Η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε φάση ανανέωσης του οπλοστασίου της, μέσω της προμήθειας των μαχητικών αεροσκαφών F-35A Lightning II και της απόσυρσης παλαιότερων εκδόσεων μαχητικών F-16. Επίσης εξετάζει την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών F-15. Πέραν αυτών το Ισραήλ στρέφεται και προς την προμήθεια σύγχρονων βλημάτων αερομαχίας, προκειμένου να αντισταθμίσει τις αντίστοιχες κινήσεις των αραβικών κρατών της περιοχής.

Το 1968 το Ισραήλ ένταξε σε υπηρεσία τα βλήματα μεγάλου βεληνεκούς AIM-7 Sparrow. Το επιχειρησιακό πλεονέκτημα των AIM-7 Sparrow άρχισε να αμβλύνεται, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν τα αραβικά κράτη άρχισαν να εντάσσουν σε υπηρεσία τα σοβιετικά βλήματα R-23, R-40 και λίγο αργότερα τα R-27. Ειδικά ο R-40 είχε μεγαλύτερη εμβέλεια από τον AIM-7, αν και υπηρετούσε σε μικρούς αριθμούς στα συριακά MiG-25.

Η απάντηση του Ισραήλ ήταν το βλήμα AIM-120 AMRAAM, τα οποία απέκτησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Σήμερα το Ισραήλ διατηρεί σε υπηρεσία την έκδοση AIM-120C. Από την άλλη πλευρά, τα αιγυπτιακά MiG-29M και τα συριακά MiG-29SMT ενσωματώνουν βλήματα με μεγαλύτερο βεληνεκές και ίσως καλύτερες επιδόσεις. Η Αίγυπτος ενδιαφέρεται και για τα Su-35, σε συνδυασμό με τα προηγμένα βλήματα R-37M μέγιστου βεληνεκούς 400 χιλιομέτρων. Τα αιγυπτιακά Rafale χρησιμοποιούν βλήματα MICA, ενώ στο μέλλον θα χρησιμοποιούν και βλήματα Meteor.

Οι επιλογές του Ισραήλ είναι η αναβάθμιση των AIM-120C, στο επίπεδο AIM-120D, όταν η Ουάσιγκτον εγκρίνει την εξαγωγή του βλήματος ή να επιλέξει ένα άλλο βλήμα όπως το Peregrine της Raytheon (υπό ανάπτυξη, διάδοχος του AMRAAM), το AIM-260 της Lockheed Martin (υπό ανάπτυξη, επίσης διάδοχος του AMRAAM) ή το Meteor, που είναι συμβατό με τα F-35. Παράλληλα, σε επίπεδο παθητικής άμυνας, το Ισραήλ μπορεί να επενδύσει στη λύση του συστήματος C-RAM David’s Sling των Rafael και Raytheon, βεληνεκούς 40-300 χιλιομέτρων. Το σύστημα εντάχθηκε σε υπηρεσία το 2017 και θα αντικαταστήσει τα συστήματα Hawk και Patriot.

Το David’s Sling χρησιμοποιεί το βλήμα Stunner, το οποίο, σύμφωνα με τη Raytheon, μπορεί να τροποποιηθεί σε βλήμα αερομαχίας και να πιστοποιηθεί στα ισραηλινά F-16, F-15 και F-35. Το Stunner ενσωματώνει κινητήρα με ικανότητα αυξομείωσης της ώσης εν πτήση επιτρέποντας στο βλήμα να πραγματοποιεί υψηλές επιταχύνσεις και ακραίους ελιγμούς, ιδιαίτερα κατά την τερματική φάση. Η συνθήκη αυτή είναι σημαντική καθώς ο Stunner δεν ενσωματώνει πολεμική κεφαλή αλλά αναχαιτίζει τον στόχο με τη δύναμη της κινητικής ενέργειας.

Στην έκδοση αερομαχίας το βλήμα θα ενσωματώνει, πιθανότατα, πολεμική κεφαλή, άρα θα έχει μικρότερη εμβέλεια, αλλά αυξημένη φονικότητα και πιθανότητα προσβολής. Ένα σημαντικό πλεονέκτημα του Stunner είναι το σύστημα καθοδήγησης που ενσωματώνει. Συγκεκριμένα το βλήμα χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό υπέρυθρου συστήματος καθοδήγησης και ραντάρ τεχνολογίας AESA. Επικουρικά το βλήμα ενσωματώνει και σύστημα ζεύξης δεδομένων για ανανέωση δεδομένων, εν πτήση, είτε από άλλα φίλια αεροπορικά μέσα ή από κέντρα διοίκησης και ελέγχου στο έδαφος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *