Στις αρχές του 2017, η US Air Force (USAF) έδωσε εντολή στην 780 Μοίρα Δοκιμών Οπλικών Συστημάτων με έδρα την αεροπορική βάση Eglin,  να ανακατασκευάσει τα παλαιά βλήματα των 40 mm που υπήρχαν σε απόθεμα και βάλλονταν από τα πυροβόλα Bofors των AC 130.

Το αποτέλεσμα ήταν, η 780 Μοίρα να παρουσιάσει το βλήμα PGU-9D / B το οποίο συνδυάζει τμήματα από παλαιά βλήματα και νέα ασφαλέστερη εκρηκτική γόμωση. Υπήρξαν περιπτώσεις βλημάτων που αναγομώθηκαν, των οποίων οι κάλυκες είχαν κατασκευαστεί το 1944. Συνολικά ανακατασκευάστηκαν 80.000 βλήματα.

Βλήμα PGU-9D. 80.000 τέτοια βλήματα ανακατασκευάστηκαν από την 780 Μοίρα. Προσέξτε την ημερομηνία κατασκευής του βλήματος της φωτογραφίας, Νοε-1944. (Πηγή: U.S. Air Force photo/Ilka Cole)

Παρά το γεγονός ότι η USAF, έχει αποφασίσει την αντικατάσταση των Bofors, καθώς και των πυροβόλων GAU-12 / U 25 mm, με ένα ζευγάρι πυροβόλων 30 mm , από τα AC-130W όπως επίσης και τα AC-130J που θα ενταχθούν σε υπηρεσία, συνεχίζουν να υφίστανται παράπονα από το προσωπικό σχετικά με την έλλειψη ακρίβειας στις βολές, κάτι που καθιστά τα πυρά υποστηρίξεως, επικίνδυνα για τα επίγεια τμήματα.

Για την ιστορία, η δοκιμή αντικατάστασης των Bofors και GAU-12 / U 25 mm με αυτά των 30mm , έλαβε χώρα  το 2007 σε ένα  Spooky II. Αυτές οι δοκιμές δυστυχώς, δεν παρήγαγαν τα επιθυμητά αποτελέσματα  κι έτσι το αεροσκάφος επέστρεψε στην αρχική του διαμόρφωση τον επόμενο χρόνο.

Θα αναρωτηθεί κάποιος, αφού υπάρχουν παράπονα από την υπηρεσία, γιατί τα Bofors των 40mm θα αντικατασταθούν;

Ο βασικός λόγος, είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η USAF στην εύρεση ανταλλακτικών και τέλος πολύ απλά διότι από την έντονη χρήση τα πυροβόλα τείνουν να συμπληρώσουν τον αριθμό βολών που προβλέπεται.

Ενδεικτικά, η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας (AFSOC) έδωσε στοιχεία στα οποία αναφέρονταν πως επτά από τα AC 130  που διατέθηκαν στην 4η Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων πέταξαν σχεδόν 4.000 ώρες μάχης μεταξύ Νοεμβρίου 2013 και Ιουνίου 2014. Αεροσκάφη και  πληρώματά  πέρασαν περισσότερες από 1.175 ημέρες, αναπτυγμένα σε ζώνες μάχης κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου !!!

Πολύ απλά, πληρώματα – αεροσκάφη – πυροβόλα κυριολεκτικά λιώνουν στις επιχειρήσεις.

Το πρόβλημα λοιπόν ήταν μεγάλο. Η τεχνοοικονομική μελέτη που είχε συνταχθεί εγκαίρως, ανέφερε πως προκειμένου να μπορεί να καλύψει τις επιχειρησιακές ανάγκες της, η USAF θα έπρεπε ως το 2013 να παραγγείλει νέα πυροβόλα στην τιμή των 1,3 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα.

Έπρεπε οπωσδήποτε να βρεθεί λύση. Και τη λύση αυτή έδωσε η σύμμαχος Ελλάδα η οποία το απόθεμα σε πυροβόλα Bofors 40 mm που διέθετε, το είχε αποσύρει από την ενεργό υπηρεσία το 2005.

Για το λόγο αυτό,  η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων της USAF (AFSOC) έστειλε μια ομάδα στην Ελλάδα για να επιθεωρήσει και να εγκρίνει την αγορά παλαιών πυροβόλων. Στις Ελληνικές αποθήκες, ανακαλύφθηκαν 140 κάνες από πυροβόλα και άλλα σπάνια ανταλλακτικά τα οποία θα έδιναν παράταση ζωής στα υπερπολύτιμα για τη USAF Bofors των 40 mm. Από την όλη διαδικασία εξοικονομήθηκαν 14 εκατομμύρια δολάρια.

Η ομάδα της AFSOC που ήλθε στην Ελλάδα και διενέργησε την επιθεώρηση των μεταχειρισμένων πυροβόλων και ανταλλακτικών. (πηγή: AFSOC )

«Πέρασα δύο μέρες χτενίζοντας διάφορες αποθήκες,  ψάχνοντας για ανταλλακτικά», δήλωσε ο Bill Walter, υπεύθυνος του προγράμματος στο Strike Requirements Branch της AFSOC. «Ήταν σαν να πηγαίνεις σε μουσείο. Αισθάνθηκα απίστευτα. Ήταν σαν να μπήκα σε μια άλλη εποχή, όπως να κάνω πίσω 50 ή 60 χρόνια. »

Αφού κάνουμε μια παύση ενός λεπτού, ας προσπαθήσουμε να ξεδιπλώσουμε τις σκέψεις μας.

Μιλάμε για την ικανότερη Πολεμική Αεροπορία της υφηλίου, που μπορεί και υλοποιεί δόγματα « Οπουδήποτε – Οποτεδήποτε» τα μέσα της οποίας είναι απεριόριστα.

Μιλάμε για την πολεμική αεροπορία της χώρας με την ικανότερη πολεμική βιομηχανία.

Μιλάμε για οργανισμούς με ιδιαίτερη ικανότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα (θυμόμαστε τον άθλο του Υποστράτηγου Γουίλιαμ Παγώνη που κατάφερε να παρέχει παγωμένα αναψυκτικά στις Αμερ. Ένοπλες Δυνάμεις που έλαβαν μέρος στην Καταιγίδα της Ερήμου και που αργότερα έγινε ακόμη πιο γνωστός από το βιβλίο του Moving Mountains).

Για τη USAF δεν θα ήταν πρόβλημα να αγοράσει νέα πυροβόλα. Όμως, η τεχνοοικονομική μελέτη έδειξε προς άλλη κατεύθυνση, κι αυτή ακριβώς η κατεύθυνση ακολουθήθηκε. Και ακολουθήθηκε κατά γράμμα.

Οι Αμερικανοί κατόρθωσαν και βρήκαν λύση στο πρόβλημα τους, με το να σκουπίσουν όλα τα ανταλλακτικά και τα διαθέσιμα πυροβόλα από τις αποθήκες του ΕΣ. Όπως ακριβώς έκαναν οι Ισραηλινοί με τα ανταλλακτικά των ΑΗ 64+.

Πάμε τώρα στα του οίκου μας. Τόσο «άχρηστα» ήταν για εμάς ή την ΕΦ τα ταπεινά Bofors;

Έχουμε καλύψει όλες μας τις ανάγκες με τεχνολογικά ανώτερα πυροβόλα και για το λόγο αυτό πουλήσαμε στους συμμάχους τα scrap; Εάν η USAF μετά από επιθεώρηση, δέχθηκε να αγοράσει 140 (!!!!) πυροβόλα, σημαίνει ότι αυτά είχαν προσδόκιμο επιχειρησιακής ζωής. Εφτά Gunships της, πέταξαν 4.000 ώρες σε περίοδο 8 μηνών. Θα ήταν ενδιαφέρον να γνωρίζαμε και τον αριθμό πυρών υποστηρίξεως που παρείχαν στα επίγεια τμήματα. Φυσικά και οι ρυθμοί των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στο κομμάτι των βολών δεν είναι αυτοί.

Αν τα 140 πυροβόλα ήταν επιχειρησιακά για τους αμερικανούς, σημαίνει ότι ήταν κατάλληλα και για εμάς. Κι εδώ θα θέλαμε να θέσουμε ένα πολύ σοβαρό ζήτημα.

Την ανακύκλωση των οπλικών συστημάτων.

Την εποχή που διανύουμε, την εποχή μετά την οικονομική κρίση και την πανδημία, τίποτε δεν περισσεύει. Και επιπλέον, αυτήν την εποχή που στα πεδία των μαχών (της περιοχής μας) έκαναν την εμφάνισή τους κάποια αργά, δυσκίνητα ελικοφόρα, που ως αποστολή έχουν το κορεσμό, διότι είναι πολλά (μιλάμε φυσικά για τα ANKA και τα Bayraktars), μήπως τα παλιά πυροβόλα ξαναβρίσκουν το ρόλο τους στο αμυντικό πλέγμα της Πατρίδας μας;

Θα παρουσιάσουμε εν τάχει, μερικά παραδείγματα.  

Το παράδειγμα της Ινδίας.

Η Ινδία με δεκαπέντε φορές μεγαλύτερο ΑΕΠ από το δικό μας, προχώρησε σε εκσυγχρονισμό των L70 με βάση το πρόγραμμα της ΙΑΙ και ταυτόχρονα, προκήρυξε διαγωνισμό για την αντικατάσταση αυτών σε βάθος δεκαπενταετίας.

Μη βιαστείτε να κρίνετε τους Ινδούς. Έπραξαν το αυτονόητο. Εκσυγχρόνισαν τα περίπου 1500 L70 τους, τα οποία είχαν ρόλο στο Α/Α δίκτυο, ώστε αυτά να μπορούν να σταθούν επάξια στο σύγχρονο πεδίο μάχης, απέναντι στα αναρίθμητα Μη Επανδρωμένα (ΜΕΑ) της Κίνας και του Πακιστάν. Και ταυτόχρονα, επειδή προφανώς γνωρίζουν τον απομείναντα χρόνο ζωής των L 70, έτρεξαν διαγωνισμό.

Ενημερωτικό φυλλάδιο της Bharat Electronics σχετικά με την αναβάθμιση των Bofors L70 των Ινδικών Ενόπλων Δυνάμεων (πηγή: Bharat Electronics )

Φυσικά ο εκσυγχρονισμός έγινε στην Ινδία, και βασίστηκε στο πρόγραμμα της ΙΑΙ.

Εξάλλου η ELBIT, έχει σχεδιάσει ένα άλλο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού για τα L70.

Ενημερωτικό φυλλάδιο της Elbit σχετικά με την αναβάθμιση των Bofors L70. Παρατηρήστε την ένταξη των αναβαθμισμένων πυροβόλων στη δικτυοκεντρική φιλοσοφία που χαρακτηρίζει τις σύγχρονες επιχειρήσεις. (πηγή: Elbit )

Το πρόγραμμα της Elbit, κινείται στη λογική της «ανάστασης των νεκρών» και της εισαγωγής τους σε σύγχρονα δικτυοκεντρικά συστήματα με σύγχρονα ραντάρ και αισθητήρες.

Το παράδειγμα της Πολωνίας.

Κάτι αντίστοιχο, παρουσίασε η Πολωνία, με  διπλάσιο ΑΕΠ από το δικό μας. Θα δούμε δηλαδή και πως κινήθηκε και μια μεσαία δύναμη.

Η Πολωνία, διέθετε έναν τεράστιο αριθμό οπλικών συστημάτων  ρωσικής κατασκευής, τα οποία ή θα έπρεπε να αντικατασταθούν ή να εκδυτικοποιηθούν. Η περίπτωση της, ταιριάζει περισσότερο με τη δική μας.

Η μελέτη η οποία καταρτίσθηκε, έδειξε πως για την αντικατάσταση όλων των ρωσικών συστημάτων απαιτούνται υπέρογκα ποσά και επιπλέον, τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης ξέφευγαν κατά πολύ.

Με δεδομένο ότι η απειλή υφίσταται και πιέζει αφόρητα, οι Πολωνοί σε πρώτη φάση ιεράρχησαν τις ανάγκες τους. Σε δεύτερη φάση, αποφάσισαν να χωρίσουν τις ανάγκες τους σε δύο μέρη. Αυτές που μπορούν να καλυφθούν από την αμυντική τους βιομηχανία και στις υπόλοιπες.

Για την αμυντική τους βιομηχανία, αποτελούσε πρόκληση. Δημιουργήθηκαν κοινές ομάδες εργασίας που αποτελούνταν από μέλη όλων των εταιριών (!!!) και καταρτίσθηκε ένα πλάνο υλοποίησης, το οποίο αφού εγκρίθηκε από την πολιτική ηγεσία, μπήκε σε εφαρμογή.

Ένα από τα οπλικά συστήματα που θα έπρεπε να εκσυγχρονισθούν ήταν τα  πυροβόλα ZU23.

Προκειμένου να ξεπεραστούν ορισμένα εμπόδια νομικής φύσεως που παρουσιάστηκαν, οι εταιρείες που επρόκειτο να εμπλακούν με το πρόγραμμα, δεν δίστασαν να δημιουργήσουν μια κοινοπραξία. Για να μην πλατειάζουμε άλλο, το αποτέλεσμα ήταν η παρουσίαση ενός αξιοπρεπέστατου συστήματος, του ZRPK PSR-A Pilica

Δόθηκε έμφαση στην ευκινησία των πυροβόλων και για το λόγο αυτό τοποθετήθηκαν και μπορούν να βάλουν από φορτηγό. Κάθε πυροβόλο διαθέτει πλέον κάμερα ημέρας / νύχτας και θερμική. Επιπλέον πάνω από τα πυροβόλα τοποθετήθηκε διπλός εκτοξευτής Α/Α πυραύλων μικρού βεληνεκούς .

Τα πυροβόλα έπαψαν να είναι χειροκίνητα καθώς τοποθετήθηκε σε κάθε ένα από αυτά μια ηλεκτρογεννήτρια (στη θέση του ενός πυροβολητή) και μανέτες χειρισμού. Υπάρχουν οθόνες που παρουσιάζουν στο χειριστή την τακτική εικόνα και τα σκοπευτικά.

Όλα τα παραπάνω υλοποιήθηκαν με Πολωνικά συστήματα. Η καρδιά του όλου συστήματος όμως είναι ένα Ισραηλινό ραντάρ καθώς και τα σύστημα διασύνδεσης.

Κάθε Πυροβολαρχία, πλέον διαθέτει 6 μονάδες πυρός (συνολικά δηλαδή 12 κάνες και 12 εκτοξευτές Α/Α) οι οποίες βρίσκονται επί των οχημάτων, και είναι διασυνδεδεμένες είτε ασύρματα είτε με οπτική ίνα (στις περιπτώσεις που αυτά επιχειρούν από σταθερές θέσεις στο έδαφος) με το τροχοφόρο Κέντρο  Διοίκησης Πυρός και το ραντάρ. Επιπλέον υπάρχουν τέσσερα φορτηγά φορείς των πυρομαχικών. Το σύστημα είναι διασυνδεδεμένο με το Εθνικό Α/Α σύστημα, μέσω link, αλλά δεν κατονομάζεται με ποιο.

Δε θα μπούμε στον πειρασμό να συγκρίνουμε το αποτέλεσμα της πιο πάνω φωτογραφίας με το δικό μας ZU 23/BMP1, διότι πολύ απλά, το δικό μας κόστισε ελάχιστα και υλοποιήθηκε σε εποχές ισχνών αγελάδων.

Όμως.

Θα σταθούμε στο θέμα της επιχειρησιακής αντίληψης που επικρατεί.

Όπως είπαμε και πιο πάνω, τα παλιά πυροβόλα ξαναβρίσκουν το ρόλο τους στο σύγχρονο πεδίο της μάχης. Το οποίο εκτός των άλλων, χαρακτηρίζεται από τη φιλοσοφία του κορεσμού. Πολλά μικρά, φθηνά συστήματα, αναλώσιμα, απ’ όλες τις κατευθύνσεις.

Δυστυχώς εδώ δεν υπάρχει Iron Dome.

Όμως αλήθεια, πόσο πολύτιμη λύση θα ήταν η αξιοποίηση των περίπου 500 ZU23, 500 Rh202, 300 M61, 300 M39, 70 Defa, L70 κλπ κλπ κλπ, (που υπηρετούν ή βρίσκονται στις αποθήκες και αναμένουν ίσως την USAF ) υπό τη μορφή δικτύου;

Η εύκολη απάντηση είναι ότι κανένα πυροβόλο  δε χτυπάει τα Bayraktars στα 24.000 πόδια. Ανταπαντούμε λέγοντας, ότι επιχειρησιακά κανένα ΜΕΑ δεν θα πετάξει στα 24.000 πόδια, διότι πολύ απλά θα πρέπει να κατέβει για να σκοπεύσει. Και πάντα εξαρτώμενο από τις καιρικές συνθήκες υγρασίας και ορατότητας.

Μας ενοχλεί να δημιουργήσουμε το δικό μας «σιδερένιο θόλο» από πυροβόλα και Α/Α πυραύλους μικρού βεληνεκούς, που ήδη διαθέτουμε,  όλα αυτοκινούμενα και ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ με ραντάρς που θα βρίσκονται σε άλλες τοποθεσίες (δείτε το σκαρίφημα τις Eldit πιο πάνω) και που θα βάλλουν σε οτιδήποτε εχθρικό εισερχόμενο πετάει κάτω από τα 15.000 πόδια και είναι εντός βεληνεκούς;

Μας ενοχλεί, αυτό το πλέγμα να αναλάβει ένα μέρος του προς εκτέλεση έργου των OSA και λοιπών Α/Α;

Πόσο πιο δύσκολο θα ήταν για τους γείτονες να πλήξουν στόχους όπως η Κρήτη αν στα ενδιάμεσα νησιά υπήρχαν τέτοιου είδους συστήματα; Δεν είναι δυνατόν ελαφρά τη καρδία, όποιο οπλικό σύστημα παλαιώνει να το βαφτίζουμε αντιαποβατικό. Έχει κάποιος την εντύπωση ότι οι γείτονες να μας έλθουν με τα αρματαγωγά να κάνουν απόβαση τύπου Κερύνειας;

Προσωπικά για εμάς, αποτελεί μεγαλύτερο κίνδυνο η αύξηση του αριθμού των ελικοπτέρων του ΤΣ και η αλλαγή μορφής πλήθους Ταγμάτων Πεζικού σε Μοίρες Καταδρομών με δυνατότητες αεροκίνησης.

Από την άλλη, πόσο δύσκολο είναι να έρθουμε σε επαφή με χώρες όπως η Πολωνία, Εσθονία, Λετονία, Αίγυπτος, Ινδία και να συζητούσαμε την από κοινού ανάπτυξη πυρομαχικών 20 και 23 χιλ τύπου «AHEAD» ;

Ας ξεκινήσουμε, διότι «τοῦ δὲ πολέμου οἱ καιροὶ οὐ μενετοί».

Comments

  1. Ισως ειναι η κουλτούρα μας τετοια. Θα προσπαιησω να.μεταφερω ενα αποσπασμα απο ενα ντοκιμαντερ. Ανεφερε οτι οι αγγλοι λενε old man , old house και το εκφραζουνε με σεβασμο ως κατι με αξια και μεγαλη ηλικια. Εμεις λεμε παλιοσπιτο, παλιαμαξο με σαφως αρνητικη εννοια. Οτιδηποτε ειναι παλιο εχει χασειβτην αξια του για εμας……

    1. @S/M
      Πολύ σωστή παρατήρηση.

      Οτιδήποτε παλιό δεν είναι αρχαίο, για πέταμα. Συμπεριλαμβανομένης και ιστορίας μας 2000 χρόνων.

      Απότοκο της πνευματικής μας υποτέλειας στην Εσπερία.

    2. εξαρταται πως θα χρησιμοποιησεις τις λεξεις και τι θα εχχει η αραδα μεσα, διαφωνω, πχ αρχαιοελληνικο, Βυζαντινο, παλαιο – οχι παλιο – παλαιας κοπης, κτλ. και σιγουρα ο τοννος της φωνης που το αποδιδεις, οσο για την παιδειααν ριχνουμε το φταιξιμο στο σχολειο αλλο τοσο ευθηνη εχει και η οικογενεια ή τα προσωπα που την περιβαλλουν.

  2. Τι να συζητάμε τώρα. … η κουβέντα αρχίζει και τελειώνει στα ARTEMIS-30…… ακόμα και τωρα θέλουνε να παραχωρήσουν τις εναπομειναντες παροπλισμενες-αποθηκευμενες!!! μονάδες πυρός σε βαλκανικη χώρα… τι να πω; δεν υπάρχει σωτηρία. .. αν υπήρχε «ψαχνό» από τέτοια πρόγραμματα για ποτε θα προχωρούσε… ειμαστε τραγικοί. .. σαπιλα και διαφθορά παντού, σε ολα τα επίπεδα… δηλαδή αν πλαισιωναμε τα Osrad Hellas – stinger με αυτοκινούμενα Zu23 ή Artemis 30 σε ενα παρόμοιο διασυνδεδεμενο σύστημα, θα μας χαλαγε εμας; ή την Ε.Φ.;;;; αλλά αμα δεν ειναι καινούργιο και δεν εχει ψαχνό. ..

  3. Eξαιρετικο αρθρο.

    Ας σκεφτουμε οτι οι Βρετανοι τοποθετουν 40αρια πυροβολα της Bofors στις νεες φρεγατες Type-31 ως συστημα CIWS καθως μπορουν να βαλουν τα πυρομαχικα τριπλης χρησης με πυροσωληνα προσεγγισης 3P της Bofors.
    Δειτε το βιντεο παρακατω

    https://www.youtube.com/watch?v=UG9QK-Uq_bA

    Το ιδιο θα μπορουσαμε να κανουμε και εμεις με τα ΑΡΤΕΜΙΣ. Μπορουν να βαλουν τα πυρομαχικα ΑHEAD Air Burst της Rheinmetal. Μια εταιρια οπως η IDE, MILTECH θα μπορουσε να τοποθετησει ηλεκτροοπτικα, ρανταρ και συστημα ελεγχου πυρος στα ΑΡΤΕΜΙΣ, και ετσι να δημιουργηθει ενα συστημα αντιμετωπισης drone αυτοκτονιας και περιφερομενων πυρομαχικων. Και θα μπορουσε ευκολα ενα τετοιο συστημα να τοποθετηθει σε νταλικα η σε ΤΟΜΠ ωστε να προσφερει καποια στοιχειωδη προστασια σε σχηματισμους οι οποιοι δεν εχουν σημερα τιποτα.

    Εδω μιλαμε για απλα πραγματα που θα μπορουσαν να γινουν πολυ ευκολα, δεν μιλαμε για warp drive.

    1. Πολύ πίσω οι Αγγλοι από την Λεονάρντο των ιταλων.
      Oto melara 76mm sovraponte με dart για ciws όπως και το κανονικό 76αρι.
      Σιγουρα το ίδιο ίσως και μικρότερο βάρος από το bofors40mm των Άγγλων καλύτερες εμβέλειες διπλασιο διαμετρημα και πυρομαχικα.
      KAI το κόστος δε νομίζω να έχει μεγάλες διαφορές.
      Η μέρα με τη νύχτα τα 2 πυροβόλα και συγκρίνονται και σε όγκο βάρος και κόστος.

      1. @ Romeo60

        Αλλα αντι αλλων.

        Ξεχνας οτι το ΣΟΥΗΔΙΚΟ Bofors των 40 χιλιοστων, οπως επισης και το Millenium/Skyguard των 35 χιλιοστων της Rheinmetal-Oerlikon, το Goalkeeper των Ολλανδων στα 30 χιλιοστα αλλα και το γνωστο μας Phallanx των 20 χιλιοστων, εχουν πολυ μεγαλυτερη ταχυβολια σε σχεση με το 76αρι της Oto Melara. Επομενως εχουν πολυ μεγαλυτερη πιθανοτητα να πετυχουν εναν χαμηλα ιπταμενο και ταχυτατο στολο οπως ενας πυραυλος κατα πλοιων, η ενα μικρο drone η ενα loitering munition. Ειναι συστηματα CIWS (Close In Weapon System).

        Μονο οι Ιταλοι εχουν 76αρι πυροβολα ως CIWS, επειδη τα κατασκευαζουν στη χωρα τους.

        Οταν οι κυνηγοι θελουν να χτυπησουν παπιες δεν πηγαινουν με μονοβολα φυσιγγια, αλλα με φυσιγγια διασπορας. Η ιδια λογικη ισχυει και εδω, οσο πιο πυκνα ειναι τα πυρα, τοσο υψηλοτερη πιθανοτητα επιτυχιας.

  4. Ερώτηση σχετική με τα 140 πυροβόλα σύν ανταλλακτικά που πήραν οι Αμερικάνοι. Απ’ότι διαβάζω στο άρθρο παραπάνω το καθ’ ένα εκτιμάται 1,3 εκ. Άρα τα 140 που περνούν κοστίζουν περί τα 180 εκατομμύρια σύν τα ανταλλακτικά άρα εμείς κερδίζουμε κάτι ή τα δώσαμε δώρο , αντί να μας δώσουν αυτοί κάτι ως μεγάλοι και δυνατοί σύμμαχοι.

      1. Προφανώς και δεν περίμενα να πάρουμε 180 εκ για τα μεταχειρισμένα μας αλλά συγκρίνω την δική μας αμεσότητα και ανταπόκριση σε σχέση με το άγνωστο τίμημα και την δική τους ανταπόκριση σε δικά μας αιτήματα.

      2. Τα πυροβόλα και όλα τα παρελκόμενα που τα συνόδευαν, παραχωρήθηκαν στη χώρα μας δωρεάν μέσω του προγράμματος MAP (Military Assistance Program). Ότι έχει αποκτηθεί δωρεάν μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος, δεν μπορεί στη συνέχεια να πωληθεί. Επομένως ότι δόθηκε στην USAF, παραχωρήθηκε αντίστοιχα δωρεάν.

  5. Γενικώς τα στατικά ρυμουλκούμενα πυροβόλα δεν έχουν ελπίδα επιβίωσης εάν βρίσκονται στη πρώτη γραμμή

    ΚινδυνέBουν από εξοπλισμένο UAV, εχθρικό πυροβολικό μέχρι και από ελεύθερο σκοπευτή !

    Κανένας δεν θα κάνει αεροαπόβαση εάν δεν έχει εκκαθαρίσει τη ζώνη προσγείωσης

    Επιπλέον τα εχθρικά UAV μπορεί να κάνουν βολή εκτος φακέλου εμπλοκής πυροβόλων

    Τόσο σε ύψος όσο και σε απόσταση
    Σε ελληνικές συνθήκες δεν έχουμε ομίχλες, υψηλή υγρασία και νεφώσεις που πιθανά να εξανάγκαζαν ένα να κατεβει χαμηλά για ανίχνευση η βολή

    τέτοια πυροβόλα με τα κατάλληλα πυρομαχικά και συστήματα διεύθυνσης μπορεί να είναι χρήσιμα για τη προστασία στόχων στα μετόπισθεν από προσβολή από κατευθυνόμενα πυρομαχικά πυραυλους όπως κάνουν τα πυροβόλα του SKYGUARD στα αεροδρόμια
    Εκεί πρέπει να ενισχύσουμε τους αριθμούς λόγω του μεγάλου αριθμού τέτοιων οπλων που διαθέτει η τουρκικη αεροπορία

    1. @ CK
      ————-
      Θα συμφωνήσουμε στα περισσότερα απ’ οσα γράφετε.
      Σχετικά με τα επιχειρησιακά ύψη πτήσεως των UAVs, μην υπολογίζετε τα 24.000 που δίνει η σελίδα της Baykar. Αυτά είναι τουριστικά ύψη και επιτυγχάνονται υπο ιδανικές συνθήκες θερμακρασίας και ανέμου. Επχκά ύψη, θεωρούνται τα 16.000 ft.
      Τέλος για τις ελληνικές συνθήκες που αναφέρετε, θα διαφωνήσουμε. Στο Αιγαίο οι άνεμοι είναι και δυνατοί και περίεργοι, στον Έβρο δε, ειδικά το χειμώνα έχουμε την εντύπωση οτι περισσότερες ημέρες επικρατεί ομίχλη και χαμηλή νέφωση, παρά καθαρός ουρανός.

    2. Σωστός! Αυτό ετοιμαζόμουν να γράψω και εγώ! Κάποια επιπλέον θεματάκια:
      1 — Μόνο τα 127mm μπορούν να φτάσουν τα 24Κ feet. Τα 76mm το πολύ 18-20k feet. Ανάλογα μειώνεται και για τα άλλα μικρότερα διαμετρήματα.
      2 — Τα UCAV ΔΕΝ επιχειρουν πάντα μόνα. Μπορεί κάποιο να στοχευει και κάποιο να ρίχνει το πυρομαχικό.
      3 — Θα πρέπει πρώτα να τα δούμε μετά να τα κάνουμε lock-on και μετά να πυροβολήσουμε. Δίαβασα ότι υπήρξαν περιπτώσεις στο Αρτσαχ που τα έβλεπαν αλλά τα OSA δεν μπορούσαν να τα κάνουν lock-on. Δεν μιλάω φυσικά για πυροβόλα.

      1. @ John Doe
        ——————
        Τα UAVs δεν πρόκειται να στοχεύσουν από τόσο ψηλά. Επίσης, από ανοιχτές πηγές υπέπεσε στην αντίληψή μας οτι στο Αρτσάχ, επιχειρούσαν με ποσόστωση 1 spotter – μέχρι 3 hunter, και πιο ψηλά, υπήρχαν αυτά του EW.

        Ρίξε μια ματιά στη σελίδα της ΤΑΙ, που δείχνει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Aksungur και παρατήρησε τη διαφορά στα επιχειρησιακά ύψη και αυτονομίες οταν πετά για επιθετικές αποστολές και οταν οχι.

        Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε οτι τα UAVs δεν έχουν δοκιμαστεί σε κορεσμένο HM περιβάλλον .

        Μην ξεχνάμε τα 200 ΕΠ των τούρκων. Αυτά θα πρέπει να προσγειωθούν για να αδειάσουν τον κόσμο.

    3. @CK
      Στο προηγούμενο σχόλιο μου αναφερόμουν στο δικό σου σχόλιο. Γενικά δεν πιστεύω ότι μπορούν διαμετρήματα κάτω από 76mm να φανούν χρήσιμα σε anti-drone tasks.

      1. Ότι είναι στατικό η ρυμουλκούμενο είναι seating ducks
        Μην ξεχνάμε επίσης πως τέτοια συστήματα έχουν υψηλές απαιτήσεις επάνδρωσης

        Οι δυνατοί άνεμοι δεν νομίζω πως είναι πρόβλημα τόσο για τα UAV όσο για τα πυρομαχικά που εξαπολύουν
        Τα MAM έχουν καθοδήγηση semi active Laser/INS/GPS οποτε αντισταθμίζουν τον οποιο άνεμο
        Ενδεικτικά αναφέρω ότι η εμβέλεια καταυγασης της MX15 αναφέρεται να είναι 20KM
        https://www.l3harris.com/sites/default/files/2020-07/ims_eo_brochure_wescam_M-MX-15-0501AB-Brochure.pdf

        https://www.militarysystems-tech.com/sites/militarysystems/files/supplier_docs/PDS-MX-15D-March-2018.pdf
        και η εμβέλεια του απλού MAMστα 8KM !

        1. @CK
          —–
          ευχαριστώ πολύ. Οι Άνεμοι είναι πρόβλημα για αεροχήματα μεικτού βάρους 650 κιλών. Αυτό είναι σίγουρο.
          Επίσης τα όπλα που αφήνουν δεν είναι fire & forget. Πρέπει να υπάρχει αερόχημα να καταυγάζει το στόχο. Δεν είναι τόσο απλό. ΜΑΜ – L, τελεθυταίες πληροφορίες μιλούν για 15χλμ.
          ρίξε μια ματιά εδώ:
          https://www.amynageostratigiki.eu/l/polemontas-stin-kypro-mythoi-kai-pragmatikotites/

          κι εδώ:
          https://www.amynageostratigiki.eu/l/poia-telika-einai-i-dynami-tis-toyrkias-se-uavs-diapistoseis-symperasmata-apo-ti-chrisi-toys-meros-a/

      2. Συμφωνώ ότι δεν μπορούν να κτυπήσουν τα ίδια τα Bayractar, όμως μπορούν να κτυπήσουν τα πυρομαχικά που μεταφέρουν καθώς και drones αυτοκτονίας και loitening munitions, ακόμα και δυνάμεις στο έδαφος.
        Υπάρχει λόγος για αναβάθμιση και χρήση αυτών των πυροβόλων.

        1. Όπως είπα και πιό πριν θα πρεπει πρώτα(munitions,loitering or not) να τα δεις και μετα να τα κάνεις lock. Είναι μικροί στόχοι με ελάχιστο RCS και θα χρειαστείς πολύ καλό 3D radar. Τα ηλεκτρονικά αυτά κοστίζουν πολύ. Ενδεικτικά το Giraffe 1X είναι κοντά στα $7-8mil με το κλειδί στο χέρι(υποστήριξη & εκπαίδευση).
          Το MAM-L έχει μήκος 1m και διάμετρο 160mm. Όταν πλησιάζει τον στόχο με υψηλή υπερηχητική ταχύτητα μόνο πυροβόλα επιπέδου CIWS μπορούν να κάνουν κάτι.
          Για τους επίγειους στόχους συμφωνώ όπως και να χρησιμοποιηθεί για ενέδρες ΕΠ και προστασία από cruise missiles.

          1. @ John Doe

            Aυτο ακριβως γραφουμε αρκετοι εδω.

            Οτι τα πυροβολα των 30-40 χιλιοστων οπως τα ΑΡΤΕΜΙΣ, τα Bofors 40, SkyRanger
            Rheinmetal 35mm κτλ θα μπορουσαν να χρησιμοποιηθουν μαζι με πυρομαχικα προσεγγισης οπως τα AHEAD, Bofors 3P κτλ εναντια σε χαμηλα ιπταμενους στοχους, σε drone, loitering munitions, αλλα και εναντιων εχθρικων ελικοπτερων, στα πλαισια μια πολυστρωματικης αμυνας.

            Δεν μπορουν να χτυπησουν στοχους που ειναι περα απο τα 4-5 χιλιομετρα η σε μεγαλο υψος, αυτους τους στοχους μπορουν ομως να τους εμπλεξουν πυραυλικα συστηματα εδαφους-αερος. Απαιτειται συνδυασμος οπλικων συστηματων και πολυστρωματικη αεραμυνα.

          2. Στόχοι που έχουν μεγάλη ταχύτητα(υψηλή υποηχητική και υπερηχητική)ΔΕΝ μπορούν να αντιμετωπισθούν από ανθρώπινους χειριστές. Δεν ξέρω πόσοι από εσάς έχουν δοκιμάσει να αναχαιτίσουν F-4 που πετά σε χαμηλό ύψος κοντά στο 1Mach με Reinmetal ακόμα και να ξέρεις από πού έρχεται. Κάπου βλέπεις μία κουκίδα στον ορίζοντα(εάν είσαι τυχερός) και σε 1» έχει περάσει πάνω από τον τροχόδρομο. Σκεφτήτε τώρα το μέγεθος μίας MK81 ή ενός MAM-L και βγάλτε τα συμπεράσμα σας. Οι απαιτούμενοι χρόνοι αντίδρασης είναι εξωπραγματικοί. Μόνο με φράγμα πυρός μπορεί να κάνεις κάτι ή εάν τα πυροβόλα ελέγχονται αυτόματα.
            Ειναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ κρίσιμο να μπορείς να δεις εγκαίρως τον στόχο. Τα πυρομαχικά(AHEAD, 3P, alamo κτλ.) που έχεις έρχονται μετά.

          3. @ John Doe

            Δεν μιλαμε για σκετα πυροβολα, αλλα να συνδυαστουν με ηλεκτροοπτικα, ρανταρ και συστημα ελεγχου βολης.

            Μια εταιρια οπως η IDE, MILTECH θα μπορουσε να τοποθετησει ηλεκτροοπτικα, ρανταρ και συστημα ελεγχου πυρος στα ΑΡΤΕΜΙΣ, και ετσι να δημιουργηθει ενα συστημα αντιμετωπισης drone αυτοκτονιας και περιφερομενων πυρομαχικων. Και θα μπορουσε ευκολα ενα τετοιο συστημα να τοποθετηθει σε νταλικα η σε ΤΟΜΠ ωστε να προσφερει καποια στοιχειωδη προστασια σε σχηματισμους οι οποιοι δεν εχουν σημερα τιποτα. Μπορουν να βαλουν τα πυρομαχικα ΑHEAD Air Burst της Rheinmetal.

            Εδω μιλαμε για απλα πραγματα που θα μπορουσαν να γινουν πολυ ευκολα, δεν μιλαμε για warp drive.

            Δες για παραδειγμα το Skyranger Rheinmetall

            https://www.youtube.com/watch?v=Kb1FA12q6_w

          4. — Δεν μπορείς να βάλεις ένα οποιοδήποτε radar για να ανακαλύψεις loitering munitions και άλλα suiside drones. Έχουν πολύ μικρό RCS. Τα καλά radar μεσαίων αποστάσεων κοστίζουν αρκετά όπως εγραψα και πιο πάνω. Το ίδιο και οι κάμερες και το laser finder. Εάν υπάρχουν τα χρήματα όλα γίνονται, πάντως το 35mm πάνω στο BOXER με FCR radar και την IR camera δεν νομίζω πως ερχεται σε κάποια σχετικά χαμηλή τιμή(όπως και άλλα SHORADS) άρα δεν είναι κάτι τόσο εύκολο να σχεδιαστεί και υλοποιηθεί.
            — Τα ΑΑ συστήματα είναι τα πρώτα που θα στοχοποιηθούν και όχι απαραίτητα με loitering η suicide drones. Υπάρχουν όπως είπαμε τα MAM-L & οι συλλογές HGK & LGK. Αυτά ΔΕΝ γίνεται να τα σταματήσεις με πυροβόλα τουλάχιστο από όσα ξέρω. Μόνο το Phalanx λέγεται ότι έχει εγκλωβίσει και καταρρίψει(??) βλήμα 155mm.

    4. Τις νυχτερινές ώρες τα drone/UAV δεν προσφέρουν ουσιαστικά τίποτα. Επίσης μένουν να δοκιμαστούν σε φορτωμένο περιβάλλον από άποψης ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών.

      1. Κοντά σε ένα πεδίο μάχης μπορεί να βρεθούν πολλά θερμικά ίχνη τα οποία δεν είναι εύκολο να διαχωριστούν.

    5. @CK
      Οι ελληνικές συνθήκες στον Έβρο περιλαμβάνουν μόνο ομίχλες και υγρασία, ενώ στο Αιγαίο συνηθίζονται οι ισχυροί άνεμοι και η υγρασία. Δεν συμπεριλάβαμε τις νεφώσεις σε κανένα από τα δύο μέτωπα. Άρα τα μπουζούκια που λέει και ο ΝF πρέπει να κατέβουν χαμηλότερα για να κάνουν τις μαγκιές που υπόσχονται στις μπροσούρες

  6. «Ήταν σαν να πηγαίνεις σε μουσείο. Αισθάνθηκα απίστευτα. Ήταν σαν να μπήκα σε μια άλλη εποχή, όπως να κάνω πίσω 50 ή 60 χρόνια. »

    Καποιοι πληρωνουν χιλιαδες δολαρια/ευρω για να ζησουν μια ρετρο εμπειρια.Καποιοι αλλοι απλα κανουν την θητεια τους.

    Ε.Σ.The feelings are priceless.

  7. Eδω εχουμε -ειχαμε τοσα Μ60 σε αχρηστια και αποθηκευση και ωαχνουμε για ΤΟΜΑ ….δεν θα μπορουσαμε να τα μετατρεψουμε και να ειναι και πανισχυρα ? ….ενα απο τα πολλα που θα μπορουσαμε …δυστυχωs

  8. @Θεοδωρος Νικολοβγενης
    Για αλλη μια φορά συγχαρητήρια!
    Να διευκρινήσουμε κάτι όσων αφορά την εκκαθάριση ζωνών προσγείωσης/προγεφυρωματα κτλ…
    Πολλοί αγαπητοι φίλοι έχουν την εντύπωση ότι ανάβει pause γίνεται εκκαθάριση και κατεβαίνει το ελικόπτερο και αφήνει μπερελι..
    Οι χρόνοι μεταξύ των νησιών της γραμμής από την Τουρκία είναι ελάχιστα λεπτά.Με μεγάλες συγκεντρώσεις στις ακτές για να φωρτοσουν κινδυνεύουν από την ΠΑ και το πυροβολικό μας.Απο χώρους ενδότερα στην Τουρκία παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια αλλά περισσότερα καύσιμα ,χρόνο και δυσκολότερο συντονισμό των μέσων (ελικόπτερα,αποβατικά σκάφη,φουσκωτά).Μελετοντας τις ασκήσεις τους παρατηρείς την ταυτόχρονη ενέργεια αποβατικών δυνάμεων και αερομεταφερόμενων ,όπως επίσης και την προτεραιότητα τους φυσικά να προλάβουν στην αρχή να κατεβάσουν κάποια βαρέα πυροβόλα η άρματα για να μπορέσουν να αγκιστρωθουν.Παραλληλα όλα αυτά γίνονται υπό κάλυψη της ΤΑ σε μεγαλύτερα ύψη και Τ-129 στα μικρότερα και τώρα πια με drones.
    Θαταν ευχής έργο και απόλυτα λογικό από μέρους μας η δημιουργία και εκμετάλλευση των συστήματων που αναφέρει το άρθρο μιας και ο όγκος πυρός τις πρώτες ώρες που θα αντιμετωπίσουμε ,θάναι τεράστιος και από παντού.
    Είναι αποκαλυπτικό το σκεπτικό μερικών φίλων και η εσωτερική τους ανάγκη να παραγγείλουν από το μενού τα καλυτερα.
    Πρώτα φτάνεις ταβάνι αυτά που έχεις και την εκπαίδευση και μετά το ρίχνεις στο αλά καρτ.
    Αυτοί που φταίνε για όλη την κατάσταση είναι πρώτοι και πάνω από όλους οι ανίκανοι,κομπλεξικοί,αστοιχείωτοι,δημόσιο συσχετιστες Ανώτατοι Αξιωματικοί.
    Ούτε ο Μητσοτάκης ούτε ο Αλέξης ούτε ο ….
    φταίνε.
    Με εκτίμηση

    1. @ Fylax1970
      —————-
      επειδή απ’ οτι καταλαβαίνω έχεις τη δυνατότητα να το κάνεις. Σε παρακαλώ να χρονομετρήσεις πόση ώρα χρειάζεται ενα ΕΠ να ξεφορτώσει μια ομάδα των 12, με μονό και διπλο fastrope. Πάνω από 12 δευτ. δεν απαιτούνται.
      Άρα, αυτό που θα γίνει στα νησιά είναι να φορτώσουν τα ΕΠ από πιο πίσω, και να εκμεταλλευτούν το ανάλγλυφο και τα ψηλά βουνά που υπάρχουν στις μικρασιατικές ακτές απέναντι απο κάθε νησί.
      Μπορούν να το κάνουν. Δεν ξέρω γιατι δε μας απασχολεί τόσο.

      ΥΓ. ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια

      1. Αναλόγως το ύψος του hover άρα και του σκοινιού είναι και ο χρόνος κατάβασης. ‘Υποπτεύομαι’ ότι σε κανονικές πολεμικές επιχειρήσεις, και εφόσον έχεις καταφέρει να έχεις καθαρό LZ (από κόκκινους και άλλα εμπόδια και χωρίς πολύ περίεργο ανάγλυφο ή πολλά δέντρα), τα ε/π θα προτιμούν να ακουμπάνε deck και να αδειάζουν με τη μία μεγάλες ομάδες, παρά να κάνουν hover στα 10 15 20 μέτρα. Είναι πιο γρήγορο. Το fast rope γενικότερα ενδείκνυται περισσότερο στα πλοία/θαλάσσιες επιχειρήσεις ή πόλεις (ταράτσες κτλ).

        1. @ recce
          Σωστά είπες οτι χωρίς πολλά εμπόδια θα προτιμούν να ακουμπάνε deck και να αδειάζουν τάχιστα τις ομάδες. Είναι εύκολο να γίνει γιατί ο χώρος θα έχει ήδη επιλεχθεί και θα έχουν γίνει οι κατάλληλες προπαρασκευές (προσωπικού/εξοπλισμού).
          Επίσης, το hover και fast rope (καλό για να γυρίζονται video ή να παρακολουθούν οι Επιτελείς σε Ασκήσεις) απαιτείται μόνο αν είναι δυσπρόσιτη η τοποθεσία ,αλλά αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα το προγεφύρωμα ή κατάληψη στόχου.

        2. Συμφωνούμε.
          Σαφώς προτιμούν να κάθονται κάτω. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που χρειάζεται και το fast rope. Στο προηγούμενο μήνυμα ανέφερα το fastrope, για να δείξω ότι για να κατέβει μια ομάδα οπουδήποτε, είναι πολύ γρήγορο.

          1. Αγαπητοί φίλοι, πολύ καλά και σωστα αυτά που γραφετε,εχετε ομως αναλογισθεί οτι με τα ποσοστα επανδρωσης των νησων δεν μπορουμε να ελπίζουμε σε πολλα γιατι απλα στο επίμαχο σημείο, ισως να μην καταφέρουμε καν να είμαστε παρόντες με ικανές δυνάμεις?Επίσης αυτό που φωνάζει ο αγαπητός φίλος fylax70 ,εκπαίδευση,παρέχουμε ικανοποιητική εκπαίδευση?βολές ατομικού τυφέκιου?
            Ας λύσουμε τα απλά και πάμε και στα σύνθετα.

  9. @Θεόδωρος Νικολοβγένης

    Να σας συγχαρω και εγω για το αρθρο σας.Μεγαλη παραληψη στο αρχικο αν και με κατεβαλε το ιδιο συναισθημα με εσας.

    Γνωριζετε ομως αγαπητε φιλε οτι παρολλες τις προτασεις που κανετε,οσο καλες και να ειναι,οσο λογικες και να ειναι, οσο οικονομικα προσιτες και να ειναι, παρολλο τα added value που μπορει να εχουν μεσω εγχωριας αναπτυξης, κατα πασα πιθανοτητα τα παιδια σας,τα παιδια μου,τα παιδια ολων εδω μεσα, θα χρησιμοποιουν τα μεσα που και εσεις/εμεις χρησιμοποιειτε/χρησιμοποιησαμε στην θητεια μας.

    Ουδεν κακον αμιγες καλου.Τουλαχιστον θα μπορουμε να προσφερουμε απιστευτες εμπειριες σε Αμερικανους,Ολλανδους,Γερμανους που θα ψαχνουν αναλογες συγκινησεις.Μπορειτε να φανταστειτε την συναισθηματικη φορτιση γηραιων Γερμανων ναυτικων η ακομα καλητερα ναυπηγων που θα επισκεφθουν ενα 209;;; Η των Γαλλων σε μια La Combattante;;; Βλεπουμε που βλεπουμε τον τουρισμο ως αναπτυξιακη προοπτικη οπως σε αλλες χρυσες εποχες του παρελθοντος βλεπαμε τον στολο με την ιδια προοπτικη.Τουλαχιστον οπως λετε και εσεις ας εκμεταλλευτουμε αυτα που εχουμε.

  10. Εξαίρετο άρθρο, μπράβο.
    Πρώτη φορά συμφωνώ και με τα περισσότερα σχόλια.
    Ξεχάσατε τα Άρτεμις και τις έξτρα κάννες των ΕΑΣ που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και για ναυτικά RSWS. Αλήθεια, για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ από που θα αγοράσουμε RSWS; Από κάποιον με πιστοποιημένη εμπειρία φαντάζομαι για να μην υπάρχουν ρίσκα…

  11. Όταν όλοι επένδυαν σε πυροβόλα εμείς απλά τα πετάξαμε σε μια νύχτα στα σκουπίδια!

    Μετά δεν άκουσαν ποτέ οι από πάνω ότι τους έλεγα και τους έγραφα.
    Να πάμε με την Κίνα (1992-1997) και να κλείσουμε συμφωνίες 10+10+10 ετών
    από 5 δισεκατομμύρια δολάρια οι κάθε μια δεκαετία.
    Για την αγορά πολεμικού υλικού με αποπληρωμή το 80% σε Ελληνικά προιόντα.
    Την ίδια περίοδο οι Αιγύπτιοι είχαν αγοράσει αεροσκάφη J-7 με αποπληρωμή το 80%
    σε βαμβάκι κλπ.

    Οι Κίνα θα γίνει μεγάλη δύναμη και εμείς την χρειαζόμαστε για να βγάλουμε τα πετρέλαια μας.

    Πως θα αντικαταστήσουμε αυτά που έχουμε σε πολεμικό υλικό που ακόμα και η Γερμανία
    να είμαστε δεν θα τα καταφέρναμε.
    Μια φορά έγινε και διαλύθηκε η USSR και μας έδωσαν μεταχειρισμένο υλικό ξεχνάτε τι είχαμε πριν;

    Δεν ενδιαφέρθηκε κανείς και κανείς δεν απαντούσε με τι θα αντικαθιστούσαμε τα οπλικά μας
    συστήματα εκεί οι αρμόδιοι έκαναν γαργάρες.
    Το μόνο που έλεγαν ήταν πως είναι άχρηστα τα Κινέζικα όπλα.

    Το θυμήθηκα γιατί μέσα στην πρόταση είχα βάλει και 3.000 πυροβόλα από 1000
    των 23, 30 και 57 χιλιοστών. Είχα κάνει μελέτη για την τοποθέτηση αυτόματης γέμισης
    με 6 ή 8 γεμιστήρες στα πυροβόλα των 23 και 57 χιλιοστών και σε δίδυμο ναυτικό πύργο
    που χρησιμοποιούσαν οι Κινέζοι.

    Αυτά για τότε όχι για να σας κάνω τον έξυπνο ή τον Κινέζο.
    Αλλά δεν κατάλαβαν ποτέ τα εδώ ξεφτέρια ότι η Κίνα θα γινόταν μεγάλη δύναμη.
    Τους έλεγα με απλά λόγια την Ρωσία και πριν που είχε δύναμη δεν μπορείς να την
    πλησιάσεις θα σε φάνε τους Κινέζους όχι.

    Περιοδικό Ελλήνων Μεταλλειολόγων 1992 έκδοση είχε όλα τα κοιτάσματα και της 6
    πετρελαιοφόρες ζώνες και τα κοιτάσματα φυσικού αερίου, μετάλλων, χρυσού.
    Το είχα μαζί μου μέχρι το 1997 και τους το έδειχνα στους από πάνω που δεν ήξεραν
    τίποτα απολύτως μέχρι που το πέταξα στα μούτρα ενός έξυπνου πολιτικάντη.

  12. Ρε παιδιά μπορεί να είμαι λίγο εκτός θέματος αλλά κάτι που ξεχνάμε κάθε φορά που αναλύουμε σενάρια τουρκικής εισβολής σε νησιά είναι το κατα πόσο θα είναι σε θέση ο ΤΣ να κρατήσει την θέση όχι για μερικές ώρες ή μέρες αλλά για εβδομάδες ή και μήνες. Νομίζουμε δηλαδή ότι τα UAV και τα ΕΠ θα κάνουν την δουλειά και μετά ο ΕΣ καθώς και ο ντόπιος πληθυσμος θα κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια; Ας μην ξεχνάμε ότι οι πρόσφατες επιχειρήσεις του ΤΣ σε Συρία, Λιβύη, και έμμεσα στο Ναγκόρνο ήταν κατά ενόπλων ομάδων (με εξαίρεση του Αρμενικού Στρατού που δυστυχώς δεν διαθέτει αξιόλογη αεροπορία και αντιεροπορική προστασία) με υποτυπώδη οργάνωση και χωρίς σχέδιο για μακροχρόνια σύρραξη. Παρ’όλα αυτά οι απώλειες για τον ΤΣ (τουλάχιστον στην Συρία) σε έμψυχο υλικό είναι αρκετές (θυμίζουν αυτά που πέρασαν οι ΗΠΑ σε Ιράκ και Αφγανιστάν). Μπορεί ο ΤΣ να έχει το προβάδισμα σε θέμα αιφνιδιασμού αλλά θα πρέπει να το διατηρήσει και τις επόμενες ώρες/ ημέρες της σύρραξης. Ας μην ξεχνάμε ότι θα πρέπει να προμηθεύσει τις δυνάμεις της με πυρομαχικά/ τρόφιμα/ κτλ. και να είναι σε θέση να κρατήσει τις θέσεις που έχει καταλάβει εν μέσω βομβαρδισμού απο τα περίπου 200 μαχητικά της Ελλάδας. Σίγουρα θα έχουμε και εμείς μεγάλες απώλειες αλλά το στοίχημα θα είναι να κατορθώσει η Τουρκία την πλήρη κατάληψη ελλ. εδάφους για μεγάλο χρονικό διάστημα.

    1. @Ιεαραπυτνιος
      Το σχόλιο/ανάλυση /απορία σου είναι υπέρ απλουστευτική χωρίς να λαμβάνει πολλές παραμέτρους μιας επίθεσης.
      Εννοείται ότι ο ΕΣ/ΠΑ/ΠΝ θα κάνουν πολλά.
      Άλλο αυτό, και άλλο τα αμέτρητα κομβικά σημεία μιας ενοπλης αναμέτρησης μεταξύ ημων και της Τουρκίας ,ειδικά όταν είναι γενικευμένη και ολοκληρωτική.
      Όσο αυξάνεις τα σημεία αυτά προς όφελος σου αυξάνεις και το ποσοστό επιτυχίας σου προς την νικη,που είναι και το μόνο που μετράει!
      Οι πρώτες ώρες θα είναι το ημιση του παντός κατεμε…Δηλ η απορρόφηση του αιφνιδιαστικού πλήγματος και η επικράτηση της ΠΑ.
      Για τα επόμενα μπορούμε να μιλάμε για μια ζωή.
      Με εκτίμηση

      1. @Ιεραπυτνιος
        Αγαπητέ φίλε, διαχρονικά οι Τούρκοι έχουν αποδείξει ότι οι απώλειες έμψυχου υλικού δεν ενδιαφέρουν και πολύ.εχουν άλλωστε στοκ μπόλικο και προσφέρονται τέτοιες υποθέσεις για την δημιουργία μαρτύρων,που τους χρησιμοποιούν ως παράδειγμα για την νεολαία τους.στην Ελλάδα ως παράδειγμα έχουμε τον Άρη και τον τσε γκε βαρα.οι συγκρίσεις δικές σας.
        ΟΜΩΣ ΣΕ ΠΕΡΊΠΤΩΣΗ ΕΜΠΛΟΚΉΣ ΣΤΙΣ ΝΗΣΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝ.ΑΙΓΑΙΟΥΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΝΥΣΗΧΕΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΆ ΤΩΝ ΧΙΛΙΑΔΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ .ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΛΠΙΖΩ ΟΤΙ ΣΤΟ ΓΕΣ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΛΥΣΗ,ΓΙΑΤΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΆ ΒΛΕΠΩ ΤΟ ΧΑΟΣ…

        1. αὐτό δέν εἶναι προδοσία;;;;;
          ἐμεῖς στό μέτωπο καί οἱ χιλιάδες βασιβουτζοῦκοι στά μετώπισθεν ….θά κάνουν οὐρά γιά συσίτιο!
          τότε ὅλοι θά λένε ὅτι ……πρέπει νά τούς διώξωμε!

  13. Νομίζω ότι ακόμη δεν έχουμε καταλάβει ότι για μια μερίδα «συμπατριωτών» μας ο όρος προμήθεια στρατιωτικού υλικού αντι να συνδέεται με τους όρους βέλτιστης ενίσχυσης της αμυνας της χώρας μας…

    συνδέεται βασικά και μόνο με το κεφάλαιο «μίζα»…»τσεπωμα»… ‘κονόμα σε καποιον of f shore λογαριασμό…

    …και τίποτα άλλο

    ….εδώ αν το κακό σενάριο με τις mmsc επιβεβαιωθεί μπορεί και να είμαστε επι θύραις του μεγαλύτερου οικονομικού σκανδάλου αμυντικής προμήθειας στην μεταπολεμική ιστορια του Ελληνικού κράτους…

    Στο ξεπούλημα των boffors θα κολλήσουν..?

  14. Τα πήραν σε συμβολική τιμή και έδωσαν παραγγελία για 50 εκατομμύρια δολάρια
    πυρομαχικά των 40 χιλιοστών από τα ΕΑΣ.

  15. Αγαπητοι φίλοι.
    Εν έτη 2021 ακόμα ο ΕΣ κάνει την κλασική διαγωνιστική βολη σε στάση πρηνηδόν ,από αριστερά στόχους αναγνωρίσατε …
    Άσκοπη χρήση πυρομαχικων ,με νηπιακής απόδοσης πλασματικά για πολεμική προετοιμασία αποτελέσματα…
    Χαρακτηριστικό ελληνικό καραβανιστικο πισωγύρισμα από την 7 σταδίων βολη επι Καμπά.Οταν όλες θαπρεπε ναναι τουλάχιστον τέτοιες…
    Αυτό ως παράδειγμα της υποτιθέμενης προόδου των ημερών που διανύουμε .
    Δεν φτάνει να αγοράσεις τα καλυτερα όταν τα χειρίζονται οι χειρότεροι!
    Μυαλά ,νοοτροπία και παιδεία χρειάζεται αλλά δυστυχως δεν αγοράζεται!
    ΥΓ.
    Εχθές είχε μάθημα ελεύθερου σκοπευτή από τον σύνδεσμο 25συμμετοχες.
    Σε αντίθεση με τους τουρκους που προσπαθούσαν να μπουν στο λινκ…
    Με εκτίμηση

  16. Αεροπλανάκι με 6 πυραύλους για να καταρρίπτει UAV.

    http://www.savage-corp.com/aerial-launchers

    SavageJet Tactical Aerial Launcher

    Tactical Aerial Launcher

    F-22 Raptor Model – 4.5 ft. Wingspan x 6 ft. Long
    Dual Liquid-Fuel Turbine Engines with Thrust-Vectoring for Outstanding Maneuverability
    Maximum Speed – 250 mph
    Extended Long-Range for C-UAS Mitigation
    High-Speed AI-Based Microprocessor
    Drone Detection and Tracking
    GPS Equipped and Communication via Wi-Fi and Radio
    Human or Autonomous Flight Control
    Carbon Fiber and Aluminum for Light Rugged Construction
    Armed with up to (6) 44mm SAVAGE Micro Missiles or other Ordnance

    Και ο πύραυλος:
    SAVAGETM Guided Missiles

    40/50mm missiles

    SAVAGETM (Smart Anti-Vehicle Aerial Guided Engagement) Micro Missile with AI-Based Computer Vision and Machine Learning.

    Made in the USA.

    SAVAGETM 44mm Carbon Fiber Micro Missile

    Patented Smart Weapon Design
    Long-Burn Solid-Fuel Propellant
    Active Flight Controls for Extraordinary Agility
    Max Velocity – Mach 1.2
    Maximum Range – 5 km or 10 km
    High-Speed AI-Based Microprocessor
    On-Board Communication
    Computer Vision Algorithms and Dataset
    Autonomous Drone Detection and Tracking
    Day/Night Capable
    Wide Selection of Payloads (Kinetic Impact, Explosives, Etc.)
    Neutralize a Swarm of Group 1, Group 2, and Group 3 Drones
    Ground, Mobile, or Airborne Platforms
    Rugged Construction – Carbon Fiber/Lexan/Aluminum

    SAVAGE Long-Burn Thrust Vectoring Engine

    1. Αυτό πράγματι είναι ένα πολύ ενδιαφέρον προιόν ιδίως το Mobile Land and Sea Launcher.
      Έχουν κάνει άραγε κάποιες πωλήσεις σε κάποιο κράτος?
      Θα χρειαστεί όμως και ένα 3D radar μεσαίων αποστάσεων που να λειτουργεί στις H μέχρι J band(όχι σε όλες ταυτόχρονα!) για την αποκάλυψη των στόχων.

    2. Ερωτηση. Δε γινεται να μπει ενα 50αρι και με αυτοματη στοχοποιηση (και εν κινηση προφανως) σε ενα texan μιας και εχουμε πολλα, και να κυνηγανε uav, το μονο που θα χρειαζοταν ο πιλοτος να κανει ειναι να ανοιξη πυρ ( μιας και μιλαμε για χαμηλες ταχυτητες στα uav ).

      1. Υπάρχουν φορείς από τα Τ-2 δεν ξέρω όμως αν τα δικά μας Τ-6 έχουν φορείς οπλισμού
        σχεδιασμένους για αυτήν την χρήση.

  17. Συγνώμη που το βάζω εδώ..
    Αλλά είναι δυνατόν να συμβεί κάτι τέτοιο;;
    Σε άσκηση χωρίς πίεση να πάνε τα βλήματα άλλου για άλλου;
    Υπεύθυνοι υπάρχουν; Θα πάει κανείς στο σπίτι του;
    https://www.protothema.gr/greece/article/1128375/volos-vlimata-apo-stratiotiki-askisi-epesan-epta-hiliometra-makria-kai-skotosan-provata/

  18. Αγαπητέ Κρητικέ να δεις σε άσκηση με Μ-48 να ρίχνουν και να περνάνε τα βλήματα τον λόφο!
    Τώρα όμως με τα συστήματα που έχουν τα άρματα είναι για κλάματα όχι για γέλια.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *