«D-Day», όπως έμεινε στην Ιστορία, η Απόβαση στη Νορμανδία. Η μεγαλύτερη μέρα του πολέμου. Σαν σήμερα πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αμφίβια επιχείρηση στα στρατιωτικά χρονικά. Το ημερολόγιο έγραφε 6 Ιουνίου 1944.
«ΒΠ ΤΟΜΠΑΖΗΣ (F-89)» και «ΒΠ ΚΡΙΕΖΗΣ (K-32)»: Τα δύο Ελληνικά Πολεμικά Πλοία που συμμετείχαν στην απόβαση στη Νορμανδία.
Το πρωινό δελτίο του BBC στις 09:00 της 6ης Ιουνίου 1944 μεταδίδει: «Ναυτικές δυνάμεις των Ηνωμένων Πολιτειών, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας, του Καναδά, της Πολωνίας, της Ολλανδίας, της Νορβηγίας και της Ελλάδας ενήργησαν σήμερα απόβαση στην Ευρώπη».
Συγκροτήθηκε ένας τεράστιος στόλος, με επικεφαλής τον Άγγλο ναύαρχο Μπέρτραμ Ράμσεϊ, ο οποίος περιλάμβανε 1.200 πολεμικά πλοία, 10.000 αεροπλάνα, 4.126 αποβατικά σκάφη, 804 μεταγωγικά πλοία και εκατοντάδες τεθωρακισμένα άρματα αμφίβιων και άλλων αποστολών. 156.000 άνδρες (73.000 Αμερικανοί και 83.000 Βρετανο-Καναδοί) θα αποβιβάζονταν στη Νορμανδία, από τους οποίους 132.000 θα μεταφέρονταν με πλοία μέσω Μάγχης και 23.500 με αεροπλάνα.
Στην επιχείρηση συμμετείχαν και ελληνικές δυνάμεις με τις Κορβέτες «Τομπάζης» και «Κριεζής». Τα ελληνικά πλοία τα οποία πολεμούσαν μαζί με το Βρετανικό Ναυτικό, είχαν επανδρωθεί από έμπειρους αξιωματικούς του Ελληνικού Ναυτικού και από εφέδρους οι οποίοι προέρχονταν από το Εμπορικό Ναυτικό.
Τα δύο πλοία βρίσκονταν μαζί με πλήθος άλλων πλοίων στο νησί Γουάιτ στη Νότιο Αγγλία. H αποστολή που ανέλαβαν ήταν η συνοδεία άλλων πολεμικών και αποβατικών πλοίων προς την ακτή Gold όπου θα αποβιβαζόταν η βρετανική 50η Μεραρχία Πεζικού της βρετανικής 2ης Στρατιάς. Τα πλοία έπλεαν με σιγή ασυρμάτου και οι άνδρες επάνδρωναν όλες τις θέσεις μάχης. Φτάνοντας στο ναρκοπέδιο, τα ναρκαλιευτικά ανέλαβαν να τους οδηγήσουν στο δίαυλο που θα ακολουθούσαν και τα ελληνικά πολεμικά ήταν από τα πρώτα που διέσχιζαν τα επικίνδυνα εκείνα νερά.
Βγαίνοντας από το ναρκοπέδιο, στις 05:30 ξημερώματα Τρίτης 6 Ιουνίου, τα πλοία συνοδείας άρχισαν το μπαράζ σφυροκοπώντας τα γαλλικά παράλια. Τα αποβατικά του πρώτου κύματος κατευθύνθηκαν στην ακτή Gold και στις 07:25 άρχισε η απόβαση των ανδρών.
Τα ελληνικά πολεμικά παρέμειναν στα ανοικτά των ακτών προσφέροντας κάλυψη στα αποβατικά.O ενθουσιασμός που επικρατεί από την πρώτη στιγμή της επιχείρησης, παραμένει διάχυτος. Εκείνες τις στιγμές ξέρουν καλά ότι γράφουν ιστορία δοξάζοντας την πατρίδα τους. Το απόγευμα κατά το σούρουπο, στην περιοχή των ελληνικών πλοίων εκδηλώθηκε αεροπορική επίθεση της Luftwaffe που αντιμετωπίστηκε από τα αντιαεροπορικά όπλα των πλοίων. Απώλειες από τα ελληνικά πολεμικά δεν υπήρξαν.
Για τις επόμενες ημέρες, οι δύο κορβέτες θα συνόδευαν άδεια αποβατικά και εμπορικά πλοία πίσω στην Αγγλία. Στις πρώτες εννέα μέρες, το Κριεζής συνόδευσε 2 νηοπομπές από το Πόρτσμουθ και 1 νηοπομπή από το Φάλμουθ στη Νορμανδία. Μεταξύ 16 και 23 Ιουνίου, έκανε επισκευές και καθαρισμό γάστρας στη δεξαμενή του Φάλμουθ, μεταξύ 23 και 29 Ιουνίου συνόδευσε νηοπομπές από την Ουαλία στην Κορνουάλη και από 7 Ιουλίου έως 10 Αυγούστου συνόδευσε 9 νηοπομπές από το Πόρτλαντ των ΗΠΑ στη Νορμανδία.
Από την πλευρά του το Τομπάζης μέσα στις πρώτες είκοσι μέρες συνόδευσε 7 νηοπομπές από το Πόρτσμουθ στη Νορμανδία, μεταξύ 25 Ιουνίου και 12 Ιουλίου συνόδευσε νηοπομπές μεταξύ Κορνουάλης και Σαουθάμπτον και έως τις 30 Ιουλίου συνόδευσε νηοπομπές από το Φάλμουθ και το Σόλεντ στη Νορμανδία. ‘Εως τις 9 Αυγούστου παρέμεινε στο Σαουθάμπτον για καθαρισμό λεβήτων και μεταξύ 11 – 16 Αυγούστου πραγματοποίησε ανθυποβρυχιακή περιπολία στα ανοικτά του Χερβούργου για την προστασία των αγωγών καυσίμων και των πλοίων πόντισης καλωδίων.
Οι αξιωματικοί του ΒΠ «ΚΡΙΕΖΗΣ» ήταν ο Πλωτάρχης +Δημήτριος Κιοσσές ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ (μετέπειτα Α/ΓΕΝ), οι Ανθυποπλοίαρχοι +Γρηγόριος Παυλάκης, +Κλεάνθης Ζερβός, +Ιωάννης Λαγωνίκας και +Γεώργιος Βαζάκας, ο Σημαιοφόρος +Δημήτριος Ματάλας και ο έφεδρος Σημαιοφόρος +Σταύρος Νιάρχος. (Ο ύπαρχος του «Κριεζής» Γρηγόριος Παυλάκης τιμήθηκε το 2004 με τον τίτλο του Ιππότη της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας σε επετειακή τελετή που έγινε στη Γαλλία).
Οι αξιωματικοί του ΒΠ «ΤΟΜΠΑΖΗΣ» ήταν ο Πλωτάρχης +Γεώργιος Παναγιωτόπουλος ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ, οι Ανθυποπλοίαρχοι +Παναγιώτης Παπαδιαμαντόπουλος, +Νικόλαος Καλλιοντζής και +Ρωμανός ΝικολαΪδης, ο Σημαιοφόρος Θεόδωρος Λυμπεράκης (σήμερα Υποναύαρχος ε.α.) και ο έφεδρος Σημαιοφόρος +Μιχαήλ Μαρής.
Σημαντική ήταν και η συμβολή του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού στην απόβαση. Έξι πλοία με 155 άνδρες η ελληνική δύναμη κρούσης στην Νορμανδία.
«Η Ελλάδα είχε συμμετάσχει στην απόβαση με έξι πλοία: τις κορβέτες «Τομπάζης» και «Κριεζής» και τέσσερα επίτακτα πλοία του Εμπορικού Ναυτικού».
Τα σκάφη επάνδρωναν, όπως κατέγραψε ο κυβερνήτης του «Κριεζή», Ναύαρχος Δ.Ν. Κιοσσές, «Έλληνες πάσης προέλευσης και παντός επαγγέλματος κατά τον ειρηνικόν βίον» και το πλήρωμα απαρτιζόταν από 155 άνδρες.
Επίσης, δύο τουλάχιστον ελληνικά πλοία βυθίστηκαν προκειμένου να αποτελέσουν τις βάσεις για την ανέγερση δύο τεχνητών λιμένων Μάλμπερι στα ανοικτά των Νορμανδικών ακτών.