Σε νέες δηλώσεις προέβη ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ), Νίκος Δένδιας αναφορικά με τα μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα απόκτησης των F-35 καθώς και της προοπτικής ναυπήγησης των αμερικανικών φρεγατών της κλάσης Constellation για το Πολεμικό Ναυτικό. Όπως τονίζει ο ΥΕΘΑ κύριος άξονας των ελληνικών ενεργειών είναι η διασφάλιση πως το Πολεμικό Ναυτικό θα συμμετέχει στο πρόγραμμα των νέων αμερικανικών φρεγατών από την αρχική φάση της σχεδίασης των πλοίων.
Δήλωση Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια στην εφημερίδα Παραπολιτικά και στον δημοσιογράφο Κώστα Παπαχλιμίντζο
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, δήλωσε στην εφημερίδα Παραπολιτικά και στον δημοσιογράφο Κώστα Παπαχλιμίντζο, σχετικά με τις δυνατότητες και τις προοπτικές για τις Ένοπλες Δυνάμεις με την απόκτηση των F-35, τη διαπραγμάτευση συμμετοχής στο Πρόγραμμα των φρεγατών Constellationκαι την ιδιαίτερη σημασία τους για τις ελληνομερικανικές σχέσεις:
«Η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα των F-35 και η υπό διαπραγμάτευση συμμετοχή στο πρόγραμμα ναυπήγησης των Φρεγατών Constellation, σηματοδοτεί τη νέα εποχή στην οποία επιθυμούμε να περάσουν συνολικά οι Ένοπλες Δυνάμεις.
Όσον αφορά τα F-35, πρόκειται για πλατφόρμες οι οποίες θα ενισχύσουν αδιαμφισβήτητα την επιχειρησιακή και αποτρεπτική ικανότητά της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Σε συνδυασμό με την απόκτηση των Rafale και την παράδοση ολοένα και μεγαλύτερου αριθμού F-16 αναβαθμισμένων στην έκδοση Viper, τα F-35 θα συμβάλλουν στη διατήρηση της υπεροχής της Ελλάδας στους αιθέρες της πατρίδας μας, αλλά και στην παρουσία της ως παράγοντα αποτροπής και παρόχου ασφάλειας και σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή.
Όσον αφορά το πρόγραμμα των φρεγατών Constellation, η πιθανή συμμετοχή μας σε αυτό από τη φάση του σχεδιασμού ακόμα, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, αντιπροσωπεύει ένα εξίσου σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της συνολικής μετεξέλιξης των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η συνεργασία και στο στάδιο του σχεδιασμού της ναυπήγησης των εν λόγω φρεγατών, θα προωθήσει τη μεταφορά τεχνογνωσίας και την ενσωμάτωση των ελληνικών εταιρειών στην παραγωγική διαδικασία. Θα ενισχύσει την τεχνογνωσία του ναυπηγικού τομέα, όπως και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, αρκετές εκ των οποίων θα είναι υψηλής εξειδίκευσης. Το να παράσχουμε στη ναυπηγική μας βιομηχανία τη δυνατότητα να κατασκευάσει πλοία για το πολεμικό ναυτικό και άλλων κρατών, είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει την αφετηρία μιας τεράστιας ανάπτυξής της.
Όπως και στην περίπτωση των F-35, οι Constellation θα είναι πλατφόρμες τεχνολογικής αιχμής, οι οποίες θα «απογειώσουν» περαιτέρω τις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού. Θα ενισχύσουν παράλληλα τη δυνατότητα της χώρας μας να αντιμετωπίζει προκλήσεις και να συνεργάζεται με τις συμμαχικές δυνάμεις. Είναι προφανές ότι εφόσον η χώρα μας διεκδικεί ρόλο στην ευρύτερη περιοχή ως παρόχου ασφάλειας, οφείλει και να αποδεικνύει με κάθε τρόπο ότι έχει τη δυνατότητα να υπερασπίζει τα εθνικά της συμφέροντα. Υπερασπιζόμενη τα συμφέροντά της, υπερασπίζει και τον συγκεκριμένο ρόλο. Αν υπάρξει κενό δυνατοτήτων, θα επιδιώξει να το καλύψει κάποιος άλλος. Αρκεί να διαβάσετε το πρόγραμμα ναυπήγησης νέων σκαφών από γειτονική μας χώρα για να το διαπιστώσετε.
Θα ήθελα με την ευκαιρία να επισημάνω ότι η εγχώρια αμυντική βιομηχανία αποτελεί κρίσιμο πυλώνα για την εθνική ασφάλεια. Μπορεί να συμβάλλει όχι μόνο στην αύξηση της απασχόλησης, αλλά και στην γενικότερη έρευνα και ανάπτυξη, με στόχο τη δημιουργία υψηλής ποιότητας και κορυφαίας τεχνολογίας προϊόντων, παράλληλα με την ενδυνάμωση της αυτάρκειας των Ένοπλων μας Δυνάμεων.
H απόκτηση συνεπώς μέσων κορυφαίας τεχνολογίας, δεν είναι αποσπασματική κίνηση. Εντάσσεται σε μια ευρύτερη λογική και στην ατζέντα «’Ενοπλες Δυνάμεις 2030». Στόχος της η αλλαγή σελίδας, με εκσυγχρονισμό σε όλα τα επίπεδα και προσαρμογή στις απαιτήσεις των καιρών, σε συνδυασμό με ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας και με προστιθέμενη αξία, όπου είναι εφικτό, στην οικονομία της χώρας μας».
Επισημάνσεις DefenceReview.gr
Το κύριο ζήτημα αναφορικά με τη προοπτική ναυπήγηση των φρεγατών Constellation (οι οποίες αποτελούν μια ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ σχεδίαση πάνω στις Ευρωπαϊκές FREMM) είναι το κόστος.
Παθέτουμε ένα σχετικό απόσπασμα από πρόσφατη ανάλυση μας για την ανασκόπηση του προγράμματος των νέων αμερικανικών φρεγατών του συντάκτη μας για ναυτικά θέματα και ναυπηγού μηχανικού Τάσου Παπανδρέου.
Το κόστος του αρχικού πλοίου της κλάσης ανέρχεται στα 1,28 δις δολάρια από τα οποία τα 795 εκατομμύρια δολάρια ήταν το κόστος κατασκευής και τα υπόλοιπα ηλεκτρονικός εξοπλισμός. Το μέσο κόστος ναυπήγησης όπως αρχικά είχε υπολογιστεί για τα πρώτα δέκα πλοία των κλειστού συμβολαίου ναυπήγησης ήταν στα 1,0-1,1 δις δολάρια, και με μέσο κόστος για το σύνολο των 20 πλοίων στα 1,07 δις δολάρια ανά πλοίο. Σήμερα και ύστερα από τα επικαιροποιημένα στοιχεία που δόθηκαν από το γραφείο οικονομικών του Κογκρέσου, γνωστό και ως Congressional Budget Office (CBO) και το USN υπολογίζεται ότι θα υπάρξει μια αύξηση του κόστους ναυπήγησης από το τρίτο πλοίο και μετά που θα κυμαίνεται μεταξύ 17-56% σε πραγματικές τιμές σε σύγκριση με την αρχική εκτίμηση του ναυτικού που θα προκαλέσει μια μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 40% για το κόστος ναυπήγησης για τα πρώτα δέκα πλοία και 10-20% για το σύνολο των 20 πλοίων σε βάθος 30ετίας. Ήδη οι αρχικές προβλέψεις για ένα κόστος ναυπήγησης κάτω των 800 εκατ. δολαρίων έχουν βγει κατά πολύ εκτός με το μέσο κόστος σήμερα στα 1,2 δις δολάρια που αναμένεται λόγω και της αύξησης των πρώτων υλών να αυξηθεί στα 1,4 δις δολάρια στο άμεσο μέλλον.
Η τιμή αυτή προφανώς αφορά μόνον το κόστος ναυπήγησης δίχως φόρτους οπλικών συστημάτων. Συνεπώς, η τιμή για μια ολοκληρωμένη μονάδα αυξάνεται περαιτέρω δεδομένου πως συμπεριλαμβάνονται φόρτοι όπλων και πακέτο τεχνικής υποστήριξης.
Υπενθυμίζεται πως άρθρο του DefenceReview.gr στις 4 Νοεμβρίου 2023 σημείωνε τα εξής δεδομένα:
Με θέμα τα ναυπηγικά προγράμματα του Αμερικανικού Ναυτικού, το Κογκρέσο των Ηνωμένων Πολιτειών δημοσιεύει την έκθεση: «An Analysis of the Navy’s Fiscal Year 2024 Shipbuilding Plan». H έκθεση είναι επίσημη αναφορά της κυβέρνησης των ΗΠΑ, τη σύνταξη της οποίας επιμελείται το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου (Congressional Budget Office, CBO).
Σύμφωνα με την επίσημη έκθεση του Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου το κόστος κάθε φρεγάτας της κλάσης Constellation ανέρχεται στα $ 1.2 δισ. άνευ όπλων και τεχνικής υποστήριξης. Όπως χαρακτηρηστικά αναφέρει η έκθεση: «The Navy’s estimated average cost for the FFG-62 (for both Flights I and II) under all 3 alternatives is about $1.0 billion per ship. CBO estimates that both types of ships would cost $1.2 billion, on average».\
Αναλυτικά η έκθεση: https://www.cbo.gov/publication/59708#footnote-005
Τέλος εκτός από την διαφαινόμενη αύξηση του κόστους ναυπήγησης η Fincantieri Marinette Marine αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα έλλειψης προσωπικού με αποτέλεσμα την ενδεχόμενη καθυστέρηση στην παράδοση του πρώτου πλοίου της κλάσης κατά ένα χρόνο. Οι κινήσεις της εταιρίας με χρηματικά μπόνους στους εργαζόμενους που θα μείνουν για ένα χρόνο στο πρόγραμμα υποδεικνύει ότι μάλλον αντιμετωπίζει προβλήματα παραιτήσεων προσωπικού. Παράλληλα διαφαίνεται και μια γενικά προβληματική διαχείριση του προσωπικού του ναυπηγείου μιας και προσωπικό το οποίο αναμενόταν να έχει μεταπηδήσει στο νέο πρόγραμμα από τα προγράμματα ναυπήγησης των LCS για λογαριασμό του USN και του ναυτικού της Σ.Αραβίας δεν έχει λάβει χώρα.
Επίσης αναφορές από το US Navy δείχνουν ότι άλλος ένας σοβαρος παράγοντας που το πρόγραμμα έχει καθυστερήσει είναι ο εκτενής επανασχεδιασμός του πλοίου σε σχέση με τη ιταλική φρεγάτα Bergamini που κέρδισε τον διαγωνισμό ως parent design. Τελικά αποδείχθηκε ότι το πλοίο είχε τροποποιηθεί σε μεγάλο βαθμό και στην πραγματικότητα είχε ελάχιστη ομοιότητα με το μητρικό σχέδιο FREMM. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση της αφού η Fincantieri σπατάλησε πάνω από δυόμιση έτη για την επανσχεδίαση της αμερικανοποιημένης έκδοσης της FREMM πριν ξεκινήσει η κοπή του πρώτου μετάλλου. Και είναι απόλυτα λογικό μιας και όλες οι αλλαγές έπρεπε να περάσουν από επανέλεγχο και πιστοποίηση από τον νηογνώμονα και τις αντίστοιχες υπηρεσίες του ναυτικού των ΗΠΑ.
Συνοψίζοντας, η νέα κλάση φρεγατών του USNavy είναι ένα πραγματικά ικανό πλοίο με ικανότητες που πλησιάζουν εκείνες των αντιτορπιλικών κλάσης DDG-51 με μόλις κλάσμα του κόστους ναυπήγησης ενός αντιτορπιλικού νέας γενιάς A.Burke Flight III. Θα διαθέτει ικανότητητα διεξαγωγής επιχειρήσεων πλήρους φάσματος σε αντιδιαστολή με τις LCS που αντικαθιστά, αποκαθιστώντας έτσι εν μέρει τη μαχητική ισχύ του US Navy. Μένει να δούμε το τελικό κόστος ναυπηγησης το οποίο απ’ ότι φαίνεται μάλλον δε θα μπορέσει να συγκρατηθεί στο 1 δις δολάρια ανά πλοίο όπως αρχικά αναμενόταν. Όπως προαναφέρθηκε το κόστος μονάδας ανέρχεται στο 1.4 δισ με 1.5 ανά πλοίο.
Το ερώτημα φυσικά είναι κατά πόσον οι Constellation αποτελούν μια οικονομικά ρεαλιστική επιλογή για το Πολεμικό Ναυτικό. Ακολούθως, ποια συστήματα με τα οποία εξοπλίζονται (ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα) αποδεσμεύονται για τη χώρα μας. Επιπροσθέτως, το κόστος αποτελεί καίριο ανασταλτικό παράγοντα ενώ ενδεχόμενη ναυπήγηση τέτοιου εκτοπίσματος πλοίων στη χώρα μας είναι βέβαιο πως θα επέφερε και νέα αύξηση του κόστους.
Αναλυτικά: