To FH-77BW L52 Archer είναι αυτοκινούμενο πυροβόλο σουηδικής προέλευσης, στο διαμέτρημα των 155 χιλιοστών με κάνη μήκους 52 διαμετρημάτων. Η ανάπτυξη του ξεκίνησε το 1995 με μελέτη σχετικά με την ανάπτυξη ενός αυτοκινούμενου πυροβόλου με βάση το ρυμουλκούμενο FH-77. Στη διάρκεια των δοκιμών το Archer έλαβε την ονομασία FH-77BD (αρχικά) και FH-77BW (τελικά). Το 2004 παραγγέλθηκαν δύο (2) πρωτότυπα, επί τροχοφόρου οχήματος Volvo A30D (6 x 6), ενώ το Σεπτέμβριο του 2006 η BAE Systems Bofors απέσπασε σύμβαση, από τη Σουηδία, για την λεπτομερή σχεδίαση του Archer. To 2008 η Σουηδία προχώρησε στην προμήθεια επτά (7) πυροβόλων και η Νορβηγία ενός (1), για δοκιμές και αξιολόγηση. Τον Αύγουστο του 2009 η Σουηδία και η Νορβηγία προχώρησαν στην προμήθεια 24 πυροβόλων για κάθε χώρα, με κοινό συμβόλαιο για 48 πυροβόλα (το κόστος της προμήθειας ήταν $ 200 εκατομμύρια, σε τιμές του 2009).

Ωστόσο, το Δεκέμβριο του 2013, η Νορβηγία ακύρωσε την προμήθεια, λόγω καθυστερήσεων στην παραγωγή και την παράδοση τους. Συγκεκριμένα, η παράδοση του πρώτου Archer ήταν προγραμματισμένη για το 2011, αλλά τελικά καθυστέρησε μέχρι το Σεπτέμβριο του 2013. Ο λόγος της καθυστέρησης ήταν τα τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν. Η Σουηδία παρέλαβε τα πρώτα πυροβόλα το Σεπτέμβριο του 2013 με τα πυροβόλα να χαρακτηρίζονται επιχειρησιακά το Φεβρουάριο του 2016. Το 2019 παρουσιάστηκε η νέα διαμόρφωση του πυροβόλο, επί τροχοφόρου οχήματος HX2 (8 x 8) της γερμανικής Rheinmetall MAN (οι σχετικές δοκιμές ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2020). Τα Archer προσφέρονται σε δύο (2) οχήματα. Το πρώτο είναι το Volvo A30D, ενώ το δεύτερο είναι το HX2. Και τα δύο (2) οχήματα ενσωματώνουν θωρακισμένη καμπίνα, μέσα από την οποία οι χειριστές μπορούν να ελέγχουν το πυροβόλο.

Εκτός των δύο (2) οχημάτων η BAE Systems προσφέρει το πυροβόλο στον Αμερικανικό Στρατό επί του οχήματος HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck, 8 x 8) της Oshkosh. Όπως προαναφέραμε η Σουηδία προχώρησε στην προμήθεια 24 Archer το 2009 (επί οχημάτων Volvo A30D), ενώ το 2016 προχώρησε στην προμήθεια των 24 Archer που παρήγγειλε η Νορβηγία το 2009, αλλά τελικά ακύρωσε την προμήθεια. Οι παραδόσεις των 48 πυροβόλων ξεκίνησαν το 2013 και ολοκληρώθηκαν το 2022. Τον Μάρτιο του 2023 η Σουηδία ανακοίνωσε ότι από τα 48 πυροβόλα, τα 24 είναι σε ενεργό υπηρεσία και τα υπόλοιπα 24 σε καθεστώς αποθήκευσης, εκ των οποίων 14 πωλήθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία και οκτώ (8) στάλθηκαν στην Ουκρανία, ως στρατιωτική βοήθεια. Τα εναπομείναντα δύο (2) αποθηκευμένα πυροβόλα θα παραμείνουν στη Σουηδία και θα χρησιμοποιηθούν για δοκιμές νέων/βελτιωμένων εκδόσεων του πυροβόλου.

Το Σεπτέμβριο του 2023 η Σουηδία ανακοίνωσε ότι υπέγραψε σύμβαση ύψους $ 500 εκατομμυρίων για την προμήθεια 48 Archer, επί οχημάτων HX2, με τις παραδόσεις να ξεκινούν το 2025. Ο Βρετανικός Στρατός προχώρησε στην απόκτηση των 14 μεταχειρισμένων Archer για να καλύψει το κενό της αποστολής 32 αυτοκινούμενων πυροβόλων AS-90 στην Ουκρανία. Οι παραδόσεις στον Βρετανικό Στρατό ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2023 και ολοκληρώθηκαν τον περασμένο Ιούλιο. Τα χαρακτηριστικά και οι επιδόσεις που αναφέρονται στο άρθρο αφορούν στην έκδοση του Archer επί οχήματος HX2 (σε παρένθεση οι αντίστοιχε επιδόσεις του πυροβόλου επί του οχήματος Volvo A30D). Το Archer είναι σύγχρονο αυτοκινούμενο πυροβόλο, με υψηλή κινητικότητα, κάτι που του επιτρέπει να «ακολουθεί» τις δυνάμεις ελιγμού στο πεδίο μάχης. Σύμφωνα με τη BAE Systems: «Ο συνδυασμός ακρίβειας, κινητικότητας και υψηλού ρυθμού βολής καθιστά το Archer ένα τακτικό πλεονέκτημα για τις φίλιες δυνάμεις, ειδικά σε καταστάσεις μάχης με γρήγορη εξέλιξη».

Το Archer ενσωματώνει συστήματα και διαδικασίες που παράγουν υψηλό βαθμό αυτοματισμού, κάτι που επιτρέπει στο πυροβόλο να αναπτύσσεται και να εκτελεί βολές σε μικρό χρονικό διάστημα. Αυτή η παράμετρος είναι πολύ σημαντική για την ασφάλεια του πυροβόλου και του πληρώματος, καθώς τα εχθρικά ραντάρ δεν προλαβαίνουν να εντοπίσουν τη θέση του πυροβόλου και έτσι δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν πυρά αντιπυροβολικού. Η τάξη του πυροβόλου για βολή και η ίδια η βολή γίνεται μέσα από την θωρακισμένη καμπίνα, για την ασφάλεια του πληρώματος. Από τη στιγμή της διαταγής τάξης για βολή και της βολής μεσολαβούν μόλις 20 δευτερόλεπτα, ενώ από τη στιγμή της βολής μέχρι την αποχώρηση του πυροβόλου από το σημείο μεσολαβούν άλλα 20 δευτερόλεπτα. Δηλαδή, το Archer ολοκληρώνει τις διαδικασίες τάξης, βολής και αποχώρησης εντός μόλις 40 δευτερολέπτων.

Το Archer έχει μήκος 13,1 μέτρα (14,3 μέτρα στην έκδοση 6 x 6), πλάτος τρία (3) μέτρα και ύψος 3,4 μέτρα ή τέσσερα (4) μέτρα αν συμπεριληφθεί και ο τηλεχειριζόμενος σταθμός οπλισμού M-151 Protector, που ενσωματώνει το πυροβόλο για αυτοπροστασία (με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών ή αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών). Με την κάνη στη μέγιστη ανύψωση (+70ο) το ύψος του πυροβόλου φτάνει τα 10,4 μέτρα. Το μέγιστο βάρος μάχης του Archer είναι οι 38 τόνοι (34 τόνοι για την έκδοση 6 x 6). Το πυροβόλο συνοδεύεται και από τροχοφόρο όχημα (φορτηγό) ανεφοδιασμού χωρητικότητας 100 πυρομαχικών. Το πυροβόλο μπορεί να ανεφοδιαστεί, με 21 πυρομαχικά, εντός πέντε (5) λεπτών. Όπως προκύπτει, κάθε φορτηγό μπορεί να ανεφοδιάσει περί τα πέντε (5) πυροβόλα, δηλαδή τέσσερα (4) φορτηγά αρκούν για να ανεφοδιάσουν μια (1) Μοίρα των 18 πυροβόλων. Να σημειωθεί ότι το Archer ενσωματώνει αυτόματο σύστημα γέμισης χωρητικότητας ενώ το όχημα διαθέτει και 126 προωθητικά γεμίσματα Uniflex-2 της Bofors.

Το πυροβόλο μπορεί να κινηθεί κάθετα σε τόξο από -1° έως +70° και οριζόντια σε τόξο -από 85° έως +85°. Ο μέγιστος ρυθμός βολής είναι τρία (3) πυρομαχικά τα 20 δευτερόλεπτα (στιγμιαία, δεν μπορεί να διατηρηθεί επ’ αόριστο), ο ρυθμός βολής εντατικών πυρών είναι 21 πυρομαχικά σε τρία (3) λεπτά, ενώ ο μέγιστος συνεχόμενος ρυθμός βολής είναι 54 πυρομαχικά σε 35 λεπτά. Το μέγιστο βεληνεκές είναι συνάρτηση του τύπου του πυρομαχικού. Με συμβατικά πυρομαχικά υψηλής εκρηκτικότητας το μέγιστο βεληνεκές είναι 30 χιλιόμετρα, ενώ με συμβατικά πυρομαχικά υψηλής εκρηκτικότητας αυξημένου βεληνεκούς το μέγιστο βεληνεκές αυξάνει στα 40 χιλιόμετρα. Με κατευθυνόμενα πυρομαχικά BONUS ή M-982 Excalibur το μέγιστο βεληνεκές ανέρχεται στα 35 και στα 50 χιλιόμετρα αντίστοιχα. To Archer μπορεί να εκτελέσει βολές ταυτόχρονης προσβολής στόχου με 4-6 πυρομαχικά (MRSI : Multiple Round Simultaneous Impact), ενώ μπορεί να εκτελέσει βολές ημέρα και νύχτα και υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.

Το πυροβόλο, στην έκδοση 8 x 8 επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 90 χιλιόμετρα την ώρα (σε ασφαλτόδρομο) και τυπική εμβέλεια 800 χιλιόμετρα (στην έκδοση 6 x 6 οι επιδόσεις είναι 70 χιλιόμετρα την ώρα μέγιστη ταχύτητα και 650 χιλιόμετρα τυπική εμβέλεια). Μπορεί να κινηθεί σε ανηφορική διαδρομή με κλίση έως και 30° και σε διαδρομή με πλευρική κλίση έως και 19°. Μπορεί να περάσει υδάτινο κώλυμα βάθους ενός (1) μέτρου. Τα πυροβόλα 8 x 8 ενσωματώνουν κινητήρα τύπου D2066 της ΜΑΝ, μέγιστης ισχύος 440 ίππων (η μέγιστη χωρητικότητα καυσίμου είναι τα 400 λίτρα), ενώ τα πυροβόλα 6 x 6 ενσωματώνουν τον κινητήρα D9B AC E3 της Volvo μέγιστης ισχύος 343 ίππων. Το όχημα ενσωματώνει σύστημα προστασίας από χημικές, βιολογικές και πυρηνικές ουσίες, καθώς και κλιματιστικό σύστημα ψύξης/θέρμανσης. Το επίπεδο βαλλιστικής προστασίας του πυροβόλου μπορεί να ενισχυθεί περισσότερο με τη χρήση προηγμένου συστήματος παραλλαγής (δίχτυ), όπως το Barracuda MCS (Mobile Camouflage Systems) της Saab.

Η υποδομή διοίκησης και ελέγχου του πυροβόλου περιλαμβάνει βαλλιστικό υπολογιστή αποστολής, για δυνατότητα αυτόνομης δράσης, αυτόματο σύστημα διαχείρισης πυρομαχικών, αυτόματο σύστημα ρύθμισης ηλεκτρονικών πυροκροτητών και σύστημα διαχείρισης μάχης ανοιχτής αρχιτεκτονικής, για προσαρμογή στις επιχειρησιακές απαιτήσεις του χρήστη και για εύκολη αναβάθμιση. Το σύστημα αποστολής του πυροβόλου είναι πλήρως ψηφιακό και μειώνει στο ελάχιστο την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους ή αστοχίας, ενώ παράλληλα μειώνει και τον χρόνο ανταπόκρισης του πυροβόλου σε μεταβαλλόμενη κατάσταση. Η όλη αρχιτεκτονική κατασκευής του πυροβόλου επιτρέπει την εύκολη ενσωμάτωση και αντικατάσταση συστημάτων επικοινωνιών και λήψης/διαβίβασης δεδομένων και πληροφοριών. Τέλος, η πιθανή επιλογή του πυροβόλου συνοδεύεται και από ολοκληρωμένο σύστημα υποστήριξης του καθώς και από ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης, το οποίο βασίζεται κυρίως σε εξομοιωτές.