Τη προηγούμενη εβδομάδα έλαβε χώρα πλειάδα συναντήσεων μεταξύ της Γαλλικής και της Ελληνικής πλευράς για το θέμα των φρεγατών Belharra. Στις συναντήσεις πήραν μέρος στελέχη των εταιρειών Naval Group και MBDA εντός της Διεύθυνσης Εξοπλισμών του ΓΕΝ ενώ οι επιτελείς της ΓΔΑΕΕ συναντήθηκαν με τη Γαλλική DGA (Direction générale de l’armement).
Φόρτος βλημάτων
Η πλέον ουσιώδης εξέλιξη είναι η τάση για κοινή διαμόρφωση των πλοίων μεταξύ των δύο Ναυτικών. Αυτή δεν θα είναι των 16 αλλά των 32 βλημάτων σε τρεις κάθετους εκτοξευτές Sylver A50 και έναν Sylver A70. Η Γαλλική πλευρά επισημαίνει πως βασική προϋπόθεση ώστε να υπάρχει κοινή διαμόρφωση για το Γαλλικό Ναυτικό είναι η ύπαρξη των 8 MdCN. Δηλαδή, φορτίο με 32 βλήματα εκ των οποίων τα 8 βλήματα MdCN (Missile De Croisière Naval). Συνεπώς, η πλέον ρεαλιστική προσέγγιση διαμόρφωσης για τα ελληνικά πλοία είναι των 24 Aster (12 Aster 15 + 12 Aster 30) καθώς και 8 MdCN. Εναλλακτικά προτάθηκε και η λύση των 24 Aster 30 και των 8 MdCN.
Το Close In Weapon System
Η τελευταία τάση και θέση του ΠΝ είναι να εγκατασταθεί ένα Phalanx που θα αφαιρεθεί από τις υφιστάμενες φρεγάτες και ακολούθως θα εγκατασταθεί στις Belharra. Το SIMBAD που προτάθηκε από τη Γαλλική πλευρά φαίνεται πως δεν βρίσκει σύμφωνο το ΠΝ ενώ άλλες λύσεις όπως οι CAMM (μολονότι δεν είναι εξ ολοκλήρου όπλο κατηγορίας CIWS), το RAM ή το Millenium είναι προς το παρόν εκτός χωρίς να αποκλειστούν. Σε κάθε περίπτωση διασφαλίζεται η εγκατάσταση και ολοκλήρωση του Phalanx. Ασφαλώς αυτή η επιλογή γίνεται και για λόγους συγκράτησης του κόστους. Εκτός του Phalanx θα υπάρχει και το σύστημα STRALES με το οποίο ΠΝ και Γάλλοι συμφώνησαν για την προσθήκη του ώστε να ενισχυθεί η αντιπυραυλική – αντιβληματική άμυνα των πλοίων.
Λοιπές μετατροπές
Συζητήθηκε η μετασκευή του ελικοδρόμιου ώστε να εξυπηρετεί τα ελικόπτερα Aegeanhawk του ΠΝ, το ECM και το πυροβόλο STRALES των 76mm. Η λοιπή διαμόρφωση είναι αυτή που σας έχουμε παρουσιάσει αναλυτικώς πολλάκις μέσα από το DefenceReview.Gr.
Ο παράγοντας κόστος
Η αρχική προσφορά πριν από ένα χρόνο ήταν δύο πλοία με κόστος 1,320 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα δύο πλοία θα ήταν διαμόρφωσης Γαλλικού Ναυτικού με 16 και όχι 32 βλήματα (περιλαμβάνονταν δύο εκτοξευτές Α50 αντί των τριών Α50 και του ενός Α70 που αναφέρουν τα τελευταία δεδομένα). Σε κάθε περίπτωση το κόστος θα είναι συνάρτηση της τελικής διαπραγμάτευσης έχοντας τη τελική διαμόρφωση που αναμένεται να γίνει το προσεχές διάστημα. Οι πρώτες εκτιμήσεις και πληροφορίες αναφέρουν τιμές των 5 εκατομμυρίων ευρώ για ανά μονάδα για τον MdCN και 3 εκατομμυρίων ευρώ για ανά μονάδα για τον Aster 30. To κόστος για τα δύο πλοία σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες θα κυμανθεί στα 700 με 750 εκατομμύρια ευρώ ανά μονάδα ενώ το κόστος για τα όπλα θα είναι περί τα 200 εκατομμύρια ευρώ συν το κόστος 200 εκατομμύρια ευρώ για το αρχικό πακέτο τεχνικής υποστήριξης.
Εκκίνηση των ναυπηγήσεων για τις δύο γαλλικές ψηφιακές φρεγάτες συνεπάγεται προκαταβολή περίπου της τάξης των 150 εκατομμυρίων ευρώ.
Τα επόμενα βήματα
Το προσεχές διάστημα το ΓΕΝ θα κάνει τη τελική εισήγηση στον ΥΕΘΑ ο οποίος αναμένεται να ενημερώσει την αρμόδια επιτροπή του Ελληνικού κοινοβουλίου και ακολούθως να πάρει το πράσινο φως από το ΚΥΣΕΑ ώστε η ΓΔΑΕΕ με τη DGA να καταρτίσουν τη τελική σύμβαση. Από πλευράς ΓΕΝ το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο θα συνεδριάσει τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου ώστε αυτό να δώσει την έγκριση για τη διαμόρφωση του πλοίου βασιζόμενο στη Μελέτη Επιχειρησιακών Απαιτήσεων – Προδιαγραφών Επιδόσεων συνηγορώντας πως καλύπτει και εξασφαλίζει τις επιχειρησιακές ανάγκες και απαιτήσεις του ΠΝ.
Εν κατακλείδι αυτό που θα πρέπει να τονίσουμε από μεριάς μας είναι πως εκτός των νέων πλοίων άμεσα πρέπει να προχωρήσουν τα δύο προγράμματα για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ 200ΗΝ (στο τέλος θα είναι εκσυγχρονισμός τέλους ζωής) και τις νέες τορπίλες βαρέως τύπου για τα υποβρύχια «214».