Στις 4 Μαρτίου ανακοινώνεται το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο αναφέρεται επισήμως ως Μακροπρόθεσμος Προγραμματισμός Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ). Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει εγκριθεί τόσο από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκο Δένδια όσο και από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη, το πρόγραμμα πρόσκτησης νέων υποβρυχίων για το Πολεμικό Ναυτικό. Ειδικότερα, ο σχεδιασμός με ορίζοντα υλοποίησης το 2030, αναφέρει τη ναυπήγηση 2+2 νέων υποβρυχίων για την αντικατάσταση μέρους του στόλου των παρωχημένων υποβρυχίων τύπου «209». Βασική απαίτηση στα πλαίσια ναυπήγησης των νέων υποβρυχίων είναι η ικανότητα βολής στρατηγικών όπλων σύμφωνα με τις εισηγήσεις του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.
Από πλευράς ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια έχει ήδη ανακοινωθεί η απόκτηση των γαλλικών στρατηγικών βλημάτων Missile de Croisière Naval (MdCN), τα οποία θα εξοπλίσουν τις φρεγάτες FDI HN του ΠΝ ενώ οι Γάλλοι της Naval Group προβάλουν ως φαβορί δεδομένου πως έχουν ήδη ενημερώσει τους επιτελείς της Διεύθυνσης Εξοπλισμών για τη προοπτική να προσφέρουν τους MdCN στα νέα υποβρύχια του ΠΝ. Έντονη είναι η δυσαρέσκεια πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας προς τη γερμανική πλευρά απόρροια της καθυστέρησης στις παραδόσεις των νέων τορπιλών αλλά και των όσων συνέβησαν στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ. Κύριοι διεκδικητές εκτός των Γάλλων και των Γερμανών της ThyssenKrupp Marine Systems αναμένεται να είναι και οι Σουηδοί της SAAB οι οποίοι προσφέρουν το Α26 για το ΠΝ.
Σημειώνεται πως στο νέο Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) έχει προβλεφθεί δαπάνη ύψους 3.5 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη ναυπήγηση των νέων υποβρυχίων καθώς και της προμήθειας των νέων όπλων τους.
Ήδη οι Γάλλοι της Naval Group βρίσκονται σε προχωρημένες επαφές με τη Διεύθυνση Εξοπλισμών του ΓΕΝ προσφέροντας τόσο το Scorpene Evolved όσο και το συμβατικής πρόωσης και μεγαλύτερου εκτοπίσματος Barracuda. Από πλευράς ThyssenKrupp Marine Systems προτείνονται οι νέες βελτιωμένες εκδόσεις των υποβρυχίων τύπου «209» (209/1400mod), τα «212», τα «214» ενώ έχει δυνητικά ενδιαφέρον και για τις πιο σύγχρονες εκδόσεις «218» εκτοπίσματος των 2000 τόνων. Σημειώνεται πως η έκδοση ωκεάνιων υποβρυχίων τύπου «216» αφορά τη γερμανική σχεδίαση που προτάθηκε για το Βασιλικό Ναυτικό της Αυστραλίας και ουδέποτε εισήχθη σε παραγωγή. Αμφότερες οι επιλογές των υποβρυχίων τύπου «209» (209/1400mod) ή τα υποβρύχια νέας γενιάς με νέας γενιάς ηλεκτρονικά τύπου «212» και τα «214» αποτελούν οικονομικότερες επιλογές συγκριτικά με τα γερμανικά υποβρύχια τύπου «218». Τα υποβρύχια τύπου «218» ή ορθότερα Type 218SG είναι η έκδοση που επιλέχθηκε από το Ναυτικό της Σιγκαπούρης. Η σχεδίαση των Type 218SG βασίζεται στα υποβρύχια τύπου «212».
Ταυτοχρόνως, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού βρίσκεται σε φάση διαπραγματεύσεων για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου «214» συνολικού κόστους 900 εκατομμυρίων ευρώ. Τέλος, όπως επισημαίνουν ανώτατοι αξιωματικοί του ΓΕΝ στον γράφοντα λαμβάνει χώρα αναζήτηση και μεταχειρισμένων υποβρυχίων συνδυαστικά με τη προμήθεια νέας ναυπήγησης.