Τόσο τα γεγονότα στο Ισραήλ με τις επιχειρήσεις εντός αστικών κέντρων όσο και οι πρόσφατες ταραχές στη Γαλλία επανάφεραν στην επιφάνεια την επιχειρησιακή πρόκληση της αντιμετώπισης των ασύμμετρων και υβριδικών απειλών.

Ειδικά στη περίπτωση της Γαλλίας το βασικό πρόβλημα είναι αυτό της αλόγιστης μετανάστευσης που πλήττει την Ευρώπη και που την αναγκάζει να ξυπνήσει σιγά-σιγά από τον ιδεολογικό λήθαργο στον οποίον είχε πέσει επί δεκαετίες. Το πρόβλημα, που πλέον είναι ορατό και στον πλέον δύσπιστο, απειλεί όχι μόνο με διάρρηξη του εθνικού και κοινωνικού ιστού τις δυτικές κοινωνίες, αλλά θέτει και οξύ πρόβλημα δημοσίας, κρατικής ακόμα και εθνικής ασφαλείας για τα ευρωπαϊκά έθνη-κράτη. Οι χρόνιες ιδεοληπτικές προσεγγίσεις όσον αφορά το θέμα της λαθρομετανάστευσης, οδήγησαν πλέον σε τέτοιο σημείο που ακούγονται ισχυρές φωνές για αυστηροποίηση της μεταναστευτικής πολιτικής της Ε.Ε και των επιμέρους εθνικών κρατών που την συγκροτούν, καθώς και δυναμικότερη και πιο στιβαρή αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών.

Παρουσίαση της κατάστασης

Οι τελευταίες εξελίξεις όπως είναι φυσικό επηρεάζουν άμεσα και έμμεσα και τη χώρα μας. Κι αυτό, όχι μόνο διότι είναι πύλη εισόδου παράνομων μεταναστών, αλλά και διότι αυτή είναι χώρα υποδοχής και διαμονής αδιευκρίνιστου αλλά πάντως πολύ μεγάλου αριθμού λαθρομεταναστών, που αδυνατούν να ενσωματωθούν και τελικά να αφομοιωθούν στον εθνικό και κοινωνικό ιστό-αντί αυτού επιλέγουν να σχηματίζουν ιδιότυπα «γκέτο» με φυλετική, εθνοτική και θρησκευτική συγκρότηση. Πολλοί μάλιστα από αυτούς, προέρχονται από χώρες που συγγενεύουν θρησκευτικά και διατηρούν πολύ καλές σχέσεις με τον κύριο δυνητικό αντίπαλο (Τουρκία) ή και που έχουν ιδίες διεκδικήσεις εις βάρος της χώρας μας.

Οφείλουμε να σημειώσουμε την ραγδαία αύξηση της εγκληματικότητας στην επαρχία που σχετίζεται τόσο με την προϊούσα οικονομική κρίση όσο κυρίως με την αύξηση της λαθρομετανάστευσης.

Η ύπαιθρος έχει στην κυριολεξία κατακλυστεί τα τελευταία χρόνια με εκατοντάδες χιλιάδες αλλοδαπούς λαθρομετανάστες, μουσουλμανικής κυρίως προέλευσης, που πέραν των κακουργηματικών πράξεων στις οποίες προβαίνουν αποτελούν δυνητικό συνεργάτη ξένων κέντρων και παράκεντρων εξουσίας με στοχεύσεις που ξεπερνούν τα στενά όρια της δημόσιας τάξης και ασφάλειας.

Την ίδια στιγμή η πολιτική τρομοκρατία δείχνει να επανεμφανίζεται ενώ έχει εδώ και καιρό επισημανθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες δραστηριοποίηση πυρήνων ισλαμιστικής τρομοκρατίας σε ελληνικό έδαφος.

Το σημαντικότερο όμως είναι πως κάνουν πλέον αισθητή την παρουσία τους εξτρεμιστικές ομάδες που στόχο έχουν την απόσπαση ελληνικών εδαφών από τον εθνικό κορμό ή έστω την απομείωση της ελληνικής εθνικής κυριαρχίας σε αυτές τις περιοχές.

Λογικό είναι όλη αυτή η κατάσταση να προκαλεί προβληματισμό στις αρχές ασφαλείας αλλά και σε κάθε σκεπτόμενο πολίτη, αναφορικά με τις απειλές και τις προκλήσεις που δυνητικά όλες αυτές οι μάζες ατόμων μπορεί να προκαλέσουν για το φίλιο σύστημα άμυνας και ασφάλειας.

Σενάρια πρόκλησης χάους

Σε περίπτωση ελληνοτουρκικού πολέμου ή και ανεξάρτητα, τα μετόπισθεν των ελληνικών δυνάμεων αναμένεται να είναι «μολυσμένα» με “ατάκτους”, διάφορης προέλευσης. Πιο συγκεκριμένα, στην περιοχή της Θράκης διαβιώνει η μουσουλμανική μειονότητα, μέρος της οποίας ελέγχεται από (παρα)κρατικούς παράγοντες της Άγκυρας. Θεωρείται βέβαιο, πως η ΜΙΤ και η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων του τουρκικού Γενικού Επιτελείου έχουν προετοιμάσει ήδη από τον καιρό της ειρήνης, παραστρατιωτικές ομάδες εξτρεμιστών, οι οποίες αναμένεται να δράσουν εναντίον της Ελλάδος, στα πλαίσια μιας πιθανής ελληνοτουρκικής ένοπλης σύγκρουσης ή και να αποτελέσουν τον φορέα πυροδότησης μιας τέτοιας, αναπτύσσοντας ανατρεπτική δράση.

Στόχοι τους εκτιμάται πως θα είναι στρατόπεδα και γενικότερα στρατιωτικές εγκαταστάσεις, στρατιωτικά τμήματα ευρισκόμενα στους Εγγύς Χώρους Διασποράς (ΕΧΔ) ή στους Χώρους Τελικού Προορισμού (ΧΤΠ), σταθμοί ραντάρ, αγωγοί τροφοδοσίας καυσίμων, αποθήκες καυσίμων, πυρομαχικών και υλικού, στρατιωτικές φάλαγγες, αστυνομικά τμήματα και σταθμοί, γέφυρες, οδικοί και σιδηροδρομικοί κόμβοι και άξονες, δημόσια κτήρια, Πρόσωπα Υψηλής Αξίας ευρισκόμενα σε καίριες θέσεις του στρατιωτικού και πολιτικού οργανισμού ή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση κτλ.

Σκοπός τους η πρόκληση χάους, ανομίας και αναρχίας, η δημιουργία εικόνας παράλυσης του κράτους, η πρόκληση απωλειών, η δέσμευση και διασπορά των ελληνικών στρατιωτικών και αστυνομικών δυνάμεων για την αντιμετώπιση τους και γενικά η υποβοήθηση της προσπάθειας του αντιπάλου.

Το ίδιο, για να περιοριστούμε στο θέμα του άρθρου μας, μπορεί να γίνει στην περίπτωση πρόκλησης αναταραχής από πρωτογενώς και δευτερογενώς εξεγερτικά στοιχεία ευρισκόμενα μέσα στο πλήθος των μουσουλμανικής προέλευσης λαθρομεταναστών, όσο και στην περίπτωση εμπλοκής στην όλη υπόθεση οργανωμένων αλβανικών παραστρατιωτικών ομάδων στις περιοχές της Ηπείρου και Δ. Μακεδονίας σε πρώτη φάση αλλά και στην υπόλοιπη επικράτεια (άλλωστε η διασπορά του αλβανικού στοιχείου στην Ελλάδα είναι γνωστή). 

Η ελληνική πλευρά είναι αναγκασμένη να δεσμεύσει σημαντικές στρατιωτικές και αστυνομικές δυνάμεις για την αντιμετώπιση παρόμοιας απειλής, ώστε αυτή να εξαλειφθεί ή έστω να περιοριστεί σε επίπεδο απλώς “εστίας ενόχλησης”.

Αλλά ακόμα και χωρίς την εμπλοκή κάποιου κρατικού δρώντα, μπορεί να προκύψουν τυχαίες ή προσχεδιασμένες καταστάσεις, που θα γίνουν η αιτία να ανάψει η “σπίθα” της αναταραχής. Είναι εύκολα αντιληπτό τι θα συνέβαινε π.χ μετά από μια επίθεση σε κάποιον θρησκευτικό χώρο που θα άφηνε πίσω της θύματα. Με δεδομένη πλέον την διασπορά του μουσουλμανικού στοιχείου ανά την επικράτεια η χώρα θα ξαναζούσε εποχές “Δεκεμβριανών” του 2008, με πολύ πιο βίαιο τρόπο αυτήν την φορά.

Οι ασύμμετρες απειλές αποτελούσαν κίνδυνο για το ελληνικό κράτος πριν εξελιχθούν σε «μόδα» διεθνώς. Δυστυχώς η παρουσία μειονοτήτων κάθε μορφής στο έδαφος της χώρας,  η ύπαρξη αλυτρωτισμών στην ευρύτερη περιοχή, καθώς και η ενίσχυση της παρουσίας των «κοινωνικών αγωνιστών» με ενέργειες που θυμίζουν έντονα αντάρτικο πόλης θέτουν μείζονα πρόκληση για τον ελληνικό μηχανισμό ασφαλείας. Σε όλα τα παραπάνω ήρθε να προστεθεί τις τελευταίες δύο και πλέον δεκαετίες και η πτυχή που εξετάζουμε: η είσοδος στο έδαφος της χώρας αλλογενών λαθρομεταναστών, πολλοί εκ των οποίων μουσουλμανικού θρησκεύματος και προερχόμενοι από χώρες που διατηρούν παραδοσιακά θερμές σχέσεις με τον πλέον πιθανό αντίπαλο.

Μόνο στην Αθήνα σύμφωνα με μια έρευνα της ΕΥΠ διαμένουν εκατοντάδες χιλιάδες λαθρομετανάστες μουσουλμανικού θρησκεύματος. Ανάμεσα σε όλες αυτές τις κατηγορίες ανθρώπων θεωρείται βέβαιο πως ενυπάρχουν οργανωμένοι θύλακες δολιοφθορέων, συνδεόμενοι με ξένες μυστικές υπηρεσίες, έτοιμοι να προβούν σε ενέργειες που θα στρέφονται ευθέως κατά της υπόστασης του ελληνικού κράτους με το ξεκίνημα κάποιας πολεμικής περιπέτειας ή και πριν την έναρξη της.

Προβληματισμό προκαλεί επίσης το γεγονός πως οι απειλές που καταγράφονται ξεφεύγουν του συνηθισμένου, ενώ υπάρχει έντονη οσμή ώσμωσης εγκλήματος-τρομοκρατίας-αλυτρωτικών οργανώσεων-μεταναστευτικών ρευμάτων και ξένων μυστικών υπηρεσιών.

Ας φανταστούμε απλώς  το, όχι τόσο απίθανο ,ενδεχόμενο να ξεσπάσουν ταυτόχρονα δεκάδες ταραχές στο λεκανοπέδιο Αττικής από οπλισμένες ομάδες λαθρομεταναστών-τρομοκρατών-σκληρών ποινικών-«κοινωνικών αγωνιστών» οργανωμένων από ξένες μυστικές υπηρεσίες. Η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης θα απαιτήσει την δέσμευση και αφιέρωση μεγάλων στρατιωτικών και αστυνομικών δυνάμεων που δεν υπάρχουν με την δομή και την οργάνωση που έχει σήμερα η αστυνομία και που θα απειλούν να αποσταθεροποιήσουν πλήρως την περιοχή της πρωτεύουσας (ή αλλιώς το κέντρο εξουσίας του ελληνικού κράτους).

Γενικά ο χώρος των ασύμμετρων απειλών έχει τέτοια έκταση και βάθος, που θεωρείται πως στα χέρια ενός ικανού δρώντα παίκτη, είναι σε θέση να αποσταθεροποιήσουν μια χώρα, κάνοντας την να υποκύψει στους σχεδιασμούς τρίτων.

Προτάσεις αντιμετώπισης

Σώματα Ασφαλείας

Αποτελεί κοινό τόπο πως το σημερινό ελληνικό σύστημα άμυνας και ασφάλειας δεν μπορεί να διαχειριστεί καταστάσεις σαν κι αυτές που περιεγράφηκαν παραπάνω, παρά μόνο ίσως οριακά. Ο Ε.Σ που αναλαμβάνει και το κύριο βάρος αποτροπής και ανάσχεσης της απειλής, με εξαίρεση τις ειδικές του δυνάμεις, είναι προσανατολισμένος στην αντιμετώπιση της κύριας απειλής που προέρχεται από την πλευρά της Τουρκίας. Η φύση του, η δομή του, ο εξοπλισμός του και η εκπαίδευση του σε συνδυασμό με τα μικρά σχετικά του μεγέθη (με τάσεις περαιτέρω συρρίκνωσης) δεν του επιτρέπουν να διαθέσει σοβαρές δυνάμεις για την αντιμετώπιση παρόμοιων απειλών.

Όσον αφορά δε τα Σώματα Ασφαλείας και συγκεκριμένα την ΕΛ.ΑΣ, αυτή έχει σοβαρά κενά σε δόγμα, εκπαίδευση, οργάνωση και βαρύ οπλισμό ώστε να ληφθεί σοβαρά υπόψη ως παράγοντας αποτροπής. Είναι λανθασμένη η άποψη που θέλει τα σώματα ασφαλείας εστιασμένα αποκλειστικά στην πάταξη της εγκληματικότητας την στιγμή που ανακύπτουν απειλές που απειλούν τον “σκληρό πυρήνα” της κρατικής και εθνικής ασφάλειας. Η επιλογή λοιπόν της στρατιωτικοποίησης των σωμάτων ασφαλείας αποτελεί μονόδρομο.

Η λέξη «στρατιωτικοποίηση» δεν πρέπει να τρομάζει. Η εμπειρία έχει δείξει πως όσες υπηρεσίες κατά καιρούς αποστρατιωτικοποιήθηκαν (ΕΛ.ΑΣ, ΕΥΠ, ακόμη και η ΕΜΥ) απώλεσαν μέρος της αποτελεσματικότητας τους και της επιχειρησιακής τους ικανότητας. Επιβάλλεται λοιπόν η δημιουργία παραστρατιωτικών σωμάτων με καταμερισμένες ζώνες ευθύνης την που θα εγγυώνται την επιτυχή αντιμετώπιση της απειλής αλλά και θα συμβάλλουν γενικότερα στην εθνική άμυνα αποτελώντας άξιο συμπαραστάτη του στρατού ξηράς.

Πιο συγκεκριμένα προτείνουμε:

-την δημιουργία βαριά εξοπλισμένης Ένοπλης Αστυνομίας (Armed Police) ή Αστυφυλακής (Urban Police Guard) με Ζώνη Ευθύνης τα 8 μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας (πολεοδομικά συγκροτήματα Αθηνών-Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ηρακλείου, Λάρισας, Βόλου, Ιωαννίνων και Αλεξανδρουπόλεως), με στρατιωτική δομή, οργάνωση και εξοπλισμό που θα εγγυώνται την ασφάλεια των υπόψη πληθυσμιακών κέντρων.

-την επαναδημιουργία Χωροφυλακής, στα ίδια πρότυπα, για την υπόλοιπη χώρα.

-την ΣΟΒΑΡΗ επαναυτονόμηση της Συνοριοφυλακής, που θα αναλάβει την αποστολή να “σφραγίσει” τα σύνορα, μη επιτρέποντας την έλευση πρόσθετου αριθμού λαθρομεταναστών.

-την απόσπαση της Ακτοφυλακής από το Αρχηγείο του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ, την αυτονόμηση της και την προικοδότηση της με ισχυρά μέσα ώστε να εγγυηθεί την θαλάσσια ασφάλεια της χώρας.

Τα παραπάνω Σώματα Ασφαλείας μπορούν να τεθούν υπό τη σκέπη ενός νέας σύλληψης Υπουργείου Εσωτερικής Ασφαλείας που θα αναλάβει τον συντονισμό του έργου τους.

Άλλα μέτρα μπορούν να περιλαμβάνουν την:

-ενίσχυση της ΕΛ.ΑΣ με επιλεγμένη μερική στρατιωτικοποίηση υπηρεσιών της όπως η Διεύθυνση Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων, οι Διευθύνσεις Αστυνομικών Επιχειρήσεων και σε μικρότερο βαθμό οι Διευθύνσεις Αμέσου Δράσεως και τα ένστολα τμήματα των Διευθύνσεων Δημοσίας Ασφαλείας.

-ενίσχυση του Λ.Σ για αστυνομικού χαρακτήρα αποστολές σε λιμένες και ακτές.

Ειδικά για την ΕΛ.ΑΣ, πρέπει να ληφθεί η απόφαση για επιλεκτική και στοχευμένη αναβάθμιση κάποιων υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ που μπορούν να παίξουν έναν κάποιο ρόλο στην άμυνα της χώρας. Οι βασικές εξ ‘αυτών των υπηρεσιών είναι η Διεύθυνση Ειδικών Αστυνομικών Μονάδων και η  Διεύθυνση Αστυνομικών Επιχειρήσεων (σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) όπου εντάσσονται τόσο η ΕΚΑΜ όσο και η ΥΑΤ και η ΥΜΕΤ. Οι αντίστοιχες Διευθύνσεις μπορούν να μετεξελιχθούν σε πραγματική στρατηγική εφεδρεία του σώματος με ζώνη ευθύνης όλη την επικράτεια.

Η ΕΚΑΜ σαν δύναμη ειδικών επιχειρήσεων που είναι  πέραν από αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις σημείου θα μπορούσε να αναλάβει αποστολές αντι-ανταρτοπολέμου με την προϋπόθεση να δεχτεί σχετική εκπαίδευση. ΥΑΤ και ΥΜΕΤ είναι ευάριθμες υποδιευθύνσεις, με στρατιωτικοποιημένη δομή, κατά συνέπεια κρίνεται πως μπορούν, αν δεχτούν κατάλληλη εκπαίδευση και εξοπλισμό, να αναλάβουν αστυνομικές και παραστρατιωτικές αποστολές σε ύπαιθρο και αστικό περιβάλλον δρώντας σαν επίλεκτο ελαφρύ πεζικό. Ο εξοπλισμός τους θα μπορούσε να περιλαμβάνει, πέραν του φορητού οπλισμού, τεθωρακισμένα οχήματα της κατηγορίας των VBL/VBR, οχήματα MRAP όπως το Dingo II και τεθωρακισμένα οχήματα TM-170.

Είναι επίσης καιρός η ΕΛ.ΑΣ να αποκτήσει πραγματικά σύγχρονα μέσα αντιμετώπισης οχλοκρατικών καταστάσεων τους οχήματα ρίψης νερού ( βήμα το οποίο έχει ήδη γίνει με την απόκτηση οχημάτων RCU-6000 και  Mercedes-Benz 711D, απλώς απαιτείται τόσο η αριθμητική ενίσχυση του στόλου των οχημάτων και η συστηματικότερη ανάπτυξη και εμπλοκή τους στην αστυνομική καθημερινότητα ). Γενικά η χρήση νερού τους διαδηλώσεις που καταλήγουν σε επεισόδια πρέπει να είναι εκτεταμένη καθώς είναι ευρέως αποδεκτό πως η ρίψη νερού είναι σαφώς το πλέον ήπιο μέσο στην αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων, ελαχιστοποιώντας το ενδεχόμενο τραυματισμών ενώ παράλληλα διατηρεί την αποτελεσματικότητα του.

Έπειτα θα πρέπει η ΔΑΕ να προμηθευτεί (αν δεν το έχει ήδη κάνει) μέσα τα οποία επιτρέπουν την σημειακή προσβολή και εξουδετέρωση του στόχου, ώστε να πάψουν οι κατηγορίες για την γενικευμένη χρήση δακρυγόνων, τα οποία είναι αλήθεια πως πλήττουν φορές και άσχετους με τους ταραξίες διαδηλωτές. Τα βελγικό F 303 τους FN Herstal καθώς και το Γαλλικό Flashball προτείνονται ενδεικτικά. Βέβαια ανάλογη χρησιμότητα έχουν και οι απλοί μαρκαδόροι paintball, τους έχει αποδειχτεί από τη χρήση τους από την τουρκική αστυνομία, καθώς και οι σφαίρες από καουτσούκ εκτοξευόμενες από τυπικά λειόκανα όπλα. Πρέπει κάθε διμοιρία τους Υ.Α.Τ να διαθέτει τουλάχιστον 2 λειόκανα όπλα, ενώ σε επίπεδο Τμήματος Αποκατάστασης Τάξης θα έπρεπε ίσως να δημιουργηθεί Διμοιρία Υποστηρίξεως που θα διαθέτει τον βαρύτερο εξοπλισμό. Σημειώνεται εδώ πως στα χέρια των ανδρών τους ΕΚΑΜ έχει ήδη παρατηρηθεί η χρήση του MR 35 Punch της Manurhin.

Θα έπρεπε τους να αποκτήσει η ΔΑΕ μια ταχυκίνητη δύναμη ταχείας επέμβασης σε περίπτωση διάπραξης εγκλημάτων όχλου. Η δύναμη αυτή υπήρχε, και δεν ήταν άλλη από την ομάδα Δ.ΕΛ.Τ.Α, μόνο που η τελευταία υπάγονταν στην δύναμη της Άμεσης Δράσης, εκτελώντας ευρύτερο αστυνομικό έργο. Γνώμη μας είναι πως θα πρέπει να σχηματιστεί μια νέα ομάδα στα πλαίσια τους ΔΑΕ υπό τον ενδεικτικό τίτλο “Δύναμη Ταχείας Επέμβασης”. Το σχήμα δράσης θα είναι παρόμοιο με την ΔΕΛΤΑ μόνο που ως μέσα μεταφοράς πρέπει να επιλεγούν αυτή την φορά μοτοσυκλέτες τύπου enduro και οχήματα ATV (κοινώς “γουρούνες” ) που επιτρέπουν την με μεγαλύτερη ασφάλεια μεταφορά ανδρών, οι οποίοι δύνανται να φέρουν βαρύτερο εξοπλισμό (π.χ ασπίδα ο οπίσθιος αναβάτης).

Ταπεινή μας γνώμη είναι πως για την κάλυψη του αστικού συγκροτήματος Αθηνών απαιτούνται τουλάχιστον 16 25-μελείς ομάδες “Δ.Τ.Ε” επί μοτοσυκλετών τύπου enduro, οι οποίες θα δρουν σαν δύναμη άμεσης επέμβασης, προλαμβάνοντας την εκδήλωση οχλοκρατικών καταστάσεων ή καταστέλλοντας τους άμα την ενάρξει τους. Η “Δ.Τ.Ε” με τους ATV θα πρέπει να αριθμεί τουλάχιστον 8 25-μελείς ομάδες και θα δρα όταν τα επεισόδια θα έχουν λάβει εκτεταμένη/γενικευμένη μορφή. Επίσης ο εφοδιασμός της “Δ.Τ.Ε” με υπερελαφρά οχήματα της κατηγορίας του Polaris MRZR για την μεταφορά τετραμελών πληρωμάτων για επέμβαση σε οχλοκρατικές καταστάσεις θα ήταν ενδιαφέρουσα ιδέα, κάτι που έχει επιδειχθεί και σε ξένα αστυνομικά σώματα. Θα μπορούσε να εξεταστεί η δημιουργία 24-μελών ομάδων με 6 τέτοια οχήματα/ομάδα για τις ανάγκες της ΔΑΕ.

Ανάλογη πρέπει να είναι η προσέγγιση και στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης όπου απαιτούνται τουλάχιστον 8 25-μελείς ομάδες “Δ.Τ.Ε” εφοδιασμένες με μοτοσυκλέτες enduro και 4 25-μελείς ομάδες με ATV.

Εκτός αυτών σκόπιμη θα ήταν η μελέτη εξοπλισμού τους ΔΑΕ με τεθωρακισμένα οχήματα εσωτερικής ασφαλείας ( Internal Security Vehicles ). Τα οχήματα αυτά θα ήταν χρήσιμα και στον ρόλο τους μεταφοράς ομάδων τους Υ.Α.Τ  ή τους Υ.ΜΕ.Τ, όσο και σε αυτόν τους ανάληψης στρατιωτικών αποστολών. Για αυτό το τελευταίο τους θα μιλήσουμε παρακάτω. Για να μείνουμε επί του παρόντος επί τους εκτέλεσης των καθημερινών αποστολών τους ΔΑΕ, θα μπορούσε π.χ η ΕΛΒΟ να σχεδιάσει ένα παρόμοιο όχημα βασισμένο στο MS240/290, εξοπλισμένο με εκτοξευτές δακρυγόνων βομβίδων, κλειστό κύκλωμα καταγραφής καμερών CCTV, σειρήνα και φάρο. Η τουρκική αμυντική βιομηχανία έχει ήδη παρουσιάσει μια παρόμοια ειδικοποιημένη έκδοση του Akrep, το οποίο βασίζεται στη σειρά οχημάτων Land Rover Defender. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η πρόταση προμήθειας οχημάτων τους κατηγορίας των MRAP, όπως τα υπάρχοντα GSS-330 Typhoon,  τα οποία μπορούν να προσφέρουν ενταγμένα τους κόλπους τους ΔΑΕ ποικιλοτρόπως, από απλή μεταφορά ομάδων τους Υ.Α.Τ σε περίπτωση επεισοδίων, έως της αντιμετώπισης ασύμμετρων απειλών.

Αριθμός από τα υπό προμήθεια τεθωρακισμένα οχήματα θα πρέπει να φέρουν συλλογές στησίματος φραγμών ενώ άλλα λεπίδες απομάκρυνσης εμποδίων. Γενικά η χρήση φραγμών ενδείκνυται καθώς απελευθερώνουν προσωπικό και προσφέρουν εκείνη την οικονομία δυνάμεων που απαιτείται ώστε να μπορεί η κύρια δύναμη τους αστυνομίας να εκτελέσει κυκλωτικούς ελιγμούς κατά του σώματος των ταραξιών.

Τα υπό προμήθεια τεθωρακισμένα οχήματα θα πρέπει να ενταχθούν σε μια υποδιεύθυνση τους κόλπους τους ΔΑΕ στα πρότυπα τους παλιάς “Υποδιεύθυνσης Μηχανοκίνητων Μέσων” που θα διαθέτει “Τμήματα Μηχανοκίνητων Μέσων”.

Άλλη μια σκέψη είναι η δημιουργία τους κόλπους τους ΔΑΕ Τμήματος Έφιππης Αστυνομίας. Επειδή το τελευταίο ακούγεται παράδοξο πρέπει να υπάρχει η κατάλληλη επεξήγηση/τεκμηρίωση. Προηγμένες αστυνομίες χρησιμοποιούν έφιππα τμήματα για έλεγχο πλήθους. Αυτό οφείλεται στην αποτρεπτική εικόνα που προβάλει το ζώο (άλογo) το οποίο έχει αποδειχτεί πως αφαιρεί κάθε σκέψη πρόκλησης επεισοδίων εκ μέρους ταραχοποιών στοιχείων. Ακόμα τους και στην περίπτωση που τα επεισόδια ξεκινήσουν είναι σχετικά εύκολο για ένα έφιππο τμήμα να τα ελέγξει ακόμα και εκτελώντας επέλαση κατά του πλήθους των ταραξιών και διαλύοντας το, κάτι που βέβαια γίνεται σπάνια. Βέβαια το άλογο και ο αναβάτης είναι σε κάποιες περιπτώσεις ευάλωτοι σε καταστάσεις σαν και αυτές που συναντώνται σε επεισόδια σαν και αυτά που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα ( π.χ εκτεταμένη χρήση βομβών μολότοφ εκ μέρους των ταραξιών ) αλλά αυτό είναι κάτι που αντιμετωπίζεται με την κατάλληλη χρήση μεθόδων και μέσων την κατάλληλη στιγμή. Άλλωστε τα έφιππα τμήματα δεν θα δρουν μόνα τους αλλά σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα τμήματα και μέσα τους ΔΑΕ.

Από εκεί και πέρα θα έπρεπε να δημιουργηθούν στις έδρες των Γενικών Περιφερειακών Αστυνομικών Διευθύνσεων ανά την επικράτεια, Διευθύνσεις Αστυνομικών Επιχειρήσεων με Υφιστάμενες, εκτός των άλλων, Υποδιευθύνσεις και Τμήματα Αστυνομικών Επιχειρήσεων, ανάλογων αυτών που υπάρχουν εδώ και χρόνια στην Κρήτη και που ιδρύθηκε πρόσφατα στην Δυτική Αττική. Τα Τμήματα αυτά θα  μπορούσαν να διεξάγουν πολύπλευρο αστυνομικό έργο, οργανώνοντας περιπόλους δράσης επί ημι-θωρακισμένων οχημάτων SUV, ελέγχοντας εκτεταμένες περιοχές και ενισχύοντας επικουρικά τους διμοιρίες τους Υ.Α.Τ και τους Υ.ΜΕ.Τ, με τον ανάλογο φυσικά εξοπλισμό, σε περίπτωση ανάγκης. Η όλη πρόταση  έχει να κάνει με την δημιουργία μια αστυνομικής δύναμης (μιας Field Police όπως είναι ο διεθνώς καθιερωμένος όρος) που θα προσφέρει την απαιτούμενη μάζα για την διενέργεια ευρέων αστυνομικών/παραστρατιωτικών επιχειρήσεων σε αστικό, ημι-υπαίθριο και υπαίθριο περιβάλλον.

Για την αντιμετώπιση εχθρικών ομάδων ειδικών επιχειρήσεων/ανορθόδοξου πολέμου καθώς και για συμμετοχή σε αντιανταρτικές επιχειρήσεις επιβάλλεται η δημιουργία Τμημάτων (ή Μονάδων) Ειδικών Αποστολών/Δράσης, που θα βρίσκονται από άποψη εξειδίκευσης ένα επίπεδο ανάμεσα στα ΤΑΕ και την ΕΚΑΜ. Τα συγκεκριμένα τμήματα θα έχουν αποκεντρωμένη δομή και αντίληψη (αντίστοιχων των ΚΕΑ του Λ.Σ), βαρύ φορητό οπλισμό και απαιτητική εκπαίδευση.

Επίσης τα Σώματα Ασφαλείας οφείλουν να αποκτήσουν δυνατότητες ΗΠ και Κυβερνοπολέμου, όχι μόνο με δυνατότητα παρακολούθησης μέσω τηλεφωνικών δικτύων, διαδικτύου και δικτύων κοινωνικής δικτύωσης εξτρεμιστικών στοιχείων και ομάδων αλλά και την δυνατότητα παύσης, τοπικά και περιφερειακά, αλλά και σε όλη την επικράτεια αν χρειαστεί, των δικτύων που αυτές έχουν οργανώσει. Ευνόητο είναι πως κάτι τέτοιο πρέπει να πληροί όρους συνταγματικής νομιμότητας και να γίνεται κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας.

Τέλος επιβάλλεται το ΣΥΝΟΛΟ του προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ να είναι επαρκώς εκπαιδευμένο στη χρήση φορητού “lethal” και “less lethal” οπλισμού και να διαθέτει βασική γνώση μάχης και ελέγχου και αντιμετώπισης όχλου. Το τελευταίο εκτιμάται πως δύναται να αποκτηθεί με την κανονική υπηρέτηση της στρατιωτικής του θητείας πριν την είσοδο του στις παραγωγικές σχολές της αστυνομίας και με σύντομες τακτικές επανεκπαιδεύσεις από αρμόδιες υπηρεσίες.

Ένοπλες Δυνάμεις-Εθνοφυλακή-Πολιτοφυλακή

Και μόνο το άκουσμα της πρότασης ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις πρέπει να έχουν ρόλο εσωτερικής ασφαλείας, κάνει ορισμένους να αρρωσταίνουν…Κι όμως…Η εμπλοκή των Ενόπλων Δυνάμεων σε καταστάσεις σαν και αυτές που περιγράψαμε κρίνεται, όχι απλά σκόπιμη, αλλά απαραίτητη. Και εξηγούμαστε.

Αποστολή των ΕΕΔ βάσει του Συντάγματος της Ελληνικής Δημοκρατίας είναι η άμυνα της χώρας έναντι κάθε εξωτερικής απειλής. Όταν αυτή η εξωτερική απειλή λαμβάνει και ασυμμετρικό/υβριδικό χαρακτήρα σε αγαστή συνεργασία με εσωτερικούς δρώντες, η εμπλοκή των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να θεωρείται αυτονόητη. Άλλωστε, για τους γνωρίζοντες, οι ΕΔ και πιο συγκεκριμένα ο ΕΣ διαθέτει ήδη στην οργανωτική του δομή σχηματισμούς και συγκροτήματα “εσωτερικής ασφαλείας” όπως η 8η Μ/Π ΤΑΞΠΖ στα Ιωάννινα, η 9η Μ/Π ΤΑΞΠΖ στην Κοζάνη, η 29η Μ/Π ΤΑΞΠΖ στην Κομοτηνή και το 10ο ΣΠ(+) στις Σέρρες. Εκείνο που επιβάλλεται να γίνει είναι η επέκταση ανάλογων σχηματισμών/συγκροτημάτων/μονάδων και στην υπόλοιπη επικράτεια προς αντιμετώπιση εσωτερικής απειλής.

Αν και μαξιμαλιστικό σαν πρόταση, η στρατιωτική ορθοδοξία καλεί σε σχηματισμό από μία Ταξιαρχία Εσωτερικής Ασφαλείας ανά Διοικητική Περιφέρεια της χώρας ενώ για την ασφάλεια των μεγάλων αστικών κέντρων απαιτείται η συγκρότηση αριθμού Συνταγμάτων Εσωτερικής Ασφαλείας (ενδεικτικά 6 Συντάγματα απαιτούνται για την κάλυψη του πολεοδομικού Συγκροτήματος Αθηνών, ενώ 3 για το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης).

??????

Οι παραπάνω οργανωτικές δομές θα πρέπει να συνυπάρχουν με μια δομή περιφερειακής στρατιωτικής οργάνωσης, με κάθετη ιεράρχηση: Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση-Ανώτερη Στρατιωτική Διοίκηση-Στρατιωτική Διοίκηση. Οι τελευταίες θα αναλαμβάνουν αποστολές επικουρικά εσωτερικής ασφαλείας, επιστρατεύσεως, διοικητικής μέριμνας, εφοδιασμού, ενώ σε περίοδο κρίσης ή πολέμου θα εγκαθιστούν Φρουρές πόλεων και πολεοδομικών συγκροτημάτων κυμαινόμενης σύστασης και μεγέθους.

Στον όλο σχεδιασμό μπορεί να ενταχθεί και η Στρατονομία (ΣΝ) που σήμερα είναι υποβαθμισμένη Υπηρεσία. Απαιτείται η αναβάθμιση της σε Σώμα, η ανάπτυξη και μεγέθυνση της με τη  δημιουργία Ταξιαρχίας ΣΝ σε επίπεδο Στρατιάς, Συντάγματος ΣΝ σε επίπεδο ΣΣ, Τάγματος ΣΝ σε επίπεδο Μεραρχίας και Λόχου ΣΝ σε επίπεδο Ταξιαρχίας. Επίσης προτείνεται η δημιουργία επίλεκτων και ειδικών μονάδων, υπομονάδων και τμημάτων Στρατονομίας, με την συγκρότηση Τάγματος Αντιμετώπισης Ταραχών,  Λόχου Ειδικών Αποστολών με αντι-ανταρτικό προσανατολισμό και Διμοιρίας Αντιτρομοκρατικού Αγώνα (αντιτρομοκρατική δράση σημείου).

Βέβαια από την προσπάθεια εξασφάλισης της χώρας από παρόμοιες απειλές δεν είναι δυνατόν να εξαιρούνται οι Ειδικές Δυνάμεις. Ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα μέσω της ίδρυσης εφεδρικών Λόχων Ορεινών Καταδρομών ενταγμένων σε Διοικήσεις Καταδρομών, πολλά όμως μπορούν και πρέπει να γίνουν στους τομείς της συμπλήρωσης, της εκπαίδευσης, του εξοπλισμού και της “κουλτούρας” δράσης.

Επιβάλλεται επίσης η ουσιαστική θεσμική, νομική και υλική αναβάθμιση της Εθνοφυλακής. Ήδη από το έτος 2017 έχει δημιουργηθεί η Διεύθυνση Εθνοφυλακής (ΔΕΘ) σε επίπεδο ΓΕΣ, ενώ μελετάται η σύσταση νέου Κλάδου με υπαγωγή σε αυτόν όλων των Διευθύνσεων Εθνοφυλακής, Επιστράτευσης και Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτων Αναγκών (ΠΣΕΑ) σε επίπεδο ΓΕΕΘΑ.

Από εκεί και πέρα, πρέπει να προβλεφθεί η συγκρότηση Διοικήσεων Εθνοφυλακής ανά την επικράτεια, με προϊστάμενες αρχές Ανώτερες Διοικήσεις Εθνοφυλακής. Οι τελευταίες θα υπάγονται με την σειρά τους σε Ανώτατες Διοικήσεις Εθνοφυλακής. Συνολικά προτείνεται η συγκρότηση πέντε Ανώτατων Διοικήσεων Εθνοφυλακής (Μακεδονίας-Θράκης, Πελοποννήσου και Ιονίων Νήσων, Κρήτης και Αιγαίου, Ηπείρου-Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, Αττικής), 14 Ανώτερων Διοικήσεων Εθνοφυλακής (στην έδρα κάθε διοικητικής περιφέρειας) και 52 Διοικήσεων Εθνοφυλακής (στην έδρα κάθε Περιφερειακής Ενότητας) σε ολόκληρη της χώρα. Κάθε Διοίκηση Εθνοφυλακής θα διαθέτει υφιστάμενο αριθμό Ταγμάτων Εθνοφυλακής (ένα έως πέντε), αναλόγως της έκτασης της και του βαθμού απειλής.

Η αποστολή της εσωτερικής ασφαλείας αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις σε παραμεθόριες περιοχές, όπου διαβιεί έντονο μειονοτικό στοιχείο (Θράκη). Εκεί η Εθνοφυλακή θα κληθεί από κοινού με τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας να καταστείλει ανατρεπτικές ενέργειες ακραίων εξτρεμιστικών στοιχείων, κάτι που απαιτεί, εκτός της ισχύος, και “λεπτότητα” χειρισμού, ώστε να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά μεν αλλά χωρίς παρεκτροπές η όλη κατάσταση, προκειμένου να μην δοθεί στην άλλη πλευρά η ευκαιρία να κατηγορήσει το ελληνικό κράτος για εκστρατεία “εθνοκάθαρσης”.

Είναι δεδομένο όπως προείπαμε επίσης, ότι εξαιτίας της παρουσίας εκατοντάδων χιλιάδων μουσουλμάνων λαθρομεταναστών σε παραμεθόριες περιοχές (κυρίως στα νησιά Αιγαίου),  οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε περίπτωση σύρραξης θα κληθούν να επιχειρήσουν μέσα σ’ ένα περιβάλλον “εσωτερικού πολέμου”, όπου η δυνητική απειλή θα προέρχεται από κάθε πιθανή κατεύθυνση.

Είναι βέβαιο ότι η τουρκική μυστική υπηρεσία ΜΙΤ και οι τουρκικές Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων (OKK) θα χρησιμοποιήσουν λαθρομετανάστες, μουσουλμανικού κυρίως θρησκεύματος, αλλά και πρώτης και δεύτερης γενιάς μετανάστες αλβανικής καταγωγής ως όργανά τους, για να προκαλέσουν την μέγιστη δυνατή αναταραχή στο εσωτερικό της χώρας. Αυτός λοιπόν είναι κι ένας επιπλέον λόγος γι’ ανασύσταση της Εθνοφυλακής στις περιφέρειες Πελοποννήσου και Στερεάς Ελλάδος, αλλά και την ενίσχυσή της σε όλες τις άλλες περιφέρειες στις οποίες σήμερα δραστηριοποιείται σε μικρό βαθμό (π.χ. Κρήτη, Ήπειρος, Δυτική, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία), μέσω της ίδρυσης νέων Ταγμάτων και παροχής επιπλέον οπλισμού και μέσων όπως ατομικός οπλισμός, βαρέα όπλα, ακόμη και μηχανοκίνητα.

Παρενθετικά να αναφέρουμε πως είναι καιρός να αναθεωρηθεί το πλαίσιο λειτουργίας της Εθνοφυλακής όσον αφορά την εμπλοκή της σε επιχειρήσεις στα αστικά πολεοδομικά συγκροτήματα και να προχωρήσει-επιτέλους!-η σχεδιαζόμενη εδώ και καιρό δημιουργία μονάδων Εθνοφυλακής σε αυτά.

Τα Τάγματα Εθνοφυλακής είναι απαραίτητο να χωρίζονται βάσει αποστολής σε Τάγματα Εδαφικής Άμυνας, Τάγματα Εσωτερικής Ασφαλείας και Τάγματα Αστικού Αγώνα με ανάλογη κατανομή ανά την επικράτεια.

Είναι καιρός επίσης να ενεργοποιηθεί ο ανενεργός νόμος του 1998 περί Παλλαϊκής Άμυνας, με την δημιουργία Ταγμάτων και Λόχων Πολιτοφυλακής με στόχο τη φρούρηση κοινωφελών έργων, υποδομών και εγκαταστάσεων, την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών καθώς και την συμμετοχή τους στην παθητική άμυνα του πληθυσμού. Η δημιουργία Σωμάτων Ασφαλείας όπως Αστυφυλακής και Χωροφυλακής μπορεί να αποτελέσει οδηγό σε αυτήν την προσπάθεια καθώς η χρήση των μονάδων της στατικής αστυφυλακής/χωροφυλακής στα νησιά και στη Θράκη αλλά και στην υπόλοιπη επικράτεια, θα επέτρεπε την ενεργοποίηση του θεσμού της παλλαϊκής άμυνας, του οποίου θα αποτελούσαν όχι απλώς δομικά στοιχεία αλλά “πυρήνες” γύρω από τους οποίους θα ήταν χτισμένοι οι μονάδες και σχηματισμοί παλλαϊκής άμυνας.

Υπηρεσίες Πληροφοριών και Ασφαλείας

Για το τέλος αφήσαμε τον κρισιμότατο ρόλο που οφείλουν να παίξουν οι Υπηρεσίες Πληροφοριών και Ασφαλείας της χώρας καθώς είναι γενικά παραδεκτό πως μόνο η κατοχή επαρκών και αξιόπιστων πληροφοριών μπορεί να εγγυηθεί την επιτυχή αντιμετώπιση κάθε απειλής.

Προτείνουμε λοιπόν:

-την δημιουργία Υπουργείου Πληροφοριών και Ασφαλείας

-το «σπάσιμο» της ΕΥΠ σε δύο υπηρεσίες, με την μία να διατηρεί το ίδιο όνομα (ΕΥΠ) και να επικεντρώνεται σε αποστολές κατασκοπείας και γενικά επιχειρήσεων εξωτερικού

-η έτερα υπηρεσία που θα προκύψει μπορεί να ονομαστεί Υπηρεσία Εθνικής Ασφαλείας (ΥΠ.Ε.Α) και να επικεντρωθεί σε αποστολές αντικατασκοπείας και γενικά επιχειρήσεων εσωτερικού.

Μάλιστα στο οργανόγραμμα και των δύο Υπηρεσιών θα πρέπει να υπάρχουν, εκτός των άλλων, και Διευθύνσεις Επιχειρήσεων με διάθεση-εκτός των άλλων-ένοπλου τμήματος Ειδικών Επιχειρήσεων επιπέδου τουλάχιστον Λόχου με στρατιωτικό προσωπικό.

Οι δύο αυτές Υπηρεσίες θα υπάγονται στο προταθέν Υπουργείο Πληροφοριών και Ασφαλείας

-δημιουργία Υπηρεσίας Εσωτερικής Ασφαλείας (ένα είδος ελληνικού FBI) υπό το προταθέν Υπουργείο Εσωτερικής Ασφαλείας με στόχο την εξασφάλιση της εσωτερικής ασφάλειας (κρατική ασφάλεια, τρομοκρατία, πολιτικός και θρησκευτικές εξτρεμισμός κτλ) σε στρατηγικό επίπεδο.

-την ενίσχυση της Κρατικής Ασφάλειας σε τακτικό και επιχειρησιακό επίπεδο με την αναβάθμιση της σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης.

Προτείνεται η απόσπαση της συγκεκριμένης αποστολής από την ΕΛ.ΑΣ, η οποία θα περιοριστεί σε αποστολές Δημοσίας Ασφαλείας (από κοινού με το Λ.Σ) και η δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης Κρατικής Ασφαλείας υπό την Αστυφυλακή/Χωροφυλακή/Συνοριοφυλακή/Ακτοφυλακή (για όσους δεν το γνωρίζουν η Ελληνική Χωροφυλακή διέθετε μέχρι καταργήσεως της την Υπηρεσία Εθνικής Ασφαλείας, αναβαθμισμένο πρόδρομο της σημερινής Κρατικής Ασφαλείας).

-την αναβάθμιση της Διεύθυνσης Δημοσίας Ασφαλείας της Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης η οποία πρέπει να διευρύνει το δίκτυο πληροφοριοδοτών που διαθέτει ώστε, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες υπηρεσίες ασφαλείας, να παρέχει επαρκή χαρτογράφηση των πιθανών εστιών απειλών κατά της δημόσιας και κρατικής υπόστασης και έγκαιρη προειδοποίηση για την πραγματοποίηση υπονομευτικών ενεργειών. Ήδη μια σχετική δυνατότητα υφίσταται, εκείνο που απομένει είναι η διεύρυνση και εμβάθυνση της.

-σε επίπεδο Ενόπλων Δυνάμεων προτείνεται το ίδιο επιχειρησιακό σχήμα με δημιουργία Υπηρεσίας Πληροφοριών Ενόπλων Δυνάμεων και Υπηρεσίας Ασφαλείας Ενόπλων Δυνάμεων για την στρατιωτική κατασκοπεία-αντικατασκοπεία αντίστοιχα.

Επίλογος

Στο άρθρο μας επιχειρήσαμε να θίξουμε ορισμένες μόνο πτυχές της απειλής που αναδύεται σε επίπεδο δημοσίας, κρατικής και εθνικής ασφαλείας και να καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση της. Δεν διεκδικούμε το αλάθητο και ευχόμαστε ειλικρινά οι φόβοι μας να αποδειχθούν υπερβολικοί και αβάσιμοι. Θέλουμε να πιστεύουμε πως οι αρμόδιοι έχουν επεξεργαστεί παρόμοια σενάρια και έχουν ήδη προβεί σε ενέργειες ικανές να θωρακίσουν τη χώρα απέναντι σε παρόμοιες καταστάσεις σαν και αυτές που επισυνέβησαν στη Γαλλία. Σε κάθε περίπτωση δεσμευόμαστε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις και να ενημερώνουμε το αναγνωστικό κοινό.