Σε έκθεση του Τμήματος Προμηθειών της Αμερικανικής Αεροπορίας, η οποία εκδίδεται κάθε δύο χρόνια, παρουσιάστηκε μια φωτογραφία-αντίληψη του νέου μαχητικού αεροσκάφους που θέλει να αναπτύξει η Αμερικανική Αεροπορία, στο πλαίσιο του προγράμματος NGAD (Next Generation Air Dominance). Το πρόγραμμα NGAD, το οποίο αποσκοπεί στην αντικατάσταση των F-22 Raptor, αφορά στην ανάπτυξη μιας νέας γενιάς μαχητικών αεροσκαφών εναέριας υπεροχής, επανδρωμένης και μη-επανδρωμένης έκδοσης. Τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει το νέο αεροσκάφος πρέπει να είναι η επιβιωσιμότητα, η φονικότητα και δυνατότητα μακράς παραμονής στο πεδίο της μάχης.

Με τον όρο επιβιωσημότητα νοείτε ο μη εντοπισμός του αεροσκάφους, τουλάχιστον όχι από μεγάλες αποστάσεις (Stealth), μέσω της υιοθέτησης υλικών απορρόφησης της ακτινοβολίας των ραντάρ ή μείωσης του υπέρυθρου ίχνους του αεροσκάφους. Η φονικότητα αφορά στην ικανότητα επικράτησης στην αερομαχία και να καταρρίπτει εχθρικά μαχητικά από μεγάλες αποστάσεις, με το νέο, υπό ανάπτυξη, βλήμα αέρος-αέρος AIM-260 ή με τη χρήση λέιζερ. Τέλος, μακρά παραμονή στο πεδίο, σημαίνει ικανότητα παραμονής στον αέρα περισσότερο από τα εχθρικά αεροσκάφη, χωρίς τη χρήση εξωτερικών δεξαμενών καυσίμου, οι οποίες αυξάνουν το αποτύπωμα ραντάρ του αεροσκάφους.

Η φωτογραφία που περιλαμβάνεται στην έκθεση απεικονίζει ένα δελταπτέρυγο αεροσκάφος. Να σημειωθεί ότι αρχικά το πρόγραμμα NGAD υιοθετήθηκε ως κοινό πρόγραμμα της Αεροπορίας και του Ναυτικού, αλλά στη συνέχεια τα δύο Όπλα δημιούργησαν ξεχωριστά γραφεία, αν και υπάρχει συνεργασία μεταξύ τους. Η Αεροπορία έχει προϋπολογίσει δαπάνη ύψους $ 9 δισεκατομμυρίων για το πρόγραμμα, μέχρι το 2025, εκ των οποίων $ 1 δισεκατομμύριο θα δαπανηθεί το 2021 και $ 1,5 δισεκατομμύρια το 2022. Σύμφωνα με τον Will Roper, Βοηθό Γραμματέα Προμηθειών, Τεχνολογίας και Υποστήριξης της Αμερικανικής Αεροπορίας (Assistant Secretary of the Air Force for Acquisition, Technology, and Logistics), το πρόγραμμα NDAG θα αναπτυχθεί-παραχθεί με έναν νέο επαναστατικό τρόπο.

«Έχουμε ήδη κατασκευάσει και πετάξει ένα πλήρες πρωτότυπο επίδειξης τεχνολογίας και σπάσαμε ρεκόρ κάνοντας το», δήλωσε ο Will Roper, αναφερόμενος προφανώς στο ότι η κατασκευή και η πρώτη πτήση του πρωτότυπου έγιναν μέσα σε έναν χρόνο. Δεν είναι γνωστό πόσα πρωτότυπα κατασκευαστούν, αλλά σίγουρα πάνω από ένα έτσι ώστε να μειωθεί ο χρόνος ανάπτυξης. Στόχος του προγράμματος είναι τα πρώτα αεροσκάφη να παραδοθούν το 2030. Σχετικά με τον «επαναστατικό τρόπο» με τον οποία θα εξελιχθεί το πρόγραμμα NDAG, ο Will Roper είχε μιλήσει στην αμυντική ιστοσελίδα «DefenceNews» το Σεπτέμβριο του 2019. Τότε είναι αναφερθεί στο σχέδιο DCS (Digital Century Series) ως την «καρδιά» του προγράμματος NGAD.

Στόχος του σχεδίου DCS είναι η αντικατάσταση των χρονοβόρων και δαπανηρών προγραμμάτων σχεδίασης, ανάπτυξης και προμήθειας νέων μαχητικών με τις μεγάλες περιόδους που μεσολαβούν από τη σχεδίαση μέχρι την επιχειρησιακή ένταξη ενός νέου αεροσκάφους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχει εξελιχθεί τόσο η τεχνολογία ώστε μόλις αποκτηθεί ένα νέο αεροσκάφος να χρειάζεται πρόγραμμα αναβάθμισης. Ένας άλλος στόχος είναι και η συνεχής διατήρηση της τεχνολογικής υπεροχής έναντι των αντιπάλων. Οι βασικές αρχές του σχεδίου DCS θα είναι η συνεχής ανάπτυξη προηγμένων λογισμικών, η ανοιχτή αρχιτεκτονική και η ψηφιακή μηχανική:

Λογισμικό: Το αεροσκάφος θα παραδίδεται με ένα προηγμένο λογισμικό, πλήρως λειτουργικό, αλλά θα υπάρχει πρόβλεψη συνεχούς εξέλιξης του, ακόμα και σε ετήσια βάση, έτσι ώστε πάντα το αεροσκάφος να διαθέτει κορυφαίες ικανότητες συλλογής, επεξεργασίας, διαβίβασης και προβολής πληροφοριών και δεδομένων, εικόνας και ήχου σε πραγματικό χρόνο και σε μηδενικό χρόνο.

Ανοιχτή αρχιτεκτονική: Η έννοια της ανοιχτής αρχιτεκτονικής, που σε πολλά συστήματα ισχύει και σήμερα, σημαίνει σπονδυλωτή σχεδίαση έτσι ώστε όταν αναπτυχθεί μια νεότερη και βελτιωμένη έκδοση ενός υπό-συστήματος να είναι εύκολη η εγκατάσταση τους στο αεροσκάφος. Για παράδειγμα η ανάπτυξη ενός βελτιωμένου ραντάρ ή άλλου αισθητήρα.

Ψηφιακή μηχανική: Η ψηφιακή μηχανική είναι ένα κρίσιμος παράγοντας μείωσης του χρόνου και του κόστους ανάπτυξης ενός αεροσκάφους. Σημαίνει τη γενικευμένη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, με σχεδιαστικά προγράμματα-εργαλεία (δηλαδή λογισμικό) τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης για την ταχεία ανάπτυξη του πρωτότυπου, τη μείωση στο ελάχιστο του χρόνου ανάπτυξης του αεροσκάφους και τη δραστική μείωση των αναγκών επίγειων και εναέριων δοκιμών.

«Ανάλογα με τις απαιτήσεις μας και τις δυνατότητες της αμυντικής μας βιομηχανίας θα θέσουμε το χρονικό φάσμα μέσα στο οποίο μπορούμε να αναπτύξουμε ένα νέο αεροσκάφος … σήμερα, η εκτίμηση μου είναι τα πέντε χρόνια» είχε δηλώσει το Σεπτέμβριο του 2019 o Will Roper και περιέγραψε τη διαδικασία: «Ένας αριθμός εταιριών θα υπογράφουν συμβόλαια ανάπτυξης νέων αεροσκαφών. Κάθε εταιρία θα πρέπει να παρουσιάσει ένα λεπτομερέστατο ψηφιακό μοντέλο του αεροσκάφους και ενός μοντέλου εξομοίωσης των διαδικασιών παραγωγής και υποστήριξης, με αντικείμενο την απλοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση του κόστους υποστήριξης, ένα και εφόσον αυτό είναι εφικτό. Στη συνέχει η Πολεμική Αεροπορία θα επιλέξει το αεροσκάφος που θέλει. Αυτή η διαδικασία θα διαρκεί πέντε χρόνια το πολύ … Η εταιρία-ανάδοχος θα υπογράψει συμβόλαιο παραγωγής 24 αεροσκαφών το έτος για τουλάχιστον τρία έτη, δηλαδή 72 αεροσκάφη, που είναι το ελάχιστο της παραγωγής, σύμφωνα με την πάγια απαίτηση της Διοίκησης Αεροπορικής ΜάχηςΜόλις ξεκινήσει η παραγωγή του αεροσκάφους, θα ξεκινά η διαδικασία από την αρχή για το επόμενο αεροσκάφος».

Ωστόσο, η όλη διαδικασία έχει και μεγάλα ρίσκα-προκλήσεις. Η πρώτη πρόκληση είναι το κατά πόσο είναι εφικτό να τηρηθεί ένα τόσο αυστηρό χρονοδιάγραμμα, τόσο σε επίπεδο ανάπτυξης, που μπορεί να καθυστερήσει από απρόσμενους παράγοντες ή τεχνικές αστοχίες. Μια άλλη πρόκληση του σχεδίου DCS είναι το πώς θα μειωθεί το τελικό κόστος απόκτησης και υποστήριξης ενός αεροσκάφους όταν εντάσσεται σε υπηρεσία ένα νέο αεροσκάφος, κάθε πέντε χρόνια, και στον ελάχιστο αριθμό των 72 αεροσκαφών, δεδομένου ότι η πράξη, δηλαδή οι οικονομίες κλίμακας, έχουν αποδείξει ότι όσο μικρότερος είναι ο αριθμός των εν υπηρεσία αεροσκαφών, του ίδιου τύπου, τόσο ακριβότερη είναι η υποστήριξη και συντήρηση του.

Comments

  1. «Έχουμε ήδη κατασκευάσει και πετάξει ένα πλήρες πρωτότυπο επίδειξης τεχνολογίας και σπάσαμε ρεκόρ κάνοντας το»
    Τί ακριβώς κατασκευάστηκε,και από ποιόν;
    Ἡ ρητορική μου θυμίζει πρόγραμμα JSF,πάντως.

    1. Αν διαβάσετε το κείμενο/έκθεση του Will Roper ως Acquisition Manager της USAF που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 και είναι διαθέσιμο στο κοινό, αναφέρει πολλές πληροφορίες. Το πιο σημαντικό είναι ότι το πρόγραμμα NGAD φαίνεται να φτιάχτηκε ακριβώς και συγκεκριμένα ώστε να διορθώσει τα κακώς κείμενα και το αδιέξοδο που έχει περιέλθει η USAF από το πρόγραμμα JSF, όχι φυσικά να τα επαναλάβει: Μιλάμε για ένα διαμετρικά αντίθετο τρόπο εξέλιξης/παραγωγής με πυρήνα τους ραγδαίους ρυθμούς αυτών των διαδικασιών (όχι 30 χρόνια όπως το F-35), τις ανοιχτές αρχιτεκτονικές (όχι καταστάσεις «black box» όπως το F-35 με την Lockheed να κατέχει τα πνευματικά δικαιώματα για τα πάντα), την ταχεία αφομοίωση νέων τεχνολογιών (όχι 10 χρόνια για να πάμε από το Block 3 στο Βlock 4 του F-35), την δημιουργία εξειδικευμένων σε μικρότερο εύρος χρήσης μαχητικών (όχι «τα κάνω όλα» όπως το F-35), με μικρή επιχειρησιακή ζωή που δεν θα χρειαστεί ποτέ να αναβαθμιστούν αλλά θα αντικαθίστανται από νέα (όχι να υπηρετεί στον 21ο αιώνα αεροσκάφος για 60-70 χρόνια όπως σχεδιάζονταν το F-35). Συνολικά, το NGAD αντιπροσωπεύει ό,τι δεν είναι ή δεν έχει το F-35. To νέο εκπαιδευτικό T-7 Red Hawk ήταν η πρώτη (και επιτυχής) εφαρμογή της ίδιας μεθοδολογίας, και το NGAD είναι η εξέλιξή της.

      1. Εάν έχετε διαβάσει εσείς την έκθεση,μπορείτε να μου πείτε ποιός κατασκεύασε το πρώτότυπο;
        Ευχαριστώ.

        1. Ας πούμε ότι ισχύει. Υπάρχει περίπτωση η USAF ή η DARPA να επιτραπούν να μαθευτούν όλα αυτά αν δεν το επιθυμούν; Η ιστορία έχει αποδείξει ότι όλα είναι UFO μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου 🙂

        2. Ακούγεται ευρέως πως επικεφαλής της ανάπτυξης του είναι το Skunkworks της LM και επίσης η LM είναι ο κατασκευαστής του πρωτότυπου.

  2. ΕΙΝΑΙ ΦΑΝΕΡΟ ΠΙΑ ΟΤΙ ΤΟ F35 ΔΕΝ ΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΗΘΕΛΑΝ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΟΥΤΕ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΕΧΕΙ,,ΑΥΤΟ ΦΥΣΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΑΔΟΥΣ ΕΔΩ ΠΟΥ ΝΤΕ ΚΑΙ ΚΑΛΑ Η ΙΠΤΑΜΕΝΗ ΠΑΤΑΤΑ ΗΤΑΝ ΤΟ ΣΟΥΠΕΡ ΝΤΟΥΠΕΡ ΙΣΩΣ ΔΕΝ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟΔΕΚΤΟ ΑΛΛΑ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ..ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΟΥ RAFALE ΗΤΑΝ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΒΓΟΥΝ ΣΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΑ 6ΗΣ ΓΕΝΝΙΑΣ Η ΝΑ ΜΠΟΥΜΕ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΣΑΝ ΕΤΑΙΡΟΙ ΑΠΟ ΑΥΤΑ

    1. Δεν καιγομαι ουτε απαξιο το F-35. Ηταν και ειναι ενα σκαλοπατι προς την αναπτυξη των μαχητικων νεας γενιας απο τις χωρες που ουσιαστικα ειχαν τον ογκο αναπτυξης του προγραμματος ΗΠΑ/Αγγλια. Ναι το Φ-35 εχει πολλα προβληματα και ως ενα βαθμο θα λυθουν αλλα απο την αλλη εχει και δυνατοτητες που δεν τις βρισκεις σε κανενα αλλο μαχητικο σημερα. Το ΝGAD ειναι ακομα τουλαχιστον μια δεκαετια μακρια. Αυτο ομως που ειναι πραγματικη καινοτομια ειναι η αρχιτεκτονικη του προγραμματος σχεδιασης και υλοπιοιησης καθε καινουργιου μαχητικου απο εδω και περα. Φυσικα και εδω θα υπαρχουν προβληματα και θα δουμε αλλαγες στον τροπο σκεψης και υλοποιησης του καθε προγραμματος αλλα ολα θα βασιζονται στην καινουργια αρχιτεκτονικη.
      Το προβλημα με το Ελληνικο κοινο ειναι η αρεσκια να επιδειδετε σε φλυαρες αναλυσεις του ενος μοντελου με το αλλο χωρις να κατανοει την απειλη που διατρεχει η Ελλαδα μελλοντικα, τις μελλοντικες αναγκες/κοστοι που θα δημιουργησει αυτη η νεα αρχιτεκτονικη καθως και την επιβεβλημενη αναγκη να παρει μερος σε προγραμματα αναπτυξης για να αντισταθμισει την νεα πραγματικοτητα.
      Η Ελλαδα εχει τις αναγκες μιας υπερδηναμης. Δηλαδη μεγαλο αριθμο συστηματων με αυξημενες τεχονολογικες ικανοτητες αλλα δεν εχει την ανεση να αναπτυξει τετοια συστηματα και οι λογοι ειναι και οικονομικοι αλλα και θεμα νοοτροπιας μιας χωρας που παρα το οτι αποκτησε την ανεξαρτησια της 200 χρονια πριν παραμενει υποδουλη. Η Ελλαδα και δεν δεχεται να επενδυσει στην ενχωρια βιομηχανια. Απεναντιας η Ελληνικη νοοτροπια ειναι να χλευαζουμε τους ξενους που περνουν το ρισκο , δημιουργουν και μετα μας πουλαν οτι χρειαζομαστε τουλαχιστον τρεις φορες ποιο ακριβα. Μονο που παραδες δεν εχουμε επομενως η αμυνα μας μοιαζι με Ελβετικο τυρι ενω διακοματικα η εξωτερικη πολιτικη με σουρωτηρι. Για την οικονομια δε καθε σχολιο ειναι περιττο.
      Η Τουρκια αντιθετος δεν εχει τετοιους ενδιασμους. Ναι ολα τα υποσυστηματα δεν ειναι δικα της αλλα αυτο αλαζει μερα με τη μερα. Εξαλου σε ποια χωρα ολα τα υποσυστηματα ειναι αμειγως αποκλειστικα εγχωρια? Ευτηχως για εμας ο Σουλτανος και ο μεγαλοιδεατισμος του εχουν βαλει προσωρινα τα φρενα σε αυτη την εκρηξη αμυντικης αναπτυξης. Αργα η γρηγορα ομως η Τουρκια θα επανελθει και τοτε θα δουμε τα προβληματα τις απερισκεπτης Ελληνικης φιλοσοφιας. Η Ελλαδα υποχειριο των «μεγαλων δυναμεων» θα ξεζουμιζεται για να μπορεσει να κρατηθει στην κουρσα των αμυντικων εξοπλισμων με αγορες αιωνα ανα πενταετια ενω θα χαροπαλευει απο μνημονιο σε μνημονιο ενω η Τουρκια θα υπερκαλυπτει ολες τις αμυντικες της αναγκες, oi οποιες ισως και να αντισταθμιζονται στο συνολο απο εξαγωγικο εργο ενω η Τουρκικη οινομια και κοινωνια θα γνωρισουν ανθηση. Ποσο αυτο θα αργισει θα εξαρτηθει απο το χαος που θα αφησει πισω του ο Σουλτανος αλλα γιατι αναλογος δεν μπορει να γινει αυτο στην Ελλαδα θα συνεχισει να με τρωει?
      Την ιστορια με το μερμιγκα και την ακριδα την θυμαται κανεις? Ξαναδιαβαστε την! Δεν εχει ουτε πατατες ουτε πορτοκαλια αλλα ταιριαζει σαν γαντι την νοοτροπια του Ελληνα.

  3. Αγαπητέ Σιγά η Πατρις Κοιμάται.
    Συμφωνώ απόλυτα με το σχόλιο σου.
    Αυτά γράφω και εγώ επίμονα.
    Οι αιτίες είναι βαθιά ψυχοκοινωνικές .
    Μια χώρα που ευδόκιμη ο γραικύλος και νεοραγιας ως μοντέλο ανέλιξης μοιραία θα έχει τέτοιο αποτέλεσμα.
    Δεν θα επεκταθώ γιατί ήδη πύρωσα πάλι.
    Με εκτίμηση

  4. Σε ευχαριστώ και εγώ βράζω όταν τα γράφω για αυτό και ξεφεύγω λίγο. Ελπίζω οι φωνές μας να πληθύνουν πριν είναι αργά. Χορτάσαμε χαμένες πατρίδες γενοκτονίες και εθνικούς διωγμούς.

    1. Σκοτιστήκανε οι από πάνω αν τα γράφουμε εμείς αυτά.
      Μας κυνηγήσανε για πάνω από 30 χρόνια ναι εμάς που έχουμε ασχοληθεί με την πολεμική
      βιομηχανία και είχαμε πρότζεκτ.
      Δεν έμεινε κανένας από εμάς μόνο συνεχίζω να γράφω, μόνο εγώ παλεύω ακόμα.
      Τόλμησαν να μας κυνηγήσουν ακόμα και στο εξωτερικό γιατί δουλέψαμε κάποιοι εκεί.
      Το θράσος τους δεν έχει όρια απειλές πως θα σε διώξουμε από την δουλειά σου, θα σε
      στείλουμε στα σύνορα στο Σουφλί ακόμα και μηνύσεις πως κατέληξε πχ η βόμβα λέιζερ στην Ινδία;
      Αυτοί όμως τα δίνουν κάτω από το τραπέζι πχ Άρτεμις με άνεση.

      Μην τα ψάχνετε παιδιά είμαστε άξιοι της μοίρας μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *