Η Lockheed Martin ανακοίνωσε ότι απέσπασε συμβόλαιο ύψους $ 1,8 δισεκατομμυρίων για την ανάπτυξη του λογισμικού της έκδοσης Block.4 των μαχητικών αεροσκαφών F-35 Lightning II (το κόστος αφορά στη δεύτερη φάση του προγράμματος). Σύμφωνα με την Lockheed Martin, το λογισμικό περιλαμβάνει πάνω από 8 εκατομμύρια γραμμών κώδικα, ο οποίος θα ελέγχει όλες τις λειτουργίες και ικανότητες του F-35.

Στην έκδοση F-35 Block.4 το αεροσκάφος θα ενσωματώνει πάνω από 50 βελτιώσεις, μεταξύ των οποίων η βελτίωση των ικανοτήτων αναγνώρισης και ανίχνευσης στόχων σε μεγαλύτερες αποστάσεις και η συλλογική βελτίωση των επιδόσεων στόχευσης του αεροσκάφους. Οι εργασίες ανάπτυξης του λογισμικού αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Αύγουστο του 2026.

Comments

  1. Την είδηση την είδα στο https://defence-blog.com/news/lockheed-martin-awarded-1-8-billion-for-f-35-block-4-software-development.html αλλά κάτι δεν μου άρεσε. Αρχίζω να διαβάζω πιο προσεκτικά (όπως έγραψα πρόσφατα, ανάλογες ανακοινώσεις απαιτούν μαθηματική ανάλυση).
    Αντιγράφω την πρώτη πρόταση: “The U.S. Navy has awarded Lockheed Martin $1.8 Billion for the second phase of the F-35 Lightning II Block 4 pre-modernization program for the Air Force, Navy, Marine Corps; and non-U.S. Department of Defense (DoD) participants.”
    Μεταφράζω στο google translate (για να μην με πείτε biased): “Το Ναυτικό των ΗΠΑ χορήγησε στη Lockheed Martin 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια για τη δεύτερη φάση του προ-εκσυγχρονισμού του F-35 Lightning II Block 4 για την Πολεμική Αεροπορία, το Πολεμικό Ναυτικό, το Ναυτικό Σώμα [εννοεί τους Πεζοναύτες] και μη μέλη του Υπουργείου Άμυνας (DoD) [εννοεί πελάτες πέραν των ΗΠΑ].”
    Δηλαδή τα 1,8 δισ. δολ. είναι για τη δεύτερη φάση (χωρίς να ξέρουμε για πόσες φάσεις μιλάμε, μία, δύο ή περισσότερες) του προ-εκσυγχρονισμού (δηλαδή ο κυρίως εκσυγχρονισμός πόσο θα κοστίσει;). Τελικά, ποιο είναι το συνολικό κόστος ανάπτυξης και εγκατάστασης του λογισμικού της έκδοσης Block 4; Ουδείς γνωρίζει.

    Κι εκεί άρχισα να θυμάμαι ένα ωραίο άρθρο προ τετραμήνου περίπου: “The F-35 is Set to Receive the Deadliest (and Most Expensive) Software Patch in History” https://nationalinterest.org/blog/buzz/f-35-set-receive-deadliest-and-most-expensive-software-patch-history-44742
    Κάπου εκεί γίνεται λόγος για παλαιότερη εκτίμηση $3,9 δισ. για την υλοποίηση του Block 4, τα οποία 3,9 τετραπλασιάστηκαν στα 16 (λες και μιλάμε για φυστίκια ή peanuts), ενώ τίθεται το ρητορικό ερώτημα εάν τα 16 δισ. δολ. είναι αρκετά (που, απ’ ό,τι διαπιστώνεται, δεν θα είναι).

    Εν ολίγοις: παίρνεις ένα αεροπλάνο με φανταστικές δυνατότητες (το “φανταστικές” και με τις δύο έννοιες: “εξαιρετικές” και “στη φαντασία σου”) αλλά όπως είναι έχει κάποια θεματάκια και κάποιους περιορισμούς (όταν βέβαια πετάει, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση…), οπότε θα πρέπει να αναβαθμιστεί στην επόμενη version (όπως το Android). Ωραία, να το αναβαθμίσουμε. Και ποιος είπε ότι αυτό θα είναι δωρεάν;;;
    Με άλλα λόγια, εάν θες να κάνει αυτό που νόμιζες ότι κάνει, πρέπει να πληρώσεις. Κι άλλα.

    Ως ένα σημείο, η όλη υπόθεση είναι απολύτως αναμενόμενη, καθώς όλα τα σύγχρονα μαχητικά απαιτούν αναβαθμίσεις, καθώς οι απειλές και η γενικότερη κατάσταση εξελίσσονται διαρκώς. Το θέμα όμως είναι να υπάρχει ένας στοιχειώδης έλεγχος του κόστους: πληρώνω τόσα τώρα και παίρνω αυτό το οποίο κάνει αυτά ακριβώς, αύριο το αναβαθμίζω με τόσα και θα κάνει εκείνα. Όχι όμως να διαρέεται το τί θα κάνει κάποτε (eventually) και αυτό να νομίζουμε ότι το κάνει τώρα και με flyaway cost λιγότερο από 80 εκ. δολ. (το flyaway cost είναι άλλη μια πονεμένη ιστορία, για όποιον έχει παρακολουθήσει τις αναρτήσεις μου).

    Συμπερασματικά: το F-35 είναι ένα αξιόλογο μαχητικό, το οποίο εν ευθέτω χρόνω θα διαθέτει πολύ ιδιαίτερες ικανότητες. Εκτιμώ ότι θα προσφέρει πολλά, όταν ωριμάσει, αλλά με σημαντικό κόστος, το οποίο δεν περιορίζεται μόνο στην προμήθεια Α/Φ και συναφούς εξοπλισμού. Και το οποίο συνολικό κόστος είναι εξαιρετικά δύσκολο να εκτιμηθεί (και να οριοθετηθεί). Είναι λοιπόν ένα πολύ καλό αεροπλάνο για τις ΗΠΑ και για όποια χώρα μπορεί να το αντέξει οικονομικά. Όποιος όμως έχει έστω και περιορισμένη επίγνωση της σημερινής κατάστασης στις ΕΔ και στη χώρα εν γένει, αντιλαμβάνεται ότι όλα αυτά είναι ακαδημαϊκώς ενδιαφέροντα αλλά απλά δεν μας αφορούν…

    Δυστυχώς όμως μας αφορούν από την άποψη της αναχαίτισης, σε περίπτωση που το πάρουν τελικά οι γείτονες. Και για να μην κατηγορηθώ ότι κατηγορώ το F-35, παραπέμπω σε μία πρόσφατη, πολύ καλή ανάρτηση, όπου επιδεικνύονται οι δυνατότητες που (θα) έχει το εν λόγω αεροπλάνο: https://theaviationist.com/2019/06/07/360-degree-video-takes-viewer-on-an-f-35-walkaround-with-a-test-pilot-shows-how-he-can-see-through-the-airframe/

  2. Η αναβάθμιση του λογισμικού θα είναι το πρώτο σκέλος και περιλαμβάνει και την πιστοποίηση του meteor, οι προηγούμενες εκδόσεις είναι αυτές :
    https://www.f35.com/about/life-cycle/software
    Το επόμενο σκέλος θα είναι η αναβάθμιση των υποσυστημάτων με πιο ικανά και φτηνά περίπου από το 2023 και το lot 15 :
    https://www.defensenews.com/air/2018/09/27/harris-wins-f-35-business-for-new-computer-processors-shaking-up-the-supply-chain/
    Αν πάρουμε f35 θα ήταν κατά την γνώμη μου λάθος να είναι από lot πριν το 15.
    Επίσης επειδή δεν νομίζω ότι δεν θα πάρουμε, και μιας και η αναβάθμιση των f16 αφορά περίπου τα ίδια υποσυστήματα (υπολογιστής, οθόνη, η/ο=legion pod), θα είχε νόημα για λόγους ομοιοτυπιας και μειωμένου κόστους υποστήριξης αργότερα να γίνει με αυτά της αναβάθμισης των f35. Επίσης αν κατασκευαστουν στην Ελλάδα ως ΑΩ θα μας δώσει τεχνογνωσία που μπορεί να χρησιμοποιηθουν και σε πολιτικές εφαρμογές. Τέλος δεν ξέρω αν αυτά τα ποσά για Ε&Α είναι υπερβολικά, αλλά τα 32 εκ που δίνουν οι Γερμανοί για Ε&Α για το fcas είναι πραγματικά πολύ λίγα.

  3. Κωνσταντίνε νομίζω ότι το block 4 θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε ως νέα έκδοση του Φ35, εννοώντας ότι δεν νομίζω ότι έχουν υποσχεθεί σε κανένα ότι θα αναβαθμίσουν τα block3f δωρεάν.
    Σίγουρα θα κοστίσει πολλά λεφτά η ανάπτυξη του λογισμικού.
    Το λογισμικό του Φ35 είναι ίσως το πιο ακριβό συστατικό του. Αυτή ήταν η κυρία πηγή καθυστερήσεων στο παρελθόν. Αυτό είναι και ο λόγος που είναι εξαιρετικά δύσκολο για κάποιον άλλο να αναπτύξει αεροσκάφος αντίστοιχο του Φ35 ακόμα και εάν είχε υλικά αντίστοιχης ποιότητας (ραντάρ, αισθητήρες κλπ κλπ). Είναι ο βαθμός integration που γίνεται στο Φ35.
    Ένας κύριος που γνωρίζει πολλά μου παρομοίασε το Φ35 σαν το iphone. Τα υπόλοιπα αεροσκάφη (ουσιαστικά όλα τα προηγούμενης γενιας) είναι σαν να έχεις κολλήσει με μονωτική ταινία την κάμερα, το GPS, το τηλέφωνο κλπ. Έτσι μου παρομοίασε τη διαφορά στο βαθμό ενσωμάτωσης των υποσυστημάτων του Φ35 σε σχέση με τα υπόλοιπα μαχητικά. Αυτή η ενσωμάτωση βασίζεται στο hardware αλλά κυρίως στο λογισμικό που ενσωματώνει τα διαφορά υποσυστήματα.
    Σίγουρα η ανάπτυξη του λογισμικού block4 θα κοστίσει πολλά , αλλά εδώ φαίνεται και η σημασία των οικονομιών κλίμακας του Φ35. Το κόστος θα διαμοιραστεί ανάμεσα στους χρήστες των χιλιάδων Φ35. Αντίθετα εάν προσπαθήσεις να αναβαθμίσεις το λογισμικό φερ’ειπειν του Ραφάλ, το κόστος θα μοιραστεί σε πολύ λιγότερα μέρη, με αποτέλεσμα το κόστος να είναι δυσανάλογα υψηλό (τυπικό μειονέκτημα των Γαλλικών όπλων)

  4. Αγαπητέ συνονόματε, συμφωνούμε επί της αρχής. Το F-35 (θα) είναι όντως σαν το iphone (το οποίο υποθέτω ότι είναι πολύ καλό, καθώς προσωπικά δεν έχω τόσα λεφτά να αγοράσω τέτοιο κινητό). Τώρα, επί των άρθρων, έχω μερικές παρατηρήσεις, ήσσονος σημασίας.

    Το Block 4 σαφώς θα περιλαμβάνει νέες λειτουργίες. Όμως, θα αποκαθιστά και υφιστάμενα προβλήματα (bugs). Όπως αναφέρεται στην ανάρτηση του National Interest που παρέθεσα: “…the Pentagon is planning a major patch for F-35 software and hardware called Block 4 that will add or fix fifty-three capabilities—including nine capabilities planned to be in Block IIIF, but which were deferred due to implementation challenges. These include major performance upgrades and new weapons integration, as well as bug fixes and minor performance improvements.”
    Κάποιες όμως από τις λειτουργίες που θα προστεθούν εγώ είχα την (λανθασμένη, όπως αποδεικνύεται) εντύπωση ότι τις διαθέτει η τρέχουσα έκδοση του λογισμικού. Π.χ.: SDBII, AIM-9X Block II, AGCAS… Επιπρόσθετα, διαβάζω: “In addition, BAE Systems has been contracted to provide the ASQ-239 electronic warfare suite, which combines a 360 degree electromagnetic sensor to detect nearby threats with infrared and radar countermeasures” https://www.defenseworld.net/news/24904/Lockheed_Martin_Awarded__1_8_Billion_for_F_35_Block_4_Development#.XP6rDY9S_IV Δηλαδή, αντιλαμβάνομαι ότι η παρούσα έκδοση δεν διαθέτει καμία δυνατότητα ΗΠ, καθώς το ASQ-239 ΘΑ εγκατασταθεί με το Block 4. Ομολογώ ότι αυτό το συνειδητοποίησα μόλις τώρα…

    Να το κάνουμε λιανά: όπως γνωρίζεις, ασχολούμαι με το άθλημα εδώ και αρκετά χρόνια. Παρ’όλ’αυτά, είχα τη λανθασμένη εντύπωση ότι αρκετές δυνατότητες υπήρχαν ήδη, ενώ πρόκειται να πιστοποιηθούν κάποτε στο μέλλον, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Γιατί όμως να κάνω τέτοιο λάθος; Προφανώς, γιατί κάποιος με έκανε να πιστέψω ότι είναι έτσι…
    Σημειωτέον ότι η εγκατάσταση του Block 4 αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2026, σύμφωνα με το δημοσίευμα του defenseworld. Σε απλά ελληνικά και λαμβάνοντας υπόψη τις μέχρι τώρα καθυστερήσεις του προγράμματος: ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι…

    Επίσης, το κόστος είναι πολύ μεγάλο. Προφανώς και κάθε αναβάθμιση κοστίζει. Π.χ. η ανάπτυξη του στάνταρ F4 του Rafale θα κοστίσει 1,9 δισ. €, αν και πιο περιορισμένη από το Block 4 του F-35. Όμως το Block 4 ξεφεύγει… Όπως λέει και η Rep. Niki Tsongas (η οποία διατήρησε το επώνυμο του προφανώς ελληνικής καταγωγής συζύγου της): “This potential cost of $16 billion is an astonishingly high amount and, as far as I am aware, greatly exceeds any cost figures previously provided to Congress” http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/191396/cost-of-f_35-block-4-upgrade-quadruples-but-may-not-suffice.html

    Τέλος, διατηρώ μεγάλες επιφυλάξεις σχετικά με τα χιλιάδες F-35. Μόλις ξεπεράσαμε τα 400. Το ένστικτό μου λέει ότι δεν θα γίνουν ποτέ “χιλιάδες”. Ο χρόνος θα δείξει…

    1. συφωνα με το ημιεπισημο airforce mag οι νεες δυνατοτητες του block 4 ειναι στο πολεμο επιφανειας
      http://www.airforcemag.com/MagazineArchive/Pages/2019/March%202019/Keeping-the-F-35-Ahead-of-the-Bad-Guys.aspx

      «η παρούσα έκδοση δεν διαθέτει καμία δυνατότητα ΗΠ, καθώς το ASQ-239 ΘΑ εγκατασταθεί με το Block 4»
      δεν ειναι ετσι
      το ASQ-239 ειναι εγκατεστημενο και επιχειρησιακο, προσφατα μαλιστα εκσυγχρονιστηκε και θα εκσυγχρονιστει περαιτερω με το block 4:
      «BAE Systems has upgraded the AN/ASQ-239 electronic warfare system for the F-35 Lightning II to meet future capability requirements and improve warfighters’ ability to conduct critical missions in contested airspace.
      The improved EW system delivers the world-class functionality of the previous system in a smaller footprint, reducing volume and power requirements – creating space for Block IV modernization upgrades.»
      https://www.apnews.com/2c0365c14d5f47da8a3b16f81d04506d

      Να μας υπενθυμισω οτι προκειται για το πλεον ισχυρο συστημα ΗΠ σε μαχητικο σημερα
      «F-35 is capable of stand-off jamming for other aircraft — providing 10 times the effective radiated power of any legacy fighter »
      https://www.f35.com/about/capabilities/electronicwarfare

      επισης απο την ιδια πηγη να μας υπενθυμισω:
      «sophisticated electronic attack capabilities, including ….algorithm-packed data streams»
      τι σημαινει αυτο? ΚΥΒΕΡΝΟΠΟΛΕΜΟΣ
      η φαντασια μπορει να οργιασει για το τι μπορει να κανει σε δικτυα αεραμυνας…

      1. Όντως, σχετικά με το ASQ-239 έκανα λάθος, προφανώς και είναι εγκατεστημένο: “We’ve delivered almost 400 EW systems to date…”
        Έχω γίνει εξαιρετικά επιφυλακτικός με τις διάφορες ανακοινώσεις, οι οποίες αφήνουν μεν ένα ωραίο feeling αλλά τελικά δεν μας λένε κάτι συγκεκριμένο ή, ακόμα χειρότερα, μία προσεκτική εξέταση δίνει αρκετά διαφορετική εικόνα απο την πρώτη εντύπωση. Ως εκ τούτου, διατηρώ επιφυλάξεις εάν δεν δω κάτι γραμμένο σαφώς. Explicitly, που λέμε και στο χωριό μου, τον Κάτω Χολαργό…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *