Στις 9 Ιανουαρίου 2024, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού Αντιστράτηγος Άγγελος Χουδελούδης πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στη Γαλλία, κατόπιν πρόσκλησης του ομολόγου του, General Pierre Schill. Ο Αρχηγός ΓΕΣ είχε κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Γάλλο ομόλογό του, με τον οποίο αντάλλαξε απόψεις σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε άριστο κλίμα και διαπιστώθηκε η κοινή πρόθεση για ακόμη μεγαλύτερη ενδυνάμωση της συνεργασίας των δύο πλευρών. Στο πλαίσιο των συνομιλιών, έλαβε χώρα η υπογραφή κειμένου κοινής πρόθεσης συνεργασίας με σκοπό την ανάπτυξη και χρήση των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΜΕΑ) PATROLLER. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΓΕΣ εξετάζει εκτός των νεοαποκτηθέντων Patroller και άλλα γαλλικά οπλισμένα UAV καθώς και άλλες σχεδιάσεις UAV τακτικού επιπέδου.
Στη συνέχεια, οι δύο Αρχηγοί πραγματοποίησαν επίσκεψη στο Εργοστάσιο Βάσης του Γαλλικού Στρατού «Section Technique de l’ Armée de Terre», όπου ενημερώθηκε για την αποστολή, τις δραστηριότητες και τις καινοτομίες και περιηγήθηκε στις εγκαταστάσεις του.
Υπενθυμίζεται πως στις 20/6/2023 η NSPA ανακοίνωσε την προμήθεια από τον Ε.Σ. τεσσάρων συστημάτων Patroller της γαλλικής Safran τα οποία θα συμπληρώσουν τα Sperwer και θα αναβαθμίσουν τις δυνατότητες συλλογής πληροφοριών από τα δύο τάγματα Επιτήρησης – Πληροφορικής που θα ανήκουν. Η σύμβαση είναι ύψους γύρω στα 55 εκατομμύρια ευρώ και η παράδοση των συστημάτων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2026. Σε αντίθεση με τα υπάρχοντα συστήματα που χρειάζονται καταπέλτη για να βρεθούν στον αέρα, τα Patroller διαθέτουν αναδιπλούμενα ενισχυμένα σκέλη και μπορούν να απογειωθούν ακόμη και από πρόχειρους αεροδιαδρόμους μήκους 250 μέτρων. Παρ’ όλο που και τα δύο θεωρούνται τακτικά UAV στην πραγματικότητα οι δυνατότητες των Patroller ξεπερνάνε κατά πολύ αυτές των Sperwer.
Το Patroller είναι ένα τρίτης γενιάς μη επανδρωμένο αερόχημα κατηγορίας MALE το οποίο διαθέτει εξελιγμένα συστήματα παρατήρησης και πτήσης. Σε σχέση με τα υπάρχοντα συστήματα εκτός του συστήματος FLIR που φέρει αναρτημένο στην άτρακτο, μπορεί να φέρει πλήθος άλλων αισθητήρων στα δύο σημεία ανάρτησης φορτίου στις πτέρυγες συνολικού βάρους 160 κιλών. Μπορεί να φέρει ραντάρ συνθετικής απεικόνισης (SAR/GMTI), ατρακτίδιο ηλεκτρονικού πολέμου (EW/COMMINT) και ατρακτίδιο κατευθυνόμενων ρουκετών. Για αποστολές ναυτικής επιτήρησης εναλλακτικά μπορεί να φέρει ναυτικό ραντάρ (Maritime radar) και σύστημα παρακολούθησης ναυσιπλοϊας AIS. Το σύστημα EuroFLIR 410 που φέρει είναι ένα πολυφασματικό σύστημα ημέρας νύχτας πολύ μεγάλης εμβέλειας, επίσης της Safran. Διαθέτει πάνω από δέκα αισθητήρες τελευταίας γενίας για digital video και laser. Προσφέρεται σε τρεις εκδόσεις, τις Surveillance, Marking και Designation. Η τελευταία έκδοση είναι αυτή που έχει ενσωματωμένο καταδείκτη laser ικανό να κατευθύνει το φορτίο των ρουκετών που μπορεί να φέρει το Patroller στην οπλισμένη του έκδοση. Επομένως, ουσιαστικά η διαφορά του οπλισμένου και του απλού Patroller έγκειται στην επιλογή του συστήματος FLIR.
Διαθέτει πλήρη διαλειτουργικότητα με τα στάνταρντ του ΝΑΤΟ και έχει τη δυνατότητα πλήρους ενσωμάτωσης στα Νατοϊκά δίκτυα C4I. Επίσης το σύστημα RTV (Remote Video terminal) που διαθέτει επιτρέπει την αναμετάδοση βίντεο σε πραγματικό χρόνο, διευκολύνοντας τη γρήγορη λήψη τακτικών αποφάσεων και την πραγματοποίηση εκτίμησης της αποτελεσματικότητας των πυρών.
Το ακουστικό και θερμικό ίχνος του αεροχήματος είναι μικρό, κάτι που αυξάνει την επιβιωσιμότητά του στο πεδίο της μάχης. Επίσης, έχει τη δυνατότητα αυτόματου πιλότου τόσο σε επίπεδο πτήσης, από και προς την περιοχή ενδιαφέροντος, όσο και σε επίπεδο απογείωσης και προσγείωσης. Το Patroller μπορεί να μεταφέρει φορτίου μέγιστου βάρους 250+ κιλών, ενώ μπορεί να επιχειρεί σε μέγιστο υψόμετρο 16.000 ποδών για 15 συνεχόμενες ώρες, με ταχύτητες από 100 εώς 200 χιλιόμετρα την ώρα, ανάλογα με τις ανάγκες της αποστολής. Η δυνατότητα μεταφοράς έως δύο δεξαμενές καυσίμου στα αντίτστοιχα σημεία ανάρτησης, αυξάνει περαιτέρω τον χρόνο πτήσης του αεροχήματος. Το Patroller μπορεί να δεχθεί και να διαβιβάσει πληροφορίες και δεδομένα σε αποστάσεις έως 180 χιλιόμετρα με «οπτική επαφη» ή έως 1.000 χιλιόμετρα, μέσω δορυφορικών συστημάτων επικοινωνιών.
Το όλο σύστημα είναι σχεδιασμένο ώστε τα επιμέρους στοιχεία του να μπορούν να μεταφέρονται μέσα σε στάνταρντ κοντέινερ διαστάσεων των 20 ποδών. Ένα αερόχημα, από την αποθήκευση, χρειάζεται μόλις τέσσερις ώρες για να συναρμολογηθεί και να ετοιμαστεί για πτήση. Επίσης χρειάζεται μόλις πέντε άτομα προσωπικό για την λειτουργία του όλου συστήματος εκ των οποίων τρεις είναι ο αρχηγός πληρώματος (Mission Commander), o πιλότος (Remote Pilot) και ο χειριστής των αισθητήρων (Payload operator).