Με αφορμή την καθέλκυση της φρεγάτας «Κίμων», ο αντιναύαρχος εν αποστρατεία και επίτιμος αρχηγός ΓΕΝ, Στέλιος Πετράκης μίλησε για όραμα τουλάχιστον των δύο τελευταίων δεκαετιών που άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά. Το Ναυτικό μας πλέον μπαίνει στην ψηφιακή εποχή με τι φρεγάτες Belharra, ανέφερε στην εκπομπή της ΕΡΤ «Συνδέσεις», με την Χριστίνα Βίδου και τον Κώστα Παπαχλιμίντζο.

Ως αρχηγός ΓΕΝ στη διάρκεια της όλης προσπάθειας, θέλησε να απευθύνει τις ευχαριστίες του στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο και στην πολιτική ηγεσία «που ενστερνίστηκε την εισήγηση του Ναυτικού» για πρόσκτηση των πλοίων που «ενσωματώνουν εξαιρετικά υψηλές δυνατότητες σε όλες τις μορφές πολέμου».

Αναλυτικά ο Στέλιος Πετράκης παρέθεσε τα εξής:

Στον πόλεμο επιφανείας τα πλοία είναι εξοπλισμένα με υπερσύγχρονα κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας επιφανείας, ικανά να πλήξουν στόχους επιφανείας, δηλαδή πλοία του αντιπάλου αλλά και παράκτιους στόχους σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 200 χιλιομέτρων, δυνατότητα που δεν υπήρχε ως τώρα. Διαθέτουν εξαιρετικά σύγχρονο πυροβόλο διαθέτουν τηλεχειριζόμενα πυροβόλα μικρότερου διαμετρήματος, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα αντιμετώπισης ασύμμετρων απειλών, δηλαδή πλοίων ανορθόδοξου πολέμου.

Στο κομμάτι του αντιαερoπορικού πολέμου είναι εφοδιασμένα με 32 εξαιρετικών επιδόσεων βλήματα επιφανείας αέρος, με δυνατότητες να πλήξουν στόχους αέρος, εχθρικά αεροσκάφη δηλαδή σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 100 χιλιομέτρων. «Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντική δυνατότητα, διότι μας παρέχει ικανότητα αεράμυνας στην περιοχή του μέγιστου βεληνεκούς των όπλων και της μονάδας που φέρει τα όπλα», τόνισε ο Αντιναύαρχος. Στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου δεν υπάρχει αντίστοιχο όπλο στη θάλασσα.

Αυτός είναι και ο λόγος που η Τουρκία αντέδρασε όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία για την πρόσκτηση των νέων πλοίων. Οι δυνατότητες των πλοίων είναι τέτοιες που ασφαλώς ανησυχούν την γείτονα ενώ εκτιμάται ότι δεν θα είναι ποτέ σε θέση, να αποκτήσει πλοία αντίστοιχων δυνατοτήτων.

Στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, τα πλοία είναι εφοδιασμένα με «ό,τι τελειότερο υπάρχει από πλευράς συσκευών, δηλαδή σόναρ σε συνδυασμό με το εξαιρετικά ελικόπτερο,και με τις τορπίλες που είναι εφοδιασμένα τα πλοία.

«Νομίζω ότι θα αποτελούν πονοκέφαλο για τα υποβρύχια, για τα εχθρικά υποβρύχια και στον ηλεκτρονικό πόλεμο, όταν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση στα πλοία όλων των συσκευών ηλεκτρονικού πολέμου».

«Απαιτείται ειδική εκπαίδευση»

«Τα πλοία αυτά, ενσωματώνουν πολύ σύγχρονες τεχνολογίες που απαιτούν επαναπροσανατολισμό, ειδικά στις σχολές υπαξιωματικών του προγράμματος σπουδών, αλλά παράλληλα είναι και ελκυστικός επαγγελματικόs προσανατολισμός», είπε ο Αντιναάυαρχος και τόνισε ότι είναι καταλυτική η επίδραση και στο ηθικό του ναυτικού κόσμου.

«Διότι μην ξεχνάτε ότι ο στόλος μας είναι εξαιρετικά γερασμένος. Ήταν, ανελαστική υποχρέωση να προχωρήσουμε σε αυτή την ανανέωση».

Στο τέλος της δεκαετίας του 90, η «Σαλαμίς» ήταν η τελευταία ΜΕΚΟ που παρελήφθη, υπενθυμίστηκε.

«Ένα τέτοιο πρόγραμμα απαιτεί από την ημέρα που θα υπογραφεί σύμβαση μέχρι να παραληφθεί το πρώτο πλοίο, τουλάχιστον τρία με τέσσερα χρόνια. Εδώ καταφέραμε σε 4 χρόνια να έχουμε παραλάβει και τις τρεις μονάδες. Αν το πρόγραμμα πρόσκτησης δεν ήταν αυτό και ήταν μεγαλύτερο, θα υπήρχε απαίτηση να προμηθευτούμε μεταχειρισμένες μονάδες για να καλύψουμε το μεσοδιάστημα μέχρις ότου παραληφθούν ενδεχομένως άλλα πλοία που θα είχαμε παραγγείλει και που θα ξεκινούσαν οι πρόσκτήσεις μετά το 2027- 28».

Το κόστος του προγράμματος και οι πιέσεις στη γαλλική πλευρά
«Η αλήθεια είναι ότι υπήρξε μία συστηματική και μεθοδική προσπάθεια του πρώην υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, με άσκηση εξαιρετικά ισχυρών πιέσεων προς τη γαλλική πλευρά. Εκμεταλλευτήκαμε ασφαλώς και κάποιες κάποιες ευκαιρίες που μας δόθηκαν, με αποτέλεσμα να πετύχουμε να πάρουμε τρία πλοία σε αρχικό κόστος των δύο .Στην αρχή μας λέγανε 3 δισεκατομμύρια για δύο καράβια και ειλικρινά πιστεύω ότι αυτά τα πλοία, σε αυτό το κόστος, δεν θα τα ξαναβρούμε».

Στη σύμβαση περιλαμβάνεται επάρκεια ανταλλακτικών για τα επόμενα τρία χρόνια κατ αρχήν και εν συνεχεία θα υπογραφούν νέες συμβάσεις. Τα πληρώματα, τουλάχιστον το πρώτο πλήρωμα θα πάει στη Γαλλία προκειμένου να εκπαιδευτεί κατ αρχήν και εν συνεχεία να στελεχώσει το πλοίο αποτελώντας τον πυρήνα, της εκπαίδευσης των πληρωμάτων των υπόλοιπων πλοίων.

«Πολλά ναυτικά αναγκάστηκαν να δέσουν πλοία, διότι ένα μεγάλο ποσοστό των πληρωμάτων προσβλήθηκε από κορονοϊό. Εμείς δόξα τω Θεώ, καταφέραμε όλα τα πλοία μας να παραμείνουν σε ενέργεια χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα και βέβαια να διαχειριστούμε και όλα αυτά τα εξοπλιστικά προγράμματα που ήταν μια μεγάλη, εξαιρετικά δύσκολη πρόκληση», είπε ο Στελιος Πετράκης υπενθυμίζοντας ότι είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για την αναβάθμιση των δυνατοτήτων των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.

«Η πρόσκτηση νέων κορβετών αν συνδυαστεί με τα ελληνικά ναυπηγεία, θα βοηθήσει και το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και τα εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία να αναζωογονηθεί», ανέφερε ο Αντιναύαρχος και φυσικά δεν είπε όχι στην ερώτηση εάν θα ήθελε να είναι εν πλω στο πρώτο ταξίδι του « Κίμωνα».

Πηγή: ΕΡΤ -Εκπομπή «Συνδέσεις»