Ο ισπανικός ναυπηγικός όμιλος Navantia εκτός από τις φρεγάτες αντιαεροπορικού πολέμου F-100/ F-110 και τα παράγωγά τους προσφέρει στη διεθνή αγορά τη σειρά των κορβετών/ ελαφρών φρεγατών Alpha 3000. Η συγκεκριμένη σχεδίαση προέρχεται από την κορβέτα Avante 2200 μήκους 99 μέτρων και εκτοπίσματος περίπου 2450 τόνων με πωλήσεις τεσσάρων πλοίων στη Βενεζουέλα και πέντε πλοίων στην Σαουδική Αραβία όπου το τελευταίο πλοίο παραδόθηκε τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Η σχεδίαση  Alpha 3000 προτάθηκε στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό κατά τη διάρκεια του προγράμματος νέων φρεγατών ως εναλλακτική στην απαίτηση για ενδιάμεση λύση μιας και η ισπανική πλευρά δεν είχε να προσφέρει κάποιο μεταχειρισμένο πλοίο για να καλύψει αυτή την απαίτηση του προγράμματος. Η Alpha 3000 είναι μια μεγεθυμένη έκδοση της  Avante 2200 με ολικό μήκος 104,2 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 93 μετρα, πλάτος 14,4 μέτρα βύθισμα 4,32 μέτρα και εκτόπισμα γύρω στους 3000-3300 τόνους. Το κοίλο μέχρι το κύριο κατάστρωμα είναι 7,35 μέτρα και διαθέτει ενδιαιτήσεις για 102 άτομα ενώ το πλήρωμα απαρτίζεται από 90 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναύτες.

Σαουδαραβική κορβέτα Avante 2200 κλάσης Al Jubail όπου φαίνεται η ομοιότητα της σχεδίασης με τις Alpha 3000

Στη σχεδίαση έχουν ληφθεί όλες οι προβλέψεις για τον περιορισμό του ηλεκτρομαγνητικού, μαγνητικού, θερμικού και ακουστικού ίχνους του πλοίου. Επίσης, διαθέτει προστασία από ραδιο-βιολολογικές και χημικές ουσίες. Το προωστήριο σκεύος του πλοίου είναι τύπου CODAD (Combined Diesel and Diesel) με τέσσερις τετράχρονες ναυτικές μηχανές ντίζελ να δίνουν κίνηση ανά δύο, μέσω μειωτήρων, σε δύο άξονες, που καταλήγουν σε δύο πεντάφυλλες προπέλες μεταβλητού βήματος. Οι τέσσερις κύριες μηχανές είναι τοποθετημένες ανά δύο, σε δύο ξεχωριστά μηχανοστάσια. Η διεύθυνση του πλοίου γίνεται από διπλά πηδάλια. Σε αυτή τη διαμόρφωση το πλοίο επιτυγχάνει 27 κόμβους μέγιστη ταχύτητα ενώ με την οικονομική ταχύτητα των 15 κόμβων το πλοίο επιτυγχάνει εμβέλεια 5000 ν.μ.

Για παροχή ηλεκτρικής ενέργειας το πλοίο διαθέτει τέσσερις ηλεκτρογεννήτριες ισχύος 660 kW που διανέμουν την ηλεκτρική ενέργεια μέσω δύο ανεξάρτητων πινάκων διανομής ενέργειας. Το σύνολο των κύριων και δευτερευόντων μηχανημάτων και δικτύων του πλοίου παρακολουθείται και ελέγχεται μέσω ενοποιημένου συστήματος παρακολούθησης (IPMS, Integrated Platform Management System). Στο ελληνικό πρόγραμμα ο οπλισμός του πλοίου ήταν ένα ναυτικό πυροβόλο Leonardo 76/62 SR, 2×8 κάθετοι εκτοξευτές Α/Α πυραύλων για ισάριθμα βλήματα MICA, 2×4 αντιπλοϊκοί πύραυλοι MM-40 Block3c Exocet, 2 τριπλοί τορπιλοσωλήνες για ελαφρές Α/Υ τορπίλες, ένα σύσταμα CIWS Millenium 35mm και δύο σταθμοί πυροβόλων Nexter Narwhal των 20mm. Ως τελική άμυνα το πλοίο ήταν εξοπλισμένο με σύστημα εκτόξευσης αντιμέτρων Sylena. Επίσης το πλοίο διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να υποστηρίξει ένα Α/Υ ελικόπτερο βάρους 10 τόνων όπως τα S-70B/B6 και MH-60R. Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου ήταν το ραντάρ AESA 4D TRS-4D της Hensoldt με σύστημα IFF. Επίσης διέθετε δύο ραντάρ ναυτιλίας λειτουργίας στις ζώνες X & S. Ένα Η/Ο σύστημα παρακολούθησης (EOSS), ένα Η/Ο σύστημα ελέγχου πυρός, ένα ραντάρ ελέγχου πυρός και πλήρες σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου R-ECM/C-ECM. Η καρδιά του πλοίου όπου όλα τα όπλα και ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχονται και συγκεντρώνονται όλες οι πληροφορίες είναι το σύστημα μάχης CADIZ. Τέλος για Α/Υ πόλεμο το πλοίο διαθέτει πλήρες πακέτο με σόναρ γάστρας Kingklip Mk2 και συρόμενης διάταξης CAPTAS.

Μια μεγενθυμένη έκδοση της Α3000, η κλάση Tasman, συμμετέχει αυτόν τον καιρό στο πρόγραμμα της Αυστραλίας για την πρόσκτηση έντεκα μονάδων επιπέδου Tier 2 οι οποίες θα συμπληρώσουν τα τρία AAW αντιτορπιλικά κλάσης Hobart και τις έξι φρεγάτες κλάσης Hunter επιπέδου Tier 1. Έχει περάσει στην επόμενη φάση μαζί με άλλες τρεις σχεδιάσεις, μία από Γερμανία Meko A200, μία από Ιαπωνία Mogami Upgraded και μία από Ν.Κορέα FFX Daegu. Εκτός του ελαφρώς μεγαλύτερου μεγέθους η Tasman έχει διαφορές κατά βάση στον οπλισμό και στο κύριο ραντάρ. Επίσης, υπάρχει μικρή διαφορά μεταξύ του προτεινόμενου οπλισμού Η προτεινόμενη ελαφριά φρεγάτα έχει ολικό μήκος 109,6 μέτρα, πλάτος 15,35 μέτρα και εκτόπισμα 3600 τόνων περίπου. Η σχεδίαση και κατασκευή θα γίνει σύμφωνα με τους κανονισμούς του Lloyds Register. Το προωστήριο σκεύος είναι επίσης CODAD και η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου 27 κόμβοι ενώ με οικονομική ταχύτητα η εμβέλεια είναι 5000 ν.μ. Διαθέτει 70% ίδια συστήματα με τα υπόλοιπα πλοία της Navantia επομένως και με τα αντιτορπιλικά Hobart αλλά και με τις φρεγάτες ANZAC εφόσον το ραντάρ που θα φοράει είναι το CEAFAR 2L και το σύστημα μάχης το 9VL της SAAB προσφέροντας γρήγορη μετάβαση από τις φρεγάτες ANZAC που πρόκειται να αντικαταστήσει.

Σύμφωνα με τη Navantia το πλοίο θα φέρει είτε ένα πυροβόλο Bofors 57mm είτε το Leonardo 76/62mm SR, κάθετους εκτοξευτές 2×8 Mk41 Strike Length με δυνατότητα βολής πυραύλων cruise Tomahawk και πιθανούς φόρτους 64 ESSM ή 8 Tomahawk & 32 ESSM ή 4 Tomahawk & 48 ESSM. 8-16 αντιπλοϊκούς πυραύλους Kongsberg NSM. Από κει και πέρα ο οπλισμός είναι ο ίδιος με τη βασική έκδοση Α-3000. Για ανθυποβρυχιακό πόλεμο το πλοίο θα διαθέτει ένα ελικόπτερο MH-60R με τερματικό ζεύξης  Hawklink και συρόμενη διάταξη σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS 2. Προαιρετικά η Navantia προσφέρει δυνατότητα τοποθέτησης και σόναρ γάστρας. Το πλοίο έχει τη δυνατότητα επιχειρήσεων μέχρι κατάσταση θάλασσας 6 και ελικοπτέρου μέχρι κατάσταση θάλασσας 4.  

Navantia A3000 για τον διαγωνισμό της Αυστραλίας σε έκθεση το 2023
Navantia A3000 για τον διαγωνισμό της Αυστραλίας σε έκθεση το 2024