Μια άσκηση υψηλής επικινδυνότητας, στο πλαίσιο της οποίας τέσσερα ελικόπτερα Απάτσι και δύο Σινούκ πέταξαν σε χαμηλό ύψος από το Στεφανοβίκειο έως το Ισραήλ και από εκεί στην Κύπρο και πίσω στην Ελλάδα, οργάνωσε τις προηγούμενες ημέρες η Αεροπορία Στρατού.
Γράφει ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΔΟΣ για την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Στις 24 και 25 Οκτωβρίου τα ελικόπτερα βρέθηκαν στο Ισραήλ διασχίζοντας ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο με στάσεις ανεφοδιασμού οι οποίες δεν έγιναν γνωστές. Ολη η διαδρομή έγινε σε χαμηλό ύψος προκειμένου τα ελικόπτερα να μη γίνουν αντιληπτά από ραντάρ. Τα ελληνικά και ισραηλινά Απάτσι πραγματοποίησαν κοινές ασκήσεις, ενώ στις 25 και 26 τα ελικόπτερα στάθμευσαν στην Κύπρο. Εκεί, υπό την αιγίδα του ΓΕΕΘΑ, πραγματοποιήθηκε άσκηση με τα ελικόπτερα τύπου Gazelle της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η δυνατότητα της Αεροπορίας Στρατού να έχει παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο, ταχέως και χωρίς να γίνεται άμεσα αντιληπτή, την ίδια περίοδο που εκεί ήδη βρίσκεται και το Πολεμικό Ναυτικό, αναδεικνύει τη γενικότερη επιχειρησιακή αναδιάταξη των Ενόπλων Δυνάμεων, σε μια περιοχή η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Τουρκίας, αλλά και μεγάλων δυνάμεων όπως οι ΗΠΑ και η Γαλλία, λόγω των ενεργειακών πόρων της περιοχής.
Η Αγκυρα προχώρησε, τελικά, στην επόμενη και αναμενόμενη κίνηση στην Ανατ. Μεσόγειο, δεσμεύοντας μια περιοχή η οποία βρίσκεται εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στον κόλπο της Αττάλειας με σκοπό την εκτέλεση γεωτρήσεων από το πλωτό γεωτρύπανο «Φατίχ». Αν και από την Αγκυρα τονίζεται ότι εν καιρώ θα ακολουθήσουν και άλλες έρευνες, δεν είναι ακόμα σαφές αν το «Φατίχ» έχει τις τεχνικές δυνατότητες για διεκπεραίωση γεωτρήσεων. Παράλληλα, τις προηγούμενες ημέρες έγινε γνωστό ότι η Αγκυρα προχώρησε στην αγορά ακόμα ενός πλωτού γεωτρύπανου, κατ’ ακρίβεια του «Deep Sea Metro I», με τεχνολογικές δυνατότητες παρόμοιες με εκείνες του «Φατίχ». Η δραστηριοποίηση της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο διαθέτει στρατηγικά χαρακτηριστικά, όπως φαίνεται από μια σειρά προσεκτικών κινήσεων οι οποίες στοχεύουν στην ξεκάθαρη προώθηση των θέσεων της Αγκυρας ως προς τις θαλάσσιες ζώνες σε ολόκληρη την περιοχή. Εν ολίγοις, η Τουρκία επιθυμεί ανατροπή των ισορροπιών, του υφιστάμενου status quo.
Σε αυτή την κατεύθυνση περιλαμβάνονται οι πρόσφατες δημόσιες τοποθετήσεις αξιωματούχων, οι οποίες, πάντως, συνοδεύονται και από σχετικές κινήσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι NAVTEX για το Καστελλόριζο, αλλά και οι έρευνες του «Μπαρμπαρός» σε περιοχή η οποία περιλαμβάνει το ανατολικότερο άκρο της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Αυτή τη στιγμή το «Μπαρμπαρός» εξακολουθεί να κινείται κυρίως εντός της κυπριακής υφαλοκρηπίδας, με μια φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) να παραμένει εντός της περιοχής ελληνικών συμφερόντων. Στην ευρύτερη περιοχή υπάρχει αρκετά μεγάλη παρουσία πλοίων και τρίτων δυνάμεων, οι οποίες, ωστόσο, δεν συνδέονται με την κινητικότητα στην κυπριακή ΑΟΖ. Οι επόμενες ημέρες αναμένονται ενδιαφέρουσες σε αυτό το σκέλος, καθώς στις 15 Νοεμβρίου είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί η γεώτρηση της ExxonMobil στο οικόπεδο 10 της κυπριακής ΑΟΖ.