H απόκτηση κορβετών για τον στόλο κύριων μονάδων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) αποτελεί μια αδήριτη εθνική ανάγκη. Και τούτο διότι εκτός από τις τρείς κορυφαίες φρεγάτες FDI HN (επιβάλλεται να ασκηθεί και το δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη μια φρεγάτα), το ΠΝ επιβάλλεται να διατηρεί εκτός από ποιότητα μονάδων επιφανείας και ποσότητα.
Δεδομένου του προς εκτέλεση και υλοποίηση επιχειρησιακού έργου τόσο στη θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου όσο και της Ανατολικής Μεσογείου, το ΠΝ επιβάλλεται να διατηρεί σε υπηρεσία κατ’ ελάχιστο 14 κύριες μονάδες κρούσης. Με τις FDI ΗΝ να επιφορτίζονται το κύριο βάρος στη περιοχή επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου, το ΠΝ χρειάζεται άλλες 10 κύριες μονάδες επιφανείας εκ των οποίων οι 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Επί της ουσίας το ΠΝ με τις 3 ή 4 FDI ΗΝ και τις 4 ΜΕΚΟ 200 ΗΝ χρειάζεται τουλάχιστον άλλες 6 νέες μονάδες. Εδώ ακριβώς εισέρχεται ο ρόλος και η σημασία των νέων κορβετών οι οποίες έρχονται να καλύψουν την ανάγκη του ελληνικού στόλου για ανανέωση και ταυτοχρόνως να αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά αυτού.
Είναι πασιφανές πως οι κορβέτες κρίνονται ως μια ισορροπημένη επιλογή για την ανανέωση του ΠΝ και συνάμα μια επιλογή με πολύ καλή σχέση κόστους – οφέλους δεδομένων και των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Σήμερα, με τα υφιστάμενα δεδομένα το ΠΝ καλείται να επιλέξει μεταξύ τριών προτάσεων (Naval Group – Gowind, Damen – Sigma, Ficantieri – Doha) οι οποίες κατά κανόνα αποτελούν στο σύνολο τους πολύ καλές επιλογές δίχως τεράστιες διαφορές.
Η γαλλική Gowind
H επίσκεψη μας, στα ναυπηγεία της Naval Group, στη Λοριάν αποτέλεσε αφορμή για μια συνολική παρουσίαση της σχεδίασης η οποία προτείνεται για το ΠΝ. Ο λόγος για τη Gowind 2800 HN η οποία έλκει τη βασική της σχεδίαση από τη Gowind 2500. Το πλοίο είναι εκτοπίσματος 2800 τόνων, μήκους 102 μέτρων, μέγιστης ταχύτητας 25.5 κόμβων, με αυτονομία 4500 ναυτικών μιλίων στη ταχύτητα των 15 κόμβων και δυνατότητα για παραμονή εν πλω περί τις 45 ημέρες.
Η πρόωση του πλοίου ανήκει στη κατηγορία CODLOD (COmbined Diesel eLectric ή Diesel) συνδυάζοντας κινητήρες diesel με ηλεκτρομηχανές ή μόνον diesel. Στο σημείο αυτό να διευκρινίσουμε πως οι Gowind 2500 της Αιγύπτου διαθέτουν για τη πρόωση τους συνδυασμό κινητήρων diesel ευρύτερα γνωστών ως CODAD (COmbined Diesel And Diesel) ενώ των ΗΑΕ φέρουν CODLOD.
Από πλευράς αισθητήρων – ραντάρ, το πλοίο προτείνεται για το ΠΝ με το περιστρεφόμενο ραντάρ NS-110 (έκδοση του NS-100 της εταιρείας Τhales) το οποίο είναι εγκαταστημένο στο ιστό PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module). Συγκριτικώς με το Smart-S Mk2 εξασφαλίζονται ανώτερες επιδόσεις. Η εμβέλεια αποκάλυψης στόχων αέρος του ραντάρ NS-110 είναι των 280 χιλιομέτρων ενώ δύναται να υποστηρίζει και τη καθοδήγηση πυραύλων με ενεργό ερευνητή.
Ανήκει στη κατηγορία των Active Electronic Scanning Array (AESA) ραντάρ με τεχνολογία νιτριδίου του γαλλίου (GaN) που αντιπροσωπεύει τις πλέον πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο των ραντάρ ενώ εκπέμπει στην E/F μπάντα. Εκτός από την έρευνα στόχων αέρος, το NS-110 πραγματοποιεί και έρευνα στόχων επιφανείας. Φυσικά εκτός από την ονομαστική εμβέλεια κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά που αποτελούν κριτήρια επιλογής είναι η δυνατότητα αποκάλυψης και εύρεσης στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS).
Καρδιά του πλοίου αποτελεί το τακτικό σύστημα μάχης SETIS ενώ τον εξοπλισμό των Gowind συμπληρώνουν τα συστήματα κατηγορίας R-ESM τύπου VIGILE 200 Tactical, το κατηγορίας C-ESM τύπου ALTESSE Naval, αμφότερα της γαλλικής Thales. Επιπροσθέτως, τα πλοία διαθέτουν συστήματα αντιμετώπισης επερχόμενων εχθρικών κατευθυνόμενων βλημάτων (SYLENA Mk2) καθώς και τορπιλών (CANTO) της γαλλικής LACROIX που αποτελεί ηγέτιδα εταιρεία στο χώρο. Επίσης, στα πλοία είναι εγκαταστημένο ραντάρ ελέγχου πυρός καθώς και ηλεκτροπτικό σύστημα ανίχνευσης υπέρυθρων απειλών. Η υποδομή επικοινωνιών των πλοίων ολοκληρώνεται με Link 11 και Link 16.
Η ανθυποβρυχιακή σουίτα των GOWIND διαθέτει σόναρ τρόπιδας (Hull Mounted Sonar) Kingklip καθώς και συρόμενο σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS, Variable Depth Sonar) CAPTAS-2. Τηρουμένων των αναλογιών (εκτόπισμα και μέγεθος πλοίου ως συνάρτηση της επιλογής του CAPTAS-2), οι ανθυποβρυχιακές δυνατότητες των Gowind είναι εξαιρετικές. Το CAPTAS-2 είναι στη κατηγορία των 16 τόνων και προορίζεται για κορβέτες και μικρού εκτοπίσματος φρεγάτες. Συγκριτικά, οι FDI φέρουν το κορυφαίο CAPTAS-4 (έκδοση COMPTACT) βάρους 25 τόνων ενώ οι FREMM το CAPTAS-4 στη πλέον ισχυρή έκδοση βάρους 25 τόνων.
Ευκαιρίας δοθείσης ρωτήσαμε στα πλαίσια της παρουσίασης για τη GOWIND, τους Γάλλους μηχανικούς της NAVAL Group αναφορικά με την πρόωση των FDI HN που είναι κατηγορίας CODAD (COmbined Diesel And Diesel) ένα σημείο στο οποίο έχει ασκηθεί έντονη κριτική καθότι στις ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις η ηλεκτροπρόωση εξασφαλίζει χαμηλό ακουστικό ίχνος και ενδείκνυται για τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο με τους πρώτους να απαντούν πως οι μηχανές diesel των FDI φέρονται σε ειδικά διασκευασμένους θαλάμους που διασφαλίζουν μόνωση (acoustic modules) ενώ όπως μας εξήγησαν εκτός των κινητήρων σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και το είδος της προπέλας και ο ρυθμός λειτουργίας της.
Ο οπλισμός των πλοίων αποτελείται από 16 βλήματα VL MICA ή μετά το 2026 VL (σύμφωνα με την MBDA) VL MICA NG, 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους EXOCET BLOCK IIIC, πυροβόλο OTO Melara των 76mm (υπάρχει και η επιλογή του STRALES), ανθυποβρυχιακές τορπίλες MU90 σε δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες, οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας έναντι πυραυλικών απειλών RAM καθώς και τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού (Nexter Narwhal) για τη προσβολή ασύμμετρων απειλών.
H έκδοση του Ναυτικού των ΗΑΕ έχουν εγκατασταθεί 16 βλήματα μέσης ακτίνας ΕSSM σε εκτοξευτές ΜΚ56. Συνεπώς, στον τομέα του οπλισμού και των βλημάτων μέσης ακτίνας υπάρχει ευελιξία επιλογών ανάμεσα σε VL MICA και ESSM.
Κύριο στοιχείο που ενισχύει καθοριστικά την υποψηφιότητα του VL MICA είναι πως πρόκειται για πύραυλο φιλοσοφίας “fire and forget” γεγονός που επιτρέπει την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού και την προσβολή πολλαπλών στόχων ταυτοχρόνως. Ειδικά, η πλέον πρόσφατη έκδοση του γαλλικού πυραύλου νέας γενιάς (VL MICA NG) βελτιώνει δραματικά τις δυνατότητες του πυραύλου: εμβέλεια άνω των 40 χιλιομέτρων έναντι 20 χιλιομέτρων καθώς και αυξημένες επιδόσεις (Pk, NEZ, αντοχή σε αντίμετρα και τεχνολογίες παραπλάνησης, κινηματικές επιδόσεις όπως ταχύτητα και δυνατότητες ελιγμών κατά τη τερματική φάση προσβολής του στόχου).
Οι GOWIND δύναται να φέρουν ελικόπτερο της κατηγορίας των 10 τόνων καθώς και οργανικό UAV όπως τα V-200 ή το S-100.
Σε γενικές γραμμές οι GOWIND που προτείνονται για το ΠΝ αποτελούν μια πολύ ισορροπημένη και μεστή επιλογή που ταυτοχρόνως είναι και μια οικονομικώς προσιτή επιλογή με τη γαλλική προσφορά να αναφέρεται σε τρία πλοία έναντι 1.2 δισεκατομμυρίων ευρώ ή τέσσερα πλοία έναντι 1.6 δισεκατομμυρίων ευρώ με πλήρες πακέτο οπλισμού και φόρτων καθώς και αρχικής τεχνικής υποστήριξης.
Τέλος, η NAVAL Group δηλώνει ανοιχτή σε συνεργασία για τη ναυπήγηση των πλοίων στην Ελλάδα και θεωρεί πως ευθύς εξ αρχής η σχεδίαση των GOWIND είναι ιδανική επιλογή για εγχώρια ναυπήγηση και μεταφορά τεχνογνωσίας. Ο χρόνος της τελικής παράδοσης στον πελάτη από την έναρξη της ναυπήγησης για κάθε πλοίο ανέρχεται στους 30 μήνες.