Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι σχετικές διαβουλεύσεις σε επίπεδο Γενικού Επιτελείου Ναυτικού καθώς και Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας προκειμένου να δρομολογηθούν τα προγράμματα υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού. Πρωταρχική απαίτηση είναι η έγκαιρη υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου «214» ενώ σε δεύτερο χρόνο αναμένεται η έναρξη του προγράμματος πρόσκτησης νέων υποβρυχίων για την αντικατάσταση των γερασμένων υποβρυχίων τύπου «209». Σύμφωνα με πληροφορίες ως τα τέλη του έτους, η Διεύθυνση Εξοπλισμών του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αναμένεται να οριστικοποιήσει τις νέες τεχνικές απαιτήσεις και προδιαγραφές προκειμένου να εξεταστούν οι δυνητικές επιλογές νέων υποβρυχίων για το Πολεμικό Ναυτικό.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου «214» έχει προϋπολογισμό περί τα 1.2 δισεκατομμύρια ευρώ δεδομένων των τιμών που έχουν δώσει οι Γερμανοί της TKMS ενώ επιπλέον 4 δισεκατομμύρια ευρώ απαιτούνται για τη ναυπήγηση τεσσάρων νέων υποβρυχίων. Επιπρόσθετα κονδύλια απαιτούνται για τα όπλα τους (τορπίλες, πύραυλοι) ενώ το κόστος αυξάνεται περαιτέρω εάν ζητηθούν και πύραυλοι cruise από τους υποψήφιους αναδόχους του προγράμματος. Τόσο η πολιτική ηγεσία όσο και η στρατιωτική έχουν θέσει ψηλά στις νέες επιχειρησιακές απαιτήσεις, την απόκτηση πυραύλων μακρού πλήγματος προκειμένου τα νέα ελληνικά υποβρύχια να διαθέτουν όπλα στρατηγικής κρούσης.

Όλα τα παραπάνω συμπεριλαμβάνονται στον 12ετή Μεσοπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) ο οποίος έχει εγκριθεί από τη πολιτική ηγεσία. Το ζητούμενο είναι βέβαια η έγκαιρη εύρεση των απαραιτήτων κονδυλίων ενώ σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο η αξιοποίηση πόρων για τα προγράμματα των νέων υποβρυχίων μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού χρηματοδότησης εξοπλιστικών δαπανών, ο οποίος αναφέρεται ως «SAFE». Μια ακόμη πρόκληση για το Πολεμικό Ναυτικό είναι οι χρόνοι ναυπήγησης και παράδοσης των νέων υποβρυχίων οι οποίοι υπολογίζονται σε 7 και πλέον έτη. Πρόκειται για το χρονικό διάστημα από την ημέρα της υπογραφής των συμβάσεων ως την ημέρα της επίσημης ένταξης στον ελληνικό στόλο.  

Ήδη το κατώφλι της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του ΓΕΝ έχουν διαβεί οι Γάλλοι της NAVAL GROUP, οι Γερμανοί της ThyssenKrupp Marine Systems, οι Σουηδοί της SAAB, οι Ιταλοί της Ficantieri καθώς και οι Νοτιοκορεάτες της HD Hyundai Heavy Industries.