Εντός του Ιουλίου πρόκειται να πραγματοποιηθεί μια Διακυβερνητική Σύνοδος Κορυφής Τουρκίας-Ιταλίας, για την οποία ο Ιταλός πρέσβης στην Τουρκία δήλωσε: «Θα βοηθήσει να απολαύσουμε τους καρπούς της συνεργασίας μας, τους τελευταίους μήνες … η Διακυβερνητική Σύνοδος Κορυφής θα είναι ένα σημείο καμπής … Η συνεργασία στην αμυντική βιομηχανία είναι μια σημαντική πτυχή των διμερών μας σχέσεων. Τα τέλεια αποτελέσματα που έχουν επιτύχει οι τουρκικές και οι ιταλικές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό, το δείχνουν ξεκάθαρα. Η Ιταλία πάντα θεωρούσε την Τουρκία ως στρατηγικό εταίρο στη βιομηχανική συνεργασία».
Τον Ιανουάριο του 2019 ο Πρόεδρος της Προεδρίας Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας, Ismail Demir, είχε δηλώσει: «Η στρατηγική μας συμμαχία με την Ιταλία, μέσω της οποίας έχουμε συνεργαστεί στενά στο παρελθόν και έχουμε αναπτύξει προϊόντα μαζί, συνεχίζεται με βάση μια αμοιβαία επωφελής κατάσταση στον αμυντικό τομέα και έχουμε ισχυρά κίνητρα να εμβαθύνουμε τη συνεργασία μας με συγκεκριμένα βήματα προς την κατεύθυνση των κοινών μας συμφερόντων».
Συνεργασία στο ναυτικό τομέα
Τον Ιανουάριο του 2007, η Fincantieri, αφού υπέγραψε συμφωνία βιομηχανικής συνεργασίας με την τουρκική RMK Marine Shipyard (KOC Group), κέρδισε πρόγραμμα € 110 εκατομμυρίων για την κατασκευή 4 περιπολικών σκαφών για την Τουρκική Ακτοφυλακή. Τα πλοία κλάσης «Dost» εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2013-2014. Ο σχεδιασμός τους βασίζεται στα πλοία κλάσης «Sirio» που κατασκευάζονται από τη Fincantieri. Η συμφωνία περιελάμβανε και αποστολή ιταλικής ομάδας υποστήριξης στην Τουρκία, για εκπαίδευση προσωπικού και υποστήριξη των πλοίων. Τα νέα πλοία είναι ικανά να εκτελούν αποστολές έρευνας και διάσωσης και είναι τα πρώτα σκάφη της Τουρκικής Ακτοφυλακής που μπορούν να υποστηρίξουν επιχειρήσεις ελικοπτέρων.
Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ο τότε Υφυπουργός Αμυντικών Βιομηχανιών Murad Bayar είχε δηλώσει: «Η κατασκευή των πλοίων, το σχέδιο των οποίων είναι της ιταλικής Fincantieri, πρόκειται να υλοποιηθεί από την RMK Marine σε τουρκικά ναυπηγεία. Η μεταφορά τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης προγραμμάτων, της μεταφοράς τεχνογνωσίας σχετικά με δραστηριότητες σχεδιασμού, κατασκευής, εγκατάστασης, ολοκλήρωσης και δοκιμών, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ των δύο εταιρειών για την απόκτηση των απαιτούμενων δυνατοτήτων».
Πιο πρόσφατα, τον Οκτώβριο του 2019, η Vard Marine, μια καναδική θυγατρική της Fincantieri, υπέγραψε μνημόνιο στρατηγική συνεργασία με την τουρκική εταιρεία Askeri Fabrika ve Tersane İşletme A.Ş. (ASFAT). Το δελτίο τύπου της Vard αναφέρει σχετικά: «Η Vard Marine Inc. είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με την Askeri Fabrika ve Tersane İşletme A.Ş. (ASFAT) της Τουρκίας για την προώθηση μιας στρατηγικής συνεργασίας όπου η Vard Marine θα παρέχει το σχεδιασμό μιας μεγάλης γκάμας σκαφών και η ASFAT θα συντονίζει την κατασκευή επιλεγμένων έργων στα εγκεκριμένα ναυπηγεία της στην Τουρκία. Το μνημόνιο παρέχει την ευκαιρία στη Vard Marine να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην περιοχή και να συνεργαστεί με άλλες εταιρείες τόσο στον Καναδά όσο και στην Τουρκία».
Η ASFAT ιδρύθηκε από το Τουρκικό Υπουργείο Εθνικής Άμυνας το 2018 με σκοπό τη διαχείριση και αξιοποίηση των εγκαταστάσεων και των δυνατοτήτων 27 στρατιωτικών εργοστασίων και 3 ναυπηγείων. Σήμερα, η ASFAT ανταγωνίζεται, για την προμήθεια περιπολικών ανοιχτής θαλάσσης στις Φιλιππίνες, με τα ναυπηγεία HHI (Νότια Κορέα) και τα Israeli Shipyards (Ισραήλ). Η κρατική ASFAT κατασκευάζει επίσης 4 κορβέτες MILGEM για το Πακιστάν καθώς και τα περιπολικά κλάσης «Hisar» για την Τουρκία.
Συνεργασία στον αεροπορικό τομέα
Το πρόγραμμα ελικοπτέρων T-129 ATAK θεωρείται ως η κύρια συνεργασία της αμυντικής βιομηχανίας της Ιταλίας με αυτή της Τουρκίας. Βασισμένο στο ελικόπτερο A-129 της AgustaWestland (που ανήκει στο Leonardo), το T-129 έχει προσαρμοστεί από την TAI για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της Άγκυρας και να ενσωματώνει τουρκικής προέλευσης συστήματα. «Ως τουρκική πλευρά, επιθυμούμε η συνεργασία μας στα ελικόπτερα να συνεχιστεί με αυξανόμενο τρόπο και στο επίπεδο των πωλήσεων σε άλλες χώρες, λαμβάνοντας υπόψη τις αυξανόμενες σχεδιαστικές και τεχνολογικές δυνατότητες της Τουρκίας για την ανάπτυξη νέων ελικοπτέρων», είχε δηλώσει ο Ismail Demir τον Ιανουάριο του 2019.
Στις 8 Ιουνίου του 2022, η Τουρκία ανακοίνωσε ότι επέλεξε το ελικόπτερο AW-119T της Leonardo, ως το νέο της εκπαιδευτικό ελικόπτερο. Ο Τουρκικός Στρατός θα αποκτήσει 15 ελικόπτερα που αγοράστηκαν στο πλαίσιο σχετικής σύμβασης. Το AW-119T είναι η τουρκική έκδοση του AW-119M. Η Άγκυρα θα μπορούσε επίσης να συμμετάσχει, μαζί με τη Leonardo, στην ανάπτυξη του ελικοπτέρου AW-249, το οποίο προορίζεται να διαδεχθεί το A-129, καθώς η ιταλική εταιρεία αναζητά συνεργάτες από το 2017. Η TAI προχωρά στην ανάπτυξη του διαδόχου του T-129 ATAK, του ATAK-2 (η σχετική σύμβαση υπογράφηκε το Φεβρουάριο του 2019). Μια σύγκλιση των 2 σχεδιάσεων για την τελική σχεδίαση/παραγωγή ενός ελικοπτέρου για τις δύο χώρες δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Τον Ιούλιο του 2012, το Τουρκικό Ναυτικό υπέγραψε σύμβαση με την Alenia Aermacchi (πλέον ανήκει στη Leonardo) και την TAI για το Πρόγραμμα Meltem III, το οποίο αφορά στην προμήθεια συνολικά 6 αεροσκαφών ATR-72-600 και την τροποποίησή τους σε πλατφόρμες ανθυποβρυχιακούς πολέμου. Το δεύτερο αεροσκάφος παραδόθηκε στο Τουρκικό Ναυτικό τον Μάρτιο του 2021.
Ιταλία και Τουρκία έχουν εταιρική σχέση και στις διαστημικές και δορυφορικές τεχνολογίες ως μέρος του προγράμματος GÖKTÜRK. Το πρόγραμμα οδήγησε στην κατασκευή, από την Telespazio (κύριος ανάδοχος), και τη Thales Alenia Space, ενός δορυφόρου παρατήρησης, ενός δορυφορικού κέντρου ολοκλήρωσης και δοκιμών στην Άγκυρα (εγκαινιάστηκε το 2015) και ενός πλήρους επίγειου τμήματος. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν, ως υπεργολάβοι, η TAI (για δορυφορικό μηχανολογικό σχεδιασμό), η ASELSAN (για εγκατάσταση του επίγειου σταθμού) και η TÜBITAK-UEKAE (για κρυπτογράφηση).
Συνεργασία στο στρατιωτικό τομέα
Η Vitrociset, μια εταιρεία που ανήκει στη Leonardo από το 2018, και η οποία συγχωνεύθηκε με τη Leonardo το 2021, έχει συνεργαστεί, ως υπεργολάβος, με τη Roketsan. Το 2012, η Vitrociset κέρδισε σύμβαση ύψους € 9 εκατομμυρίων για την αναβάθμιση ενός συστήματος διοίκησης και ελέγχου (C2). Οι εργασίες έγιναν στο στρατιωτικό πεδίο δοκιμών Karapinar. Η σύμβαση περιελάμβανε αναβάθμιση, εκπαίδευση και υποστήριξη του συστήματος.
Η εταιρεία ειδικεύεται στην ολοκλήρωση σύνθετων συστημάτων, υπηρεσιών ασφάλειας και υποστήριξης για την άμυνα, το διάστημα, τις αεροπορικές μεταφορές και την αστυνομία. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι παράγει εξοπλισμό υποστήριξης για το πρόγραμμα F-35. Για τη συνεργασία αυτή, το τουρκικό αμυντικό περιοδικό «Turkish Defense» έγραψε το Φεβρουάριο του 2018: «Η Vitrociset προχωρά αποφασιστικά στην επιχειρηματική της ανάπτυξη στην Τουρκία: Ο υψηλός όγκος δράσεων από τα γραφεία της Vitrociset στην Άγκυρα σημαίνει τη μετάβαση από ένα υποκατάστημα σε μια πλήρη τουρκική εταιρεία».