Μια ενδιαφέρουσα σχεδίαση πλοίου, το Smart-4000, παρουσίασαν τα ισπανικά ναυπηγεία Navantia στη διεθνή έκθεση «FEINDEF 2021». Πρόκειται για μία σχεδίαση πλοίου πολλαπλού ρόλου και με διαφορετικά εκτοπίσματα, από τους 2.000 έως τους 10.000 τόνους, ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε πελάτη, σε επίπεδο εκτοπίσματος, αισθητήρων και όπλων. Η μακέτα που παρουσιάστηκε στην έκθεση παράχθηκε από τρισδιάστατο εκτυπωτή, εσκεμμένη επιλογή της Navantia προκειμένου να υπογραμμίσει μια καινοτόμα ιδέα που θα ενσωματώνουν τα Smart-4000: Την ενσωμάτωση τρισδιάστατου εκτυπωτή στα πλοία, ως μέρος του βασικού εξοπλισμού, για την παραγωγή ανταλλακτικών εν πλω, κάτι που θα μειώσει τον χρόνο/κόστος συντήρησης και θα αυξήσει τη διαθεσιμότητα των πλοίων.

Οι αποστολές των πλοίων θα είναι πολλαπλές και ανάλογες των αισθητήρων και των όπλων που θα ενσωματώνουν. Η έκδοση που παρουσιάστηκε στην έκθεση προορίζεται για αποστολές περιπολίας και συνοδείας. Ενσωματώνει υβριδικό σύστημα πρόωσης (πετρελαιοκίνηση και ηλεκτροκίνηση), αν και όπως αναφέρει η Navantia, εξετάζονται και άλλες λύσεις πρόωσης. Στόχος η μέγιστη ταχύτητα των πλοίων να είναι 25+ κόμβοι (46+ χιλιόμετρα την ώρα). Η προσέγγιση σχεδίασης όλων των εκδόσεων είναι το μοντέλο VLJ (Voith Linear Jets), δηλαδή της υιοθέτησης όσο το δυνατό λιγότερων μηχανικών μερών με πλεονεκτήματα τη μείωση του ηχητικού ίχνους και την ευκολία στη συντήρηση και υποστήριξη. Επικουρικά, τα πλοία μπορούν να ενσωματώσουν και προωθητές στην πλώρη.

Η σχεδίαση ενσωματώνει χαρακτηριστικά απόκρυψης ίχνους (Stealth), ενώ στο εσωτερικό υπάρχουν χώροι (στο πίσω μέρος του πλοίου) για τη φιλοξενία μη-επανδρωμένων συστημάτων, αέρος, επιφανείας και υποβρύχιων για αποστολές, όπως ναρκοπολέμου, επιτήρησης, εντοπισμού υποβρυχίων απειλών, χαρτογράφησης βυθού κ.ά. Το Smart-4000 ενσωματώνει και ελικοδρόμιο. Στο κέντρο του πλοίου βρίσκεται το επιχειρησιακό κέντρο του πλοίου (στην έκδοση που παρουσιάστηκε στην έκθεση το απαιτούμενο πλήρωμα είναι 70 άτομα). Η Navantia επιθυμεί να ενσωματώσει στα πλοία το μεγαλύτερο δυνατό βαθμό αυτοματισμού καθώς και τεχνητή νοημοσύνη για την υποβοήθηση στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Ο λόγος είναι η μείωση του πληρώματος και του φόρτου εργασίας του πληρώματος.

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι ένα ραντάρ τεχνολογίας AESA με τέσσερις επιφάνειες. Φυσικά το πλοίο ενσωματώνει πλήρη εξοπλισμό ηλεκτρονικού πολέμου, ανθυποβρυχιακού πολέμου και ενεργητικά/παθητικά συστήματα αυτοπροστασίας. Το Smart-4000 που παρουσιάστηκε στην έκθεση έχει μήκος 120 μέτρα και ενσωματώνει ένα πυροβόλο των 76 χιλιοστών, το οποίο αναπτύσσεται όταν χρειαστεί από το εσωτερικό του πλοίου, κάθετο σύστημα εκτόξευσης για αντιαεροπορικά βλήματα και έναν τηλεχειριζόμενο πύργο με πολυβόλο, στο σημείο μπροστά από τη γέφυρα. Πρόκειται για τυπικό οπλισμό, καθώς, όπως προαναφέραμε, το πλοίο μπορεί να κατασκευαστεί ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη, τόσο σε επίπεδο εκτοπίσματος όσο και σε επίπεδο αισθητήρων και οπλισμού.