To Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε (δείτε ΕΔΩ) ότι στις 12 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε παρουσίαση από την ισραηλινή εταιρεία Rafael, σε επιτελείς του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ), καθώς και στο εκπαιδευτικό προσωπικό και στους εκπαιδευομένους της Σχολής Τεθωρακισμένων (ΣΤΘ), στο Στρατόπεδο «Επίλαρχου Γεώργιου Μελίδη», σχετικά με τις δυνατότητες του συστήματος ενεργητικής προστασίας Trophy, το οποίο κατασκευάζει και εγκαθιστά σε άρματα μάχης και τεθωρακισμένα οχήματα. Είναι η τρίτη φορά που Rafael παρουσιάζει το Trophy στον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ) και η δεύτερη το τελευταίο έτος. Η παρουσίαση του Trophy γίνεται στο πλαίσιο του προγράμματος του ΕΣ για την αναβάθμιση των Leopard-2 και η εγκατάσταση συστήματος αυτοπροστασίας είναι ένα βασικό «θέλω» του ΕΣ. Το Trophy είναι γνωστό και δοκιμασμένο σύστημα, έχει επιλεγεί ως βασικό σύστημα στις νεότερες εκδόσεις του Leopard-2 και είναι από τα πλέον διαδεδομένα συστήματα αυτοπροστασίας στον κόσμο. Τα συστήματα αυτοπροστασίας αναπτύχθηκαν κυρίως με το βλέμμα στις επιχειρήσεις εντός κατοικημένων περιοχών, εκεί δηλαδή που ο χρόνος αντίδρασης κατά μιας απειλής είναι ελάχιστος.

Ωστόσο, η χρήση τους δεν περιορίζεται μόνο στις επιχειρήσεις εντός πόλεων, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε επιχειρήσεις καταστολής ανταρτικών δυνάμεων, σε ορεινές περιοχές, ή σε συμβατικές επιχειρήσεις τεθωρακισμένων δυνάμενων σε ανοικτό πεδίο. Να σημειωθεί ότι η νεότερη έκδοση του Trophy μπορεί να αντιμετωπίσει και επιθέσεις στην κατακόρυφο (Top Attack). Τα συστήματα αυτοπροστασίας βασίζονται στο τρίπτυχο ραντάρ, ηλεκτρονικός υπολογιστής και αντίμετρα. Τα ραντάρ είναι ηλεκτρονικής σάρωσης και χρησιμοποιούνται για την έρευνας της πέριξ του άρματος περιοχής και φυσικά τον εντοπισμό της επερχόμενης απειλής. Είναι τοποθετημένα περιμετρικά του οχήματος, ώστε να καλύπτουν όλο το τόξο των 360ο μοιρών και να εντοπίζουν την απειλή σε αποστάσεις πάνω από τα 600 μέτρα, με τα 500 μέτρα να θεωρείται το απολύτως ελάχιστο για βλήματα υψηλής εκρηκτικότητας, ενώ για βλήματα κινητικής ενέργειας η επιθυμητή απόσταση εντοπισμού είναι τα 700-800 μέτρα.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τη φάση της ανάπτυξης ακόμα, προέκυψε ζήτημα στην αντιμετώπιση των βλημάτων κινητικής ενέργειας. Και αυτό διότι η αναχαίτιση ενός (1) βλήματος κινητικής ενέργειας είναι ποιο δύσκολη υπόθεση, σε σχέση με την αντιμετώπιση των βλημάτων HEAT, διότι τα βλήματα κινητικής ενέργειας κινούνται με μεγαλύτερη ταχύτητα από τα HEAT, ενώ και το οπτικό τους ίχνος είναι μικρότερο, σε σχέση με το οπτικό ίχνος των HEAT. Αυτή η διαφοροποίηση, σε ταχύτητα και μέγεθος, πρακτικά σημαίνει ότι τα ενεργητικά συστήματα αυτοπροστασίας θα πρέπει να εντοπίζουν τα βλήματα κινητικής ενέργειας από μεγαλύτερη απόσταση, έτσι ώστε να δίδεται ο απαιτούμενος χρόνος αντίδρασης και αναχαίτιση. Η λύση στο πρόβλημα αυτό ήλθε με την ανάπτυξη ενός (1) παθητικού υπέρυθρου αισθητήρα ανίχνευσης, ο οποίος επιτρέπει στα συστήματα αυτοπροστασίας να εντοπίζουν βλήματα κινητικής ενέργειας από μεγάλες αποστάσεις και συνεπώς να αντιμετωπίζουν την απειλή.

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής ευθύνεται για τον έλεγχο και τη διοίκηση πυρός του συστήματος. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής υπολογίζει με ακρίβεια, την ταχύτητα, την τροχιά και το σημείο όπου θα πραγματοποιηθεί η αναχαίτιση. Συνολικά η ταχύτητα του ηλεκτρονικού υπολογιστή επιτρέπει στο ενεργητικό σύστημα αυτοπροστασίας να ολοκληρώνει τον επιχειρησιακό του κύκλο σε ένα (1) χιλιοστό του δευτερολέπτου (εντοπισμός της απειλής, υπολογισμός των δεδομένων, εντολή και εκτόξευση των αντιμέτρων και αναχαίτιση της απειλής). Για να κατανοήσουμε το μέγεθος, αντίδραση εντός ενός (1) χιλιοστού του δευτερολέπτου σημαίνει ικανότητα αναχαίτισης αντιαρματικού βλήματος που εκτοξεύτηκε μόλις δύο (2) μέτρα από το άρμα. Τα αντίμετρα χρησιμοποιούνται για την εξουδετέρωση της επερχόμενης απειλής. Εκτοξεύονται και σε συγκεκριμένο σημείο εκρήγνυται και απελευθερώνουν μεγάλη ποσότητα συγκεντρωμένης ενέργειας ή θραύσματα, εστιασμένα στο σημείο, ακριβώς μπροστά από την τροχιά της αντιαρματικής απειλής. Ουσιαστικά δημιουργούν ένα φονικό ωστικό κύμα, μέσα στο οποίο καταστρέφεται η απειλή.

Οι εκτοξευτές των αντιμέτρων, όπως και τα ραντάρ, είναι τοποθετημένοι περιμετρικά του οχήματος, έτσι ώστε να καλύπτουν όλο το τόξο των 360ο μοιρών. Η αναχαίτιση πραγματοποιείται σε απόσταση 1-2 μέτρων από το άρμα μάχης ή το τεθωρακισμένο όχημα. Ο λόγος για αυτή την επιλογή είναι διττός. Πρώτον, διότι σε τέτοια μικρή απόσταση το αντίμετρο ελαχιστοποιεί την όποια πιθανότητα κυκλικού σφάλματος, καθώς στο μέγιστο βεληνεκές των 1-2 μέτρων εξουδετερώνονται, δηλαδή δεν προλαβαίνουν να εκδηλωθούν, όσοι απρόβλεπτοι παράγοντες θα μπορούσαν να μειώσουν ή έστω να περιορίσουν την ακρίβεια του αντιμέτρου. Δεύτερον, η αναχαίτιση της απειλής στα 1-2 μέτρα, σημαίνει ότι το Πεζικό που είναι πιθανό να ακολουθεί το άρμα μάχης θα πρέπει να βρίσκεται μόλις πέντε (5) μέτρα μακριά από την έκρηξη, έτσι ώστε να παραμείνει ασφαλής, άρα να μην υπάρξουν φίλιες απώλειες. Με άλλα λόγια περιορίζεται στο ελάχιστο η αναγκαία έκθεση του Πεζικού στο εχθρικό πυρ.