Βρισκόμαστε στη Ντόχα, στη πρωτεύουσα του Κατάρ παρακολουθώντας τη διεθνή έκθεση αμυντικών συστημάτων DIMDEX 2022. Η ζέστη της Μέσης Ανατολής αγγίζει τους 32 βαθμούς και σε συνδυασμό με την υψηλή υγρασία και την σκόνη της ερήμου κάνουν την ατμόσφαιρα αποπνικτική. Παρά τις αντιξοότητες αποφασίζουμε να μεταβούμε στο διεθνές λιμάνι του Χαμάντ αρκετά χιλιόμετρα έξω από τη Ντόχα.
Στο λιμάνι του Χαμάντ ελλιμενίζονται αρκετά πλοία πολλών ναυτικών που συμμετέχουν στην έκθεση DIMDEX 2022. Αδιαμφισβήτητα το πλέον ενδιαφέρον κομμάτι της έκθεσης περιλαμβάνει τα ελλιμενισμένα πλοία. Η έκθεση ήταν χωρισμένη στο ναυτικό σκέλος στο λιμάνι του Χαμάντ καθώς και στο εκθεσιακό κέντρο λίγο έξω από τη Ντόχα.
Αφού ολοκληρώσουμε τους σχετικούς ελέγχους από τη κεντρική πύλη και τις αρμόδιες αρχές του Κατάρ κατευθυνόμαστε στη προβλήτα που βρίσκονται ελλιμενισμένα τα πλοία στα πλαίσια της έκθεσης DIMDEX 2022. Τα βλέμματα κεντρίζει η ιταλική FREMM κλάσης Carlo Bergamini και το ινδικό αντιτορπιλικό INS KOLKATA.
Δυστυχώς με εξαίρεση το ινδικό πλοίο δεν κατέστη δυνατό να επισκεφθούμε τα υπόλοιπα πλοία εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας. Η ξενάγηση μας έγινε εξωτερικά από τους αξιωματικούς των ξένων ναυτικών που μας υποδέχθηκαν.
Η παρουσία μας στο λιμάνι του Χαμάντ μας προσέφερε μια σπάνια ευκαιρία να δούμε και να φωτογραφίσουμε εκ του σύνεγγυς πλοία με μεγάλο ενδιαφέρον. Το πλούσιο υλικό μας θα το μοιραστούμε μαζί σας και επί τη ευκαιρία θα πραγματοποιήσουμε και μια ξεχωριστή παρουσίαση για το κάθε πλοίο. Πρώτος σταθμός της επίσκεψης μας η φρεγάτα του Ναυτικού της Αλγερίας τύπου MEKO A-200AN της κλάσης Erradii με την ονομασία El-Moudamir (911).
Το Ναυτικό της Αλγερίας προμηθεύτηκε συνολικά δύο τέτοια πλοία από τα γερμανικά ναυπηγεία της ThyssenKrupp Marine Systems.
Ο κυβερνήτης της φρεγάτας El-Moudamir (911) μας παρουσίασε τις δυνατότητες της φρεγάτας A-200AN της κλάσης Erradii. Μέγιστη έμφαση δόθηκε εξ αρχής στον μεγάλο φόρτο βλημάτων που όπως μας είπε αποτελεί τον πλέον βαρύ οπλισμό για φρεγάτα τέτοιου εκτοπίσματος. Και πραγματικά λίγα ναυτικά διεθνώς αξιοποιούν τέτοιο φόρτο πυραύλων σε φρεγάτες ή άλλα πλοία μεγαλύτερου εκτοπίσματος.
Το πλοίο διακρίνεται για τον βαρύ οπλισμό των κατευθυνόμενων βλημάτων κατά στόχων επιφανείας. Συνολικά κάθε πλοίο φέρει 16 αντιπλοϊκά βλήματα RBS-15 Mk3.
Οι RBS-15 (RoBotSystem-15) είναι βλήματα κατά πλοίων, μεγάλου βεληνεκούς, τεχνολογίας Fire-and-Forget, με ικανότητα προσβολής και στόχων στο έδαφος, στις εκδόσεις Mk.3 και Mk.4, και δυνατότητα εκτόξευσης από τη θάλασσα, τον αέρα και την ξηρά. Τον RBS-15 σχεδίασε, ανέπτυξε, εξελίσσει και παράγει η Saab, ως αντικαταστάτη των RB-08, οι οποίοι εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1966.
Στα μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1990 ξεκίνησε η ανάπτυξη της έκδοσης RBS-15 Mk.3, από την Saab σε συνεργασία με τη γερμανική Diehl. Η έκδοση RBS-15 Mk.3, η οποία δοκιμάστηκε για πρώτη φορά το 2008, έχει υπερδιπλάσιο μέγιστο βεληνεκές, σε σχέση με τις εκδόσεις Mk.1 και Mk.2 (από τα 70 και 10ο στα 200 χιλιόμετρα), λόγω της αύξησης της ποσότητας καυσίμου και της υιοθέτησης νέου, αποτελεσματικότερου καυσίμου. Επίσης, η νέα έκδοση επιτυγχάνει και μεγαλύτερη ακρίβεια, λόγω της ενσωμάτωσης συστήματος GPS (Global Positioning System) και της δυνατότητας επιλογής στόχου πρώτης προτεραιότητας, ενώ έχει τη δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους. Εξίσου σημαντική παράμετρος είναι και η υιοθέτηση μιας νέας πολεμικής κεφαλής μεγαλύτερης διατρητικής ικανότητας.
O RBS-15 Mk.3 ενσωματώνει αναπτυσσόμενα πτερύγια σταυροειδούς σχήματος, έχει μήκος 4,35 μέτρα, διάμετρο 0,5 μέτρα και άνοιγμα πτερυγίων 1,4 μέτρα. Ζυγίζει 810 κιλά, κατά την εκτόξευση, και 650 κιλά περίπου κατά την πρόσκρουση στο στόχο. Η ταχύτητα πλεύσης είναι 0,9 Mach, ενώ επιταχύνει κατά την τερματική φάση για να αντιμετωπίσει τα εχθρικά αντιπυραυλικά πυρά. Ενσωματώνει αδρανειακό σύστημα καθοδήγησης (INS : Inertial Navigation System), σύστημα GPS, αλτίμετρο λέιζερ και ερευνητή ραντάρ (ζώνης συχνοτήτων Ku).
Σύμφωνα με τη Saab ο RBS-15 Mk.3 είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός στα αναλώσιμα και ηλεκτρονικά αντίμετρα και έχει δυνατότητα προγραμματισμού προσβολής του ίδιου στόχου με δύο η περισσότερα βλήματα ταυτόχρονα και από διαφορετικές κατευθύνσεις (επιθέσεις κορεσμού). Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας, θραυσμάτων (HE-F : High Explosive-Fragmentation).
Επίσης κάθε φρεγάτα A-200AN φέρει 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους μέσης εμβέλειας Umkhonto με μέγιστο βεληνεκές τα 20 χιλιόμετρα προέλευσης Νοτίου Αφρικής από την εταιρεία Denel. Επίσης υπάρχουν δύο διπλοί τορπιλοσωλήνες για τορπίλες MU90.
Πυροβόλο των πλοίων είναι το OTO Melara των 127 (127/64 LW – Light Weight) χιλιοστών από την ιταλική Leonardo. Όπως μας εξηγεί ο αξιωματικός οπλισμού της φρεγάτας υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης πυρομαχικών VULCANO.
Τα πλοία δεν διαθέτουν κάποιο αντιπυραυλικό σύστημα όπως το RAM μολονότι θα μπορούσε να τοποθετηθεί άνωθεν του υπόστεγου του ελικοπτέρου. Στα πλοία έχουν τοποθετηθεί δύο τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού της MSI τύπου Seahawk των 30 χιλιοστών ένα στη πλώρη και ένα πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου στο πίσω τμήμα της φρεγάτας.
Κύριος αισθητήρας των πλοίων είναι το σουηδικό ραντάρ Sea Giraffe AMB από τη Saab. Από την ίδια εταιρεία έχουν εγκατασταθεί τα ραντάρ ελέγχου πυρός (CEROS 200) καθώς και το ηλεκτροπτικό σύστημα (EOS 500). O εξοπλισμός ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων περιλαμβάνει το σόναρ τρόπιδας ως το κύριο μέσο ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων.
Ο λοιπός εξοπλισμός των πλοίων συμπληρώνεται από ραντάρ ναυτιλίας, συστήματα ESM/ ECM καθώς και συστήματα αντιμέτρων για την αντιμετώπιση επιθέσεων από κατευθυνόμενα βλήματα (MASS) και τορπίλες (WASS). Το τακτικό σύστημα του πλοίου είναι από τη γερμανική ATLAS ELEKTRONIK.
Ο κυβερνήτης του πλοίου μας επισημαίνει πως τα πλοία της κλάσης Erradii διακρίνονται για τη χαμηλή τους ηλεκτρομαγνητική υπογραφή λόγω της στέλθ σχεδίασης τους. Οι MEKO A200 διαθέτουν πολύ χαμηλό ίχνος ραντάρ λόγω της σχεδίασης «X» που ενσωματώνουν, των προσεκτικά σχεδιασμένων γραμμών και του πολύ μικρού ποσοστού έκθεσης οπλισμού και συστημάτων στην υπερκατασκευή του πλοίου. Επιπλέον τα πλοία παρουσιάζουν και χαμηλό υπέρυθρο ίχνος, λόγω της ανυπαρξίας του κλασσικού φουγάρου και της διοχέτευσης των θερμών αερίων είτε οριζόντια, στο ύψος της ίσαλου γραμμής, είτε κάτω απ’ αυτήν (τα πλοία ενσωματώνουν και σύστημα ψύξης αερίων).
Το εκτόπισμα των πλοίων είναι 3800 τόνοι, ενώ οι διαστάσεις τους είναι (μήκος x πλάτος x βύθισμα) 121 μέτρα x 16,34 μέτρα x 5,95 μέτρα. Η κίνηση των φρεγατών επιτυγχάνεται με το συνδυασμό CODAG WARP (COmbined Diesel And Gas Water jet And Refined Propeller), μια βελτιωμένη έκδοση του συνδυασμού CODAG. Τα πλοία ενσωματώνουν δύο πετρελαιοκινητήρες MTU 16V 1163 TB93 μέγιστης ισχύος 7.940 ίππων έκαστος και έναν αεροστρόβιλο LM2500 των 27.000 ίππων. Επίσης ενσωματώνουν έναν υδροπροωθητή (Water Jet), η χρήση του οποίου μειώνει το ακουστικό ίχνος του πλοίου.
Η μέγιστη ταχύτητα των πλοίων είναι 29 κόμβοι ενώ με ταχύτητα πλεύσης τους 16 κόμβους η μέγιστη εμβέλεια των MEKO A200 είναι 8.000 ναυτικά μίλια. Τα πλοία απαιτούν 120 άτομα πλήρωμα (συμπεριλαμβανομένου και του πληρώματος του ελικοπτέρου), ενώ η μέγιστη αυτονομία του πλοίου είναι 28 ημέρες. Στο ελικοδρόμιο της φρεγάτας βρίσκονταν και ελικόπτερο Super Lynx.
Θα ακολουθήσει το αφιέρωμα για την ιταλική FREMM και το Ινδικό INS KOLKATA.