους καθαρίζουν με τα παλιά τους) είτε μεγάλοι (για τους οποίους έχουν τα πυρηνικά), ενώ δεν έχουν βλέπεις του στυλ προβολή ισχύος με αεροπλάνα μακριά από την Ρωσία και έναντι σχετικά δυνατού αντιπάλου στην οποία περίπτωση θα ήθελαν να έχουν ένα προχώ αεροσκάφος. Ενδιάμεση περίπτωση είναι η ΕΕ ειδικά στην περιοχή του πρώην ανατολικού μπλοκ, όπου όμως και πάλι οι Ευρωπαίοι δεν έχουν και ιδιαίτερα πιο ικανά αεροσκάφη.
        ΑΠό την άλλη οι Ευρωπαίοι θα έπρεπε να αναπτύξουν και για να μείνουν στην κούρσα αλλά και για να έχουν αυτοπεποίθηση έναντι Ρωσίας και γιατί όχι και έναντι Τουρκίας

        1. agnostosependytis

          Ούτε οι αμερικάνοι έχουν σήμερα πραγματικό αντικείμενο για τα στέλθ, εκεί που το χρησιμοποίησαν στην αρχή δεν ήταν αυτό που λέγεται Game Changer, ενώ στην συνέχεια διαπίστωσαν ότι δεν ήταν πανάκεια η όσο «αόρατο» το θεωρούσαν, ακόμα και απέναντι σε απαρχαιωμένα αντιαεροπορικά συστήματα.
          Η αποστολή ενός «αόρατου» Spirit με υπερπόντια η διηπειρωτική πτήση για να ρίξει μερικές JDAM σε συμμορίες στην Λιβύη με μη υπαρκτή αεράμυνα, η μια αποστολή ενός Raptor για τον ίδιο σκοπό στο Αφγανιστάν, είναι αστειότητες και καραγκιοζιλίκια για να παραμυθιάζουν το πόπολο στην Αμερική, και για να μη λένε στο κογκρέσο ότι το πεντάγωνο σπαταλάει εξωφρενικά ποσά για συστήματα που δεν έχουν πραγματικό λόγο ύπαρξης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *