Η Υπουργός Άμυνας της Ολλανδίας, Barbara Visser,  ανακοίνωσε, στις 12 Οκτωβρίου, ότι ο Ολλανδικός Στρατός θα αναβαθμίσει, στο πλαίσιο προγράμματος εκσυγχρονισμού μέσης ζωής,  τα αυτοκινούμενα πυροβόλα PzH-2000NL και τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης CV-9035NL που διαθέτει. Οι εργασίες αναβάθμισης θα ξεκινήσουν το 2020, για τα PzH-2000NL, και το 2022, για τα CV-9035NL

Το πρόγραμμα αναβάθμισης των PzH-2000 θα γίνει παράλληλα με το αντίστοιχο πρόγραμμα της Γερμανίας. Η Γερμανία έχει παραλάβει συνολικά 185 PzH-2000, αλλά μετά την τελευταία αναθεώρηση της δομής των Γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων, το νέο οργανόγραμμα περιλαμβάνει δύναμη 101 πυροβόλων. Τα υπόλοιπα 84 τέθηκαν σε κατάσταση αποθήκευσης και είναι διαθέσιμα προς πώληση (απομένουν 48, μετά την πώληση 15 και 21 στην Κροατία και Λιθουανία αντίστοιχα). Η Ολλανδία έχει προμηθευτεί 57 PzH-2000, εκ των οποίων 18 διατηρεί σε υπηρεσία, έξι (6) χρησιμοποιεί στην εκπαίδευση και 33 είναι σε αποθήκευση και προσφέρονται προς πώληση.

Το κόστος της αναβάθμισης των 18 ολλανδικών PzH-2000 δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα, με την Visser να κάνει λόγο για ένα ποσό της τάξεως των € 25-100, ανάλογα με το τι θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα αναβάθμισης, τη διάρκεια του συμβολαίου εν συνεχεία υποστήριξης και το κόστος προμήθειας πυρομαχικών. Σε κάθε περίπτωση το πρόγραμμα αναβάθμισης θα διατηρήσει τα πυροβόλα ικανά μέχρι το 2035-2040.

Σχετικά με τα τεθωρακισμένα οχήματα CV-9035NL, η Ολλανδία απόκτησε 193 οχήματα, εκ των οποίων 44 πούλησε στην Εσθονία το 2014. Το κόστος αναβάθμισης των 149 εν υπηρεσία οχημάτων αναμένεται να κοστίσει μεταξύ € 250 εκατομμυρίων και € 1 δισεκατομμυρίου, ανάλογα με το τι θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα αναβάθμισης και το συμβόλαιο εν συνεχεία υποστήριξης. Και στην περίπτωση των CV-9035NL στόχος του προγράμματος αναβάθμισης είναι τα οχήματα να παραμείνουν ικανά μέχρι το 2040. Το πρόγραμμα αναβάθμισης τόσο των PzH-2000NL όσο και των CV-9035NL αναμένεται να ολοκληρωθεί περί το 2026.

Όπως προείπαμε Ολλανδία και Γερμανία διαθέτουν προς πώληση 33 και 48, αντίστοιχα, μεταχειρισμένα PzH-2000. Σύμφωνα με το κροατικό πρόγραμμα, το κόστος ενός (1) μεταχειρισμένου PzH-2000 (δηλαδή το πυροβόλο συν ένα αρχικό απόθεμα ανταλλακτικών) ανέρχεται στα € 3.440.000. Συνεπώς η προμήθεια των 81 μεταχειρισμένων PzH-2000 θα κόστιζε στην Ελλάδα περί τα € 280.000.000, πόσο που εφόσον υπάρξουν διακρατικές συμφωνίες με την Ολλανδία και τη Γερμανία, αντίστοιχα, το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής θα μπορούσε να επιμεριστεί σε βάθος δεκαετίας, για παράδειγμα, επιβαρύνοντας τον αμυντικό προϋπολογισμό της χώρας με ένα ποσό της τάξεως των € 28.000.000 ετησίως (συν τους τόκους). Ένα ποσό που σίγουρα είναι εντός των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας, ακόμα και σ’ αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Πιστεύουμε ότι η προσπάθεια απόκτησης των 81 μεταχειρισμένων PzH-2000 της Γερμανίας και της Ολλανδίας αξίζει τον κόπο να «κυνηγηθεί» έντονα από την χώρα μας διότι μια τέτοια κίνηση θα έφερνε στο ελληνικό οπλοστάσιο 81 νέα υπερσύγχρονα αυτοκινούμενα πυροβόλα, τα οποία, μαζί με τα υπάρχοντα 24, θα εξόπλιζαν έξι (6) Μοίρες των 17-18 πυροβόλων, οι οποίες με τη σειρά τους θα αναβάθμισαν σε μεγάλο βαθμό την ισχύ πυρός του Δ’ Σώματος Στρατού στον Έβρο.

Ως γνωστόν η Ελλάδα έχει παραλάβει 24 αυτοκινούμενα πυροβόλα PzH-2000 των 155 χιλιοστών. Το σχετικό συμβόλαιο υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2001 με συνολικό κόστος € 191.000.000 (δηλαδή € 7.960.000 ανά μονάδα). Οι παραδόσεις ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2003 και ολοκληρώθηκαν τον Ιούνιο του 2004. Τα ελληνικά PzH-2000 εξοπλίζουν την 156η και την 163η Αυτοκινούμενη Μοίρα Μέσου Πυροβολικού, οι οποίες επιχειρούν ως Μοίρες Γενικής Υποστήριξης της 12ης και της 16ης Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού αντίστοιχα.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η προμήθεια των 24 PzH-2000 από τον ΕΣ έγινε στο πλαίσιο την κάλυψης επειγουσών αναγκών, και ως προπομπός του προγράμματος προμήθειας 193 νέων αυτοκινούμενων πυροβόλων προϋπολογισμένου κόστους € 964.000.000, το οποίο εντάχθηκε αρχικά στο ΕΜΠΑΕ 2005-2010. Όμως, η απόφαση για μείωση των αμυντικών δαπανών, σε συνδυασμό με την απόκτηση των 223 μεταχειρισμένων M-109A3GE2, οδήγησε στην ακύρωση του προγράμματος.