Νέα πρόταση παρουσιάστηκε σε επιτελείς του Γενικού Επιτελείου Στρατού από εκπρόσωπους της εταιρείας EODH, σχετικά με πρόταση αναβάθμισης των ΤΟΜΠ Μ-113. Είναι γνωστό πως σε επίπεδο ΓΕΣ γίνονται προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό ενός ικανού αριθμού ΤΟΜΠ Μ-113.
Μ-113 HEL
Η πρόταση για το αειθαλές Μ-113 περιλαμβάνει νέα θωράκιση, νέο ηλεκτρικό σύστημα, νέο κινητήρα και σύστημα μετάδοσης κίνησης καθώς και νέες αναρτήσεις που θα αντέχουν το αυξημένο βάρος. Οι δεξαμενές καυσίμου μεταφέρονται εξωτερικά και τοποθετείται νέο σύστημα κατάσβεσης πυρκαγιάς. Επίσης τοποθετείται σύστημα ψύξης για το διαμέρισμα του προσωπικού. Τέλος τοποθετείται ολοκληρωμένο πακέτο θωράκισης και σταθμός οπλισμού RWS με ποικιλία επιλογών.
Πρωταρχική απαίτηση είναι το ΤΟΜΠ να προσφέρει τακτική ευκινησία με υψηλή κινητικότητα και προστασία για την μεταφερόμενη ομάδα. Αυτή είναι η αποστολή του ΤΟΜΠ με μια πρόταση. Σήμερα, ο ΕΣ διαθέτει άρματα μάχης τρίτης γενιάς που καλούνται να συνεργαστούν με πεζικό πρώτης γενιάς.
Εδώ να τονιστεί πως και σε αυτό το σκέλος η χώρα μας συνέπεια αδιαφορίας και επιχειρηματικών συμφερόντων έχασε πολλές αξιόλογες περιπτώσεις απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού όπως ήταν τα Γερμανικά Marder κατά τη προηγούμενη δεκαετία.
Σήμερα η πιο προσιτή λύση είναι η μίξη μεταξύ της απόκτησης ενός νέου ΤΟΜΑ σε αριθμούς ώστε να εφοδιάσουν τα μηχανοκίνητα τάγματα των τεσσάρων Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών και της ολικής αναβάθμισης των ΤΟΜΠ Μ113 και ΛΕΩΝΙΔΑΣ.
Η EODH με έδρα τη Θεσσαλονίκη έχει πραγματοποιήσει αξιόλογες προτάσεις εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου υλικού των παραπάνω ΤΟΜΠ με πολύ χαμηλό κόστος από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ με έμφαση στην ευκινησία και προστασία και ακολούθως στην βελτίωση της ισχύος πυρός. Όλα βέβαια είναι συνάρτηση του κόστους καθώς η αναβάθμιση ενός ΤΟΜΠ μπορεί να κοστίσει από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες με μέγιστο το ένα εκατομμύριο.
Η πιο ακριβή αναβάθμιση δεν ξεπερνά το ένα εκατομμύριο με τη πιο ενισχυμένη θωράκιση και τον ιδανικό συνδυασμό οπλισμό.
H EODH εξειδικεύεται στην παροχή ολοκληρωμένων συστημάτων και πακέτων προστασίας για τεθωρακισμένα οχήματα όλων των κατηγοριών καθώς επίσης και προηγμένες τεχνολογικά λύσεις για κάθε είδους θαλάσσια, εναέρια και χερσαία πλατφόρμα. Μάλιστα γνωρίζουμε ότι η εταιρία έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις και εμπεριστατωμένες τεχνικές αναλύσεις στη Διεύθυνση Πεζικού και τη Διεύθυνση Τεθωρακισμένων για λύσεις βελτίωσης της προστασίας των τεθωρακισμένων οχημάτων και των αρμάτων μάχης του Ελληνικού Στρατός, καθώς και για τη μετατροπή αρμάτων μάχης σε βαρέα τεθωρακισμένα οχήματα.
Παρουσιάζουμε σήμερα δύο εξαιρετικές λύσεις για το Πεζικό. Η πρώτη αφορά τον εκσυγχρονισμό των Μ113 και η δεύτερη των ΛΕΩΝΙΔΑΣ ένα πραγματικά εξαιρετικό ΤΟΜΠ που έχει μείνει αναξιοποίητο.
Ευκινησία
Στο συγκρότημα της ισχύος έχουμε τις εξής τροποποιήσεις. Στο Μ113 αλλάζει κινητήρας και τοποθετείται caterpillar c7.2 των 330 ίππων συνοδευόμενο από νέο κιβώτιο μετάδοσης ενώ ενισχύονται οι ακραίες μεταδόσεις καθώς και η ανάρτηση. Στο ΛΕΩΝΙΔΑΣ έχουμε εγκατάσταση ίδιου κινητήρα caterpillar c7.2 αλλά βαθμονομημένο στους 370 ίππους καθώς και υφίστανται αλλαγή στο κιβώτιο μετάδοσης από χειροκίνητο σε πλήρως αυτόματο. Με απλά λόγια, οι παραπάνω τεχνικές τροποποιήσεις αυξάνουν την κινητικότητα και τακτική ευκινησία των ΤΟΜΠ.
Επιλογές θωράκισης
Βασική θωράκιση που καλύπτει όλο το σκάφος και την οροφή πλην του πίσω μέρους
Η κανονική θωράκιση που φτάνει το Level 5 στα ΛΕΩΝΙΔΑΣ και το Level 4 στα Μ113.
Η τρίτη είναι η κανονική θωράκιση που προαναφέρθηκε με προαιρετική θωράκιση ERA στο εμπρόσθιο τόξο για κοίλες γομώσεις. Υπάρχει φυσικά και η λύση της non-explosive reactive armor (NERA).
καθίσματα με ειδικούς βραχίονες
Level 4 αντοχή σε πλήγματα από API (14,5mm) από τα 200 μέτρα
Επιλογές Οπλισμού
Η πρώτη και οικονομικότερη είναι η αξιοποίηση των υφιστάμενων πολυβόλων 12,7mm και GMG 40mm σε τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού.
Η δεύτερη είναι η εγκατάσταση βαρύτερου σταθμού οπλισμού των 30mm x 113. Επιλογές υπάρχουν από πλειάδα χωρών.
Επιπρόσθετες προαιρετικές επιλογές αφορούν συστήματα όπως: κάμερα ημέρας και νύχτας, αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης, εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, σύστημα απειλών ΡΒΧΠ, κλιματισμός, νέο σύστημα ενδοεπικοινωνίας και επίγνωσης τακτικής κατάστασης (Wispr από την Intracom) μέχρι και Laser Warning Receiver.