Το CV90 αναπτύχθηκε από τη σουηδική Hagglunds στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ως απαίτηση του σουηδικού στρατού για ένα νέας γενιάς τεθωρακισμένο όχημα μάχης. Το 1993 ξεκίνησε η παραγωγή του CV90 για τον σουηδικό στρατό εξοπλισμένο με ένα πυροβόλο Bofors 40mm σε πύργο δύο ατόμων. Ένα χρόνο αργότερα το όχημα κέρδισε τον Νορβηγικό διαγωνισμό για 104 οχήματα. Το όχημα αυτό ενσωμάτωνε αριθμό βελτιώσεων σε σύγκριση με το αρχικό όχημα που παραδιδόταν στον σουηδικό στρατό καθώς και έναν νέο πύργο με πυροβόλο των 30 χιλιοστών. Η νέα αυτή έκδοση ονομάστηκε CV9030 MkI. Δέκα χρόνια αργότερα μία καινούρια έκδοση έκανε την εμφάνισή της, η CV9030 MkIΙ. Το CV9030 MkIΙ ενσωμάτωνε όλες τις βελτιώσεις της προηγούμενης έκδοσης πάνω στους τομείς κινητικότητα, αξιοπιστία, φονικότητα, εργονομία, ανθεκτικότητα και επιβίωση ενώ έγινε μερική ψηφιοποίηση και τοποθετήθηκε ενσωματωμένο σύστημα παρακολούθησης καλής λειτουργίας (HUMS, Health Unit Monitoring System), μαζί με διαδραστικά εγχειρίδια και οδηγίες. Παράλληλα το πυροβόλο Mk44 Bushmaster II των 30 χιλιοστών έγινε το τυπικό πυροβόλο του πύργου.
Το επόμενο εξελικτικό μοντέλο είναι το CV9035 MkIΙΙ. Οι τομείς που υπέστησαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ήταν η φονικότητα, η ηλεκτρονική αρχιτεκτονική, η επιβίωση και η κινητικότητα. Το οπλικό σύστημα αναβαθμίστηκε με ένα πυροβόλο Bushmaster III των 35/50 χλστ. με ενσωματωμένο προγραμματιστή πυρομαχικών στομίου και μια σειρά από διαφορετικά σενάρια με επιλογή ρύθμισης βολής ανάλογα με τον στόχο. Το όχημα απέκτησε δυνατότητα Hunter-Killer με την εγκατάσταση ανεξάρτητου σκοπευτικού στον αρχηγό του πληρώματος. Εγκαταστάθηκαν νέα σκοπευτικά τρίτης γενιάς τόσο για τον αρχηγό όσο και για τον πυροβολητή. Έγινε αναβάθμιση προστασίαας μέσω της θωράκισης του οχήματος για προστασία από νάρκες και πυρομαχικά διασποράς και εγκατάστασης συστήματος προστασίας (DAS, Defensive Aided Suite). Η σουίτα αμυντικής βοήθειας (DAS) ταξινομεί στόχους, δίνει προειδοποιήσεις για απειλές μέσω του συστήματος πληροφοριών οχήματος (VIS) και υποστηρίζει τον οδηγό με διορθώσεις ταχύτητας για μείωση του κινδύνου χτυπήματος. Τέλος έγινε πλήρης ψηφιοποίηση με τοποθέτηση αρτηρίας δεδομένων Ethernet Can bus υψηλής ταχύτητας καθώς και συστήματος διαχείρισης πεδίου μάχης (BMS).
Η τελευταία έκδοση του οχήματος είναι το CV90 MkIV, είναι η πέμπτη γενιά του οχήματος και συνδυάζει βελτιωμένες ταχύτητες στο πεδίο της μάχης και χειρισμό με μια αναβαθμισμένη Ηλεκτρονική Αρχιτεκτονική για υποστήριξη μελλοντικής δυνατοτήτας ανάπτυξης. Τα βασικά νέα χαρακτηριστικά της έκδοσης MkIV είναι:
- Νέος πύργος σειράς D ο οποίος περιλαμβάνει διπλό εκτοξευτή αντιαρματικών πυραύλων νέας γενιάς και σύστημα ενεργητικής άμυνας Iron Fist.
- Τεχνολογία ενεργής απόσβεσης κραδασμών για μικρότερη καταπόνηση του πληρώματος κατά την κίνηση εκτός δρόμου με παράλληλη αύξηση της ταχύτητας και μεγαλύτερη σταθερότητα κατά τη βολή εν κινήσει.
- Ενσωμάτωση Ηλεκτρονικής Αρχιτεκτονικής τέταρτης γενιάς με δυνατότητα AI και ικανότητας Machine Learning που υποστηρίζει μελλοντική ανάπτυξη με την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών.
Ο νέος πλήρως ψηφιακός πύργος μάχης της σειράς D, ο οποίος έχει επιλεγεί από τον Ολλανδικό Στρατό ως μέρος ενός εκτεταμένου προγράμματος αναβάθμισης των CV-9035NL που διαθέτει, αναπτύχθηκε από την BAE Systems Hägglunds και ενσωματώνει πυροβόλο των 50 χιλιοστών και αντιαρματικά βλήματα Spike LR2 αναβαθμίζοντας κατακόρυφα την φονικότητα του οχήματος. Παρ’ όλ’ αυτά ο πύργος μπορεί να εξοπλιστεί και με πυροβόλο των 30 ή 35 χιλιοστών όπως στην περίπτωση του ολλανδικού οχήματος. Με αυτό τον συνδυασμό είναι ίσως το βαρύτερα οπλισμένο δυτικό ΤΟΜΑ που βρίσκεται σήμερα σε κατασκευή. Ο νεός ανασχεδιασμένος πύργος είναι κατασκευασμένος από χάλυβα και επενδεδυμένος με πλάκες θωράκισης και είναι πιο εργονομικός. Για αυξημένη προστασία ενσωματώνει και το ισραηλινό σύστημα αυτοπροστασίας Iron Fist. Επίσης ενσωματώνει νέα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, σύμφωνα με τις Νατοϊκές προδιαγραφές. Η έκδοση Mk.4 του CV-90 έχει αυξημένες ικανότητες, κυρίως στον τομέα της κίνησης στο πεδίο μάχης και της ευκολίας οδήγησης. Το CV-90 Mk.4 ενσωματώνει κινητήρα της Scania ισχύος 1.000 ίππων και το σύστημα μετάδοσης της κίνησης X300 βαρέως τύπου της Perkins. Το βάρος μάχης έχει αυξηθεί από τους 35 στους 37 τόνους ενώ έχει τη δυνατότητα αύξησης κατά δύο ακόμη τόνους χωρίς να επηρεάζεται η ευκινησία του οχήματος. Η ανάπτυξη του CV-90 Mk.4 βασίστηκε στην αντίληψη iFighting της BAE Systems σε ένα νέο σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας. Η ιδέα iFighting συγχωνεύει δεδομένα από διαφορετικά συστήματα μέσα στο όχημα για να φιλτράρει και να δώσει προτεραιότητα στις πιο κρίσιμες πληροφορίες, επιτρέποντας ταχύτερη λήψη αποφάσεων του πληρώματος και βελτιωμένη απόδοση στο πεδίο της μάχης.
Το σκάφος ου CV90 κατασκευάζεται από συγκολλημένα χαλύβδινα τμήματα και είναι τυπικής διάταξης. Η θωράκιση παρέχει στο πρόσθιο τόξο προστασία έναντι διατρητικών πυρομαχικών διαμετρήματος 23 χιλ. με το βασικό σκάφος και μέχρι 30 χιλ. στις τελευταίες εκδόσεις με επιπρόσθετη θωράκιση. Η προστασία του οχήματος είναι επιπέδου STANAG 5 και του δαπέδου STANAG 4a-4b. Επίσης το εσωτερικό του οχήματος διαθέτει ατιθραυσματική επένδυση. Το διαμέρισμα του οδηγού βρίσκται εμπρός αριστερά με το συγκρότημα ισχύος στα δεξιά του. Στο κέντρο βρίσκεται ο πύργος δύο ατόμων με τον Αρχηγό του πληρώματος και τον πυροβολητή και ακολουθεί το διαμέρισμα μεταφοράς του προσωπικού με δυνατότητα μεταφοράς μέχρι οκτώ πλήρως εξοπλισμένων στρατιωτών. Η σχεδίαση του σκάφους απαρτίζεται από ένα κεντρικό τμήμα που βρίσκονται το προσωπικό και το συγκρότημα ισχύος και δύο παραλληλεπίπεδα διαμήκη τμήματα δεξιά και αριστερά όπου βρίσκονται τοποθετημένα διάφορα υποσυστήματα όπως το σύστημα NBC, το σύστημα κλιματισμού και η δεξαμενή καυσίμου. Το προσωπικό επιβιβάζεται και αποβιβάζεται από το όχημα μέσω μιας οπίσθιας ράμπας. Η όλη σχεδίαση του οχήματος έχει λάβει υπόψη της τη μείωση του οπτικού, θερμικού, ηλεκτρομαγνητικού και ακουστικού ίχνους. Ένα από τα βασικά ατού είναι η πολύ χαμηλή σιλουέτα του οχήματος που είναι εμφανής σε σύγκριση με τις υπόλοιπες σύγχρονες σχεδιάσεις. Το όχημα έχει μήκος 6,549 μέτρα, πλάτος 3,192 μέτρα και ύψος 2,78 μέτρα. Έχει δυνατότητα υπερπήδησης κάθετου εμποδίου 1,1 μέτρου, υπέρβασης τάφρου 2,6 μέτρων και υδάτυνου κωλήματος 1,5 μέτρου χωρίς προπαρασκευή. Η μέγιστη ταχύτητα είναι 70 χιλιόμετρα και η εμβέλεια 900 χιλιόμετρα σε άσφαλτο.
Το όχημα μπορεί να χαρακτιριστεί και ως ευρώΤΟΜΑ από τη στιγμή που βρίσκεται σε υπηρεσία με τους στρατούς δέκα ευρωπαϊκών χωρών και έχουν κατασκευαστεί ή βρίσκονται υπό κατασκευή πάνω από 1700 οχήματα σε τουλάχιστον πέντε διαφορετικές εκδόσεις. Το όχημα προσφέρεται από την Bae Systems η οποία έχει εξαγοράσει την σουηδική Hagglunds ως οικογένια οχημάτων η οποία περιλαμβάνει: όχημα μάχης πεζικού με πυροβόλο 30-50 χιλιοστών (IFV), όχημα διοίκησης (FCV), προωθημένο όχημα παρατήρησης (FOV), όχημα υποστήριξης / αντιαρματικό (CV90120 ΤΑΝΚ), όχημα περισυλλογής (ARV), ΤΟΜΟ (AMOS) και αντιαεροπορικής υποστήριξης (CV9040 AAV).
Ο αυτοκινούμενος όλμος των 120 χιλιοστών CV-90 Mjölner διαθέτει πύργο που ενσωματώνει δύο όλμους. Διαθέτει ημί-αυτόματο σύστημα γέμισης, επιτυγχάνει μέγιστο ρυθμό βολής 16 πυρομαχικών το λεπτό και μέγιστο συνεχόμενο ρυθμό βολής 6 πυρομαχικών το λεπτό. Ο όλμος μπορεί να εκτοξεύσει συμβατικά πυρομαχικά αλλά και το κατευθυνόμενο Strix. Το μέγιστο βεληνεκές ανέρχεται στα 9-13 χιλιόμετρα, ανάλογα με το πυρομαχικό (5 χιλιόμετρα για το Strix). Η αναχορηγία του συστήματος είναι 104 πυρομαχικά, εκ των οποίων 56 είναι αποθηκευμένα στον πύργο και 48 στο όχημα. O Mjolner μπορεί να ταχθεί και να εκτελέσει βολή εντός 2 λεπτών από την τη στιγμή της λήψης της σχετικής διαταγής και να φύγει από τη θέση βολής εντός 1 λεπτού από τη βολή.
Το CV90120 ΤΑΝΚ είναι ένα όχημα υποστήριξης / ελαφρό άρμα μάχης με τεράστια ισχύ πυρός λόγω του πυροβόλου διαμετρήματος των 120 χιλιοστών. Το πυροβόλο είναι το 120 LLR L 47 της Reinmetall και μπορεί να βάλει όλα τα τυπικά πυρομαχικά των 120 χιλιοστών του ΝΑΤΟ. Το βάρος του οχήματος φτάνει τους 40 τόνους και το όχημα διαθέτει όλα τα εξελιγμένα χαρακτηριστικά του αντίστοιχου TOMA της οικογένειας των CV90. Το ολικό μήκος αυξάνεται στα 8,3 μέτρα περίπου με το πυροβόλο στη μπροστά θέση. Διαθέτει αυτόματο σύστημα γέμισης και επιτυγχάνει ρυθμό βολής 12-14 βλήματα το λεπτό. Διαθέτει επίσης και εκτοξευτή αντιαρματικών πυραύλων. Το πλήρωμα αποτελείται από τρία άτομα και διαθέτει επιπλέον δύο πτυσσόμενες θέσεις για μεταφορά επιπλέον προσωπικού.
Στις 10 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του Στρατοπέδου «ΕΠΧΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕΛΙΔΗ», που είναι η έδρα του ΚΕΤΘ (Κέντρο Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων), επίδειξη των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του τεθωρακισμένου οχήματος μάχης CV-90 Mk.4, της BAE Systems, σε επιτελείς του ΓΕΣ (Γενικό Επιτελείο Στρατού). Το όχημα θεωρείται από τα πλέον εξελιγμένα και θα αποτελέσει έναν από τους κύριους πρωταγωνιστές σε πιθανό πρόγραμμα απόκτησης νέων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης για το ελληνικό μηχανοκίνητο πεζικό. Η ύπαρξη δε επιπλέον ειδικοποιημένων οχημάτων όπως το ΤΟΜΟ ή το CV90120 ΤΑΝΚ και άλλα μπορεί να διατελέσει σοβαρό παράγοντα για τον πλήρη εξοπλισμό του μηχανοκίνητου πεζικού με μία κοινή εξελιγμένη πλατφόρμα καλύπτοντας όλες τις ανάγκες του σχηματισμού με σύγχρονα οχήματα.