Με αφορμή τις δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Αμύνης (ΑΝΥΕΘΑ), Φώτη Κουβέλη και τη χθεσινή έκτακτη συνέντευξη του Υπουργού Εθνικής Αμύνης (ΥΕΘΑ), Πάνου Καμμένου, και επειδή θέλουμε να δώσουμε στους αναγνώστες μας μια ακριβή εικόνα, στις επόμενες γραμμές θα καταγράψουμε τα μέχρι σήμερα ισχύοντα για το ζήτημα της χρονομίσθωσης των φρεγατών FREMM και της απόκτησης φρεγατών Belharra.

Συλλέξαμε όσο το δυνατό περισσότερες πληροφορίες τόσο από το ΓΕΝ και τη ΓΔΑΕΕ όσο και τη Γαλλική πλευρά και τις παραθέτουμε. Σχετικά με το ζήτημα των FREMM το θέμα δεν έχει τελειώσει, αλλά βρίσκεται σε πολύ καλή φάση διαπραγματεύσεων. Σίγουρα οι δηλώσεις του Φώτη Κουβέλη ήταν αρκετά πρόωρες και ειδικά η αναφορά στην έλευση των πλοίων τον μήνα Αύγουστο, αλλά χθες ο Πάνος Καμμένος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο, εάν και εφόσον βέβαια ολοκληρωθούν με επιτυχία οι διαπραγματεύσεις. Κάτι που όπως βέβαια αναμένεται και να γίνει. Οι δηλώσεις της Γαλλίδας υπουργού άμυνας δεν αναιρούν τις επαφές που ήδη έχουν λάβει χώρα μεταξύ Τσίπρα και Μακρόν ούτε και αποτελούν τροχοπέδη. Για δικούς της λόγους που άπτονται εσωτερικής κατανάλωσης πήρε αποστάσεις από τις δηλώσεις Κουβέλη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «DEFENCEREVIEW», το πρόγραμμα της χρονομίσθωσης των FREMM δεν έχει ακυρωθεί, αλλά υπάρχουν διαπραγματεύσεις με τη γαλλική πλευρά η οποία είναι θετική στο ενδεχόμενο παραχώρησης των FREMM στην Ελλάδα. Ήδη έχουν λάβει χώρα δυο επαφές και αναμένεται και τρίτη συνάντηση.

Επίσης το ζήτημα των FREMM δεν είναι ξεκομμένο από τη θέληση του Πολεμικού Ναυτικού για την προμήθεια φρεγατών Belharra. Αλλά και σ’ αυτή την περίπτωση υπάρχουν ανοιχτά θέματα: Πόσες θέλει το ΠΝ, πόσο θα κοστίσουν, πότε θα ναυπηγηθούν.

Ασφαλώς και το ΠΝ έχει σαφή προτίμηση στις Belhahara και όχι τόσο στις FREMM λόγω εγγενών αδυναμιών των πλοίων. Τα πλοία έχουν σοβαρές αδυναμίες όπως η έλλειψη CIWS και η μικρή αναχορηγια. Από την άλλη πλευρά όμως δίδονται άμεσα και μέσα σ’ ένα αρκετά ευνοϊκό πλαίσιο όρων παράδοσης και αποπληρωμής.

Σε κάθε περίπτωση το ΠΝ εξετάζει διάφορα σενάρια ενίσχυσης του. Για παράδειγμα, ναυπήγηση νέων φρεγατών Belharra και μετά το πέρας της χρονομίσθωσης αγορά των δύο FREMM που αρχικώς είχαν μισθωθεί ή ναυπήγηση των Belharra και επιστροφή των FREMM.

Σε κάθε περίπτωση το ζήτημα των FREMM δεν έχει ακυρωθεί και παραμένει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Αυτά προς αποκατάσταση της αλήθειας και των πραγματικών γεγονότων.