Την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023 ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος εγκαινίασε τις νέες λιμενικές εγκαταστάσεις της Βάσεως Υποστηρίξεως Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων (ΒΥΜΕΕ) του Στρατοπέδου «ΥΠΟΣΤΡΑΤΗΓΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΛΛΙΝΣΚΗ».
Η κατασκευή των εγκαταστάσεων υλοποιήθηκε κατόπιν συγκεκριμένων κατευθύνσεων του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, και εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της διαρκούς αναβάθμισης των δυνατοτήτων των Ειδικών Δυνάμεων – Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων (ΕΔ – ΔΕΕ) των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), με σκοπό την δημιουργία ενός πανίσχυρου αυτοδύναμου σχήματος κοινής επιχειρησιακής αντίληψης και δράσης σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, που εγγυάται την αποτελεσματική εκτέλεση κάθε ειδικής αποστολής.
Στις φωτογραφίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα από το ΓΕΕΘΑ διακρίνονται τα νέα ταχύπλοα σκάφη των Αμφίβιων Καταδρομών.
Υπενθυμίζεται, πως ο Ελληνικός Στρατός θα παραλάβει συνολικά 41 τέτοια σκάφη με τις παραδόσεις των πρώτων να έχουν ξεκινήσει από την εταιρεία «VIKING NORSAFE LIFE-SAVING EQUIPMENT HELLAS S.A.». Το υπό προμήθεια ταχύπλοο σκάφος (με το σύνολο του εξοπλισμού του) είναι το Viking Norsafe S-1200 Armored-MUNIN S-1200 της εν λόγω εταιρείας.
Σημειώνεται πως κάθε σκάφος κόστισε περί τις 400.000 ευρώ. Τα σκάφη έχουν μήκος 12.2 μέτρα ενώ τη πρόωση των σκαφών εξασφαλίζουν τρεις εξωλέμβιοι κινητήρες Mercury Verado ισχύος 400 ίππων έκαστος.
Σε επίπεδο οπλισμού τα σκάφη φέρουν ένα πολυβόλο ( Μ2ΗΒ 12.7mm) στη πλώρη σε ειδικά διαμορφωμένο έστορα (θέση όπλου) καθώς και άλλο ένα ή δυο των 7.62 στη πρύμνη. Η καμπίνα διακυβέρνησης είναι ελαφρώς θωρακισμένη απέναντι σε πυρά όπλων διαμετρήματος 7.62mm. Συνολικά μεταφέρονται 12 άνδρες των ειδικών δυνάμεων σε ειδικά καθίσματα σε εξωτερικό χώρο πλήρως εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσης.
Μια σημαντική προσθήκη είναι το σύστημα λήψης και παροχής τακτικών πληροφοριών της βρεατανικής εταιρείας GDS Technologies που επιτρέπει τη μετάδοση και εκπομπή πληροφοριών μέσα από κρυπτασφαλισμένες επικοινωνίες τόσο σε τακτικό όσο και σε επιχειρησιακό ή στρατηγικό επίπεδο. Από πλευράς ηλεκτρονικών τα ταχύπλοα εξοπλίζονται με θερμική κάμερα FLIR καθώς και ραντάρ. Ο εξοπλισμός τους συμπληρώνεται από κονσόλες ναυτιλίας και πλοήγησης της εταιρείας SIMRAD.
Αμφότερες όμως αυτές οι επιλογές υπάρχουν και πλέον σε σκάφη πολιτικού τύπου για αναψυχή και δεν θεωρούνται τόσο εξεζητημένα υλικά για στρατιωτικές επιχειρήσεις. Σε γενικές γραμμές η προμήθεια ελέω χαμηλού κόστους (μόνον 400.000 ευρώ ανά σκάφος) θα προσδώσει ένα ταχύπλοο με ελαφρώς ανώτερες ικανότητες από τα υφιστάμενα Magna 960 RIB της Motomarine.
Οι φωτογραφίες αποτελούν πηγή έμπνευσης για έναν ευρύτερο σχολιασμό αναφορικά με κρίσιμες επιχειρησιακές παραμέτρους.
Πρώτα απ’ όλα αποκτήθηκε για μια ακόμη φορά ένα ταχύπλοο σκάφος (λόγω έλλειψης διάθεσης παραπάνω κονδυλίων) το οποίο είναι πολιτικών προτύπων και όχι μια αμιγώς στρατιωτική σχεδίαση. Άλλωστε με προϋπολογισμό της τάξης 400.000 ευρώ ανά σκάφος, σκάφος αμιγώς στρατιωτικής σχεδίασης και προδιαγραφών, δεν αγοράζεται. Στις 400.000 ευρώ κοστολογούνται πλέον ταχύπλοα για αναψυχή με ανάλογες ικανότητες – δυνατότητες.
Το προσωπικό που μεταφέρει παραμένει πλήρως εκτεθειμένο.
Τα σκάφη στερούνται σύγχρονων οπλικών συστημάτων λόγω μικρού εκτοπίσματος
Στα θετικά πιστώνεται πως διαθέτουν πληθώρα τακτικών επικοινωνιακών συστημάτων στρατιωτικών προδιαγραφών ιδιαίτερα σημαντικών για την εκτέλεση της αποστολής.
Ασφαλώς και είναι μια βελτίωση συγκριτικώς με τα υφιστάμενα «φουσκωτά» σκάφη αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι τα ιδανικά μέσα για τη διεξαγωγή αμφιβίων επιχειρήσεων ανάλογα με αυτά που διαθέτουν ξένοι στρατοί με αρχιπελαγικό δόγμα επιχειρήσεων.
Το θέμα της απόκτησης σύγχρονων ταχυπλόων σκαφών είναι πρωταρχικής σημασίας ζήτημα για την άμυνα του Αιγαίου. Τα ταχύπλοα σκάφη είναι τα ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ της θάλασσας ικανά να μεταφέρουν ενισχύσεις – εφεδρείες και στην ουσία να προσδώσουν στην ΑΣΔΕΝ τη δυνατότητα να κάνει ελιγμό δια θαλάσσης αντί να αμύνεται επί κύριων ή άλλων μικρότερων νήσων.
Εδώ και 30 χρόνια, διαδοχικές ηγεσίες (πολιτικές και στρατιωτικές) δεν διαθέτουν τα ανάλογα κονδύλια προκειμένου να ναυπηγηθούν (κάλλιστα μπορεί να γίνει εγχώρια) σύγχρονα ταχύπλοα σκάφη κλειστού τύπου με ειδική ράμπα στη πλώρη αποβίβασης του προσωπικού, οπλικά συστήματα όπως τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού και άλλα όπλα καθώς και προστασία – θωράκιση από πυρά μικρών διαμετρημάτων.
Προφανώς δεν χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Αρκεί να δούμε τι έχουν πράξει ξένοι Στρατοί με ανάλογο περιβάλλον απειλών. Οι χώρες της Σκανδιναβίας είναι ένα πρώτης τάξης παράδειγμα που μπορούμε να αντιγράψουμε και να προσαρμόσουμε στο δόγμα μας.
Η δικαιολογία πως δεν υπάρχουν κονδύλια είναι αστεία. Γιατί για άλλα προγράμματα όπως τα AAV-7 υπάρχουν; Προφανώς το ζήτημα είναι η προτεραιοποίηση. Συνεπώς, με έναν προϋπολογισμό της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ και λαμβάνοντας υπόψη πως ένα στρατιωτικών προδιαγραφών σκάφος κοστίζει περί τα 3-4 εκατομμύρια ευρώ, ναυπηγούνται περί τα 32-33 ταχύπλοα.