Αποτελεί κυρίαρχο θέμα της χθεσινής και της σημερινής ειδησεογραφικής επικαιρότητας. Ο λόγος για την αποστολή στην Ουκρανία των ελληνικών ΒΜP-1 και την ταυτόχρονη και ισάριθμη αντικατάσταση τους από Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ) του Γερμανικού Στρατού των Marder 1 A3. Από τη πρώτη στιγμή δημιουργίας του DefenceReview.gr τον Οκτώβριο του 2017 καταθέτουμε την άποψη μας ελεύθερα και ανεξάρτητα από κομματικά ή συντεχνιακά συμφέροντα. Σεβόμενοι τους αναγνώστες μας θα καταθέσουμε για μια ακόμη άποψη μας. Πάντα με ευπρέπεια και τεκμηριωμένα.
Η ανταλλαγή των ΒΜP-1 του Στρατού Ξηράς που υπηρετούσαν στη περιοχή ευθύνης της ΑΣΔΕΝ είναι κατά την άποψη μας μια πολύ θετική εξέλιξη για τον Ελληνικό Στρατό. Και τούτο διότι τα Marder 1 A3 αποτελούν ένα αξιόλογο ΤΟΜΑ το οποίο εάν μάλιστα αναβαθμιστεί και σε επίπεδο Α5 μπορεί να ανταπεξέλθει εξαιρετικά στο πεδίο των επιχειρήσεων. Σύμφωνα πάντα με τα όσα έχουν αναφερθεί επισήμως από το ΥΠΕΘΑ πρώτα θα έρθουν τα Marder πλήρως λειτουργικά και αξιόμαχα και έπειτα θα παραχωρηθούν τα ελληνικά BMP-1 στη Γερμανία και ακολούθως θα καταλήξουν στον Ουκρανικό Στρατό.
Το ΥΠΕΘΑ διευκρίνησε πως ισσάριθμα ΤΟΜΑ τύπου Marder θα αντικαταστήσουν ισσάριθμα ελληνικά BMP-1 ενώ τα γερμανικά Marder θα έρθουν σε πρώτο χρόνο. Η επίσημη ανακοίνωση αναφέρει:
Από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας γίνεται γνωστό ότι κατόπιν προηγουμένων συζητήσεων και μετά τη σημερινή συνάντηση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Καγκελάριο της Γερμανίας κ. Όλαφ Σολτς (Olaf Scholz) συμφωνήθηκε η παραχώρηση Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης ανατολικογερμανικής προελεύσεως τύπου ΒΜΡ-1(παραλαβής 1994), προκειμένου να σταλούν στην Ουκρανία και η ταυτόχρονη αντικατάστασή τους με ίσο αριθμό Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης γερμανικής κατασκευής τύπου Marder. Οι λεπτομέρειες θα διευθετηθούν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα ανάμεσα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Άμυνας της Γερμανίας, προκειμένου η συμφωνία να τεθεί το ταχύτερο δυνατό σε εφαρμογή.
Ο σχεδιασμός του ΕΣ προβλέπει την αντικατάσταση των ΒΜP-1 των μηχανοκίνητων ταγμάτων των σχηματισμών στη περιοχή ευθύνης της ΑΣΔΕΝ με Μ-113 που μέχρι πρότινος υπηρετούσαν στο Δ Σώμα Στρατού στη Θράκη και ακολούθως στη θέση των Μ-113 την επιχειρησιακή αξιοποίηση των Marder 1 A3 ασυγκρίτως καλύτερων έναντι τόσο των Μ-113 όσο και των BMP-1.
Κύριοι τομείς στους οποίους διακρίνονται τα Marder 1 A3 είναι η υψηλή ευκινησία και η ικανοποιητική θωράκιση – προστασία της μεταφερόμενης ομάδας μηχανοκίνητου πεζικού. Για να το γράψουμε όσο πιο απλά και κατανοητά γίνεται, το μηχανοκίνητο πεζικό αποκτά ένα σχετικά σύγχρονο ΤΟΜΑ όπως είναι το Marder 1 A3. Επαναλαμβάνουμε πως είναι ευχής έργο τα Marder 1 A3 που προσεχώς θα έρθουν να εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο Marder 1 A5 με νέα οπτικά, σκοπευτικά ενώ κάλλιστα μπορούν να αναβαθμιστούν και σε επίπεδο θωράκισης καθώς και συστημάτων διοίκησης ελέγχου όπως ο ΗΝΙΟΧΟΣ ΙΙ ώστε να είναι πλήρως διαλειτουργικά με τα Leo 2 HEL.
Σταδιακά το Δ Σώμα Στρατού θα αποκτήσει περί τα 200 Marder 1 A3 εκ των οποίων τα πρώτα 100 άμεσα σε πολύ άμεσο χρονικό διάστημα από σήμερα. Επιπροσθέτως το Marder 1 A3 είναι μια πλατφόρμα που διακρίνεται για τη θωράκιση της και για την υψηλή της ευκινησία ικανή να επιχειρεί με σύγχρονα άρματα μάχης τρίτης γενιάς όπως τα Leo 2 HEL και τα Leo 2 A4 των τεθωρακισμένων ταξιαρχιών του Δ Σώματος Στρατού.
Σε μεσοπρόθεσμο χρονικό διάστημα αναμένεται να καταφτάσουν και τα ελληνικά LYNX KF-41 αυξάνοντας δραματικά και καίρια το αξιόμαχο του ελληνικού μηχανοκίνητου πεζικού που μέχρι σήμερα βασίζονταν στα ανεπαρκή από πλευράς ευκινησίας και θωράκισης Μ-113. Ακόμη και τα BMP-1 τα οποία αξιοποιούσε η ΑΣΔΕΝ ήταν πλήρως ανεπαρκή και το κυριότερο αντιμετώπιζαν πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες απόρροια της παλαιότητας τους.
Η ΑΣΔΕΝ ταλαιπωρούνταν από χρόνιες ελλείψεις κρίσιμων ανταλλακτικών ενώ η υποστήριξη των BMP-1 ήταν στη καλύτερη περίπτωση οριακή. Τα Marder 1 A3 διαθέτουν επίσης και αξιοσημείωτη ισχύ πυρός με κύριες δυνατότητες το πυροβόλο των 20mm καθώς και τους αντιαρματικούς εκτοξευτές τύπου MILAN.
Παρά το επιχείρημα που προβάλλεται πως τα ελληνικά BMP-1 διακρίνονταν για την ισχύ πυρός λόγω του πυροβόλου των 73mm τα Marder 1 A3 υπερτερούν λόγω σκοπευτικών ημέρας και κυρίως νύχτας και φυσικά λόγω του αντιαρματικού εκτοξευτή MILAN που επιτρέπει αντιαρματικές βολές με μεγάλη ακρίβεια ημέρα και φυσικά νύχτα με τα κατάλληλα σκοπευτικά. Όμως όπως είχε παρατηρηθεί και σε πολλές ασκήσεις τη περιοχή ευθύνης της ΑΣΔΕΝ τα ελληνικά BMP-1 χρησιμοποιούσαν κυρίως το πολυβόλο διαμετρήματος των 12.7mm και όχι το πυροβόλου των 73mm.
Συνεπώς και σε επίπεδο ισχύος πυρός τα Marder 1 A3 διαθέτουν πολύ καλές και αξιόλογες δυνατότητες.
Επαναλαμβάνουμε πως κατά τη δική μας εκτίμηση τα Marder 1 A3 πρέπει να εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο Marder 1 A5, τη πλέον σύγχρονη έκδοση του οχήματος με όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες σε επίπεδο σκοπευτικών βοηθημάτων, επικοινωνιών, θωράκιση και μέσων διοίκησης και ελέγχου.
Η περίπτωση της Ιορδανίας
Η Ιορδανία ενδιαφέρεται να αναβαθμίσει τα Marder-1A3 με το πακέτο CCV (Close Combat Vehicle), το οποίο αναπτύχθηκε το 2012.
Υπενθυμίζουμε, ότι τον Δεκέμβριο του 2017 η Γερμανική Κυβέρνηση ανάθεσε συμβόλαιο ύψους € 17 εκατομμυρίων στην Rheinmetall για την αναβάθμιση 25 τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης Marder-1A3 από τα αποθέματα της Bundeswehr, τα οποία προορίζονται για την Ιορδανία και αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2018. Πρόκειται για την τελευταία παρτίδα οχημάτων που θα παραλάβει η Ιορδανία. Το σχετικό πρόγραμμα αποφασίστηκε το 2016 και το ίδιο έτος η Ιορδανία παρέλαβε 16 οχήματα, ενώ στις αρχές του 2017 παρέλαβε άλλα εννέα. Με τα 25 που θα παραλάβει το 2018 θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα. Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας η Rheinmetall θα πρέπει να παραδώσει στην Ιορδανία 50 πλήρως επιχειρησιακά Marder-1A3 (ένα Μηχανοκίνητο Τάγμα Πεζικού) με βαφή στα χρώματα της ερήμου. Εκτός των Marder-1A3 η Ιορδανία θα παραλάβει και ποσότητα ανταλλακτικών, πυρομαχικών, εγχειριδίων χρήσης, εργαλεία τεχνικής υποστήριξης και υπηρεσίες εκπαίδευσης.
Απ ότι φαίνεται η χρήση των οχημάτων έχει αφήσει στην Ιορδανία θετικές εντυπώσεις με αποτέλεσμα να υπάρχουν σκέψεις αναβάθμισης τους στο επίπεδο CCV και διατήρησης τους σε υπηρεσία, προς αντικατάσταση των 35 μη αναβαθμισμένων και παλαιών BMP-2, τα οποία διατηρεί σε υπηρεσία η Ιορδανία. Η πρόταση αναβάθμισης CCV εκσυγχρονίζει και αναβαθμίζει το Marder-1 στο κοντινότερο δυνατό επίπεδο, σε σχέση με τα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης Puma και Lynx. Μάλιστα είναι μια από τις προτάσεις που εξετάζει και η Γερμανία για το δικό της πρόγραμμα αναβάθμισης 222 Marder-1A3.
Στη διαμόρφωση CCV το Marder ενσωματώνει επιπλέον θωράκιση APAM, στο σασί και τον πύργο, κάτι που του προφέρει απόλυτη προστασία από διατρητικά φυσίγγια διαμετρήματος 14,5 χιλιοστών και αυξημένο ποσοστό επιβίωσης από πλήγμα αντιαρματικών όπλων RPG. Το δάπεδο του οχήματος έχει ενισχυθεί, και αυτό, με αντιναρκική προστασία, η οποία το προστατεύει από νάρκες με εκρηκτική ισχύ ίση με 8 κιλά TNT. Το όχημα ενσωματώνει και ένα νέο ολοκληρωμένο σύστημα προστασίας από πυρηνικές, βιολογικές και χημικές απειλές. Τα καθίσματα των στρατιωτών είναι ενισχυμένης προστασίας, ποιο εργονομικά και σταθεροποιημένα στην οροφή της καμπίνας, όχι στο δάπεδο, δημιουργώντας έτσι επιπλέον αποθηκευτικό χώρο, κάτω από τα καθίσματα, για επιπλέον πυρομαχικά ή άλλα εφόδια.
Στην έκδοση μεταφοράς προσωπικού το Marder CCV είναι εφοδιασμένο με έναν τηλεχειριζόμενο πύργο με πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών, ενώ στην έκδοση μάχης το όχημα ενσωματώνει τον πύργο Lance, ο οποίος είναι εφοδιασμένος με ένα πυροβόλο των 30 χιλιοστών, με σύστημα σταθεροποίησης για βολές στην κίνηση, και με ένα συζυγές πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών. Επικουρικά, εφόσον το επιθυμεί ο πελάτης, ο πύργος μπορεί να εφοδιαστεί και με έναν δίδυμο εκτοξευτή κατευθυνόμενων αντιαρματικών βλημάτων (για τα Puma, που φέρουν τον πύργο Lance, η Γερμανία έχει επιλέγει τα ισραηλινά Spike-LR μέγιστου βεληνεκούς 4,5 χιλιομέτρων).
Φυσικά το όχημα ενσωματώνει νέους αισθητήρες και σύστημα ελέγχου πυρός. Η μεταφορική του ικανότητα είναι της τάξεως των 10 ατόμων (οδηγός, πολυβολητής και μια Ομάδα Πεζικού των οκτώ ατόμων). Οι διαστάσεις του είναι (μήκος x πλάτος x ύψος) 6,9 μέτρα x 3,6 μέτρα x 3 μέτρα, ενώ το βάρος μάχης ανέρχεται στους 38 τόνους. Ενσωματώνει τον πετρελαιοκινητήρα MB 883 της MTU μέγιστης ισχύος 600-680 ίππων, ανάλογα με την έκδοση και αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 70 χιλιόμετρα την ώρα και μέγιστη εμβέλεια 500 χιλιόμετρα. Μπορεί να κινηθεί σε επιφάνεια με πλευρική κλίση 30%, με κάθετη κλίση 60%, ενώ μπορεί να περάσει κάθετο εμπόδιο ενός μέτρου, χαράκωμα μήκους 2,5 μέτρων και υδάτινο κάλυμμα βάθος 1,5 μέτρου.
Ανακεφαλαιώνοντας η παραχώρηση των BMP-1 και η έλευση των γερμανικών Marder 1 A3 για τον ΕΣ είναι μια πολύ θετική εξέλιξη που κινείται στο άξονα αναβάθμιση του Όπλου του Πεζικού του ΕΣ που τόσο πολύ έχει ανάγκη εδώ και 20 χρόνια τουλάχιστον. Πρόκειται για την απαρχή καθολικής και ριζικής αναβάθμισης του ελληνικού μηχανοκίνητου πεζικού με πρώτο βήματα τα Marder 1 A3 και επόμενο τα υπερσύγχρονα και τεχνολογίας αιχμής LYNX.
Θα ακολουθήσει λεπτομερές άρθρο για τα Marder.