Τη Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου αναμένεται η αρμόδια επιτροπή εξοπλιστικών συμβάσεων και προγραμμάτων της Βουλής των Ελλήνων, να εγκρίνει τα προγράμματα προμήθειας των νέων κατευθυνόμενων βλημάτων Exocet Block III καθώς και των νέων περιπολικών σκαφών Marine Protector, αμφότερα για το Πολεμικό Ναυτικό. Το πρόγραμμα απόκτησης των νέας γενιάς κατευθυνόμενων βλημάτων Exocet Block III είναι ύψους 33 εκατομμυρίων ευρώ και αφορά τη προμήθεια 16 νέων πυραύλων ενώ το πρόγραμμα προμήθειας έχει προϋπολογισμό 15 εκατομμυρίων τριών μεταχειρισμένων σκαφών Marine Protector με στόχο την αντικατάσταση υφιστάμενων παρωχημένων σχεδιάσεων σκαφών της Διοίκησης Πλοίων Επιτήρησης του Αρχηγείου Στόλου ΠΝ. Σημειώνεται πως το κόστος των 5 εκατομμυρίων ανά σκάφος αφορά τα κόστη μεταφοράς και αρχικής ενεργοποίησης και φυσικά ενδεχόμενες προσθήκες με νέα συστήματα (νέα ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα καθώς και επικοινωνίες) θα έχουν σημαντικό επιπρόσθετο κόστος. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των Island τα οποία έχουν κοστίσει παραπάνω από τη δαπάνη ναυπήγησης νέων σκαφών. Ταυτοχρόνως, τη στιγμή που σε ανώτατο επίπεδο συζητιέται η ναυπήγηση κορβετών ή φρεγατών στη χώρα μας, αγνοείται η ναυπήγηση παράκτιων περιπολικών σκαφών. Θα αποτελούσε μια πρώτης τάξης ευκαιρία, να δοκιμαστούν στη πράξη οι δυνατότητες των ελληνικών ναυπηγείων. Αντ’ αυτού προωθείται μια ακόμη προμήθεια αμερικανικού μεταχειρισμένου υλικού που όπως έχει δείξει η ιστορία κοστίζει κονδύλια ανάλογα της προμήθειας νεότευκτων συστημάτων.
Marine Protector: Τα παράκτια περιπολικά σκάφη που παραχωρούνται από τις ΗΠΑ-Τεχνικά χαρακτηριστικά και επιδόσεις (Γράφει ο Αναστάσιος Παπανδρέου)
Τα σκάφη αυτά παραγγέλθηκαν από την αμερικάνικη ακτοφυλακή το 1999 στα ναυπηγία Bollinger Machine Shop & Shipyard Inc. με έδρα το Lockport της Louisiana και κατασκευάστηκαν συνολικά 75 σκάφη και άλλα τέσσερα για πελάτες του εξωτερικού. Τα Marine Protector σήμερα βρίσκονται σε διαδικασία απόσυρσης από το USCG με τη σταδιακή είσοδο σε υπηρεσία των νεότερων και ικανότερων σκαφών της κλάσης Sentinel. Τα ναυπηγεία Bollinger είναι από τους κύριους προμηθευτές σκαφών μικρού έως μεσσαίου μεγέθους της αμερικάνικης ακτοφυλακής από το 1985, έχοντας κατασκευάσει πλοία όπως η κλάση Island, Marine Protector, Sentinel και Cyclone για το USN, κ.α. Το 87ft Marine Protector στην αμερικάνικη ακτοφυλακή έχει αποστολή σε όλο το εύρος της αμερικάνικης ΑΟΖ, από φύλαξη και αστυνόμευση σε παράκτια ύδατα και λιμενικές εγκαταστάσεις μέχρι καταπολέμηση λαθρεμπορίου, την παράνομη μετανάστευση, προστασία της αλιείας και υποστήριξη σε αποστολές έρευνας και διάσωσης μέχρι τα 200 ν.μ. Είναι ένα σκάφος με ολικό μήκος 26,5 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 27,87 μέτρα, πλάτος 5,92 μέτρα και βύθισμα 1,74 μέτρα. Το εκτόπισμα είναι περίπου 92 τόνοι. Η σχεδίαση είναι βασισμένη πάνω στο σχέδιο Stan 2600 της Damen και έχει τη δυνατότητα επιχειρήσεων μέχρι θάλασσα κατάστασης 5. Η γενική διάταξη του σκάφους έχει ως εξής: Το σκάφος αποτελείται από ένα κατάστρωμα που χωρίζεται σε τρεις χώρους. Πλώρα βρίσκονται μέρος των ενδιαιτήσεων του πληρώματος χωρισμένες σε καμπίνες των τεσσάρων και δύο ατόμων, μετά ακολουθεί ο χώρος της κουζίνας και της τραπεζαρίας και τέλος από τη μέση και πίσω το μηχανοστάσιο του σκάφους. Η υπερκατασκευή χωρίζεται σε δύο επίπεδα. Στο κυρίως κατάστρωμα βρίσκονται πλώρα δύο καμπίνες και ακολουθεί το γραφείο του σκάφους. Στο δεύτερο επίπεδο βρίσκεται η γέφυρα η οποία έχει ορατότητα 360 μοιρών. Το συγκεκριμένο σκάφος έβαλε νέα στάνταρντ διαβίωσης σε σύγκριση με παλαιότερα σκάφη σε υπηρεσία με το USCG, καθώς και δυνατότητα φιλοξενίας μεικτών πληρωμάτων. Η τραπεζαρία μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι εννέα άτομα και για την ξεκούραση του πληρώματος, σε αμερικάνικη υπηρεσία, διαθέτει τηλεόραση, DVD player και σύστημα ήχου DB. Κάθε καμπίνα διαθέτει επίσης ξεχωριστό νιπτήρα και τηλέφωνο ενδοεπικοινωνίας ενώ το σκάφος διαθέτει κοινές τουαλέτες και ντουζιέρες του ενός ατόμου και στα δύο επίπεδα. Το πλήρωμα του σκάφους αποτελείται από δέκα άτομα ενώ το σκάφος έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει μέχρι δώδεκα άτομα.
Το σκάφος διαθέτει δύο κύριες μηχανές ντήζελ MTU 8V396 TE94 με απόδοση 1120kW στις 2000 σ.α.λ. οι οποίες κινούν δύο πεντάφυλλες προπέλες σταθερού βήματος μέσω κιβωτίων μετάδοσης κίνησης (Reduction Gearbox) ZF BW 255. Η μέγιστη ταχύτητα του σκάφους είναι οι 25 κόμβοι και η μέγιστη ακτίνα τα 900 ν.μ. Η μέγιστη διάρκεια παραμονής σε αποστολή χωρίς ανεφοδιασμό είναι οι τρεις ημέρες. Το σύστημα πρόωσης περιλαμβάνει επίσης ικανότητα πλεύσης χαμηλής ταχύτητας που επιτρέπει στο σκάφος να ελίσσεται με ασφάλεια σε περιορισμένα ύδατα καθώς και να ρυμουλκεί μικρά σκάφη μέχρι 200 τόνους εκτόπισμα. Τέλος διαθέτει δύο ηλεκτροπαραγωγά ζέυγη MAN DO824 LF01 με εναλλάκτη VCM224F13 Stamford Newage των 60kW έκαστο. Η δεξαμενή καυσίμων έχει χωρητικότητα 10,6 κ.μ., η δεξαμενή πόσιμου νερού έχει χωρητικότητα 1600 λίτρα και οι δεξαμενές gray water και sewage 200 και 1500 λίτρα αντίστοιχα. Το σκάφος διαθέτει επίσης δυνατότητα παραγωγής πόσιμου νερού μέσω συστήματος αντίστροφης όσμωσης. Τα ηλεκτρονικά του Marine Patroller αποτελούνται από ένα ραντάρ επιαφανείας AN/SPS-73 που λειτουργεί στις μπάντες -S/-X, καθώς και πλήρες πακέτο ηλεκτρονικών βοηθημάτων όπως: GPS, ασυρμάτους UHF/VHF/HF, βυθόμετρο, σύστημα ηλεκτρονικών χαρτών (ECDIS) με πάνω από 10000 χάρτες ενσωματωμένους που καλύπτουν τις περισσότερες περιοχές του κόσμου, INMARSAT και autopilot. Ο κύριος οπλισμός του σκάφους αποτελείται από δύο βαρέα πυροβόλα των 0,50 ιντσών, τα οποία τοποθετούνται σε έστορες στην πλώρη αριστερά και δεξία καλύπτοντας τόξο 240 μοιρών. Τέλος στην πρύμνη υπάρχει ράμπα που φιλοξενεί ταχύπλοο σκάφος πνευστού τύπου (RΗIB) μέχρι πέντε μέτρα, για αποστολές νηοψίας και καταδίωξης από άγημα. Το σύστημα φορτο-εκφόρτωσης λειτουργεί από ένα άτομο και έχει τη δυνατότητα να συλλέξει το φουσκωτό με το άγημα ακόμη και με έντονο κυματισμό.