Σε προχωρημένο επίπεδο είναι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ) και συγκεκριμένα του Όπλου των Διαβιβάσεων και της Γαλλικής εταιρείας Safran. Αντικείμενο των συζητήσεων η προμήθεια συνολικώς τεσσάρων UAV Patroller της γαλλικής εταιρείας αξιοποιώντας χρήματα από το αρχικό πρόγραμμα των Sperwer για τον ΕΣ.
Πρόκειται για τέσσερα μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) με σκοπό να ενταχθούν στη δύναμη των Διαβιβάσεων και ειδικότερα του 1ου και 2ου ΣΕΗΠΠΕΠ (Συγκρότημα Επικοινωνιών, Ηλεκτρονικού Πολέμου και Επιτήρησης ) στις περιοχές ευθύνης της ΑΣΔΕΝ καθώς και του Δ Σώματος Στρατού καλύπτοντας ανάγκες συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης, αναγνώρισης και στοχοποίησης επ’ ωφελείας του Πυροβολικού Μάχης.
Όπως έχουμε αναφέρει σε προγενέστερα άρθρα μας, ο ΕΣ είχε συμπεριλάβει στην εξοπλιστική του ατζέντα τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων Sperwer. Στα πλαίσια αναζήτησης λύσης για τον εκσυγχρονισμό των Sperwer προτάθηκε και η επιλογή των σύγχρονων Patroller χρησιμοποιώντας πόρους από τα λεγόμενα αντισταθμιστικά ωφελήματα (ΑΩ) ή αλλιώς τα γνωστά offsets. Το κόστος για το παραπάνω πρόγραμμα κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα (κάτω των 20 εκατομμυρίων ευρώ) έχει όμως πολλαπλά οφέλη σε τακτικό, επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο για τον ΕΣ.
Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα αφού τα γαλλικά Patroller είναι πραγματικοί πολλαπλασιαστές ισχύος για τις χερσαίες δυνάμεις του ΕΣ δεδομένου πως τα συγκεκριμένα UAV μπορούν να εκτελέσουν μέχρι και αποστολές ηλεκτρονικού πολέμου εφοδιασμένα με τα κατάλληλα ατρακτίδια (pod) ως εξωτερικά φορτία.
Το Patroller μπορεί φέρει ραντάρ Pico κατηγορίας SAR AESA της Ιταλικής Leonardo με πολύ σημαντικές δυνατότητες. Το αερόχημα έχει αυτονομία πτήσης 20 ωρών, ενώ είναι σπονδυλωτό και ανοιχτής αρχιτεκτονικής σύστημα με συνέπεια να εναλλάσσει συστήματα-αισθητήρες και ρόλους εύκολα. Τα Patroller ενσωματώνει ανθεκτικούς αναδιπλούμενους τροχούς, κάτι που επιτρέπει στο σύστημα να απογειώνεται και να προσγειώνεται σε διαδρόμους μικρού μήκους και με την ελάχιστη υποδομή.
Το ακουστικό και θερμικό ίχνος του συστήματος είναι μικρό, κάτι που αυξάνει την επιβιωσιμότητα του στο πεδίο της μάχης. Επίσης, έχει τη δυνατότητα αυτόματου πιλότου τόσο σε επίπεδο πτήσης, από και προς την περιοχή ενδιαφέροντος, όσο και σε επίπεδο απογείωσης και προσγείωσης. Το Patroller μπορεί να μεταφέρει φορτίου μέγιστου βάρους 250+ κιλών, ενώ μπορεί να επιχειρεί σε μέγιστο υψόμετρο 6.000 μέτρων (20.000 ποδών) με ταχύτητες από 100-200 χιλιόμετρα την ώρα, ανάλογα της αποστολής. Το αερόχημα μπορεί να δεχθεί και να διαβιβάσει πληροφορίες και δεδομένα σε αποστάσεις έως 200 χιλιόμετρα ή έως 1.000 χιλιόμετρα, μέσω δορυφορικών συστημάτων επικοινωνιών.
Για αποστολές μακράς ακτίνας-δράσης η τυπική διαμόρφωση του Patroller είναι δύο ηλεκτροπτικοί-υπέρυθροι αισθητήρες και δύο εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου. Σε αποστολές επιτήρησης εδάφους η τυπική διαμόρφωση είναι ένας ηλεκτροπτικός-υπέρυθρος αισθητήρας, ένα ραντάρ συνθετικής απεικόνισης ή αισθητήρας COMINT και μια εξωτερική δεξαμενή καυσίμου. Σε αποστολές επιτήρησης θαλάσσης η τυπική διαμόρφωση είναι ένας ηλεκτροπτικός-υπέρυθρος αισθητήρας, ένα ραντάρ έρευνας επιφανείας και μια εξωτερική δεξαμενή καυσίμου. Τέλος σε πλήρη σύνθεση το Patroller μπορεί να εφοδιαστεί με έναν ηλεκτροπτικό-υπέρυθρο αισθητήρα και δύο αισθητήρες επιλογής (COMINT, ELINT, ραντάρ συνθετικής απεικόνισης ή ραντάρ επιτήρησης επιφανείας).
Το 2018 ο γράφων και το DefenceReview. Gr είχαν παρουσιάσει το γαλλικό Patroller σε ανταπόκριση από τις εγκαταστάσεις της Safran στο Παρίσι.