Οι ανάγκες τόσο της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών του Π.Ν όσο και των Ειδικών Δυνάμεων του Στρατού Ξηράς για ταχύπλοα ειδικών επιχειρήσεων είναι αυξημένες αφενός λόγω της γεωγραφίας του ελληνικού χώρου και αφετέρου λόγω της Τουρκικής Απειλής και των αποστολών που θα κληθούν να εκτελέσουν οι ελληνικές ειδικές δυνάμεις.

Στο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού 2011-2025 το οποίο οριστικοποιήθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) περιλαμβάνεται σχετικό πρόγραμμα για την απόκτηση Σύγχρονων Ταχυπλόων Σκαφών Μεταφοράς Δυνάμεων Άμεσης Επέμβασης συνολικού κόστους 33,00 εκατ. ευρώ.

Το προαναφερθέν πρόγραμμα είναι ξεχωριστό από το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των δυνατοτήτων των ειδικών δυνάμεων ύψους 214,96 εκατ. ευρώ γεγονός που καταδεικνύει την προσοχή της στρατιωτικής ηγεσίας σε μια τέτοια εξοπλιστική αγορά που θα αυξήσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Μοιρών Αμφίβιων Καταδρομέων (ΜΑΚ) και συνολικά της 13ης Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων.

Στις απαιτήσεις του ΓΕΝ προβλέπεται η ναυπήγηση νέων ταχύπλοων Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου για τις επιχειρησιακές ανάγκες της Δ.Υ.Κ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρίσκεται ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο αναζητούνται οι απαραίτητες πιστώσεις.

Παράλληλα, εκκρεμεί και το πρόγραμμα για 22 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων για τις Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών. Το εξοπλιστικό πρόγραμμα αναφέρεται ως «σκάφη συνοδείας και συμβολής στην άμυνα νήσων» προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Αντ’ αυτού όμως σύμφωνα με πληροφορίες από το ΓΕΣ και τη Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων που θα παρουσιάσουμε σε νεότερο μας άρθρο το ΓΕΣ προωθεί με κατεπείγουσες διαδικασίες την προμήθεια 41 ταχυπλόων κόστους  16 εκατομμυρίων ευρώ. Το κόστος ανά μονάδα ανέρχεται στα 390.000 ευρώ ενώ το ΓΕΣ ενδιαφέρεται τόσο για κλειστού τύπου σκάφη όσο και για ανοιχτού τύπου. Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ξεκινήσει ο τεχνικός διάλογος.

Tα σκάφη που σήμερα διαθέτουν οι Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών είναι τα Magna 960 RIB της Motomarine. Ήδη συμπληρώνουν 20 χρόνια παρουσίας και πρέπει άμεσα να αντικατασταθούν.

Ευελπιστούμε ο Α/ΓΕΕΘΑ που προέρχεται και από τις τάξεις της Δ.Υ.Κ να αποδώσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ώστε η ΔΥΚ να αποκτήσει έναν σύγχρονο και ομογενοποιημένο στόλο σκαφών ανορθόδοξου πολέμου ώστε να μειώσει το κόστος υποστήριξης λόγω της πολυτυπίας. Είναι αδιανόητο η καλύτερο μονάδα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων να μην είναι εξοπλισμένη με τα καλύτερα μέσα και οπλικά συστήματα. Το ίδιο ισχύει για τον Α/ΓΕΣ Αντιστράτηγο Αλκιβιάδη Στεφανή ο οποίος έχει επιδείξει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τις Ειδικές Δυνάμεις.

Μια νέα επιλογή η οποία έρχεται να προστεθεί στις υφιστάμενες επιλογές ελληνικών και ξένων ναυπηγικών οίκων είναι τα σκάφη RAFNAR Ισλανδικής σχεδίασης και Ελληνικής συναρμολόγησης και κατασκευής της οποίας αντιπρόσωπος είναι η αμιγώς ελληνική εταιρεία YACHTECH SA. Όμως η εγχώρια συμμετοχή δεν σταματά εκεί αφού δύναται να συμπεριλάβει σωρεία ελληνικών συστημάτων όπως επικοινωνίες, διασύνδεση, ηλεκτροπτικά και θερμικά συστήματα φυσικά πλην σταθμών οπλισμού.

Επιχειρησιακά αυτό που καίει τους επιτελείς του ΓΕΣ και των Ειδικών Δυνάμεων είναι η ανάγκη ύπαρξης σκαφών με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  1. Ταχύτητα πλεύσης ώστε τα σκάφη να μεταβαίνουν εγκαίρως στο σημείο ενδιαφέροντος
  2. Προστασία μεταφερόμενου προσωπικού είτε από εχθρικό πυρ είτε από τα στοιχεία της φύσης.
  3. Ισχύς πυρός ώστε να καταστείλει εστίες αντίστασης σε βραχονησίδες και μικρονήσια.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτών των σκαφών είναι η γάστρα τους. Γάστρα Ισλανδικής σχεδίασης και κατασκευής δοκιμασμένη στις χειρότερες καιρικές συνθήκες. Πρόκειται για τη γάστρα «ΟΚ Hull» η οποία παρέχει μειωμένους κραδασμούς στα πληρώματα για αδιάκοπη επιχειρησιακή λειτουργία.

Τα σκάφη πρέπει να μπορούν να είναι σε θέση να μεταφέρουν ομάδες καταδρομών τόσο κατά τη διείσδυση όσο και κατά τη φάση της διαφυγής/ απαγκίστρωσης.

Τα σκάφη της RAFNAR είναι μήκους 8.5 – 15 μέτρων με τη ναυαρχίδα του στόλου, το LEIFTUR 1100 να είναι 11,5 μέτρα, με δυνατότητα πλεύσης στις χειρότερες καιρικές συνθήκες χάρη στην πρωτοποριακής σχεδίασης και “πατενταρισμένη” γάστρα ΟΚ Hull. Το LEIFTUR 1100 δύναται να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 40 κόμβων με πλήρες φορτίο οπλισμού, καυσίμων και πληρώματος με δύο κινητήρες 250 ίππων έκαστος που μπορεί να αυξηθεί και ως τους 60 κόμβους απόρροια αυξημένης ιπποδύναμης. Η αυτονομία του σκάφους με δεξαμενή καυσίμων 600 λίτρων φτάνει τα 280 ναυτικά μίλια με cruising speed με δυνατότητα εγκατάστασης έξτρα δεξαμενής για αυτονομία που θα ξεπερνά τα 430 μίλια.

Τα κύρια χαρακτηριστικά των σκαφών RAFNAR είναι τα ακόλουθα:

  1. Γάστρα Ισλανδικής σχεδίασης και κατασκευής δοκιμασμένη στις χειρότερες καιρικές συνθήκες. Πρόκειται για τη γάστρα ΟΚ Hull (https://rafnar.is/pages/about-the-ok-hull) η οποία παρέχει μειωμένους κραδασμούς στα πληρώματα για αδιάκοπη επιχειρησιακή λειτουργία.
  2. Αυξημένη Ελληνική υπεραξία  στην συναρμολόγηση, ηλεκτρική & μηχανολογική εγκατάσταση καθώς και στην παραμετροποίηση του σκάφους και εξοπλισμού (συστήματα επικοινωνίας, οπλισμό, θερμικές κάμερες, κτλ) ανάλογα με τις επιχειρησιακές απαίτησεις. 
  3. Υποστήριξη και συντήρηση από την Yachtech SA με πολυετή πείρα στο χώρο του Marine Engineering.
  4. Μοναδικά χαρακτηριστικά πλεύσης – self righting βάση πιστοποίησης LLOYDS  (επανέρχεται στην φυσιολογική του θέση σε περίπτωση ανατροπής).
  5. Πιστοποιητικό LLOYDS Special Service Craft – Σκάφος Ειδικών Επιχειρήσεων
  6. Μείωση 80% του φαινόμενου wave slamming (κραδασμών κατά τη διάρκεια της πλέυσης) σε σύγκριση με Deep V & Stepped γάστρες με βάση έρευνας του Πανεπιστήμιου της Ισλανδίας.
  7. Μειωμένο κόστος συντήρησης.
  8. Μειωμένο κόστος λειτουργιάς λόγω της πρωτοποριακής σχεδίασης της γάστρας – μειωμένη κατανάλωση καύσιμου σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
  9. Χαμηλό αποτύπωμα ραντάρ και ήχου.
  10. Ευρεία γκάμα μοντέλων από 8,5 – 15 μέτρα με δυνατότητα εγκατάστασης εξωλέμβιων & έσω-έξω κινητήρων καθώς και σύστημα πρόωσης jet για αποβίβαση πληρώματος σε παραλίες και σε μέρη με χαμηλά βάθη.
  11. Ειδικά αντικραδασμικά καθίσματα για το προσωπικό.
  12. Πλήρως παραμετροποιήσιμη αρχιτεκτονική διάταξη από τη Yachtech.

Το σκάφος δεν προορίζεται μόνον για στρατιωτική χρήση αλλά και για αστυνομικού χαρακτήρα αποστολές. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Λ.Σ, οι ειδικές δυνάμεις του οποίου (ΚΕΑ και ΜΥΑ) έχουν μεγάλες ανάγκες σε ταχύπλοα.

Μοναδικά χαρακτηριστικά πλεύσης – self righting βάση πιστοποίησης LLOYDS (επανέρχεται στην φυσιολογική του θέση σε περίπτωση ανατροπής).

Είναι ευκαιρία για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να δώσει έργο στην ελληνική βιομηχανία ώστε να γίνουν τα πρώτα βήματα που θα οδηγήσουν αύριο στη ναυπήγηση μεγαλύτερων σκαφών. Σχεδιαστικές ικανότητες υπάρχουν, μεράκι, αφοσίωση, επαγγελματισμός και ποιότητα υπάρχει. Μένει η πολιτική βούληση. 

 

Comments

  1. Στην σχεδίαση πολεμικών σκαφών μου αρέσει να υπάρχει αρκετό Stealth Design ώστε να προκαλούν με την εμφανισή τους απο «σεβασμό» έως «τρόμο».
    Παράδειγμα, Αμερικάνικεςκαι Αγγλικές σχεδιάσεις.

  2. CB – 90 για το Λιμενικό και τις ειδικές δυνάμεις… ότι καλύτερο για το Αιγαίο και εξασφαλίζεις ομοιγένεια…

  3. ELLHNES TOY EXOTERIKOY POY HSASTE ,MPOROYME KALISTA NA SIGENTROSOYM
    E TA POSA GIA THN NAYPHGHSH TOYS. ELLHNARES EFOPLISTES ARXISTE THN SIGENTROSH TON XRHMATON. APANTAXOY ELLHNES EGERTHITAI.

    1. Οι Έλληνες εφοπλιστές μπορούν να συγκεντρώσουν χρήματα και για φρεγάτες αλλά λειτουργούν πάνω απο όλα ως επιχειρηματίες και η πολιτική των κυβερνήσεων σε σχέση με την εκμετάλλευση της ελληνικής ναυτιλίας είναι για τα πανηγύρια! Όταν διάβασα για τα δις που δίνουν οι Έλληνες εφοπλιστές σε ξένες χώρες για υπηρεσίες που δεν τους παρέχει η Ελλάδα (γιατί άραγε) έπαθα σοκ.

  4. Στο παρακάτω βίντεο βλέπουμε αποβίβαση κι επιβίβαση ενός ανθρώπου χωρίς οπλισμό και χωρίς κάποιο σακίδιο μάχης ή αλεξίσφαιρο να αποβιβάζεται πηδώντας από την πλώρη στην ακτή από πετραδάκια και επιβιβάζεται κάνοντας άλμα για να πιαστεί από κάποια χερούλια που έχει η πλώρη για να επιβιβαστεί σε ήρεμη θάλασσα, να από το σκάφος Flengur 850 που είναι παρόμοιο με το Leiftur 1100 της ίδιας εταιρίας.

    https://www.youtube.com/watch?v=UrvA5CWOVuQ

    Στο παρακάτω βίντεο βλέπουμε την αποβίβαση κι επιβίβαση Σουηδών πεζοναυτών με πλήρη εξοπλισμό μάχης και πολλές φορές βαρυφορτωμένους, κάτω και από αντίξοες συνθήκες και πολλές φορές πάνω στα βράχια από σκάφη CB-90H, Φινλανδικά σκάφη κλάσης Jehu και Jurmo . Το ίδιο πράγμα θα κληθούν να κάνουν και οι δικοί μας καταδρομείς και πεζοναύτες σε νησιά, νησίδες και βραχονησίδες. Η ευκολία που αποβιβάζονται και επιβιβάζονται από τα σκάφη τους αλλά και τα φινλανδικά σκάφη, είναι εξαιτίας της ράμπας. Αυτοί ενδιαφέρονται για την ταχύτητα αλλά πρώτα από όλα για την ασφάλεια των οπλιτών που θα αποβιβαστούν και θα επιβιβαστούν από τα σκάφη αυτά.

    https://www.youtube.com/watch?v=s1LJdwj9WI8

    Εμείς είναι δυνατόν έστω και να σκεπτόμαστε να πάμε στην επιλογή των σκαφών RAFNAR; οι καταδρομείς μας ήδη ταλαιπωρούνται τα μέγιστα με τα σκάφη Magna 960, που εκτός από μούσκεμα και ξεπαγιαμένοι αφού είναι ανοιχτού τύπου, αναγκάζουν τους οπλίτες να πηδούν στο νερό ή στα βράχια για να βγουν και όταν είναι να επιβιβαστούν να παίζουν την σωματική τους ακεραιότητα κορόνα γράμματα. Δεν αξίζουν οι δικοί μας στρατιώτες έστω και λίγη προσοχή; πρέπει να συνεχίζεται το μαρτύριο ακόμη, μόνο και μόνο επειδή κάποιοι έχουν τάξει να τους δώσουν το συμβόλαιο νύχτα;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *