Σύμφωνα με δημοσίευμα της αμυντικής ιστοσελίδας «DefenceNews» η Γαλλία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) συμφώνησαν στη ναυπήγηση δύο (2) κορβετών GoWind-2500, εκτοπίσματος 2.700 τόνων, έναντι του ποσού των € 750 εκατομμυρίων. Η ανακοίνωση ήρθε σχεδόν 17 μήνες μετά την έναρξη των σχετικών διαπραγματεύσεων και σχεδόν τρείς (3) μήνες μετά την υπογραφή του σχετικού συμβολαίου, το οποίο προβλέπει και δικαίωμα προαίρεσης (option) για τη ναυπήγηση άλλων δύο GoWind-2500.

Οι σχετικές διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν το Νοέμβριο του 2017 στη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του Γάλλου Προέδρου, Emmanuel Macron, στα ΗΑΕ, κατόπιν προγενέστερης απόφασης των HAE να προμηθευτούν τις γαλλικές κορβέτες. Σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση η ναυπήγηση θα γίνει από τη Naval Group, σε συνεργασία με τα ναυπηγεία Abu Dhabi Ship Building Company (ADSB) των ΗΑΕ. Είναι η πρώτη φορά που η Naval Group καταφέρνει εμπορική επιτυχία στα ΗΑΕ.

Ο συνδυασμός εξοπλισμού που έχουν επιλέξει τα ΗΑΕ είναι: Οκτώ (8) βλήματα κατά πλοίων MM-40 Block.3 Exocet, 32 βλήματα ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) επί οκταπλού κάθετου εκτοξευτή Mk.41, δύο (2) τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών, ένα κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών και δύο πολυβόλα των 20 χιλιοστών. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός των πλοίων θα αποτελείται από σύστημα διαχείρισης μάχης TACTICOS, σονάρ VDS Captas-2 και  ραντάρ SMART-S Mk.2.

Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει ζήτημα με τους κινητήρες των πλοίων, που θα είναι της γερμανικής MTU και αυτό γιατί η Γερμανία δεν παρέχει άδεια εξαγωγής οπλισμού στη Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ, λόγω της εμπλοκής τους στον πόλεμο της Υεμένης. Πρόκειται για την τέταρτη μεγάλη εμπορική επιτυχία των GoWind, μετά την Αίγυπτο (4 πλοία), τη Μαλαισία (6 πλοία) και την Αργεντινή (4 πλοία).

Είναι γνωστό ότι το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) έχει ανάγκη από νέα πλοία, καθώς οι ηλικίες ορισμένων πλοίων του Στόλου μας αγγίζουν τα 40 χρόνια υπηρεσίας. Καλό θα ήταν να είχαμε προνοήσει, να σχεδιάσει και να αναπτύξει μια ελληνική οικογένεια πλοίων, διαφόρων εκτοπισμάτων και δυνατοτήτων μεταφοράς οπλισμού, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του ΠΝ. Αλλά σήμερα δεν υπάρχει, δυστυχώς, ο χρόνος, ούτε τα αναγκαία χρήματα, για κάτι τέτοιο.

Στο πλαίσιο του δημοσίου διαλόγου, έχει τεθεί το ερώτημα τι θα ήταν καλύτερο για το ΠΝ: Να ναυπηγήσει πλοία επιπέδου κορβέτας, φρεγάτες πολλαπλού ρόλου ή φρεγάτες με χαρακτηριστικά αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής; Ένα από τα επιχειρήματα υπέρ της ναυπήγησης κορβετών, με παράλληλη ριζική, και όχι επιφανειακή, αναβάθμιση των MEKO-200, είναι ότι το κόστος των κορβετών είναι σαφώς μικρότερο από αυτό της φρεγάτας, ιδιαίτερα της φρεγάτας με ικανότητα αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.

Στον αντίποδα υπάρχει το επιχείρημα, ότι ναι μεν οι κορβέτες είναι φθηνότερες, αλλά δεν έχουν τις δυνατότητες της φρεγάτας. Και τα δύο είναι σωστά επιχειρήματα. Το ζήτημα είναι ότι για την Ελλάδα η οικονομική παράμετρος είναι καταλυτικό κριτήριο. Για παράδειγμα, αν το κόστος ναυπήγησης δύο (2) φρεγατών Belh@rra είναι περί το € 1,5+ δισεκατομμύρια, με το ίδιο ποσό μπορούν να ναυπηγηθούν τέσσερις (4) GoWind-2500.

Πιστεύουμε ότι οι κορβέτες είναι μια ρεαλιστική και προσιτή επιλογή για το ΠΝ, τόσο σε επίπεδο οικονομικών δεδομένων, όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο, αφού στην κλειστή θάλασσα του Αιγαίου, πλοία κατηγορίας ταχέων σκαφών κατευθυνόμενων βλημάτων και κορβετών, είναι ιδανικά, λόγω του μικρού τους μεγέθους (ευκολία απόκρυψης σε κολπίσκους) και της μεγάλης ισχύος πυρός που διαθέτουν, σε σχέση πάντα με το μέγεθος τους.

Comments

  1. Αν δει κάποιος τι χωρά στις Saar των 1.900 τόνων, καταλαβαίνει ότι όλα είναι θέμα παραγγελίας.
    Για εμάς το πλοίο για αντικατάσταση των S δεν είναι η 2.500 αλλά η 3.100, για πολλούς λόγους (πολύ μικρή η διαφορά κόστους του σκαριού με το βασικό εξοπλισμό).
    Επιπλέον, ο ESSM έχει ολοκληρωθεί στο ΣΔΜ Setis. Αυτό σημαίνει ότι με 1 Χ 8 vls στο υπόστεγο του ε/π, μπορούμε να φορτώσουμε 32 ESSM και με ένα δεύτερο εκεί 8 Aster 30 για στοιχειώδη αεράμυνα (ή SM2). Επιπλέον χωρούν μπροστά από τη γέφυρα 2 Χ 8 vls για Aster 15. Με ένα 76άρι πυροβόλο (μεταφορά από τις S), 1 Ram, 1 Phalanx (μεταφορά από S), ένα Sea Fire που χωρά ή π.χ. ένα NS100, 2Χ3 Τ/Σ και ένα Kingklip 2, έχουμε το βασικό πακέτο, για ένα πλοίο πολύ σύγχρονο και πολύ ικανό, με έμφαση στον α/υ πόλεμο, όχι όμως αδύνατο κάπου αλλού.
    (σ.σ. Τα πλοία γενικών καθηκόντων, δεν τα πιστεύω. Διότι είναι γενικώς καλά αλλά ειδικώς για τον πάτο. Όλα πρέπει να έχουν βασικό ικανό εξοπλισμό και σε άλλα να δίνεται έμφαση στην α/α άμυνα και σε άλλα στον α/υ πόλεμο).

  2. Παιδιά εγω πιστευω ειναι πολυ αξιολογα πλοια αλλα ο κινδυνος σε λίγα Χρόνια θα ειναι οι βαλλιστική πύραυλοι των τουρκων…Bora κλπ κατι που μόνο φρεγάτες με αντιεροπορικους αντιβαλλιστικους πυραυλους μπορουν να τιυς αντιμετωπίσουν..επισης η καλυψη του κενου Κρήτης Κύπρου θελει ραντάρ ανωτερα..

  3. Έχεις δίκιο. Γι’ αυτό Papajohn κάθε μεγάλο πλοίο επιφανείας που θα έχουμε στο μέλλον (φρεγάτα ή κορβέτα)πρέπει να έχει και ένα 8αράκι Aster 30 ή SM2, πέραν της άμυνας σημείου. Στην παραπάνω διαμόρφωση, έχω βάλει ένα 8αράκι στο υπόστεγο του ε/π. Και αυτά, πέραν των φρεγατών άμυνας περιοχής.
    Η Ελλάδα, δεν μπορεί να σχεδιάζει την άμυνά της, μη λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ένταση, την ποιότητα και τις δυνατότητες της απειλής.

  4. κυριοι,πρεπει να καταλαβουμε οτι τα δεδομενα της ελληνοτουρκικης αντιπαραθεσης εχουν μεταβληθει ειδικοτερα μετα την ανευρεση των κοιτασματων στην αν.μεσογειο.
    πιστευω οτι το π.ν. ναυτικο πρεπει να συγκροτησει διοικηση μοιρας αν.μεσογειου οπου οι φρεγατες α/α ειναι το απαραιτητο εργαλειο μας,για την υπερασπιση των κυριαρχικων μας δικαιωματων ,αλλα και την ενωση ελλαδος και κυπρου.
    στο αιγαιο σιγουρα σκαφη σαν τα gowind η σαν τα saar6,μαζι με τα super vita καλυπτουν τις αναγκες μας.εδω δεν κριβω την πικρα μου γιατι δεν μπορεσαμε τοσα χρονια να υλοποιησουμε το σχεδιο als,οταν χωρες χωρις ναυτικη παραδοση οπως η βουλγαρια σχεδιαζουν δικα τους πολεμικα!η πολιτικη ηγεσια του τοπου πρεπει να καταλαβει οτι λεφτα μπορει να βρει,ΧΡΟΝΟ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ ΘΑ ΒΡΕΙ,γιατι οι τουρκοι θα γεμισουν το αιγαιο δικες τους ναυπηγησεις καθε κατηγοριας ενω εμεις ακομα ασχολουμαστε με την 13η συνταξη.ο θεος να μας βοηθησει!

    1. Για την ανατολική Μεσόγειο, δεν αρκούν μόνο οι φ/γ άμυνας περιοχής. Πέραν βέβαια των απαραίτητων υποβρυχίων, οι φ/γ α/α, θα πρέπει να συνοδεύονται από ικανότατα πλοία α/υ πολέμου.

    1. Τα AB, έχουν τεράστιες απαιτήσεις συντήρησης και προσωπικού. Σε άλλες εποχές ναι.
      Ακόμα και στο Αιγαίο, πλοίο πλέον χωρίς στοιχειώδη α/α άμυνα, δεν μπορεί να σταθεί.
      Οι Ρουσσέν πολύ καλές αλλά για συγκεκριμένες αποστολές και εάν ο κυματισμός δεν είναι πάνω απο 6 bf.
      Επιπρόσθετα, το Αιγαίο κλείνει συνδυαστικά και με επάκτιες συστοιχίες.

        1. Τα έχουμε, εννοείς μάλλον ότι γενικώς τα ξέρουμε. Δηλαδή τα συστήματά του και τα όπλα του δεν μας είναι τελείως άγνωστα. Σωστό αυτό. Και ίσως να προκύψει και διάθεσή τους από τις ΗΠΑ, γιατί προς το παρόν ούτε αποσύρονται, ούτε ξέρουμε να μας έχει γίνει κρούση να τα πάρουμε, ούτε καν αν έχουμε κάνει εμείς κάποια πρόταση, ούτε και με ποιό ποσό τα διαθέτουν κ.λπ.
          Βέβαια το ότι απορρίψαμε τόσο εύκολα τις Adelaide, ίσως κάτι λέει, εκτός και λέει ότι δεν προβλέπεται τίποτα απολύτως.
          Οκ, αλλά πολλοί βγαίνουν στην Μεσόγειο και χωρίς αυτά. Βέβαια από το τίποτα που έχουμε τώρα για α/α……

      1. Αν στη θεση των 9 S και 4 ΜΕΚΟ ειχαμε 3 ΑΒ και 6 GOWIND/ALS τι παραπανω θελαμε δλδ;
        Σαν συνολικο μεταφερομενο πολεμικο φορτιο καμια σχεση και σαν απαιτηση προσωπικου παλι καμια σχεση. Τωρα για εξοδα λειτουργιας/συντηρησης καποιος που ξερει ας μας διαφωτισει….

  5. Γιατί γράφετε ότι χρήματα δεν υπάρχουν …
    Αν υπήρχε πολιτική βούληση και γινόταν αυτά που πέρυσι προανήγγειλε ο κ. Καμμένος για το 19′ (να που μπήκε για τα καλά και τίποτα) δηλ. ένας έρανος και ένας ειδικός φόρος για την εθνική άμυνά, δεν θα είχαμε αυτή τη δικαιολογία που την ακούμε και την ξανακούμε σήμερα συνέχεια. Εδώ άλλα κράτη με οικονομικά προβλήματα (Αίγυπτος, Τουρκία κτλ.) δε σταματάνε να εξοπλίζοντε, να παράγουν και να εξάγουν δικά τους. Οι τούρκοι εδώ και χρόνια έχουν ειδικό φόρο και κονδύλια για την άμυνα και τώρα πετάνε. Εμείς δηλ. δε μπορούμε να βάλουμε 10-20 λεπτά παραπάνω σε τσιγάρα, ποτό, τσόγο, τουρισμό, φραπεδάκια κτλ; Πιστεύω αυτός είναι και ένας φόρος, που όλλοι μας θα τον κατανοούσαμε και θα τον δεχόμασταν. Ηρθανε κρίσιμες μέρες για την περιοχή και εμείς κοιτάμε τα προεκλογικά ; Πρέπει όλλοι να βοηθήσουν, όσο μπορεί ο καθένας, τα μεγάλα και μικρά κεφάλαια και κεφάλια.

    1. Η χωρα έχει δεσμευθεί σε συγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους μέχρι το 2060

      Λεφτά για άμυνα ΔΕΝ υπάρχουν εκτος εάν κοπούν συντάξεις ,δημόσιοι υπάλληλοι πληρωμές χρέους

      Είδες καμια δήλωση από ΝΔ πως θα αυξηθούν οι αμυντικές δαπάνες?

      Μην ονειροβατούμε!

      Από τα περίπου 4 dis euros προϋπολογισμού του υπουργείου άμυνας μονο 500 mil πάνε σε εξοπλιστικές δαπάνες / Τα υπόλοιπα mainly se μισθούς και συντάξεις:

      https://www.ptisidiastima.com/greece-needs-military-investments/

      Ποιος θα κάνει δραστικές περικοπές σε θέσεις θεσούλες και στρατόπεδα?

      Όσο αφορά τη Τουρκια:
      Για αμυντικές δαπάνες ξοδεύουν πολύ λιγότερα ως ποσοστό του ΑΕΠ

      Δες τα EXCEL στο ακόλουθο

      https://www.nato.int/cps/em/natohq/news_156770.htm

      Για το προηγούμενο έτος ξόδεψαν τo 1.68% ου ΑΕΠ ενώ εμείς το 2.27% !!

      Με αυτά τα δεδομένα θεωρώ τελείως εκτος οικονομικής πραγματικότητας τη συζήτηση για νέες φρεγάτες ιδιαιτερα τις AAW (Belhara) με τιμές σχεδόν στο 1 bill η μια

      Ακόμα χειρότερα φοβάμαι μήπως ξεκινήσει κυρίως για πολιτκούς λόγους πρόγραμμα απόκτησης νέων μονάδων για 1+1 option in best case

      Θα ρουφήξει ότι κονδύλι υπάρχει διαθέσιμο και όλα τα αλλα θα γίνουν… μπούρμπερη

      1. Γενικά δεν έχεις άδικο. Αλλά αν δεις τις προεκλογικές υποσχέσεις, θα ανακαλύψεις δις που ξεφυτρώνουν απο εδώ και από εκεί μαγικά. Όπως μαγικά ξεφύτρωσε και μια 13η σύνταξη (επίδομα) κ.λπ.
        Βέβαια, οι εκτιμήσεις είναι ότι θα ανέβει το ΑΕΠ της χώρας, οπότε τίποτα δεν αποκλείεται.
        Το θέμα άλλωστε δεν είναι αν έχεις να δώσεις 1 δις (λέμε τώρα, γιατί λιγότερα είναι) για Bel, αλλά πόσα δις θα χάσεις μόνο απο την ΑΟΖ, αν αυτή λόγω αδυναμίας ρυθμιστεί όπως θέλουν οι γείτονες.

    1. Πριν υπολογίσουμε τους scalp naval πρέπει να υπάρχει και πολεμικό ναυτικό… γιατί όπως πάει και αυτό ειναι ερωτικό τι θα δουλεύει σε λίγα χρόνια. Από μερικούς scalp naval δεν θα κριθεί τίποτα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *