Με αφορμή την επίσκεψη του Αρχηγού ΓΕΣ Αντιστράτηγου Γεώργιου Κωστίδη στη Περιοχή Ευθύνης των Σχηματισμών της Ανώτατης Στρατιωτικής Διοίκησης Ηπείρου και Μακεδονίας/ NRDC-GR (ΑΣΔΗΜ/NRDC-GR) «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» οφείλουμε να κάνουμε ένα σύντομο σχόλιο προς τη πολιτική και στρατιωτική ηγεσία καλόπιστα και καλοπροαίρετα.
Διαβάζουμε στο επίσημο δελτίο τύπου του ΓΕΣ το εξής: «Την Δευτέρα 03 Νοεμβρίου 2025, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, συνοδευόμενος από το Διοικητή της 1ης ΣΤΡΑΤΙΑΣ/EU-ΟHQ «ΑΧΙΛΛΕΑΣ» Αντιστράτηγο Σταύρο Παπασταθόπουλο και τον Διοικητή της Ανώτατης Στρατιωτικής Διοίκησης Ηπείρου και Μακεδονίας/ NRDC-GR (ΑΣΔΗΜ/NRDC-GR) «ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ» Αντιστράτηγο Αθανάσιο Γαρίνη, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Περιοχή Ευθύνης της ΑΣΔΗΜ/NRDC-GR. Ο Αρχηγός επισκέφθηκε την έδρα της ΙΙ Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού (ΙΙ Μ/Κ ΜΠ) «ΕΛΑΣΣΩΝ», στο Στρατόπεδο «ΣΧΗ ΑΓΓΕΛΗ ΓΑΤΣΟΥ» στην Έδεσσα, την Τακτική Διοίκηση του 33 Μηχανοκίνητου Συντάγματος Πεζικού (ΤΔ 33 Μ/Κ ΣΠ) «ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΥΔΩΝΙΩΝ» στο Στρατόπεδο «ΥΠΤΓΟΥ ΑΛΕΣΤΑ ΛΟΥΚΑ» στο Πολύκαστρο και την 34 Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία (34 Μ/Κ ΤΑΞ) «ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΣΧΟΥ ΔΙΑΛΕΤΗ», στο Στρατόπεδο «ΕΠΧΟΥ ΠΡΟΚΟΠΙΔΗ ΘΩΜΑ» στην Άσσηρο».
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να προβούμε σε ορισμένες απαραίτητες διευκρινήσεις. Τόσο η 34 Μ/Κ ΤΑΞ όσο και η πρώην 33 Μ/Κ ΤΑΞ (νυν ΤΔ 33 Μ/Κ ΣΠ) είναι Σχηματισμοί που ανήκουν στις ΕΦΕΔΡΕΙΕΣ του Δ Σώματος Στρατού και είναι λάθος η μείωση και η μετάπτωση της 33 Μ/Κ ΤΑΞ από Ταξιαρχία σε Σύνταγμα. Αμφότετοι οι παραπάνω Σχηματισμοί του Στρατού Ξηράς αποτελούν πολύτιμες ΕΦΕΔΡΕΙΕΣ και από κοινού συγκροτούν την ΙΙ Μηχανοκίνητη Μεραρχία, βασική ΕΦΕΔΡΕΙΑ του Δ Σώματος από κοινού με την ΧΧ Τεθωρακισμένη Μεραρχία.
Οι πρόσφατες χερσαίες επιχειρήσεις στην Ουκρανία διδάσκουν πως απαιτούνται σημαντικές ΕΦΕΔΡΕΙΕΣ σε επίπεδο Σχηματισμών (ποσότητα) έχοντας από τον καιρό της ειρήνης επάρκεια σε προσωπικό, υλικό και μέσα (οπλικά συστήματα έστω και παλαιότερης τεχνολογίας). Είναι χαρακτηριστικό πως στην αντεπίθεση του Ουκρανικού Στρατού διατέθηκαν απειροελάχιστοι Σχηματισμοί σε επίπεδο όγκου και ποσότητας δυνάμεων οι οποίοι τελικά και απέτυχαν να ανακτήσουν εδάφη σε τακτικό επίπεδο απέναντι σε έναν αριθμητικά υπέρτερο εχθρό που είχε ταχθεί αμυντικά αναμένοντας την ουκρανική αντεπίθεση. Φυσικά το ζήτημα των Σχηματισμών δεν είναι αποκλειστική ευθύνη μόνον του ΓΕΣ ή του ΓΕΕΘΑ αλλά πρωτίστως της πολιτικής ηγεσίας και φυσικά της κυβέρνησης και της γενικότερης αμυντικής πολιτικής σε επίπεδο Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Επίσης, ένα ακόμη ζήτημα που διαφεύγει στη πολιτική ηγεσία είναι πως Σχηματισμοί Μάχης όπως Ταξιαρχίες ή Μεραρχίες δεν δημιουργούνται σε μερικές μέρες ή εβδομάδες. Δοκιμάστηκε στην Ουκρανία και επίσης απέτυχε. Απαιτείται από τον καιρό της ειρήνης οργάνωση και προετοιμασία.
Επίσης, ο πόλεμος δεν κερδίζεται από μερικές εκατοντάδες στελέχη της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ. Το γράφουμε γιατί επικρατεί σε αρκετούς η άποψη που θέλει την οποιαδήποτε κρίση να έχει περιορισμένο πεδίο τοπικά και χρονικά οπότε οι Ειδικές Δυνάμεις θα έχουν τον πρώτο ρόλο. Η απομείωση των Σχηματισμών ή των Επιτελείων τους συνιστά μια λανθασμένη προσέγγιση καθότι Σχηματισμοί δεν συγκροτούνται εν μια νυκτί όταν απαιτηθούν. Και για να απαντήσουμε και στο ερώτημα που ευλόγως γεννάται σε πολλούς: «μα πως θα στελεχωθούν οι Σχηματισμοί» η απάντηση είναι απλή. Η αύξηση της θητείας είναι μονόδρομος προκειμένου να διασφαλιστεί επάρκεια προσωπικού. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Η απειλή διογκώνεται ποσοτικά και ποιοτικά. Ως εκ τούτων, με μια λογική μια Ταξιαρχία όπως η 33η μεταπίπτει σε Σύνταγμα;










