Κάθε χρόνο πολλές περιοχές του Πλανήτη μας δοκιμάζονται από μεγάλης κλίμακας πυρκαγιές, των οποίων η ένταση και καταστροφικότητα, εκπλήσσει και τους πλέον έμπειρους πυροσβέστες. Σημαντικό ρόλο στην κατάσβεση των πυρκαγιών έχουν τα εναέρια μέσα, τα οποία πολλές φορές αποτελούν την τελευταία ελπίδα των Πυροσβεστικών Δυνάμεων για να δαμάσουν τις φωτιές σε δύσβατα εδάφη και απρόσιτες ορεινές περιοχές. Παρά την σημαντική αύξηση των αναγκών για νέα αεροσκάφη πυρόσβεσης, τις τελευταίες δύο δεκαετίες η παγκόσμια αεροναυπηγική βιομηχανία ανέπτυξε περιορισμένο αριθμό διαφορετικών τύπων δικινητήριων και μονοκινητήριων πυροσβεστικών αεροσκαφών σύγχρονης τεχνολογίας. Ένα από τα νέας τεχνολογίας μονοκινητήρια αεροσκάφη αεροπυρόσβεσης, το οποίο πιστοποιήθηκε μόλις πριν από λίγα χρόνια, το 2018, είναι το αμερικανικό Thrush 710P Fire Bird της εταιρείας Thrush Aircraft με έδρα το Albany της Georgia των ΗΠΑ.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2003 μετα την εξαγορά της εταιρείας Ayres Corporation, η οποία με τη σειρά της είχε αγοράσει το 1977 τα δικαιώματα κατασκευής ψεκαστικών αεροσκαφών από τον κολοσσό της αμερικανικής αμυντικής βιομηχανίας Rockwell- Standard Corporation. Η ιστορία όμως των συγκεκριμένων αεροσκαφών μας οδηγεί στα μέσα της δεκαετίας του 1950, αφού τα αεροσκάφη που κατασκεύαζε η Rockwell- Standard Corporation προέρχονταν από την εταιρεία Leland Snow που ξεκίνησε την λειτουργία της το 1956 και εξαγοράστηκε από την Rockwell το 1965. Στην πραγματικότητα τα αεροσκάφη της Thrush Aircraft αποτελούν ότι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει η αεροναυπηγική βιομηχανία στον τομέα των μονοκινητήριων πυροσβεστικών αεροσκαφών, ενσωματώνοντας στη σχεδίαση τους την τεράστια εμπειρία που αποκτήθηκε από τα χιλιάδες ανάλογα αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν από τις παραπάνω εταιρείες τα τελευταία 70 έτη.

Το Thrush 710P Fire Bird είναι ένα χαμηλοπτέρυγο μονοκινητήριο αεροσκάφος με μήκος 10,678 μέτρα, εκπέτασμα πτερύγων 16,46 μέτρα, ύψος 3,14 μέτρα, βάρος κενό 2.994 κιλά και μεικτό βάρος αποστολής 6.418 κιλά. Διατίθεται ως μονοθέσιο ή διθέσιο ανάλογα με τις ανάγκες του χρήστη και τις απαιτήσεις των αποστολών. Το αεροσκάφος κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας με υψηλές προδιαγραφές που εξασφαλίζουν επιχειρησιακή ζωή 11.000 ωρών πτήσης. Στη βασική έκδοσή του είναι εξοπλισμένο με ένα κινητήρα Pratt & Whitney Canada PT6A-60AG/65AG (1300 SHP), ο οποίος σε συνδυασμό με την δεξαμενή καυσίμου χωρητικότητας 863 λίτρων επιτρέπουν στο Thrush 710P Fire Bird να ίπταται για περίπου 3 ώρες. Η εμβέλεια του αεροσκάφους ξεπερνά τα 820 χλμ, η ταχύτητα πραγματοποίησης αποστολών του αεροσκάφους κυμαίνεται μεταξύ 145 – 241 χλμ/ώρα, και η επιχειρησιακή του οροφή φτάνει τα 12.000 πόδια (3.657 μέτρα).

Στο κάτω μέρος της ατράκτου διαθέτει ειδική δεξαμενή (κατασκευασμένη από Fiberglass ενισχυμένη με ανοξείδωτο χάλυβα) με συνολική μεταφορική ικανότητα πυροσβεστικού μέσου άνω των 3 τόνων (νερό και πυροσβεστικός αφρός), ενώ διαθέτει δύο σημεία τροφοδοσίας της δεξαμενής για ταχύτερη πλήρωση, επιτρέποντας στο αεροσκάφος άμεση ανταπόκριση σε επείγοντα περιστατικά, και αυξάνοντας των αριθμό αποστολών κατάσβεσης. Το Thrush 710P Fire Bird διαθέτει μια σειρά από σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τους ανταγωνιστές του και ειδικότερα σε σχέση με το βασικό του ανταγωνιστή το επίσης αμερικανικό Air Tractor AT-802. Πιο συγκεκριμένα το Thrush 710P Fire Bird είναι κατά 11,5% ελαφρύτερο διότι η Thrush Aircraft χρησιμοποιεί ειδικά κατεργασμένο ανοξείδωτο χάλυβα, σε κρίσιμα δομικά στοιχεία, με ειδική επιφανειακή αντιδιαβρωτική προστασία, επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη αντοχή στην δομική καταπόνηση, ανώτερες επιδόσεις, υψηλότερο επίπεδο αποτελεσματικότητας και ασφάλειας και εξαιρετική αντοχή και προστασία της ατράκτου και των κρίσιμων υλικών του αεροσκάφους από τα στοιχεία της φύσης, με αποτέλεσμα να απαιτούνται λιγότερες αντικαταστάσεις υλικών στον κύκλο ζωής του αεροσκάφους.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το αεροσκάφος διαθέτει δυνατότητα ανεφοδιασμού με καύσιμο, με τον κινητήρα του σε λειτουργία (Hot Refueling), μειώνοντας έτσι τον χρόνο επανεξυπηρέτησης του αεροσκάφους με πυροσβεστικό υλικό και αλλαγή πληρώματος εφόσον απαιτείται, επιτρέποντας την πραγματοποίηση περισσότερων αποστολών πυρόσβεσης ανά ημέρα επιχειρήσεων και συνεπώς μεγαλύτερη πυκνότητα ρίψεων πυροσβεστικού υλικού. Λόγω της καλύτερης σχέσης ισχύος προς βάρος, το αεροσκάφος επιτυγχάνει σημαντικά υψηλότερες επιδόσεις σε σχέση με τους ανταγωνιστές του, όπως μεγαλύτερη ταχύτητα πραγματοποίησης αποστολών πυρόσβεσης, 20% μεγαλύτερη ταχύτητα αποστολής, στοιχείο σημαντικό για την έγκαιρη πρόσβαση στην περιοχή της πυρκαγιάς, χαμηλότερη ταχύτητα απώλειας στήριξης, επιτρέποντας την άφεση του φορτίου σε χαμηλότερη ταχύτητα και αυξάνοντας την ακρίβεια ρίψης αλλά και το επίπεδο της ασφάλειας της αποστολής.

Το Thrush 710P Fire Bird μπορεί να τροποποιηθεί και να εξοπλιστεί ανάλογα, για την εκτέλεση αποστολών Συλλογής Πληροφοριών Επιτήρησης και Αναγνώρισης (ISR) καλύπτοντας κατά αυτό τον τρόπο, με χαμηλό κόστος κτήσης και λειτουργίας, αποστολές που θα απαιτούσαν την χρήση εναέριων πλατφορμών υψηλού κόστους. Σε αυτήν την περίπτωση το αεροσκάφος παραδίδεται με τον κινητήρα Pratt & Whitney Canada PT6A-67F (1700 SHP) με τον οποίο έχει επίσης πιστοποιηθεί. Η εξαιρετική σχεδίαση και ποιότητα κατασκευής του αεροσκάφους, αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο στον δείκτη ατυχημάτων, αφού το Thrush 710P Fire Bird έχει τον χαμηλότερο στην κατηγορία του, ενώ οι οδηγίες αξιοπλοΐας και οι ειδικές επιθεωρήσεις του, σε σχέση με τον κύριο ανταγωνιστή του, είναι ανύπαρκτες.

Όλα αυτά συνεπάγονται μικρότερο κόστος κτήσης και χρήσης, το οποίο σε βάθος χρόνου μεταφράζεται σε χαμηλότερο συνολικό κόστος κύκλου ζωής. Το αεροσκάφος χρησιμοποιείται από πολλές χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο (ΗΠΑ, Ισπανία, Αυστραλία, Γαλλία κ.α.), και να καλύψει τις αποστολές που θα ανατεθούν οικονομικά, αποτελεσματικά και το πιο σημαντικό με ασφάλεια και αξιοπιστία.

Thrush 710P Fire Bird

Μονοκινητήριo Πυροσβεστικό Αεροσκάφος

Μήκος 10,78 μέτρα
Εκπέτασμα πτερύγων 16,46 μέτρα
Ύψος 3,14 μέτρα
Βάρος κενό 2.994 κιλά
Μεικτό βάρος 6.418 κιλά
Κινητήρας Pratt & Whitney Canada PT6A-60AG/65AG (1300 SHP)
Ταχύτητα αποστολών 145 – 241 χλμ/ώρα
Αυτονομία Περίπου 3 ώρες
Εμβέλεια 828 χλμ
Επιχειρησιακή οροφή 12.000 πόδια (3.657 μέτρα)
Επιχειρησιακή ζωή 11.000 ώρες πτήσης
Χωρητικότητα δεξαμενών καυσίμου 863 λίτρων
Μεταφορική ικανότητα πυροσβεστικού μέσου Άνω των 3 τόνων (νερό και πυροσβεστικός αφρός)