Η γερμανική TKMS είναι ένας ναυπηγικός όμιλος εγνωσμένης αξίας έχοντας σχεδιάσει τις πολύ πετυχημένες εμπορικά φρεγάτες φιλοσοφίας ΜΕΚΟ με δεκάδες πλοία να βρίσκονται σήμερα σε υπηρεσία με διάφορες ναυτικές δυνάμεις. Αναφερόμαστε στις σχεδιάσεις ΜΕΚΟ 200 και ΜΕΚΟ Α100 και Α200 και τα παράγωγά τους.

Στο τέλος της ελληνικής φρεγατιάδας που όπως όλοι γνωρίζουμε κατέληξε με την επιλογή των γαλλικών φρεγατών FDI HN, η TKMS προσέφερε τότε στο Πολεμικό Ναυτικό τη φρεγάτα πολλαπλών ρόλων ΜΕΚΟ Α300 η οποία όμως ήταν ακόμη στα χαρτιά και λίγα πράγματα ήταν γνωστά. Η σχεδίαση αυτή αποκαλύφθηκε πλήρως κατά τη διάρκεια του πολωνικού προγράμματος απόκτησης νέων φρεγατών που όμως και αυτό κατέληξε στην επιλογή άλλης σχεδίασης, της βρετανικής Α140 Arrowhead. Το πλοίο όμως όπως θα δούμε και παρακάτω είναι πραγματικά μια βαριά οπλισμένη φρεγάτα που κάλλιστα θα μπορούσε κάποιος να την ονομάσει και ως μίνι καταδρομικό. Ένα πλοίο με πολλαπλές δυνατότητες, ικανό να επιχειρεί σε ανοιχτές θάλασσες προβάλλοντας μεγάλη ισχύ πυρός.

Σύμφωνα με την TKMS και την πρότασή της στο πολωνικό πρόγραμμα η ΜΕΚΟ Α300 είναι ένα πλοίο της τάξης των 6000 τόνων και θα μπορούσε κανείς να πει ότι σχεδιαστικά είναι ένας συγκερασμός των φρεγατών ΜΕΚΟ Α200 και των γερμανικών F125 με το γνώρισμα των δύο «νησίδων».

Το πλοίο θα έχει ολικό μήκος 125,1 μέτρα, πλάτος 19,2 μέτρα, βύθισμα 5,3 μέτρα και θα εκτοπίζει περίπου 5700 τόνους σε πλήρες φόρτο. Η γάστρα χωρίζεται σε 12 υδατοστεγή διαμερίσματα και έχει τρία καταστρώματα. Αντίστοιχα και υπερκατασκευή αποτελείται από τρία καταστρώματα. Σχεδιαστικά η γάστρα ενώνεται ομαλά με την υπερκατασκευή διαθέτοντας κλίση για την διασπορά του κυμάτων του ραντάρ μακριά από την πηγή ακτινοβολίας. Το πλοίο χωρίζεται νοητά σε δύο μέρη «νησίδες» το μπροστά και το πίσω διατηρώντας μέγιστη ικανότητα μάχης, πλεύσης και επιβίωσης μετά από πλήγμα αφού όλα τα κύρια συστήματα είναι διπλά. Στην πρύμνη και κάτω από το ελικοδρόμιο υπάρχουν τρία διαμερίσματα, δεξιά, αριστερά και στο κέντρο, με καταπακτές στον καθρέφτη της πρύμνης. Τα δεξιά-αριστερά μπορούν να δεχτούν επιπλέον εξοπλισμό σε έως τέσσερα κοντέινερ (από δύο το καθένα) ενώ το κεντρικό διαθέτει ράμπα με μηχανισμό άφεσης και ανάκτησης για έως δύο USV ή δύο RHIB των 11 μέτρων ή συνδυασμό αυτών. Τα εγκιβωτισμένα συστήματα αποστολής τοποθετούνται κάθετα από ανοίγματα του ελικοδρομίου όπου κομμάτια του ανασηκώνονται για το λόγο αυτό.

Το προωστήριο σκεύος με το οποίο προτάθηκε στο Πολωνικό Ναυτικό είναι συνδυασμός τεσσάρων μηχανών ντίζελ σε σχήμα CODAD (COmbination of Diesel And Diesel), οι οποίες κινούν δύο άξονες και δίνουν μέγιστη ταχύτητα 27 κόμβων στο πλοίο. Περισσότερα στοιχεία δεν έχουν γίνει γνωστά αλλά λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος του πλοίου και της ταχύτητας η λογική λέει ότι πρόκειται για τέσσερις ντιζελομηχανές ισχύος 8-8500 kW έκαστη. Το πλοίο διαθέτει δύο μηχανοστάσια, ένα σε κάθε «νησίδα», στα οποία είναι τοποθετημένες οι ντιζελομηχανές ανά δύο. Μεταξύ των δύο μηχανοστασίων παρεμβάλλεται υδατοστεγές διαμέρισμα ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα ολικής απώλειας πρόωσης μετά από πλήγμα και  εισροή υδάτων αυξάνοντας την επιβιωσιμότητα του πλοίου. Αντίστοιχα και οι ηλεκτρογεννήτριες του πλοίου είναι χωρισμένες σε δύο διαμερίσματα πλώρα και πρίμα ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα ολικής απώλειας ηλεκτρικής ισχύος.

Οπλισμός

Ο οπλισμός της φρεγάτας είναι εντυπωσιακός και πλήρης. Στην πλώρη υπάρχει τοποθετημένο ένα κύριο ναυτικό πυροβόλο των 127 χιλιοστών. Στο Πολωνικό Ναυτικό προσφέρθηκε με το πυροβόλο Leonardo 127/54 με δυνατότητα βολής πυρομαχικών Vulcano, αλλά μπορεί να τοποθετηθεί οποιοδήποτε πυροβόλο ζητήσει ο κάθε πελάτης. Διαθέτει τέσσερις κάθετους εκτοξευτές πυραύλων Mk41 Strike Length με 32 συνολικά κελιά και δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 128 πυραύλους μέσης εμβέλειας όπως είναι οι ESSM Block2 ή οι CAMM/CAMM-ER. Παράλληλα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει όλη την υπόλοιπη γκάμα των όπλων που είναι πιστοποιημένη στους εκτοξευτές αυτούς όπως είναι οι SM-2/SM-3/SM-6/ASROC/LACM. Στο μεσόστεγο υπάρχει χώρος για την τοποθέτηση ακόμη 36 κελιών (3×12) Mk56 για μεταφορά ακόμη 36 Α/Α πυραύλων ESSM. Επίσης στο μεσόστεγο μπορούν να τοποθετηθούν με 16 αντιπλοϊκοί πύραυλοι σε τέσσερις εκτοξευτές των τεσσάρων πυραύλων. Σύμφωνα με την TKMS, η MEKO A300 μπορεί να εμπλέξει έως και 16 αεροπορικούς στόχους ταυτόχρονα με δύο βλήματα ανά στόχο.

Υπάρχουν δύο θέσεις για εγκατάσταση συστημάτων CIWS αντιπυραυλικής άμυνας, μία πλώρα πίσω από τους VLS Mk41 και μία πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου. Στην γερμανική πρόταση η ΜΕΚΟ Α300 είχε εγκατεστημένα δύο συστήματα RAM, ένα με έντεκα πυραύλους στην πλώρη και ένα με 21 πυραύλους πίσω.

Στο υπόστεγο δεξιά και αριστερά υπάρχουν τοποθετημένα δύο τηλεχειριζόμενα πυροβόλα 35-40 χιλιοστών κατά στόχων επιφανείας και αέρος. Επίσης το πλοίο θα διαθέτει από δύο όπλα HEL (High Energy Laser) και HPM (High Power Microwave) καλύπτοντας τόξο 360 μοιρών. Για αυτοάμυνα κατά στόχων επιφανείας τον οπλισμό συμπληρώνουν τέσσερις τηλεχειριζόμενοι σταθμοί πυροβόλων μικρού διαμετρήματος των 12,7 χιλιοστών. Για ανθυποβρυχιακό πόλεμο το πλοίο διαθέτει εκτός από το Α/Υ ελικόπτερο δυό τριπλούς τορπιλοσωλήνες για ελαφρές τορπίλες MU90. Τέλος το υπόστεγο μπορεί να φιλοξενήσει ένα ελικόπτερου μεγέθους του Merlin και τέσσερα UAS.

Η αυτοπροστασία των πλοίων βασίζεται στο σύστημα εκτόξευσης αντιμέτρων MASS (δύο συστήματα), στο σύστημα αντιμετώπισης τορπιλών Sea Spider (δύο συστήματα) και σύστημα παρεμβολών (δύο συστήματα). Στην πρύμνη, κάτω από το ελικοδρόμιο, υπάρχει θύρα για την ανάπτυξη/περισυλλογή δυο μη-επανδρωμένων σκαφών επιφανείας, μέγιστου μήκους 11 μέτρων, για αποστολές προσβολής μικρών στόχων επιφανείας και ναρκοπολέμου. Δεξιά και αριστερά της κύρια θύρας, υπάρχουν δύο θυρίδες είτε για την εγκατάσταση δύο διπλών εκτοξευτών τορπιλών των 533 χιλιοστών ή δύο διπλών ραγών για θαλάσσιες νάρκες ή βόμβες βυθού. Εναλλακτικά, η μία θυρίδα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις τορπίλες των 533 χιλιοστών και η άλλη για τις θαλάσσιες νάρκες και τις βόμβες βυθού.

Ηλεκτρονικός Εξοπλισμός

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι τα ραντάρ TRS-4D και APAR Block2 με τέσσερις σταθερές κεραίες έκαστο τοποθετημένες με κλίση ως προς τον διαμήκη άξονα του πλοίου και ανά δύο στον εμπρός και στον πίσω ιστό καλύπτοντας τόξο 360 μοιρών. Το TRS-4D, το οποίο είναι τεχνολογίας AESA νιτριδίου του Γαλίου (GaN) και εκπέμπει επίσης στη ζώνη C. ‘Εχει εμβέλεια 100μ-250χλμ, μπορεί και διαχειριστεί πάνω 1000 στόχους. 

Το ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών APAR Block.2 (Active Phased Array Radar) λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων «Χ» και αποτελεί εξέλιξη του APAR. Το APAR, το οποίο χαρακτηρίστηκε επιχειρησιακό το 2002, αποτελείται από τέσσερα (4) πάνελ, έκαστο με 3.424 στοιχεία μετάδοσης-λήψης (TRM : Transmit/Receive Modules). Μπορεί να ανιχνεύσει πάνω από 200 στόχους αέρος σε αποστάσεις έως και 150 χιλιόμετρα και πάνω από 150 θαλάσσιους στόχους σε αποστάσεις έως 32 χιλιόμετρα. Εκτός της λειτουργίας έρευνας το APAR, όπως και το APAR Block.2, λειτουργεί και ως σύστημα ελέγχου πυρός των πυροβόλων του πλοίου. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρία (Thales) το APAR καθοδηγεί τα βλήματα με τη μέθοδο ICWI (Interrupted Continuous Wave Illumination). Σύμφωνα πάντα με την κατασκευάστρια εταιρία το APAR μπορεί να καθοδηγήσει έως 32 βλήματα με σύστημα καθοδήγησης ημί-ενεργού ραντάρ, εκ των οποίων 16 στην τερματική φάση της πτήσης. Το APAR Block.2 κατασκευάζεται από Νιτρίδιο του Γαλλίου και σχεδιάστηκε έτσι ώστε να αντιμετωπίζει μια σειρά απειλών και κυρίως απειλές κορεσμού της άμυνας του πλοίου. 

Επίσης διαθέτει δύο Η/Ο συστήματα Mirador Mk2, πλήρες σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου C-ESM, R-ESM & R-ECM και πλήρες σύστημα Α/Υ πολέμου με σόναρ γάστρας και ρυμουλκούμενη παθητική διάταξη στην πρύμνη. Τέλος το πλοίο θα διαθέτει πλήρεις επικοινωνίες και ζεύξεις δεδομένων.