Προχθές, δημοσιεύσαμε την είδηση της επιλογής των βρετανικών φρεγατών Type-26 από τη Νορβηγία, για την αντικατάσταση των φρεγατών κλάσης «Fridtjof Nansen». Σύμφωνα με την ανακοίνωση της νορβηγικής κυβέρνησης η πρώτη Type-26 θα παραδοθεί στη Νορβηγία το 2030. Εκτός της βρετανικής φρεγάτας, το νορβηγικό πρόγραμμα διεκδίκησαν η γερμανική F-127, η γαλλική FDI και η αμερικανική «Constellation». Πριν γνωρίσουμε καλύτερα τις φρεγάτες κλάσης «Fridtjof Nansen», που αποσύρει πρόωρα η Νορβηγία, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι στις αρχές Μαρτίου του 2023 η νορβηγική ιστοσελίδα «VG» δημοσίευσε την είδηση ότι το Νορβηγικό Ναυτικό έχει εισηγηθεί την πρόωρη απόσυρση των «Fridtjof Nansen» και την αντικατάσταση τους από νέες φρεγάτες. Το δημοσίευμα, το οποίο δεν διαψεύστηκε, αλλά επιβεβαιώθηκε τελικά, ανέφερε ότι η εισήγηση έγινε στο πλαίσιο ενός μακροπρόθεσμου σχεδίου αναδιοργάνωσης των Νορβηγικών Ενόπλων Δυνάμεων. Στο πλαίσιο αυτό, το Νορβηγικό Ναυτικό δεν προκρίνει την αναβάθμιση μέσης ζωής των «Fridtjof Nansen», αλλά την απόσυρση και αντικατάσταση τους από νέα πλοία.

Σύμφωνα με τον Αρχηγό του Νορβηγικού Ναυτικού, Ναυάρχου Rune Andersen, τα τελευταία χρόνια έχουν δαπανηθεί πολύ μεγάλα ποσά για την υποστήριξη τους και η δαπάνη για τη ριζική αναβάθμιση τους θα είναι μεγάλη. Ενώ η πρόταση του Αρχηγό του Νορβηγικού Ναυτικού, για την αντικατάσταση των «Fridtjof Nansen», εισακούστηκε και η Νορβηγία θα αποκτήσει νέες φρεγάτες, δεν εισακούστηκε η πρόταση του για την μη-αναβάθμιση των πλοίων. Έτσι, στις αρχές Δεκεμβρίου του 2023 η νορβηγική Kongsberg ανακοίνωσε ότι υπέγραψε σύμβαση, για την αναβάθμιση μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών, συνολικού ύψους € 1,445 δισεκατομμυρίων. Εκτός της αναβάθμισης, η σύμβαση περιλαμβάνει την γενική επιθεώρηση των πλοίων, την συντήρηση και την υποστήριξη των πλοίων μέχρι το 2040 (στη διάρκεια της γενικής επιθεώρησης τα πλοία θα επανέλθουν σε εργοστασιακή κατάσταση, στο μέτρο του δυνατού). Η ανακοίνωση της νορβηγικής εταιρίας δεν ανέφερε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το τι θα περιλαμβάνει το πρόγραμμα αναβάθμισης των πλοίων.

Οι φρεγάτες κλάσης «Fridtjof Nansen» έλκουν την καταγωγή τους από τις ισπανικές φρεγάτες F-100 κλάσης «Álvaro de Bazán». Πέντε (5) πλοία για το Νορβηγικό Ναυτικό ναυπηγήθηκαν και παραδόθηκαν την περίοδο 2006-2011 (τον Ιούνιο του 2019 χάθηκε από ατύχημα ένα πλοίο, η επισκευή του κρίθηκε ασύμφορη και έτσι παροπλίστηκε). Το εκτόπισμα τους είναι 5.290 τόνοι (με πλήρη φόρτο), ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x ύψος x πλάτος) 134 μέτρα x 16,8 μέτρα x 4,60 μέτρα. Το σύστημα πρόωσης είναι διαμόρφωσης CODΑG (Combined Diesel And Gas) με τους δύο (2) πετρελαιοκινητήρες Bazan Bravo 12V μέγιστης ισχύος 2 x 6.035 ίππων να χρησιμοποιούνται για πλεύση στο εύρος ταχυτήτων 0-18 κόμβοι (0-33 χιλιόμετρα την ώρα) και τον αεροστρόβιλο κινητήρα LM-2500 μέγιστης ισχύος 28.832 ίππων να χρησιμοποιείται για πλεύση στο εύρος ταχυτήτων 0-27 κόμβους (0-50 χιλιόμετρα την ώρα). Με μέση ταχύτητα πλεύσης τους 16 κόμβους (30 χιλιόμετρα την ώρα) η εμβέλεια των φρεγατών είναι της τάξεως των 4.500 ναυτικών μιλίων (8.334 χιλιομέτρων).

Το σύστημα πρόωσης συνοδεύεται από ένα ηλεκτρικό σύστημα προώθησης στην πλώρη μέγιστης ισχύος 1.341 ίππων (BTR : Bow Thruster Retractable) και τέσσερις (4) γεννήτριες MTU 396 12V ισχύος 1.250 kVA (Kilo-Watt Amber). Τα πλοία απαιτούν πλήρωμα 120 ατόμων, ενώ υπάρχουν ενδιαιτήσεις για 146 άτομα. Ο κύριος αισθητήρων των πλοίων είναι το τρισδιάστατο ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών AN/SPY-1F της Lockheed Martin, μέγιστης εμβέλειας 324 χιλιομέτρων (κατά στόχων αέρος) ή 83 χιλιομέτρων (κατά χαμηλά ιπτάμενων βλημάτων). Εκτός του AN/SPY-1F τα πλοία ενσωματώνουν ραντάρ έρευνας αέρος και θαλάσσης RSN-210N της Reutech, ηλεκτροπτικό σύστημα διεύθυνσης Vigy-20 της Sagem, σύστημα μάχης ανθυποβρυχιακού πολέμου MSI-2005F της Kongsberg, σόναρ σκάφους MRS-2000, ενεργητικό/παθητικό ποντιζόμενο σόναρ Captas Mk.2V1, δύο (2) ραντάρ ελέγχου πυρός Mk.82, σύστημα αναγνώρισης φίλου ή εχθρού, συστήματα ζεύξης δεδομένων Link-11 και Link-16 και υπέρυθρο σύστημα έρευνας και ιχνήλασης (IRST : Infra-Red Search and Track).

Επίσης τα πλοία ενσωματώνουν ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων και ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης Condor CS-3701, σύστημα αντιμέτρων Terma DL-12T και σύστημα παραπλάνησης τορπιλών Loki. Ο οπλισμός τους περιλαμβάνει κάθετο σύστημα εκτόξευσης Mk.41 VLS (Vertical Launch System) για 32 πυραύλους αντιαεροπορικής άμυνας RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile), δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές πυραύλων κατά πλοίων NSM (Naval Strike Missile), τετραπλό εκτοξευτή τορπιλών Sting Ray (ακουστικές τορπίλες μέγιστου βεληνεκούς 11 χιλιομέτρων), σύστημα εκτόξευσης βομβών βυθού, ένα (1) πυροβόλο OTO Melara Super Rapid των 76 χιλιοστών και τρία (3) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών σε τηλεχειριζόμενους σταθμού Sea Protector. Επίσης ενσωματώνουν δύο (2) ακουστικές συσκευές μεγάλου βεληνεκούς. Το πλοίο κατασκευάστηκε με υποδομή υποδοχής πυροβόλου των 127 χιλιοστών (αντί του πυροβόλου των 76 χιλιοστών), δεύτερου πυροβόλου των 76 χιλιοστών, συστήματος CIWS, οκτώ (8) επιπλέον κελιών Mk.41 VLS και συστήματος ανθυποβρυχιακών ρουκετών ASROC. Τέλος, τα πλοία μπορούν να υποστηρίξουν ένα (1) ελικόπτερο ναυτικής συνεργασίας επιπέδου NH-90.