Για το προσεχές χρονικό διάστημα προγραμματίζεται η παράδοση των νέων ελικοπτέρων MH-60R του Πολεμικού Ναυτικού. Η κατασκευάστρια εταιρεία, έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφίες από την ολοκλήρωση των πτητικών δοκιμών των νέων ελικοπτέρων του ΠΝ. Τα τρία πρώτα ελικόπτερα αναμένεται να αφιχθούν στη χώρα μας, την Άνοιξη ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα ελικόπτερα MH-60R SeaHawk το 2025.

Τα νέα ηλεκτρονικά συστήματα των ελικοπτέρων

Το ποντιζόμενο σόναρ AN/AQS-22 ALFS χαμηλών συχνοτήτων της Raytheon καθώς και σύστημα εκτόξευσης ηχοσημαντήρων με ηχοσημαντήρες τύπου AN/SSQ-36/53/62. Το AN/AQS-22 είναι το μόνο εν λειτουργία βυθιζόμενο σόναρ με λειτουργία πολλαπλών συχνοτήτων. Αυτή η ικανότητα επιτρέπει στο AN/AQS-22 να προσαρμόζει την απόδοσή του σε ποικίλες περιβαλλοντικές συνθήκες. Με γρήγορο ρυθμό αναζήτησης, το AN/AQS-22 εντοπίζει και εξουδετερώνει τις απειλές νωρίτερα, επιτρέποντάς του να καλύψει μια μεγαλύτερη περιοχή. Το AN/AQS-22 επιτρέπει επίσης μεγαλύτερη εμβέλεια ανίχνευσης σε ευρύτερη περιοχή, μειώνοντας τον αριθμό των ελικοπτέρων που απαιτούνται για την εκτέλεση ελέγχου ενεργού ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW). Ολόκληρο το σύστημα ζυγίζει 260 κιλά και μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε συνεργασία με τους ηχοσημαντήρες που φέρει το ελικόπτερο.

Το σύστημα μέτρων ηλεκτρονικής υποστήριξης (ESM) ALQ-210 της Lockheed Martin για την καταγραφή και αποτύπωση του ηλεκτρονικού πεδίου μάχης παρέχοντας, παρακολούθηση και αναγνώριση, προειδοποίηση απειλής, επίγνωση της κατάστασης και στόχευση. Το σύστημα σαρώνει αυτόνομα το περιβάλλον επιτρέποντας μεγάλη πιθανότητα ανίχνευσης και ακριβή αναγνώριση. Η λειτουργία του συστήματος είναι πλήρως προσαρμοσμένη μέσω των φορτίων δεδομένων αποστολής, τα οποία μπορούν να φορτωθούν εκ νέου κατά την πτήση για προσαρμογή σε κάθε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή.

Το ελικόπτερο διαθέτει το σύστημα ζεύξης δεδομένων SRQ-4 Hawklink της L3 Harris για μετάδοση των δεδομένων στο πλοίο καθώς και ζεύξη δεδομένων Link 16 για δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις με άλλες μονάδες.

Διαθέτει σύστημα αυτοπροστασίας με δέκτη προειδοποίησης επερχόμενου πυραύλου AN/AAR-47 MAWS, σύστημα παρεμβολών υπερύθρων AN/ALQ-144, και σύστημα εξαπόλυσης αεροφύλλων AN/ALE-47.

Η απόκτηση των ελικοπτέρων MH-60R είναι απαραίτητο να συνοδευτεί με την απόκτηση των κατάλληλων όπλων ικανών να προσβάλουν στόχους επιφανείας από μεγάλες αποστάσεις με ασφάλεια και ακρίβεια. Ένα τέτοιο όπλο είναι το βλήμα NSM για τα ελικόπτερα MH-60R. Μολονότι, τα ελικόπτερα αυτά προορίζονται κατά βάση για αποστολές ανθυποβρυχιακού πολέμου και σύνθεσης εικόνας επιφανείας, εντούτοις δεν πρέπει να παραμελείται και να υποβαθμίζεται η προσβολή στόχων επιφανείας με τα κατάλληλα όπλα όπως τα βλήματα NSM. Σημειώνεται ότι κάθε ελικόπτερο MH-60R δύναται να φέρει δύο βλήματα NSM.

Το σημαντικότερο πλεονέκτημα του NSM είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιεί παθητικό αισθητήρα θερμικής απεικόνισης, σε συνδυασμό με αδρανειακό σύστημα πλοήγησης (INS : Inertial Navigation System), σύστημα παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης (GPS : Global Positioning System), σύστημα αναφοράς ανάγλυφου και βάση δεδομένων για την αναγνώριση των στόχων.

Το NSM βρίσκεται σε υπηρεσία από το 2012, στην έκδοση επιφανείας-επιφανείας. Έχει ελάχιστο βεληνεκές 3 χιλιόμετρα και μέγιστο 185, αν και ορισμένες πηγές κάνουν λόγο για μέγιστο βεληνεκές άνω των 200 χιλιομέτρων. Ενσωματώνει διατρητική πολεμική κεφαλή βάρους 120 κιλών και χρησιμοποιεί αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, GPS και σύστημα αναφοράς ανάγλυφου.

Σύμφωνα με την Kongsberg, το NSM ενσωματώνει χαρακτηριστικά χαμηλού ίχνους ραντάρ (Stealth), μπορεί να πετά σε πολύ χαμηλό ύψος και να εκτελέσει βίαιους ελιγμούς με πολλά G, ενώ ενσωματώνει σύστημα μνήμης με προφίλ πλοίων, το οποίο χρησιμοποιεί για την αναγνώριση του στόχου.

Το βλήμα έχει την ικανότητα πλεύσης πολύ κοντά στο επίπεδο της θάλασσας (Sea Skimming), αλλά και της ξηράς, ενώ μπορεί να παρακάμψει μάζα εδάφους (για παράδειγμα ένα νησί). Στην τερματική φάση μπορεί να εκτελέσει βίαιους ελιγμούς έτσι ώστε να δυσκολέψει την αντιμετώπιση του από τα συστήματα εγγύς υποστήριξης (CIWS : Close-In Weapon System) και τα συστήματα αυτοπροστασίας των πλοίων (αναλώσιμα, πυροτεχνικά αντίμετρα).

Επίσης είναι ανθεκτικό και δεν επηρεάζεται από τα ηλεκτρονικά αντίμετρα. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια δοκιμών, τις οποίες πραγματοποίησε το Πολεμικό Ναυτικό της Νορβηγίας το 2016, ο NSM απέδειξε την ικανότητα του να προσβάλει και στόχους στην ξηρά, διευρύνοντας έτσι τον επιχειρησιακό φάκελο του βλήματος. Ίσως το σημαντικότερο πλεονέκτημα του NSM είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιεί παθητικό αισθητήρα θερμικής απεικόνισης, σε συνδυασμό με αδρανειακό σύστημα πλοήγησης (INS : Inertial Navigation System), σύστημα παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης (GPS : Global Positioning System), σύστημα αναφοράς ανάγλυφου και βάση δεδομένων για την αναγνώριση των στόχων.

Το NSM βρίσκεται σε υπηρεσία από το 2012, στην έκδοση επιφανείας-επιφανείας. Έχει ελάχιστο βεληνεκές 3 χιλιόμετρα και μέγιστο 185, αν και ορισμένες πηγές κάνουν λόγο για μέγιστο βεληνεκές άνω των 200 χιλιομέτρων. Ενσωματώνει διατρητική πολεμική κεφαλή βάρους 120 κιλών και χρησιμοποιεί αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, GPS και σύστημα αναφοράς ανάγλυφου.

Συγκεκριμένα, ενσωματώνει σύστημα μνήμης με προφίλ πλοίων, το οποίο χρησιμοποιεί κατά τη φάση της αναγνώρισης του στόχου. Μια άλλη, εξίσου σημαντική καινοτόμα ικανότητα που ενσωματώνει ο NSM είναι αυτή της επιλογής του σημείου προσβολής. Δηλαδή, το βλήμα μπορεί να προγραμματιστεί για να προσβάλει ένα συγκεκριμένο σημείου του πλοίου, για παράδειγμα τη γέφυρα ή άλλο, ανάλογα με την κρίση του χρήστη.

Υπενθυμίζεται ότι το NSM (Naval Strike Missile), σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την νορβηγική Kongsberg, ως αντικαταστάτης των γνωστών, και στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), βλημάτων κατά πλοίων Penguin, επίσης της Kongsberg (τα Penguin επιτυγχάνουν μικρότερο μέγιστο βεληνεκές, σε σχέση με τους NSM, και εντάχθηκαν για πρώτη φορά σε υπηρεσία το 1972). Το συμβόλαιο ανάπτυξης του NSM υπογράφηκε το 1996, ενώ η πρώτη δοκιμή του έγινε τον Ιούνιο του 2004.

Η τελευταία δοκιμή, πριν δηλαδή από την έναρξη της παραγωγής, έγινε τον Ιούλιο του 2006, οπότε και πιστοποιήθηκε η καλή λειτουργία του βλήματος. Το συμβόλαιο παραγωγής του NSM, αξίας $ 474 εκατομμυρίων, υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2007. Μέχρι σήμερα το βλήμα έχει επιλεγεί από τη Νορβηγία, τις ΗΠΑ, την Πολωνία, τη Μαλαισία και τη Γερμανία. Μια έκδοση του NSM είναι και το JSM (Joint Strike Missile), εκτόξευσης από αέρος, στην ανάπτυξη του οποίου συμμετέχει και η Raytheon.

Τον Μάιο του 2019, στο πλαίσιο διεξαγωγής του συνεδρίου «Sea Air Space Exposition», η Kongsberg και η Raytheon παρουσίασαν ένα MH-60R SeaHawk εφοδιασμένο με δύο βλήματα NSM, κατόπιν απαίτησης της Ινδίας, η οποία θα αποκτήσει 24 MH-60R SeaHawk. Αλλά και οι Αμερικανοί Πεζοναύτες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για τον NSM, στο πλαίσιο της υλοποίησης του προγράμματος JLTV ROGUE Fires (Remotely Operated Ground Unit Expeditionary).

Ένα ακόμη μείζων ζήτημα για το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας μας, είναι η απόκτηση νέας γενιάς τορπιλών και συγκεκριμένα των MK-54.

Οι τορπίλες Mk.54 ζυγίζουν 276 κιλά, έχουν μήκος 2,72 μέτρα και ανήκουν στο διαμέτρημα 324 χιλιοστών. Ενσωματώνουν πολεμική κεφαλή PBXN-130 βάρους 43,9 κιλών και επιτυγχάνουν μέγιστη εμβέλεια 9,1 χιλιόμετρα με ταχύτητα τουλάχιστον 40 κόμβων (74 χιλιόμετρα την ώρα).

Παράλληλα, το ΠΝ προγραμματίζεται για το επόμενο χρονικό διάστημα, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των ελικοπτέρων S-70B/B6 SEAHAWK.

Εγείρεται βέβαια το ερώτημα γιατί προηγήθηκε η απόκτηση νέων ελικοπτέρων αντί του εκσυγχρονισμού των S-70B/B6 SEAHAWK προκειμένου η εξοπλιστική βαρύτητα στην ανανέωση των μονάδων επιφανείας (πρόσκτηση νέων μονάδων και προγράμματα εκσυγχρονισμού). Διότι στο τέλος το ΠΝ θα έχει ελικόπτερα δίχως φρεγάτες…