Όταν πριν από δύο χρόνια ο Υπουργός Άμυνας κ. Αποστολάκης ως ΑΓΕΕΘΑ επέλεγε μαζί με τον κ. Καμμένο, ως Στρατιωτικό Αντιπρόσωπο του στην Στρατιωτική Επιτροπή του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες Ανώτατο Αξιωματικό με μηδενική εμπειρία στα θέματα της Συμμαχίας είναι βέβαιο ότι είχε άγνοια των κινδύνων που κρύβονταν πίσω από μία λανθασμένη επιλογή προσώπου σε τέτοια κρίσιμη θέση παρά τις επιφυλάξεις που είχαν εκφρασθεί. Ίσως και λόγω της άγνοιας και του ιδίου για τα νατοϊκά ζητήματα!
Μετά από το σημαντικό σφάλμα που διαπράχθηκε τις προηγούμενες εβδομάδες από την Στρατιωτική Αντιπροσωπεία στο Αρχηγείο του ΝΑΤΟ, εικάζουμε ότι εάν ο κ. Αποστολάκης διατηρεί κάποια ψήγματα ευθυκρισίας θα αναθεώρησε την άποψη του ότι επέλεξε σωστά. Η ζημιά όμως έχει γίνει!
Τι έχει συμβεί όμως! Την περίοδο αυτή συντάσσεται η «Στρατιωτική Στρατηγική της Συμμαχίας» μετά από τις σοβαρές γεωπολιτικές αλλαγές οι οποίες έχουν συντελεστεί στο περιβάλλον ασφαλείας από το 2014 και εντεύθεν. Πρόκειται για ένα σημαντικό καθοδηγητικό έγγραφο στρατηγικού επιπέδου με σοβαρότατες όμως πολιτικές προεκτάσεις και αφορά στις επιβαλλόμενες και απορρέουσες στρατιωτικές υποχρεώσεις. Για όσους έχουν υπηρετήσει σε θέσεις ευθύνης στο ΝΑΤΟ θα το θυμούνται ως «Στρατιωτική Εφαρμογή του Στρατηγικού Δόγματος», το γνωστό μας MC 400 (Military Implementation of the Strategic Concept) που είχαμε πάντοτε στο φωριαμό μας για άμεση χρήση.
Έπρεπε να περάσουν 4 κύκλοι κατάρτισης του προσχεδίου (4th Draft) και μερικές εβδομάδες για να αντιληφθούμε τελικά ότι στο καινούργιο αυτό προς σύνταξη κρίσιμο έγγραφο είχε συμπεριληφθεί ως βιβλιογραφία αναφοράς μετά από τουρκική εισήγηση και ένα έγγραφο του ΓΓ/ΝΑΤΟ του 2003 (SG 0355/2003) που αφορούσε στην συνεργασία με την ΕΕ στις αποστολές «Berlin plus» και ουσιαστικά απέκλειε την Κυπριακή Δημοκρατία από οποιαδήποτε συμμετοχή σε δράσεις της ΕΕ που σχετίζονταν με τη παροχή υποστήριξης δυνατοτήτων και υποδομών του ΝΑΤΟ. Κάτι που όμως είχε ξεπεραστεί μεθοδικά και έξυπνα με την Κοινή Διακήρυξη ΝΑΤΟ-ΕΕ (Joint Declaration NATO/EU) και τις 74 από κοινού δράσεις που είχαν συναποφασιστεί και ήδη εκτελούνται Σε αυτές συμπεριλαμβανόταν κανονικά και η Κύπρος από μέρους της ΕΕ.
Όταν δυστυχώς με σημαντική καθυστέρηση αυτό το λάθος έγινε αντιληπτό αυτό που απόμεινε ήταν να γίνει διαχείριση της «ζημιάς»! Δημιουργήθηκε για μία ακόμα φορά σοβαρή περιπλοκή και ένα κρίσιμο θεσμικό κείμενο της Συμμαχίας μετατράπηκε δυστυχώς και πάλι σε πεδίο ελληνοτουρκικών διαφορών. Σε στρατιωτικό επίπεδο δεν μπορούσαμε πλέον να πετύχουμε κάτι θετικό και δημιουργήθηκε αδιέξοδο από την καθυστερημένη μας αντίδραση.
Όπως πληροφορηθήκαμε από αξιόπιστες πηγές μετά τα παραπάνω και με παρέμβαση του ΓΓ/ΝΑΤΟ κ. Stoltenberg το «πρόβλημα» παραπέμφθηκε για επίλυση σε πολιτικό επίπεδο μεταξύ των δύο Πρέσβεων Μονίμων Αντιπροσώπων. Όμως είναι πια αργά καθόσον έστω με μικρότερα «γράμματα» και σε άλλο χώρο, η σχετική αναφορά που πέρασαν οι Τούρκοι κάτω από την μύτη μας θα υπάρχει κάτι που σημαίνει ότι τίθεται σε κίνδυνο η συμμετοχή της Κύπρου σε κοινές δράσεις ΝΑΤΟ-ΕΕ.