Σύμφωνα με δημοσίευμα της σαουδαραβικής εφημερίδας «Asharq Al-Awsat», η οποία επικαλείται ισραηλινούς αξιωματούχους, ο Αμερικανός Υπουργός Άμυνας, Mark Esper, φέρεται να είπε στους Ισραηλινούς, στο πρόσφατο ταξίδι του στη χώρα, ότι η αμερικανική κυβέρνηση εγκρίνει την πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-22 στο Ισραήλ. Το δημοσίευμα της σαουδαραβικής εφημερίδας αναδημοσιεύτηκε και από την ισραηλινή εφημερίδα «The Times of Israel». Η πιθανή πώληση των F-22 στο Ισραήλ έρχεται ως αντιστάθμισμα της πιθανής πώλησης 50 F-35 Lightning II στα ΗΑΕ. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το Ισραήλ θα αποκτήσει 50 F-22 Raptor έναντι $ 10,4 δισεκατομμυρίων. Εάν τελικά ολοκληρωθεί το πρόγραμμα θα πρόκειται για μια τεράστιας σημασίας κίνηση από τις ΗΠΑ, δεδομένης της πάγιας απόφασης, από το 1998, μη πώλησης του F-22 σε τρίτες χώρες, ακόμα και συμμαχικές. Σε κάθε περίπτωση η πώληση θα χρειαστεί την έγκριση του Κογκρέσου. Η παραγωγή του F-22 έχει σταματήσει από το 2011.

Comments

  1. Κάτι που δεν αναφέρατε αλλά έχω διαβάσει από αλλλού είναι πως πρόκειται για 50 απο τα 187 μαχητικά της USAF και όχι για επανέναρξη της γραμμής παραγωγής του Raptor, εγχείρημα που ούτως ή άλλως θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να πραγματοποιηθεί. Ο λόγος που δίνεται είναι ότι η ερεύνα και ανάπτυξη για το 6ης γενιάς μαχητικό έχει προχωρήσει πολύ περισσότερο από ότι γενικά πιστεύεται, και πως το 2023-24 η USAF θα μπορεί να αποχωριστεί 50 από τα 187 F-22 της.

    Η όλη «ιδέα» μπάζει νερά κι αν συνυπολογίζουμε πως πηγή είναι μια Αραβική εφημερίδα η οποία στηρίζεται σε «διαρροές» Ισραηλινών αξιωματούχων μάλλον κάνει το δημοσίευμα ιδιαίτερα αμφίβολο.

  2. Η ολη ειδηση ειναι τοσο εξωφρενικη απο οποιαδηποτε γωνια την κοιταξεις, που μονο σαν κακογουστο αστειο ακουγεται. Πρωτα-πρωτα, το αεροπλανο με ομοσπονδιακο νομο ΔΕΝ πωλειται σε αλλες χωρες και οπως αναφερει τοα αρθρο θα χρειαστει ειδικος νομος του κογκρεσσου.

    Ακομα και ΑΝ ηταν προς πωληση, η γραμμη παραγωγης εχει κλεισει απο το 2011 (τελευταιο παραδοθηκε το 2012) οποτε ΔΕΝ μπορουν να παραχθουν αλλα.

    Το τελευταιο αστειο οτι η Αμερικη θα εδινε ΠΕΝΗΝΤΑ απο τα υπερπολυτιμα αεροσκαφη της στο Ισραηλ, αυτο και αν ειναι περαν του γελοιου. Οι ιδιοι οι Αμερικανοι ηθελαν περισσοτερα αλλα ηταν αδυνατο οικονομικα να ξαναρχισει η παραγωγη.

    Για καποιο περιεργο τροπο αυτη η «ειδηση» αναπαραγεται εδω και εβδομαδες, και μαλιστα απο σοβαρα σαιτ οπως εδω. Δεν μπορω να καταλαβω γιατι οι διαχειριστες την αναρτησαν

    1. Καλημέρα. Νομίζω είναι προφανές ότι αν η είδηση επιβεβαιωθεί δεν θα πρόκειται για αεροσκάφη νέας παραγωγής.

      Αν και το Raptor είναι σε σημεία πιθανότητα η ικανότερη πλατφόρμα που διαθέτει η USAF λόγω thrust vectoring, ικανότητας supercruise και φυσικά λόγω stealth, παρόλα αυτά στα 20 σχεδόν χρόνια που είναι σε υπηρεσία έχει μείνει πίσω σε όπλα και υποσυστήματα που απολαμβάνουν άλλες πλατφόρμες. Αναβαθμίσεις και επαύξηση δυνατοτήτων μέσω ατρακτιδίων φυσικά αποκλείονται λόγω stealth. Οι ΑΙΜ-9Χ ακόμα δεν έχουν ενσωματωθεί (αλλά ούτε σκοπευτικό/προβολικό κάσκας) όταν άλλα μαχητικά τον χρησιμοποιούν εδώ και δέκα σχεδόν χρόνια. Το ίδιο συμβαίνει και με τον AIM-120D. Επίσης δεν έχει αμφίδρομη επικοινωνία μέσω LINK 16, μπορεί μόνο να λάβει δεδομένα και όχι να στείλει, αλλά στερείται και κάποιου παθητικού και jam-proof ηλεκτροοπτικού ή ΙR συστήματος έρευνας/στοχοποίησης. Άρα παρά τις όποιες αρχικές σχεδιαστικές ικανότητες του Raptor, έχει μείνει πίσω από τις εξελίξεις, ιδίως κατά ισότιμων/peer αντιπάλων έναντι των οποίων θα «έβγαζε τα λεφτά του».

      Από τα 187 Raptor που απέκτησε η USAF περίπου 125 είναι combat coded ανά πάσα στιγμή, δηλαδή δεν βρίσκονται σε βαριά συντήρηση, αναβάθμιση ή αποθήκευση. Πολλά βρίσκονται ακόμα στην αρχική διαμόρφωση Baseline 10 και δεν έχουν αναβαθμιστεί καθόλου αλλά χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικά. Και σε αυτά τα 125 το mission capable rate είναι στην καλύτερη περίπτωση 50%, άρα μιλάμε για μόλις 60 και κάτι διαθέσιμα για μάχη Raptor.

      Ότι και να αντιπροσωπεύει το Raptor, αυτά τα νούμερα είναι σχεδόν ασήμαντα με δεδομένες τις υποχρεώσεις και τα ανοίγματα των ΗΠΑ σε όλο τον πλανήτη. Άλλωστε οι ΗΠΑ είναι ήδη σε προχωρημένο στάδιο πειραματισμού και παραγωγής αεροσκαφών 6ης γενιάς όπως το «Digital Century series» NGAD και drones.

      Άρα με αυτή την εικόνα, συν την ανάγκη να πουληθούν όσα περισσότερα F-35 για να γίνει απόσβεση του τεράστιου κόστους και να κρατηθεί το πρόγραμμα στην ζωή, συν την αμετακίνητη δέσμευση των ΗΠΑ να παρέχουν στο Ισραήλ οπλικά συστήματα που θα του εξασφαλίζουν υπεροχή, δεν είναι τελικά και πολύ παράξενο η είδηση αυτή να αληθεύει. Το Ισραήλ έχει θεωρητικά τις ικανότητες να απορροφήσει 50 Raptor αλλά και πάνω απ’ όλα την δυνατότητα να τα αναβαθμίσει με δική του τεχνολογία, όπως κάνει άλλωστε με το F-35 που είναι ακόμα πιο πολύπλοκο άρα και δυσκολότερο από το F-22.

      1. Ευχαριστω για την απαντηση.

        Οποτε εχουμε δυο περιπτωσεις:
        (1) Ειτε τα Φ22 ειναι το καμαρι της Αμερικης, υπερπολυτιμο μεχρι τελευταιου αεροσκαφους και δεν υπαρχει πιθανοτητα να τα αποχωριστουν στον αιωνα τον απαντα, είτε
        (2) ειναι πλεον παρωχημενα (οχι αεροδυναμικα αλλα στα ηλεκτρονικα και στις δυνατοτητες), που σε συνδυασμο με τις χαμηλες διαθεσιμοτητες και ελλειψη πορων για αναπτυξη αεροσκαφους 6ης γενιας, οι Αμερικανοι ειναι διαθετιμενοι να τα πουλησουν.

        Σιγουρα η επιλογη (2) ειναι λογικη και ισως η πιο αντικειμενικη, αλλα πιστευω οτι λογω αντιδρασεων απο διαφορους κυκλους (απο Κογκρεσο μεχρι υπερ-πατριωτες που θα το θεωρουν ξεπουλημα), δεν θα προχωρησει.

        Ειμαι αρκετά περιεργος τι θα γινει στο τελος, οποτε ιδωμεν.

  3. Περίεργη είδηση με πολλά ερωτηματικά! Ακόμα κι αν αλλάξει ο νόμος του κογκρέσου που απαγορεύει την εξαγωγή του εν λόγω αεροσκάφους, από τι διαθέσιμο απόθεμα θα γίνει η πώληση; Κάτι λιγότερα από 190 τεμάχια έχει η αμερικανική αεροπορία και διαθέσιμα περίπου το 1/3. Οι δυνατότητές του αποτελούν επτασφράγιστο μυστικό και η επιχειρησιακή ανάγκη στην αεροπορία των ΗΠΑ κρίνεται μεγάλη με ανεπαρκή διαθεσιμότητα. Το αναφερόμενο κόστος αναλογεί στα 208εκ. δολάρια ανά αεροσκάφος(αν μιλάμε λοιπόν για διάθεση μεταχειρισμένων και όχι έναρξη παραγωγικής διαδικασίας) είναι πολύ μεγάλο και δεν διευκρινίζεται τι περιλαμβάνεται σ’αυτό. Απ’την άλλη, η έναρξη παραγωγικής διαδικασίας έχει απορριφθεί στο πρόσφατο παρελθόν λόγω κόστους και παρελκόμενων αναγκών προσαρμογής νέων συστημάτων, αφού η τεχνολογία του μετρά δύο δεκαετίες.
    Θα δούμε…

  4. Αστειοτητες, αυτοι που τα γραφουν αυτα ειναι σε αλλο πλανητη. Οι Αμερικανοι εχουν 187 μαχητικα ολα και ολα, η γραμμη παραγωγης εχει κλεισει και εχει μεταφερθει σε αποθηκευση. Σιγα να μην δωσουν το 27% των μαχητικων αυτων στο Ισραηλ.

    Οι Αμερικανοι εχουν να αντιμετωπισουν του Κινεζους και τους Ρωσους που φτιαχνουν μαχητικα στελθ. Το Ισραηλ ποιον εχει να αντιμετωπισει??? Τα ΗΑΕ ? Ειναι πολυ πιο απλο να ΜΗΝ δωσουν τα F-35 σε Αραβικες χωρες και λυθηκε το προβλημα.

    Εαν κερδισει ο Μπαιντεν, η αν οι Δημοκρατικοι ελεγχουν το Κονγκρεσο, δεν υπαρχει ουτε μια πιθανοτητε στο εκατομμυριο να γινει κατι τετοιο.

  5. Και εγώ πιστεύω ότι σαν είδηση από την αρχική πηγή είναι προεκλογική ψιλομούφα, από την άλλη δεν θα το συνέδεα με το ότι λένε αυτά τα sites ότι είναι πολύ προχωρημένο το 6ης γενιάς, αλλά με το γεγονός ότι προφανώς το F-35 αυτή την στιγμή είναι παρασάγγας καλύτερο από οτιδήποτε έχουν οι αντίπαλοί τους, ενώ αυτά που έχουν οι σύμμαχοί τους α) δεν τους απειλούν και β) ακόμη και αν τους απειλήσουν, απλά τους κατεβάζουν την μπρίζα.

    Άρα επί του παρόντος δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα, ενώ θα έχουν και μερικά F22 αν χρειαστούν, που έως σήμερα δεν χρειάστηκαν ποτέ, καθώς αν ποτέ γινόταν πόλεμος με υπερδύναμη (και οι μόνες που θα μπορούσαν να βγάλουν ποτέ έστω κοντά σε αξία αεροπλάνα) δεν θα γίνει με αερομαχίες κτλ.

    Υπό αυτό το πρίσμα, δεν τα έχουν ιδιαίτερη ανάγκη. Δεν θα τα δώσουν πιο πολύ σαν θέμα γοήτρου, αλλά αν τα έδιναν δεν θα πάθαιναν και κάτι.

  6. Για αεροσκάφη νέας παραγωγής αποκλείεται να μιλάνε πάντως.
    Η γραμμή παραγωγής δεν υπάρχει πλέον ούτε πρόκειται να στηθεί ξανά -εκτός αν υπάρξει νέο Perl Harbor- για παραγωγή μικρού αριθμού αεροσκαφών αφού θα ήταν οικονομικά ασύμφορο για όλες τις πλευρές, επειδή και το Ισραήλ δεν θα μπορούσε να πληρώσει τα χρήματα που θα ζητούσαν οι εταιρίες που συνεργάστηκαν στο πρόγραμμα για αεροσκάφη νέας παραγωγής.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *