Μέχρι και το 2015, όταν η κατασκευάστρια εταιρεία Bombardier ολοκλήρωνε τις παραδόσεις των 3 τελευταίων CL-415, δεν είχε λάβει νέες παραγγελίες, πράγμα που την οδήγησε στην απόφαση να σταματήσει την παραγωγή των Canadair CL-415. Τα επιχειρηματικά πλάνα της εταιρείας δεν περιελάμβαναν πλέον την κατασκευή και την υποστήριξη του στόλου των CL-215/CL-215T/CL-415.

Μέσα στο 2016, η καναδική Viking Air αγόρασε τα πιστοποιητικά για τους 3 τύπους των Canadair, του εξοπλισμού και των ανταλλακτικών τους και στα τέλη Οκτωβρίου,ξεκίνησε την μελέτη για ένα νέο μοντέλο εναέριας πυρόσβεσης CL-415EAF. Το μοντέλο CL -415EAF θα αντιμετωπίσει τις βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις των σημερινών ή δυνητικών νέων πελατών που επιθυμούν να επεκτείνουν τους στόλους τους και θα χρησιμεύσει ως βάση για ένα μελλοντικό αεροσκάφος αερο-πυρόσβεσης. Εξετάζοντας τώρα την εκκίνηση ενός καθολικά αναβαθμισμένου μοντέλου που θα ονομαστεί CL-515, η Viking είναι στην διαδικασία λήψης της σχετικής απόφασης μέχρι τα μέσα του επόμενου έτους.

Ο διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ ειδικών έργων της Viking Air, Christian Bergeron δήλωσε σχετικά: «το σημαντικότερο ήταν να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στις λειτουργίες υποστήριξης πελατών. Σημαντικές επενδύσεις έγιναν σε ανταλλακτικά και δημιουργήσαμε μια ομάδα για να επιτύχουμε καλύτερα επίπεδα εξυπηρέτησης. Όταν η Viking αγόρασε την επιχείρηση, η υποστήριξη των ανταλλακτικών ήταν δύσκολη και η εναέρια αγορά πυρόσβεσης δεν αποτελούσε προτεραιότητα για τη Bombardier που κληρονόμησε το πρόγραμμα εναέριας πυροσβεστικής αεροσκαφών «Super Scooper» από την Canadair».

Η απόφαση για την επανέναρξη της παραγωγής δεν έχει ληφθεί αν και το διεθνές περιβάλλον με τις καταστροφικές πυρκαγιές σε Αμερική και στην Μεσόγειο, φαίνεται ότι δημιουργεί ένα ευνοικό κλίμα πιθανών παραγγελιών από υφιστάμενους και νέους πελάτες.

Σε πρώτη φάση για την Viking Air προέχει η αποκατάσταση της ομαλής πορείας ανταλλακτικών προς τους χρήστες και η διερεύνηση των βραχυπρόθεσμων αναγκών των χρηστών καθώς ακόμα και κάποια απάρτια του νεότερου μοντέλου CL-415 έχουν απαξιωθεί.

Στην συνέχεια,η Viking Air θα αναβαθμίσει τους κινητήρες και θα ενισχύσει το σύστημα της ατράκτου και του ηλεκτρικού συστήματος διανομής. Το επόμενο βήμα είναι η αναβάθμιση των Avionics του αεροσκάφους αν και η εταιρεία, δεν έχει επιλέξει ακόμη ποια σουίτα θα είναι, αλλά θα είναι ένα καθιερωμένο σύστημα εμπορικών λύσεων που θα αντιμετωπίσει τις αλλαγές πλοήγησης για το 2020 ώστε να υπάρχει και μελλοντική δια-λειτουργικότητα. Οι αλλαγές αυτές που θα αφορούν το μοντέλο CL -415EAF θα χρησιμεύσουν και ως διαμόρφωση για το μελλοντικό αεροσκάφος CL-515, εάν τελικά παρθεί η απόφαση για την παραγωγή του.

Ας σημειωθεί, ότι η Viking Air έχει ήδη εντολές μετατροπής 11Canadair CL-215, σε μια διαμόρφωση παρόμοια με το υφιστάμενο CL-415 και αν δεχτεί τουλάχιστον 20 νέες, θα μπορεί να ξεκινήσει τις δοκιμές για το βραχυπρόθεσμο μοντέλο CL -415EAF, εκτιμώντας ότι στο χρονικό διάστημα 2020-2023 θα έχει έτοιμο το πρώτο αεροσκάφος (CL -415EAF).

Τα ελληνικό ενδιαφέρον

Η χώρα μας σαν χρήστης των παλαιών εμβολοφόρων CL-215 και των νεότερων Turboprop CL-415, θα πρέπει άμεσα να κινηθεί σε συνεργασία με της χώρες που επιχειρούν με τα Canadair όπως Γαλλία, Ισπανία,Ιταλία, Καναδάς, Κροατία για να διερευνήσει τις προθέσεις τους σχετικά με το ενδεχόμενο να τεθούν παραγγελίες νέων αεροσκαφών που θα καταστήσουν εφικτή και βιώσιμη οικονομικά την επανέναρξη της γραμμής παραγωγής των Canadair, μέσω του μοντέλου CL -415EAF. 

Η επανέναρξη της παραγωγής των Canadair δεν σημαίνει ότι θα μπορέσουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα να συμπληρώσουμε και να ανανεώσουμε τον γηρασμένο και καταπονημένο στόλο των Canadair σε αμιγώς εθνικό επίπεδο, αλλά ίσως σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, να δημιουργηθεί ένας κοινός και σεβαστού μεγέθους στόλος αερο-πυρόσβεσης που θα μπορεί να καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες αρκετών χωρών. Μάλιστα, ο Γάλλος πρόεδρος Emanuel Macron έκανε δηλώσεις σχετικές με την ανάγκη ύπαρξης 20 τουλάχιστον αεροσκαφών Canadair, για ανάγκες της Ευρώπης. Η υφιστάμενη πρακτική να γίνεται επίκληση κάποιας χώρας στον Ευρωπαϊκό μηχανισμό πολιτικής προστασίας για αποστολή 3-4 εναέριων μέσων, δεν μπορεί να αποδώσει σε περιπτώσεις που ταυτόχρονα 2-3 χώρες αντιμετωπίζουν εκατοντάδες πυρκαγιές καθημερινά, την περίοδο του καλοκαιριού.

Το θέμα είναι η βραδυκίνητη γραφειοκρατική δομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης  να μπορέσει να ξεπεράσει τον εαυτό της για να μην βλέπουμε δάση μόνο στις ταινίες και τα μουσεία φυσικής ιστορίας.