Το ελαφρύ άρμα μάχης Centauro II είναι εξέλιξη του Centauro και σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την ιταλική κοινοπραξία CIO (Società Consortile Iveco Fiat-OTO Melara). Είναι τροχοφόρο και βασίζεται στο όχημα Freccia (8 x 8). Κύριες αποστολές του Centauro II είναι η αντιαρματική άμυνα, η παροχή πυρών υποστήριξης στο πεζικό, η αναγνώριση και η καταστροφής προγεφυρωμάτων, στο πλαίσιο επιχειρήσεων άμυνας νήσου. Να σημειωθεί ότι το όχημα έχει αναφερθεί με τα ονόματα «B1 Centauro II» ή «B2 Centauro». Ωστόσο, η κατασκευάστρια κοινοπραξία το ονομάζει «Centauro II MGS 120/105» (MGS : Mobile Gun System), ενώ ο Ιταλικός Στρατός το έχει εντάξει σε υπηρεσία ως «Centauro II». Η ανάπτυξη του ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2011, με την υπογραφή σχετικής σύμβασης μεταξύ της CIO και του Ιταλικού Στρατού. Το πρόγραμμα είχε στόχο την ανάπτυξη ενός τροχοφόρου οχήματος, που θα αντικαταστήσει το Centauro, αλλά θα είναι νέας σχεδίασης, με αυξημένο επίπεδο προστασίας και θα ενσωματώνει πυροβόλο των 120 χιλιοστών. Η σχεδίαση του ολοκληρώθηκε το 2015. Το πρωτότυπο όχημα δοκιμάστηκε εντατικά σε συνθήκες πεδίου μάχης, με πάνω από 20 δοκιμές κατά ναρκών ή αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών και βολές πολυβόλων/πυροβόλων διαφόρων διαμετρημάτων.
Μέχρι στιγμή το Centauro II έχει επιλεγεί από την Ιταλία και τη Βραζιλία. Η Ιταλία έχει προχωρήσει στην προμήθεια 112 οχημάτων (με δικαίωμα προαίρεσης για άλλα 10 οχήματα), έναντι συνολικής απαίτησης για 150 οχήματα. Η πρώτη παραγγελία ήρθε το 2018 για 10 οχήματα. Το Δεκέμβριο του 2020 υπογράφηκε σύμβαση προμήθειας 86 οχημάτων, με δικαίωμα προαίρεσης για 10 επιπλέον οχήματα, ενώ τον Ιούνιο του 2022 παραγγέλθηκαν άλλα 16 οχήματα. Το Νοέμβριο του 2022 η Βραζιλία προχώρησε στην προμήθεια 98 Centauro II με συνολικό κόστος $ 1 δισεκατομμύριο, ενώ έχει εκφράσει την πρόθεση να προχωρήσει στην προμήθεια επιπλέον 123 οχημάτων, με δυνητικό κόστος $ 1,1 δισεκατομμύρια. Τα πρώτα οχήματα παραδόθηκαν στη Βραζιλία το περασμένο καλοκαίρι. Ως προς το κόστος των οχημάτων, το βραζιλιάνικο πρόγραμμα μας δίνει μια μέση τιμή περί τα $ 10 εκατομμύρια για κάθε Centauro IΙ. Η Ιταλία έχει προϋπολογίσει το ποσό του € 1,5 δισεκατομμυρίου για την αγορά των 150 οχημάτων που θέλει και την υποστήριξη τους για 10 χρόνια (περιλαμβάνονται τα ανταλλακτικά και οι αναγκαίες υπηρεσίες και εργασίες υποστήριξης). Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του Centauro II κόστισε $ 592 εκατομμύρια.
Σύμφωνα με την κοινοπραξία CIO, το Centauro ΙΙ σχεδιάστηκε με έμφαση στο δικτυοκεντρικό πόλεμο (NCW : Network-Centric Warfare), για μάχη και για επιχειρήσεις εκτός πολέμου (OOTW : Operations Other Than War), όπως είναι οι ειρηνευτικές επιχειρήσεις, η υποστήριξη ανθρωπιστικών αποστολών και οι επιχειρήσεις εσωτερικής ασφαλείας. Επίσης, έχει σχεδιαστεί για να μπορεί να συμμετέχει σε επιχειρήσεις εντός κατοικημένων περιοχών, όπου τα τροχοφόρα οχήματα είναι πιο λειτουργικά, σε σχέση με τα ερπυστριοφόρα, ιδιαίτερα από πλευράς ευκινησίας. Το βάρος μάχης του Centauro II είναι 30 τόνοι με πλήρη φόρτο. Με πυροβόλο των 120 χιλιοστών το μήκος του οχήματος είναι 8,26 μέτρα, ενώ το ύψος του είναι 2,10 μέτρα ή 3,65 μέτρα, αν προστεθεί και το ύψος του πύργου μάχης. Το πλάτος του οχήματος είναι 3,12 μέτρα και αυξάνει στα 3,38 μέτρα, αν συνυπολογιστούν και οι καθρέπτες. Το μήκος του μεταξονίου, δηλαδή το μήκος της απόστασης μεταξύ των κέντρων των εμπρός και των πίσω τροχών, είναι 2,65 μέτρα, ενώ η απόσταση του δαπέδου του οχήματος από το έδαφος είναι 40 εκατοστά. Οι γωνίες προσέγγισης και φυγής, δηλαδή η μέγιστη γωνία κατά την οποία το όχημα μπορεί να περάσει οριζόντιο εμπόδιο (με εμπρός ή πίσω κίνηση), είναι 40ο.
Tο σκάφος του οχήματος είναι χωρισμένο σε τρία (3) τμήματα: (1) Το εμπρός τμήμα, στο οποίο βρίσκεται ο κινητήρας, μια (1) από τις δεξαμενές καυσίμου και το κιβώτιο ταχυτήτων (2) Το μεσαίο τμήμα φιλοξενεί το πλήρωμα και τον πύργο μάχης και (3) Το πίσω τμήμα, στο οποίο βρίσκονται τα πυρομαχικά και η κύρια δεξαμενή καυσίμου. Για μεγαλύτερη ασφάλεια, και τα τρία (3) τμήματα του σκάφους χωρίζονται μεταξύ τους με διαφράγματα, τα οποία έχουν πόρτες εισόδου/εξόδου. Στο εμπρός τμήμα του οχήματος (εξωτερικά) υπάρχει σημείο πρόσδεσης καλωδίου έλξης (του Centauro II από άλλο όχημα ή άλλου οχήματος από το Centauro II), τα φώτα πορείας, η θυρίδα εισόδου/εξόδου του οδηγού, η οποία ενσωματώνει περισκόπιο, μια (1) κάμερα με υπέρυθρο κάλυμμα, οι καθρέφτες και ένα (1) εργαλείο κοπής καλωδίων. Το πλήρωμα έχει τρείς (3) εισόδους/εξόδους, δύο (2) στον πύργο (για τον αρχηγό και τον πυροβολητή) και μια (1) στο αριστερό πλευρό του οχήματος για τον οδηγό. Σε επείγουσες περιπτώσεις το πλήρωμα μπορεί να εγκαταλείψει το όχημα μέσω θωρακισμένης πόρτας από το πίσω μέρος. Το όχημα και τα συστήματα του μπορούν να λειτουργούν ανεπηρέαστα σε θερμοκρασίες από -30°C έως +55°C (το όχημα είναι εξοπλισμένο με κλιματιστικό σύστημα ψύξης/θέρμανσης και με σύστημα διήθησης αέρα).
Το Centauro II ενσωματώνει τον πετρελαιοκινητήρα 8V Vector της Iveco-FPT (FIAT PowerTrain), βάρους 975 κιλών και μέγιστης ισχύος 720 ίππων ( ο λόγος ισχύος προς βάρος του οχήματος διαμορφώνεται στους 24 ίππους ανά τόνο). Ο κινητήρας, ο οποίος ανήκει στην κατηγορία Euro-3, τροφοδοτείται από πετρέλαιο κίνησης, βιοκαύσιμα ή κηροζίνη (JP-8 ή F-34 κατά NATO) και ενσωματώνει σύστημα ηλεκτρονικής έγχυσης καυσίμου (EFI : Electronic Fuel Infection) το οποίο είναι κατά 60% πιο ισχυρό συγκριτικά με το μηχανικό ανάλογο σύστημα. Ο κινητήρας συνοδεύεται από το αυτόματο σύστημα μετάδοσης της κίνησης Ecomat 7HP ZF902 της ZF με επτά (7) ταχύτητες για εμπρός κίνηση και μια (1) ταχύτητα για όπισθεν κίνηση. Η εξάτμιση έχει σχεδιαστεί για να μειώνει το υπέρυθρο ίχνος του οχήματος, μέσω της μίξης των καυσαερίων με τον ψυχρό αέρα του περιβάλλοντος. Το όχημα έχει μέγιστη χωρητικότητα καυσίμου 520 λίτρα, κατανεμημένο σε τέσσερις (4) προστατευμένες δεξαμενές (μια κοντά στον κινητήρα, δύο στη μεσαίο τμήμα και μια κάτω από τα πυρομαχικά). Το Centauro II επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα άνω των 105 χιλιομέτρων την ώρα (κίνηση σε ασφαλτόδρομο) και τυπική εμβέλεια άνω των 800 χιλιομέτρων (κίνησα σε ασφαλτόδρομο).
Το όχημα έχει συνολικά οκτώ (8) τροχούς, τέσσερις (4) σε κάθε πλευρά. Η κίνηση μπορεί να μεταδοθεί σε όλους τους τροχούς (8 x 8), ενώ το σύστημα οδήγησης ελέγχει τη διεύθυνση των πρώτων δύο (2) και του τέταρτου ζεύγους τροχών (το τέταρτο ζεύγος τροχών στρέφει προς την αντίθετη κατεύθυνση που στρέφουν τα δύο πρώτα ζεύγη). Αυτή η διαμόρφωση επιτρέπει στο όχημα να πραγματοποιεί στροφή 360ο εντός κύκλου με διάμετρο εννέα (9) μέτρα. Τα ελαστικά είναι κατηγορίας R20 14/00 και συνοδεύονται από Κεντρικό Σύστημα Πίεσης Ελαστικών (CTIS : Central Tire Inflation System) με τέσσερις (4) βαθμίδες ρύθμισης της πίεσης, ενώ μπορούν να κινήσουν το όχημα ακόμα και εντελώς ξεφούσκωτα (σύστημα VFI Run-Flat). Εναλλακτικά, το όχημα μπορεί να ενσωματώσει και ελαστικά κατηγορίας 415/80 R685, η επιλογή των οποίων αυξάνει την απόσταση του δαπέδου του οχήματος από το έδαφος από τα 40 στα 45 εκατοστά. Το Centauro II μπορεί να κινηθεί σε ανηφορική διαδρομή με κλίση 60ο, σε διαδρομή με πλευρική κλίση 30ο, να περάσει κάθετο εμπόδιο ύψους 60 εκατοστών, υδάτινο κώλυμα ύψους 1,5 μέτρου (χωρίς προετοιμασία) και τάφρο μήκους δύο (2) μέτρων.
Η εργοστασιακή θωράκιση του Centauro II προστατεύει το όχημα από πυρομαχικά των 30 χιλιοστών στο εμπρός τόξο, από πυρομαχικά των 25 χιλιοστών στα πλευρά και από πυρομαχικά των 12,7 χιλιοστών στο πίσω τόξο. Προαιρετικά, ο χρήστης μπορεί να προσθέσει επιπλέον θωράκιση, συνολικού βάρους 1,5 τόνου, ώστε όχημα και πύργος να προστατεύονται από πυρομαχικά των 40 χιλιοστών. Κάτω από την εργοστασιακή θωράκιση το όχημα προστατεύετε από επένδυση Kevlar και επένδυση πλέγματος (Spall Liner), συνδυασμός που μειώνει τον αριθμό των θραυσμάτων που παράγονται κατά τη διάτρηση της θωράκισης. Για το μέλλον η CIO μελετά την ενσωμάτωση επιπλέον θωράκισης, τύπου ERA (Explosive Reactive Armor), και ενεργητικού συστήματος αυτοπροστασίας. Σύμφωνα με τη CIO, η θωράκιση ERA θα προστατεύσει απολύτως το όχημα από βολές αντιαρματικών κατηγορίας RPG και θα μειώσει τις συνέπειες πιθανής προσβολής από πυρομαχικά αρμάτων μάχης των 125 χιλιοστών. Το δάπεδο του οχήματος είναι σχήματος «V», με διπλή θωράκιση, για προστασία από νάρκες και αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς. Και σ’ αυτή την περίπτωση, ο χρήστης έχει την επιλογή της αύξησης του επιπέδου προστασίας του δαπέδου για προστασία από ισχυρότερες νάρκες και αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς.
Τα μηχανικά μέρη του δαπέδου είναι τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να μην προκαλούν τραυματισμό στο πλήρωμα σε περίπτωση έκρηξης κάτω από το όχημα (το πλήρωμα έχει στη διάθεση του και καθίσματα ανθεκτικά στις εκρήξεις). Επίσης, οι χώροι αποθήκευσης των πυρομαχικών έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε σε περίπτωση έκρηξης το ωστικό κύμα και τα θραύσματα να κατευθύνονται προς το εξωτερικό του οχήματος. Επιπλέον, το Centauro II ενσωματώνει αυτόματο σύστημα κατάσβεσης πυρκαγιάς και σύστημα προστασίας από χημικές, βιολογικές, ραδιολογικές και πυρηνικές ουσίες. Το όχημα ενσωματώνει το σύστημα παρεμβολών ασύρματων επικοινωνιών Guardian H3, το οποίο παρεμβάλει και εμποδίζει την ενεργοποίηση από απόσταση αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών. Επίσης, ενσωματώνει και αισθητήρες προειδοποίησης δέσμης λέιζερ σε όλο το τόξο των 360ο. Για την άμεση κάλυψη του, το όχημα έχει δύο (2) τετραπλούς εκτοξευτές καπνογόνων των 80 χιλιοστών τύπου Galix-13, με συνολικό απόθεμα πυρομαχικών 16 βομβίδες. Το Centauro II έχει την ικανότητα εντοπισμού του σημείου απ’ όπου σημειώθηκε ο πυροβολισμός, μέσω της χρήσης ακουστικού συστήματος. Έτσι, το πλήρωμα μπορεί να αντιδράσει άμεσα σε περίπτωση απειλής και να την εξουδετερώσει.
Το όχημα μπορεί να δεχθεί το πυροβόλο OTO Melara 120/45 LRF (Low Recoilless Fitting) των 120/45 χιλιοστών ή το πυροβόλο OTO Melara 105/52 LRF των 105/52 χιλιοστών, αμφότερα επί πύργου μάχης HITFACT Mk.2 (Highly Integrated Technology Firing Against Combat Tank) της Leonardo, βάρους 8,78 τόνων, ικανότητα ανόδου/καθόδου σε τόξο από -7ο έως +16ο και περιστροφής σε όλο το τόξο των 360ο. Το κύριο πυροβόλο συνοδεύεται από συζυγές πολυβόλο των 7,62 ή των 12,7 χιλιοστών και από τον τηλεχειριζόμενο σταθμό οπλισμού HITROLE (Highly Integrated Turret Remotely, Operated, Light Electrical), της έκδοσης Light, ο οποίος μπορεί να δεχθεί πολυβόλο των 7,62 ή των 12,7 χιλιοστών ή αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών. Το βάρος του HITROLE είναι 125 κιλά ή 145 κιλά ή 150 κιλά, ανάλογα με τον οπλισμό που ενσωματώνει. Συνολικά, το Centauro II έχει αποθηκευμένα 31 πυρομαχικά των 120 χιλιοστών, εκ των οποίων 12 στον πύργο (σε δύο κυλίνδρους των έξι πυρομαχικών έκαστος) και 19 στο σκάφος (σε δύο κυλίνδρους των 10 και εννέα πυρομαχικών αντίστοιχα). Το συζυγές πολυβόλο έχει απόθεμα πυρομαχικών 1.250 φυσιγγίων των 7,62 χιλιοστών ή 750 φυσιγγίων των 12,7 χιλιοστών. Για τον οπλισμό του HITROLE το απόθεμα πυρομαχικών είναι 1.000 φυσίγγια των 7,62 χιλιοστών ή 400 φυσίγγια των 12,7 χιλιοστών ή 96 βομβίδες των 40 χιλιοστών.
Το κύριο πυροβόλο σταθεροποιείται ανεξάρτητα σε τρείς (3) άξονες, κάτι που σημαίνει ότι το Centauro II μπορεί να εκτελεί βολές εν κινήσει, με μεγάλη πιθανότητα ευστοχίας, ακόμα και αν το όχημα κινείται σε ανώμαλο έδαφος. Το πυροβόλο είναι ανθεκτικό σε πίεση 8.200 bar. Το OTO Melara 120/45 LRF είναι εξέλιξη του OTO Melara 120/44, το οποίο ενσωματώνουν τα άρματα μάχης C1 Ariete, και προέρχεται από το L-44 της Rheinmetall. Με άλλα λόγια, το Centauro II έχει παρόμοια ισχύ πυρός, συγκριτικά με βαρύτερα άρματα μάχης, όπως είναι το γερμανικό Leopard-2, το αμερικανικό M-1 Abrams, το γαλλικό Leclerc, το ισραηλινό Merkava, το νοτιοκορεατικό K2 Black Panther ή το βρετανικό Challenger-2, αλλά με το 1/3 του κόστους. To Centauro II μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα νατοϊκά πυρομαχικά αρμάτων μάχης, υψηλής εκρηκτικότητας και κινητικής ενέργειας, του διαμετρήματος των 120 χιλιοστών. Στην περίπτωση επιλογής του πυροβόλου OTO Melara 105/52 LRF των 105 χιλιοστών, το απόθεμα πυρομαχικών αυξάνει από τα 31 στα 42. Και σ’ αυτή την περίπτωση το όχημα μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα νατοϊκά πυρομαχικά αρμάτων μάχης, υψηλής εκρηκτικότητας και κινητικής ενέργειας, του αυτού διαμετρήματος.
Ο HITFACT Mk.2 έχει θυρίδα εισόδου/εξόδου για τον αρχηγό και οκτώ (8) περισκόπια, εκ των οποίων δύο (2) περιστρεφόμενα. Επίσης, έχει θυρίδα εισόδου/εξόδου του γεμιστή με πέντε (5) περισκόπια. Το Centauro II ενσωματώνει το σταθεροποιημένο σε δύο (2) άξονες και πλήρως ψηφιακό πανοραμικό περισκόπιο ATTILA-D (Digital), το οποίο είναι ανεξάρτητο της περιστροφής του πύργου, με αποτέλεσμα ο αρχηγός να μπορεί να ελέγχει το πεδίο μάχης ανεξάρτητα της κίνησης του πύργου. Επίσης, ενσωματώνει την υπέρυθρη κάμερα Erica-FF (Full Format), η οποία μπορεί να εντοπίζει στόχους, ημέρα και νύχτα και κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες σε αποστάσεις έως και 10 χιλιόμετρα. Ο πυροβολητής έχει στη διάθεση του το σκοπευτικό σύστημα ψηφιακής σταθεροποίησης LOTHAR-SD (Land Optronic THermal Aiming Resource-Stabilized Digital) και το σύστημα θερμικής απεικόνισης Tilde-B. Σε περίπτωση απώλειας ή αστοχίας του σκοπευτικού συστήματος, ο πυροβολητής έχει στη διάθεση του οπτικό σκοπευτικό με δυνατότητα μεγέθυνσης x10. To πλήρωμα διαθέτει σειρά συστημάτων επικοινωνιών, ασύρματων και δορυφορικών, στις συχνότητες HF, VHF, UHF και UHF LB-SAT, καθώς και το σύστημα διοίκησης, ελέγχου και πλοήγησης SICCONA (SIstema di Comando, COntrollo, e Navigazione).
Εξωτερικά, και στο πίσω μέρος, το Centauro II ενσωματώνει έξι (6) κεραίες, εκ των οποίων μία (1) είναι το ανεμόμετρο, για τη μέτρηση της ισχύος και της ταχύτητας του ανέμου και την αναγνώρισης της κατεύθυνσης του, μια (1) είναι ο πομπός του GPS (Global Positioning System), δύο (2) είναι παρεμβολείς εχθρικών συστημάτων διοίκησης και ελέγχου και δύο (2) χρησιμοποιούνται για τις επικοινωνίες. Ο οδηγός έχει στη διάθεση του μια (1) οθόνη πολλαπλών ενδείξεων, στην οποία προβάλλεται η τρέχουσα κατάσταση του οχήματος, το διαθέσιμο καύσιμο, το επίπεδο φόρτωσης των συσσωρευτών, ο έλεγχος του συστήματος πυρόσβεσης του οχήματος και ο έλεγχος του συστήματος ελέγχου πίεσης των ελαστικών. Ο αρχηγός έχει στη διάθεση του δύο (2) οθόνες πολλαπλών ενδείξεων, μια (1) για την προβολή στοιχείων διαχείρισης και μια (1) για την προβολή στοιχείων του Συστήματος Ελέγχου Πυρός (ΣΕΠ). Τα συστήματα αυτά, στο σύνολο τους, επιτρέπουν στο πλήρωμα να έχει την βέλτιστη δυνατή επίγνωση της κατάστασης, τόσο του ίδιου του οχήματος όσο και του εγγύς πεδίου μάχης. Επίσης, το Centauro II είναι πλήρως διαλειτουργικό με άλλα άρματα μάχης και τεθωρακισμένα οχήματα, ενώ μπορεί να δεχθεί και να διαβιβάσει πληροφορίες και δεδομένα σε πραγματικό χρόνο.