Αποτελεί κοινό τόπο πως στα τελευταία μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας ήταν απειροελάχιστη. Οι επιστροφές στην ελληνική οικονομία ήταν εξαιρετικά μικρές και αυτό αποτελεί μια δυσμενή εξέλιξη για την βιωσιμότητα της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και των ελληνικών εταιρειών που προσδοκούν στην ανάληψη βιομηχανικού έργου από τα καίρια εξοπλιστικά προγράμματα.
Η τελευταία χαρακτηριστική περίπτωση είναι το πρόγραμμα απόκτησης του μαχητικού 5ης γενιάς F-35 για τη Πολεμική Αεροπορία. Παρά το γεγονός πως είναι μια μοναδική ευκαιρία για την ελληνική αμυντική βιομηχανία ώστε να εξασφαλίσει κρίσιμο βιομηχανικό έργο εντούτοις γίνεται προσπάθεια στα πλαίσια της μείωσης του κόστους να απαλειφθούν τα λεγόμενα αντισταθμιστικά ωφελήματα, τα οποία πλέον αναφέρονται ως SSI.
Εντελώς διαφορετική είναι η πραγματικότητα σχετικά με το συνολικό ύψος της Συμφωνίας Ασφάλειας Εφοδιασμού και Πληροφοριών (SSI) στο πλαίσιο της σχεδιαζόμενης αγοράς των αμερικανικών μαχητικών F-35. Παρα τις πληροφορίες που έχουν μέχρι σήμερα δημοσιευτεί, ότι το κόστος της Συμφωνίας SSI θα φτάσει τα 600 – 800 εκατ. Δολάρια, τελικά η δαπάνη που περιλαμβάνει η Συμφωνία SSI θα είναι τελικά αρκετά χαμηλότερη των 500 εκατ. Δολαρίων.
Μάλιστα στο κόστος των 500 εκατ. Δολαρίων συμπεριλαμβάνονται και άλλα κόστη, όπως φόροι, ένα πρόσθετο κόστος της τάξεως του 30% που πάντα υπολογίζεται προκειμένου να συνυπολογιστούν πρόσθετες ανάγκες όπως ανταλλακτικά κλπ. Σίγουρα πάντως το κόστος των 500 εκατ. Δολαρίων αποτελεί αυτό που λέμε «ταβάνι». Από τη συνολική δαπάνη του επενδυτικού προγράμματος της Συμφωνίας SSI, το 80 – 90% πρόκειται να δαπανηθούν για την κατασκευή, τον εξοπλισμό και την υποστήριξη των αναγκαίων για την επιχειρησιακή χρήση του μαχητικού υποδομών, ενώ ένα υπόλοιπο 10 – 20% της συνολικής δαπάνης της SSI για τη συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒΙ) στο παγκόσμιο κατασκευαστικό πρόγραμμα του F-35, το οποίο τα επόμενα χρόνια θα παραδώσει στις χώρες που το έχουν παραγγείλει περισσότερα από 2.500 αεροσκάφη.
Στην πραγματικότητα, η Ελλάδα αν και δεν συμμετέχει εξαρχής με κάποια χρηματική συνεισφορά στο πρόγραμμα των F-35 όπως έπραξαν άλλες χώρες, καταφέρνει μέσα από την επικείμενη παραγγελία και την υλοποίηση μιας επένδυσης μερικών δεκάδων εκατομμυρίων Δολαρίων, να ενταχτεί στο κλειστό κλαμπ των χωρών που θα κατασκευάζουν και υποστηρίζουν τμήματα του F-35 για την παγκόσμια αγορά, για πολλές δεκαετίες.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, εκτιμάται ότι η συμμετοχή της ΕΑΒΙ στο πρόγραμμα παραγωγής/εφοδιαστικής αλυσίδας του F-35 με την επενδυτική συνεισφορά μερικών δεκάδων εκατομμυρίων Δολαρίων, θα αποφέρει στην Ελληνική βιομηχανία έσοδα από τις εξαγωγές της τάξης των 500 εκατ. Ευρώ με 1 δις Ευρώ μέσα σε μια δεκαετία. Τα έσοδα αυτά δύναται να αυξηθούν και να διατηρηθούν για επιπλέον πολλά χρόνια, σύμφωνα με τις υπάρχουσες και εκτιμώμενες μελλοντικές παραγγελίες του μαχητικού.