Η επιλογή πρόσκτησης των φρεγατών FDI της κλάσης «ΚΙΜΩΝ» προσδίδει στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) πρωτοφανή επιχειρησιακά πλεονεκτήματα ικανά να καλύψουν στο ακέραιο όλο το φάσμα των σύγχρονων επιχειρησιακών απαιτήσεων. Είναι γεγονός η επιλογή των φρεγατών FDI έχει ενοχλήσει πολύ. Αυτό προκύπτει από διαρκή δημοσιεύματά που στόχο έχουν να υπονομεύσουν τη συγκεκριμένη εξοπλιστική επιλογή την οποία εισηγήθηκε η σημερινή ηγεσία του ΠΝ. Έχουν γραφτεί τερατώδεις ανακρίβειες όπως η μη διασύνδεση του RAM με το τακτικό σύστημα ή ανεπάρκεια του ΠΝ να επιλέξει ολοκληρωμένο σύστημα ECM αφήνοντας τα πλοία εκτεθειμένα σε απειλές.
Ένα από τα καίρια σημεία που ασκείται κριτική είναι η δυνατότητα τα νέα ελικόπτερα MH-60R Seahawk να επικοινωνούν και να ανταλλάσσουν δεδομένα και πληροφορίες με τις FDI. Από τη περίοδο της αξιολόγησης των γαλλικών φρεγατών οι επιτελείς του ΠΝ κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η δυνατότητα τα νέα ελικόπτερα MH-60R Seahawk να επικοινωνούν και να ανταλλάσσουν δεδομένα και πληροφορίες με τις FDI υφίστανται στο ακέραιο μέσω μιας σειράς τρόπων. Συγκεκριμένα διασφαλίζεται μέσω Link 16 η επιχειρησιακή ικανότητα τα πλοία να ανταλλάσσουν εικόνα και δεδομένα στόχων και απειλών με τις φρεγάτες και το τακτικό σύστημα των γαλλικών φρεγατών. Εκτός του Link 16 τα MH-60R Seahawk μπορούν να επικοινωνούν μέσω κρυπτασφαλισμένων επικοινωνιών UHF ή ακόμη και δορυφορικών επικοινωνιών με τις φρεγάτες της κλάσης «ΚΙΜΩΝ».
Η κριτική εστιάζεται στην έλλειψη του συστήματος AN/ARQ-59 Hawklink στο κέντρο πληροφοριών μάχης και τη δυνατότητα τα ελικόπτερα MH-60R Seahawk να επικοινωνούν μέσω φωνής με τις φρεγάτες. Υπενθυμίζεται πως το AN/ARQ-59 Hawklink ανταλλάσσει σε πραγματικό χρόνο δεδομένα που συλλέγουν οι αισθητήρες των MH-60R Seahawk με άλλα ελικόπτερα Romeo ή με μονάδες που διαθέτουν απλώς ένα τερματικό του AN/ARQ-59 Hawklink το οποίο δεν απαιτείται να ενσωματωθεί στο εκάστοτε τακτικό σύστημα αλλά είναι μια ξεχωριστή και πλήρως αυτόνομη μονάδα εντός του κέντρου πληροφοριών μάχης. Συνεπώς υπάρχει η δυνατότητα το ΠΝ να προμηθευτεί τα τερματικά των συσκευών του AN/ARQ-59 Hawklink και ακολούθως εύκολα και απλά με τη λογική μιας stand alone συσκευής να τα εγκαταστήσει στο κέντρο πληροφοριών μάχης των FDI. Κάτι το οποίο όμως με τα υφιστάμενα δεδομένα δεν κρίνεται.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ΠΝ έχει προβλέψει το παραπάνω θέμα παρά το γεγονός πως το Link 16 ικανοποιεί πλήρως τους επιτελείς του ΠΝ. Τόσο από εθνικές όσο και από συμμαχικές ασκήσεις το ΠΝ διαπίστωσε στη πράξη πως η επικοινωνία και η ανταλλαγή δεδομένων επιτυγχάνεται με απόλυτη επιτυχία μέσω των νατοϊκών πρωτοκόλλων διασύνδεσης και επικοινωνιών Link 11 και Link 16.
Ενδεικτικώς αναφέρεται η κορυφαία διασυμμαχική άσκηση ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων “Dynamic Manta” όπου καλούνται να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν δεδομένα ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων δεκάδες αμερικανικής και ευρωπαϊκής προέλευσης πλατφόρμες και συστήματα όπως ελικόπτερα, αεροσκάφη, πλοία κτλ.
Ταυτοχρόνως το ΠΝ κρίνοντας από εθνικές ασκήσεις αλλά και από τη πολύμηνη κρίση με το ερευνητικό πλοίο “Oruc Reis” κατέληξε στο συμπέρασμα πως για τον έγκαιρο εντοπισμό των υποβρυχίων βασική προϋπόθεση είναι να δημιουργηθεί ένα όσο το δυνατό πιο πολυπληθές πλέγμα αισθητήρων είτε από ναυτικές (πλοία και υποβρύχια) είτε από εναέριες πλατφόρμες (αεροσκάφη και ελικόπτερα) τα οποία θα συνεργάζονται και θα αλληλοεπιδρούν και όχι να δοθεί αποκλειστικά βάρος σε ένα συγκεκριμένο σύστημα.
Και ακριβώς αυτή η διασύνδεση και διαλειτουργικότητα επιτυγχάνεται και διασφαλίζεται μέσω των τερματικών ζεύξεων ανταλλαγής δεδομένων. Συγκεκριμένα τα τρία πιο πρόσφατα ελικόπτερα S-70B-6 Aegean Hawk του ΠΝ διαθέτουν Link 11 το οποίο τους επιτρέπει άριστα όπως έχει καταδειχθεί από εθνικές ασκήσεις να ανταλλάσσουν δεδομένα και πληροφορίες με τις φρεγάτες.
Ως εκ τούτων το AN/ARQ-59 Hawklink δεν είναι πανάκεια όπως λανθασμένα παρουσιάζεται προκειμένου να δημιουργηθούν εντυπώσεις. Δεν αναιρούμε την αξία του AN/ARQ-59 Hawklink αλλά τεχνηέντως υπερτιμάται και μετατοπίζεται αλλού το ενδιαφέρον βλέποντας το δέντρο και χάνοντας το δάσος. Και στη περίπτωση του εκσυγχρονισμού των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας P-3B Orion το ΠΝ έκρινε πως βασική έμφαση πρέπει να δοθεί στη πρόβλεψη και εγκατάσταση του Link 16 ώστε να ανταλλάσσουν δεδομένα με πλοία και άλλες πλατφόρμες.
Όπως δεν είναι πανάκεια πως το ΠΝ βασίζεται στα ελικόπτερα ως το πρωταρχικό και βασικό μέσο εκτέλεσης ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων. Ασφαλώς αυτό καταδεικνύεται από την επιχειρησιακή εμπειρία εθνικών ασκήσεων όπου για μια σειρά από λόγους το ελικόπτερο είναι αδύνατο να επιχειρήσει. Οι λόγοι αυτοί αφορούν τεχνικό κώλυμα βλάβης, αυξημένη εχθρική απειλή κατά τη περίοδο των επιχειρήσεων και σε πολλές περιπτώσεις κακές καιρικές συνθήκες. Άλλωστε η δράση των εναερίων μέσων σχετίζεται πρωταρχικά κατά τη περίοδο κρίσης/ έντασης.
Συνεπώς το ΠΝ έκρινε από τη περίοδο αξιολόγησης όλων των υποψηφιοτήτων πως η οποιαδήποτε φρεγάτα πρέπει να είναι πλήρως αυτόνομη και αυτάρκης ώστε να διασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή απόδοση στην εκτέλεση των ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων. Δεν ήταν άλλωστε τυχαία η επιλογή των FDI ακριβώς λόγω των συστημάτων σόναρ που φέρει (άριστος συνδυασμός σόναρ μεταβλητού βάθους CAPTAS-4 και σόναρ τρόπιδας KINGCLIP). Το ίδιο το γαλλικό ναυτικό θριαμβεύει για τους εντοπισμούς υποβρυχίων σε κάθε νατοϊκή άσκηση ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων “Dynamic Manta” και αυτό το παραδέχεται ακόμη και το Ναυτικό των ΗΠΑ.